Šāgada finanšu prioritātes
Finanšu ministrija (FM) šim gadam noteikusi trīs galvenās darbības prioritātes, kas vērstas uz Valdības deklarācijā izvirzīto mērķu īstenošanu. Tiek plānots ieviest nodokļu maksātāju elektroniskās deklarēšanas sistēmu, reorganizēt stingrās uzskaites pavadzīmju–rēķinu sistēmu un turpināt cīņu pret inflāciju.
Jau šogad deklarācijas pieņems elektroniski
Viens no svarīgākajiem FM šāgada
uzdevumiem ir nodokļu maksātāju elektroniskās deklarēšanas
sistēmas ieviešana, jo šī problēma jau vairākus gadus nodarbina
ne vien uzņēmējus, bet arī valsti kopumā un jo īpaši Valsts
ieņēmumu dienestu (VID), kam katru gadu jāizskata milzīgs papīra
atskaišu apjoms. Šā jautājuma risināšanai valdība ir izveidojusi
īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās posteni.
Lai gan elektronisko deklarāciju ieviešanai ir daudz juridisku
nianšu, piemēram, personu datu aizsardzība, VID ir gatavs visā
pilnībā pāriet uz elektronisko atskaišu sistēmu.
Elektroniskās deklarēšanas sistēma Valsts ieņēmumu dienestā
daļēji darbojas jau trīsarpus gadu. Šobrīd elektroniski iespējams
iesniegt 51 veida deklarācijas un pārskatus, un nodokļu maksātāji
var elektroniski pārbaudīt ES valstu nodokļu maksātāju akcīzes
numuru un ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu
reģistrācijas datu derīgumu.
Taču sistēmai pilnvērtīgi darboties neļauj tas, ka joprojām nav
pieņemti Elektronisko dokumentu likumā minētie Ministru kabineta
noteikumi par elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas,
glabāšanas un aprites kārtību. Tādējādi VID gan pieņem
elektroniskās deklarācijas, bet uzņēmējiem šie dokumenti
jāiesniedz arī papīra formātā, jo likums šobrīd nepieļauj
elektronisko parakstu.
FM uzskata, ka šāda dublēšanās nav pieņemama un līdz šā gada
beigām Valsts ieņēmumu dienestam būtu pilnībā jāuzsāk deklarāciju
pieņemšana elektroniski. Šā uzdevuma izpildei VID sākta
koncepcijas “Elektronisko dokumentu un elektroniskā paraksta
ieviešana VID” izstrāde.
Reorganizēs stingrās uzskaites pavadzīmju–rēķinu sistēmu
Vēl viens nozīmīgs šogad veicams
uzdevums, ko vairākus gadus aktualizējuši arī uzņēmēji, ir
stingrās uzskaites pavadzīmju–rēķinu sistēmas reorganizācija.
Pašreizējā sistēma vislielākās problēmas rada mazajiem un
vidējiem uzņēmējiem, kam par katru savas produkcijas piegādes
kravu jāizraksta pavadzīme, bet faktiski tā skar visus
uzņēmējus.
Tādēļ valdība ir uzdevusi FM un VID kopīgi ar Ekonomikas
ministriju sagatavot iespējamos šīs problēmas risinājuma
variantus un līdz šā gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā
(MK) informatīvo ziņojumu par iespējām atcelt valsts numurēto
preču pavadzīmju–rēķinu lietošanu.
Pašlaik tiek apspriesti trīs iespējamie risinājuma varianti.
Vienā no tiem ierosināts atcelt obligāto prasību izmantot tikai
stingrās uzskaites dokumenta preču pavadzīmes–rēķina veidlapas,
kas iespiestas tipogrāfiski un iegādātas VID teritoriālajā
iestādē.
Otrais variants paredz saglabāt obligāto prasību izmantot tikai
stingrās uzskaites dokumenta preču pavadzīmes–rēķina veidlapas
naftas produktiem, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas
izstrādājumiem un kokmateriāliem.
Trešajā variantā paredzēts atļaut arī turpmāk izmantot stingrās
uzskaites dokumenta preču pavadzīmes–rēķina veidlapas tiem
nodokļu maksātājiem, kuri vēlas izmantot gatavas tipogrāfiski
iespiestas veidlapas, piemēram, mazajiem uzņēmumiem, jo,
iespējams, ne visi mazie uzņēmēji spēs tehniski nodrošināt tajos
dokumentos ietverto prasību izpildi, kas tiks ieviesti šo
pavadzīmju–rēķinu vietā.
Arī citās valstīs, jo īpaši Eiropas Savienībā (ES), preču
piegādēm vienmēr ir pavadošie dokumenti. ES šobrīd notiek
diskusija par to, vai neatgriezties pie agrākajiem stingrās
uzskaites pavadzīmju–rēķinu formātiem, bet, kamēr Briselē šī
diskusija turpinās, Latvijā sistēma tiks reorganizēta. Ar to
nodarbosies Valsts ieņēmumu dienestā izveidotā darba grupa
ģenerāldirektora Dzintara Jakāna vadībā.
Tie nodokļu maksātāji, kas neizmantos tipogrāfiski iespiestas
stingrās uzskaites dokumenta preču pavadzīmes–rēķina veidlapas,
pavadzīmes–rēķinus noformēs MK noteikumos noteiktā kārtībā,
norādot VID teritoriālajās iestādēs saņemtu unikālu numuru.
Tomēr atteikšanās no stingrās uzskaites pavadzīmēm nav vienkāršs
process, jo līdz šim gan nodokļu iekasēšanas sistēma, gan kravu
pārvadājumu uzskaite lielā mērā ir balstījusies uz šiem
dokumentiem. FM speciālisti uzskata, ka, atsakoties no
pavadzīmēm, ir jāizstrādā līdzvērtīga preču iekšzemes
pārvadājumus, preču izcelsmi un piederību pamatojoša dokumenta
lietošanas un noformēšanas kārtība, kas kontrolējošajām
institūcijām palīdzētu veikt kontroli. Vienlaikus būs jāizdara
grozījumi aptuveni 40 normatīvajos aktos – likumos, MK
noteikumos, ministriju un institūciju tiesību aktos. Taču
stingrās uzskaites pavadzīmju atcelšana varētu reāli uzlabot
uzņēmējdarbības vidi.
Turpinās cīņu pret inflāciju
Par vissvarīgāko savas darbības
prioritāti FM uzskata cīņu pret inflāciju, kas tiks izvērsta
sadarbībā ar Latvijas Banku (LB). Lai gan pērn inflāciju, kas
gadā kopumā sasniedza 6,2%, izraisīja vairāki objektīvi iemesli,
FM kopā ar valdību turpinās sākto darbu inflācijas
mazināšanā.
FM kopā ar LB un Finanšu un kapitāla tirgus komisiju sekos līdzi
aizvien pieaugošajam kredītu tirgum, kas ir viens no galvenajiem
inflācijas cēloņiem. Pašlaik ar LB tiek apspriests jautājums par
pārmērīgās kreditēšanas ierobežošanu, īpaši uzsverot
nepieciešamību izskaust gadījumus, kad ar kredītu palīdzību tiek
veikti spekulatīvi darījumi ar nekustamo īpašumu.
Arī šogad tiks ieturēta stingra budžeta disciplīna. Valdība jau
pirmajā 2005.gada budžeta apspriešanas sēdē vienojās, ka daļa no
šāgada valsts budžeta grozījumos sadalāmajiem līdzekļiem, ja tas
būs iespējams, tiks atvēlēta budžeta deficīta segšanai.
Paredzams, ka 2005.gada valsts budžeta deficīts nepārsniegs 1% no
iekšzemes kopprodukta.
FM arī sāks ciešāku sadarbību un informācijas apmaiņu ar
Konkurences padomi, lai novērstu iespējamās karteļu vienošanās
starp tirgotājiem par viņu pārdotās produkcijas cenu.
Gita Kronberga, “LV”