Kas ir korupcija veselības aprūpē, un kā ar to cīnīties?
Latvijas Universitātes Baltijas studiju centra 2002. gada aptauja liecina, ka līdz 70% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju būtu gatavi veikt nelegālos maksājumus ārstniecības iestādēs. 50% respondentu turklāt neatzīst, ka kukulis ārstam (naudas izteiksmē) būtu uzskatāms par korupciju. 45% uzskata, ka tā būtu normāla pateicība, 14% atbild, ka ārstiem papildus jāmaksā, jo viņiem ir zemas algas, un 6% cer, ka tādējādi viņiem tiks pievērsta lielāka uzmanība. 62% respondentu atbild, ka nekad neziņotu par ārstu, kurš izspiedis naudu. 56% aptaujāto būtu gatavi maksāt, lai nebūtu jāgaida rindā uz ārstniecības pakalpojumu. 50% uzskata, ka korupcija veselības aprūpē pēdējos trijos gados būtiski pieaugusi. To, ka tā ir nopietna problēma, atzinusi arī Veselības ministrija (VM). Ar to gan cīnās visa Eiropa.
Rinalds Muciņš Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Korupcija nav tikai “aplokšņu” algas
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta VM
valsts sekretāra vietnieks Rinalds Muciņš, pagājušā gada nogalē
Eiropas valstu veselības aprūpes organizatori pirmo reizi sanāca
kopā tieši krāpšanas un korupcijas jautājumiem veltītā
konferencē, lai spriestu, kā ar šo problēmu cīnīties. Eiropā tiek
uzskatīts, ka nelegālie maksājumi veselības aprūpē ir no 3% līdz
10% no tās budžeta. Latvijā tie būtu 6 – 20 miljoni latu.
Kā uzsver R.Muciņš, korupcija veselības aprūpē nav tikai
“aplokšņu” nauda, tas ir arī lielais farmācijas firmu lobisms.
Tās dara visu iespējamo, lai ietekmētu ārstu lēmumus izrakstīt
tieši viņu firmas zāles, sākot ar apmaksātiem semināriem un
konferencēm un beidzot ar procentiem, kurus ārsti saņem par katru
izrakstīto medikamentu. Ārstniecības iestādes bieži praktizē tā
saukto pierakstījumu sistēmu, kad valstij iesniedz rēķinus par
nesniegtiem pakalpojumiem. Piemēram, cilvēks stacionārā pavada
septiņas dienas, bet tiek uzrādītas deviņas. R.Muciņš atzīst, ka
Latvijā līdz šim valsts attieksme pret pierakstījumiem bijusi
visai bezzobaina. Tāpat tiek izrakstītas receptes, pret kurām
patiesībā neviens nav zāles saņēmis. Ārstniecības iestādēs ir
“mirušās dvēseles” – pēc dokumentiem it kā vienā maiņā strādā,
piemēram, četras māsas, kaut gan patiesībā ir tikai divas.
Korupcija pastāv ārstniecības iestāžu medikamentu un tehnoloģiju
iepirkumos.
Savulaik kādas lielas apdrošināšanas kompānijas prezidents “LV”
izteicās, ka veselības aprūpē notiek otra lielākā apdrošinātāju
krāpšana tūlīt aiz autotransporta apdrošināšanas. Jo ārstniecības
iestādēm pacients ar polisi ir vistiņa, kas dēj zelta
oliņas.
R.Muciņš uzskata, ka vislielākos zaudējumus valstij korupcija
nodara iepirkumu jomā, izplatīti ir arī pierakstījumi par
neveiktajiem pakalpojumiem. Pacientam un sabiedrībai vislielāko
kaitējamo, protams, nodara “aplokšņu” naudas.
Ja runājam par Eiropu, tad skaidri iezīmējas divas tendences.
Austrumeiropā ir daudz izplatītāki nelegālie maksājumi nekā
Rietumeiropā, kur vislielākā problēma ir tieši pierakstījumi un
farmācijas firmu lobisms. Daudzās “vecās” Eiropas valstīs no
veselības aprūpes budžeta tiek apmaksāti zobārsta pakalpojumi, kā
arī cilvēkiem kompensē optisko briļļu iegādi. Tur tad arī notiek
liela krāpšanās. Visizplatītākie ir mēģinājumi saulesbrilles
uzdot par optiskajām.
R. Muciņš stāsta, ka krāpšanās veidus zināmā mērā ietekmē
veselības aprūpes finansēšanas modelis. Valstīs, kur maksā par
pakalpojumu, izplatīti pierakstījumi, savukārt, ja ir budžeta
finansējums, kas nozīmē rindas, pacienti maksā, lai procesu
paātrinātu.
Latvijas vājais punkts ir ārstu zemās algas, kas lielā mērā
sabiedrībā veidojis viedokli, kā ārstam jau nu noteikti ir
jāpiemaksā.
Tiek izstrādāti kontroles mehānismi
R.Muciņš atzīst, ka Veselības
ministrija lēnām ir apzinājusi problēmu visos tās aspektos un
pašlaik norit darbs, lai izstrādātu iespējamos korupcijas
novēršanas mehānismus. Runājot par “mirušajām dvēselēm”, R.
Muciņš teic, ka šobrīd nevar pateikt, kādi varētu būt kontroles
mehānismi. Visticamāk, tās būs pārbaudes, gluži tāpat kā
kontrole, vai alkohols netiek tirgots vienpadsmitos vakarā. Viens
no variantiem cīņai ar tikai uz papīra eksistējošiem darbiniekiem
un pierakstījumiem varētu būt galveno ārstu rotācija.
Lai cīnītos ar nelegālajiem maksājumiem, pēc R.Muciņa domām, ir
jāmainās arī sabiedrības attieksmei. Kamēr 50% uzskatīs, ka
kukulis ārstam nav korupcija, būs grūti ko panākt. Cilvēkiem
pašiem jāziņo par izspiešanas gadījumiem. Latvija tomēr virzās uz
pilsonisku sabiedrību, nevis policejisku valsti. Paralēli būtu
nepieciešama īpašuma deklarēšana, tad varētu pārbaudīt, vai ārsts
dzīvo atbilstoši ienākumiem. Veselības ministrija uzskata, ka
pirmām kārtām īpašums būtu jādeklarē cilvēkiem, kas sniedz
sabiedriskos pakalpojumus. R.Muciņš arī uzskata, ka ārstu algu
palielināšana vien nelegālos maksājumus neizskaudīs. Uz to var
cerēt pēc paaudžu nomaiņas. Jo, kā rāda pētījumi, pārsvarā kukuli
dod cilvēki vecumā pēc 50 gadiem. Vēl viens veids, kā varētu ar
šo problēmu cīnīties, būtu ārstus pielīdzināt amatpersonām. Tāds
ir arī Eiropas Padomes ieteikums. Protams, nebūt ne visa
veselības aprūpe ir šo nelegālo maksājumu caurausta, tādu tikpat
kā nav, piemēram, primārajā aprūpē. Vissmagāk korupcija skar tās
jomas, kur ir šaurs speciālistu loks un tiek izmantotas augstās
tehnoloģijas. Tā ir izplatīta valsts slimnīcās. Privātajās
slimnīcās, kur cilvēks jau vienreiz ir samaksājis par
pakalpojumu, ārstam vēlreiz, šoreiz personīgi sev, pieprasīt
kukuli ir gandrīz neiespējami. Piemēram, no korupcijas brīva ir
zobārstniecība. Valsts un pašvaldību ārstniecības iestādēs
cilvēkus no “aplokšņu” algas došanas varētu atturēt arī pacienta
līdzmaksājuma palielināšana.
Lai politiskā līmenī risinātu korupcijas problēmas, ir izveidota
darba grupa, kuru vada veselības ministrs Gundars Bērziņš. Tajā
piedalās arī KNAB un Ģenerālprokuratūras pārstāvji. Un tiek
veidotas divas struktūrvienības – viena Veselības ministrijā,
otra pie Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras, kas
jau konkrēti varētu kontrolēt ārstniecības iestādes.
Rūta Kesnere, “LV”