Ovīšu piekrastes Dāvids
No Ovīšiem rietumos sākas Lībiešu krasts – šaura piekrastes josla, apjožot Kolkasragu līdz Ģipkai, tas kopš 1991.gada ieguvis valsts īpaši aizsargājamas kultūrvēsturiskas teritorijas statusu. Izsenis piekrastē būvēja buriniekus un zvejoja zivis. Sūra, bet rosīga dzīve sešpadsmit zvejniekciemos, kurus tagad apvieno Lībiešu krasts, turpinājās līdz Otrā pasaules kara beigām.
Ovīšu zvejnieks Leonīds Dāvids uz savas zvejas laivas “Māra-2” Foto: Andris Kļaviņš |
Arot jūru un sijājot oļus
Vilis Veldre savā 1937.gada Ovīšu
aprakstā saskaitījis ciemā 47 mājas ar 175 iedzīvotājiem. Katru
dienu te divas reizes piestāja Ventspils – Dundagas mazbānītis,
tautā saukts par “tējmašīnu”, kas vienīgais ienesa ārpasaules
troksni. Citādi ovīšnieki iztika ar saviem un dabas trokšņiem.
Ciemniekiem nebija nevienas motorlaivas, tikai trīs četras ar
burām. Vientuļam zvejotājam ķeroties pusotra kāla mazu plekstīšu
katrā metienā. Par plekstēm sauc butes, kuras pītā grozā pats
zvejnieks iznēsāja pa ciema mājām.
Par zivīm uzpircēji maksāja maz, tāpēc ovīšnieki, lai izdzīvotu,
vāca sienu purva pļavās, kuras gan bija tik purvainas, ka “tām
pats velns basām kājām netiek pāri”. Tāds purva siens govis
nedara pienīgas, tāpēc zvejnieksievas sacīja, ka Ovīšos govis ir
noburtas. Vairāk nekā zvejodami vīri nopelnīja piekrastē, sijājot
un vedot oļus uz staciju. Oļus veda uz Rīgu asfaltam un parku
celiņiem, un par tiem maksāja četrus latus kubikmetrā. Ovīšnieki
visvairāk zvejoja reņģes, galvenokārt pavasarī un rudenī, jo
vasarā daudz citu darbu. Dzīve te nevienu nelutināja, tāpēc Vilis
Veldre nebija pārsteigts, 1937.gadā lasot Ovīšu kapos uzrakstu:
“Še dus no zemes grūtībām izrauts Fricis Ozols.”
Cerot un nākotni zīlējot
Kaut arī, salīdzinot ar tēvtēviem,
mūsdienu ovīšnieks Leonīds Dāvids zvejai uzbūvējis gandrīz vai
kuģi, daudzas zvejnieku dzīves nedienas palikušas vecu vecās – kā
zivis noķert, kur noķertās likt, kā savilkt galus kopā, lai
nopirktu visu zvejai nepieciešamo. Viņš uzbūvējis uz okeāna
glābšanas laivas izturīgā korpusa labu kuģīti, kas aprīkots ar
satelīta sakaru sistēmu. Atliek sapņot par modernu motoru, kas
maksā ap seši septiņi tūkstoši latu, jo krievu traktora dzinējs
nav ekonomisks, kā arī par mazu radaru, lai miglas laikā kuģītis
paliktu redzīgs. Esot interesējies par Eiropas strukturālajiem
fondiem Ventspils konsultāciju birojā. Samaksājot procentus,
projektu varētu uztaisīt. Bet vai naudu iedos? Jo reizē jābūt
iestrādātiem videi draudzīgiem nosacījumiem, jāparedz citas zivju
kastes utt. Kā jau latviešiem raksturīgi, tiek vēl domāts,
izsvērts, “punktierēts”. Vajadzētu apvienoties šiem ģimenes
uzņēmumiem. Tagad katrs algo grāmatvedi.
Pirmais darbs ir zivis noķert. L.Dāvids galvenokārt nodarbojas ar
bušu zveju. Ar apakšdelma resnuma virvi butes jūras dibenā tiek
ielenktas. Tā kā plekste nelec pāri virvei, loks tiek pamazām
savilkts. Beigās tās nonāk bušu murdā. Zvejnieki sūdzas, ka jūra
aizaug. Pērn tā bija pilna ar aļģēm, tāpēc mazos lucīšu murdus
L.Dāvids nemaz neesot izlicis, jo, piedzenoties ar aļģēm un
uznākot vējam, tie tiek saplēsti. Tīkli tomēr nav lēti. Tas, ka
kāpās sāk augt tādas zāles, kas agrāk neauga, liecina par jūras
piesārņošanu. Jūra paliek saldāka. Otra problēma ir zivju
nodošana. “Uzpircēji uzvedas tāpat kā Garoza – ja redz, ka labs
loms, saka – varu dot divdesmit santīmu. Ja es sāku šūmēties,
viņš iet prom.”
Leonīds Dāvids liek lielas cerības uz moderno, Eiropas
standartiem atbilstošu zivju nodošanas termināli Ventspilī. Tas
būtu lieliski, ja zvejnieks varētu nodot lomu par saprātīgu cenu
terminālī, kurš aprīkots ar ledu un kura darbinieki rūpētos par
zivju tālāko realizāciju. Bet zvejnieku atvēsina SIA “Grifs”
direktors, ka terminālis paredzēts tikai nozvejoto zivju
sagatavošanai atbilstoši visām prasībām. Tas neesot biznesa
projekts. Ovīšnieks cer sadarboties ar igauņiem Sāmsalā, jo tur
esot uzpircējs, kas sūtot zivis uz Ukrainu. Pagaidām līgumu nevar
noslēgt, kaut Ovīši nav tālu no Sāmsalas, jo piekrastes mazie
zvejnieki nevar nodrošināt prasīto apjomu – 100 t. Šovasar sāks
kursēt prāmis Ventspils – Sāmsala. Varbūt tad varēs sadarboties
sekmīgāk.
Leonīds Dāvids ar satelītiekārtu aprīkotajā kuģīša stūresmājā Foto: Andris Kļaviņš |
Nespējot pretoties senču aicinājumam
Leonīds Dāvids dzimis Jaunupē senā zvejnieku dzimtā un ir pārliecināts, ka viņa dzīslās rit lībiešu asinis. Vecaistēvs bija dūšīgs zvejnieks, arī tēvs, bet tad krievi sāka būvēt raķešu bāzes, piekrastes zveju aizliedza, mazbānīti nojauca, un tēvs bija spiests četrdesmit gadus nostrādāt par mežsargu Jaunupē. Jūras aicinājumam L.Dāvids nespējot pretoties, kaut arī tā pirms četriem gadiem paņēmusi abus brāļus – Juri un Romānu. Ka darbs jūrā joprojām ir bīstams, liecina mīklainā brāļu bojāeja. Abi sestdienas vakarā likuši tīklus un nav atgriezušies, kaut arī laiks bijis samērā mierīgs. Zvejnieku līķi pēc tam atrasti, arī laiva. Leonīds turas pie versijas, ka viens no brāļiem kaut kāda iemesla dēļ iekritis ūdenī, otrs neapdomīgi meties glābt, jo Romānam neesot bijuši zābaki kājās. Marta mēnesī ūdens bija četri grādi. “Tāda ir zvejnieku dzīve,” nopūšas Leonīds Dāvids.
Zvejojot, lai vai kādi vēji pūš
Jautāts par izdzīvošanu, zvejnieks
attrauc, ka pērnruden gājis ļoti smagi, jo biežais stiprais vējš
neļauj iet jūrā.
“Ejot pa Užavas plačiem, bute ir tīri smuka, bieza. Tā ir rudens
bute. Pavasarī, pat līdz Jāņiem savilktās mēs saucam par
kuriņiem. Tās ir mazākas, bet garšīgas. Tad, tikko no jūras ārā,
tā sakurinām būdu un nožāvējam pavisam svaigas. Mums jau galvenie
noņēmēji ir “savas kundes” – individuālie pārstrādātāji. Ir vēl,
kas prot nokūpināt buti tā kā reiz ventiņos vai mūsu piekrastē.
Veselu kasti uz ziemu, kad iekārojas – tik paņem. Zivju kombināts
nemaz negrib ņemt, jo esot liela ķēpa, šķēres nederot.
Vasarā mums ir problēmas ar zivju nodošanu. Ja vienā dienā es
nozvejoju trīsdesmit kastes, tās man paņem kundes, bet, ja otrā
dienā atkal trāpās tāds loms, tad man nav kur tās likt. Butes
tagad var zvejot no 15. maija līdz februārim. Aizpagājušajā gadā
man limits bija desmit tonnas, par licenci samaksāju sešus latus
par tonnu. Rudenī iedeva septiņas tonnas. Ja stipri pūš, nevarēšu
tās nozvejot, tad man nākamgad samazinās limitu. Ar bušu zveju
nav tik bēdīgi, ja pietrūkst, var dabūt papildus.
Zvejojot citas zivis, kā asarus, vimbas, sīgas, tīklos iekļūst
arī mencas. Mēs esam “nolikti zem sitiena inspektoram”, nav
noteikts, cik procentu mencu var būt manā bušu vadā. Reiz mums
iznāca nepatikšanas. Vilkām ārā vadu, kad vējš arvien pieņēmās,
draudot pieliet laivu. Lasām ārā mazās akmeņbutes, kuras ir
saudzējamas atšķirībā no plekstēm – ātēm, bet vētra pieņemas
spēkā. Esam spiesti pārtraukt šo ķēpāšanos un braukt uz malu. Kā
piestājam malā, tā inspektors klāt. Akmeņbutēm ir pieprasījums
ārzemēs, tās pirms gadiem astoņiem izkāsa pa tīro. Tagad ir
liegums.”
Tā stāsta Ovīšu Dāvids, kas ar savu laiviņu iespraucies
piestātnes Goliātu armādas vidū – starp lielajiem zvejas
kuģiem.
Andris Kļaviņš