Izjust, kā dvēsele zied
Vakar, 27.janvārī, Rakstniecības, teātra un mūzikas muzejs un Latvijas Rakstnieku savienība aicināja uz Annas Sakses 100 gadu jubilejas sarīkojumu Raiņa un Aspazijas mājā. Ar Olgas Dreģes, Ievas Mūrnieces un Haralda Ulmaņa līdzdalību tie bija atmiņu, pasaku un dzejas svētki – “Spēle uz mēnesstīgām”.
“No manām sāpēm dzims jaunas dziesmas, kas citiem dos prieku.” Foto no LAB Misiņa bibliotēkas krājuma |
Anna Sakse savulaik teikusi:
“Pietiktu, ja katrs rakstnieks radītu mūžā vienu tēlu, kas
ienāktu atpakaļ dzīvē, dzīvotu tautā. Kā Blaumaņa Kristīne, kā
Lāča Oskars.” Pēckara gados viņas romāns “Pret kalnu” deva
nosaukumu daudziem kolhoziem, un tā varonei Mirdzai Ozolai
gribēja līdzināties daudzi jaunieši ne tikai Latvijā vien. Un
romāns izgaisa no ļaužu atmiņas līdz ar kolhoziem. Bet ienākt
atpakaļ dzīvē bijis lemts Annas Sakses “Pasakām par ziediem”.
Kopš 1966.gada tās piedzīvojušas atkārtotus izdevumus un tulkotas
daudzās valodās.
Grāmatas ievadā Saulcerīte Viese raksta: “Šo pasaku vēsture arī
izklausās pēc pasakas. Pirms gadiem četrdesmit jaunā rakstniece
Anna Sakse pašā Jāņu priekšvakarā brauc pie vecākiem Lejasciemā.
Izkāpusi Galgauskas dzelzceļa stacijā, viņa nolemj doties uz
mājām pa svešu, toties taisnu ceļu cauri mežiem. Ceļi dalās un
zarojas, zarojas un dalās. Krēslai metoties, kļūst skaidrs, ka
īstā taka nozaudēta. Rakstniece uz labu laimi iet cauri
tumstošajiem siliem (..), līdz apmulsusi apstājas. Vasaras īsākās
nakts tumsā no meža pļavas ceļas reibinošu smaržu vilnis. Zied
naktsvijoles – smalkas, bālas puķes trausliem kātiem.” Rodas
pirmā pasaka “Naktsvijole”.
Piepulcējušās pasakas par balzamīni, lauzto sirdi, gladiolu, bet
ierosmi grāmatas izveidošanai devuši Kārļa Sūniņa brīnišķīgie
akvareļi. Kā “Atmiņās par Annu Saksi” atceras Pēteris Bauģis, tie
bijuši domāti Go Možo dzejas izlases ilustrēšanai, bet, kad Ķīnā
sākusies “kultūras revolūcija” un viņš atteicies no visa, ko bija
uzrakstījis, arī Latvijā bija jāatsakās no iecerētā krājuma
publicēšanas. Redaktors atcerējies žurnālos redzētās Annas Sakses
pasakas par ziediem un mudinājis rakstnieci sacerēt vēl kādas,
lai iznāktu grāmata un mākslinieka darbs neietu pazušanā.
Esejā “Dzīve un pasaka”(1975) literatūras zinātniece Ingrīda
Kiršentāle atgādina: “Bez baltās un melnās krāsas īsta rakstnieka
rokās ir visas varavīksnes krāsas, tikai jāprot ar tām rīkoties,
jāzina krāsu saskaņa un kontrasti.”
Annas Sakses īpašo spēju rīkoties ar krāsām un nokrāsām apbrīno
arī Jete Užāne, kas savos Dzērbenes Lejniekos neskaitāmos cimdu
pāros ieadījusi gan Purvīša “Pavasari” un Raiņa dzejas tēlus, gan
ainiņas no dzīves. Diemžēl ziedu pasakas, kā viņa saka, ir
palikušas projektā. Noadītas tikai dažas. Jete stāsta: “Jau kur
tas laiks, kā nejaudāju vairs adatas rokā noturēt. Sakses ziedu
pasakās ir visa pasaule. Cilvēki pārvēršas ziedos, un no ziediem
skan cilvēka balss. Tu vari paraudāt, vari pasmieties. Izjust, kā
dvēsele zied. Visvairāk man patīk pasaka par sniegpulkstenīti.
Par viņu noadīju vairākus pārīšus. Es brīnos, kā nevienam nav
ienācis prātā sakomponēt baletu par Sakses sniegpārsliņu. Kā viņa
dejo, aizmirsusi visu pasauli! Kā skan tās dienvidvēja stabules,
un kā ziemelis ārdās! Viņa izdejo savu īso mūžiņu, norit kā rasas
piliens un saplūst ar zemi. Bet, kad dienvidvējš nāk pārlūkot
savus rožu dārzus, sniegpulkstenīte ar elpu atkausē ledus vākā
mazu lodziņu un pabāž balto galviņu. Bet cilvēki kļūst priecīgi,
jo redz, ka klāt atkal pavasaris. Vai tas nav gatavs
balets?”
Saulcerīte Viese, kas tika ciemojusies pie savas
Mežaparka kaimiņienes viņas allaž ziedošajā dārzā, jau minētajā
grāmatas ievadā raksta: ”Nozied ziedi, izgaist krāsu un smaržu
bagātība. Aiziet cilvēki ar saviem likteņiem, bēdām un priekiem.
Bet pasaka paliek. Un līdz ar pasaku – viss labais un smejamais,
saudzējamais un apkarojamais. Zied pasaku naktsvijole grāmatā, un
mēs saņemam negaistošo iztēles burvību.”
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv