Uz pleciem sarkanas ilgas
Ar sarīkojumu Rīgas Latviešu biedrības namā otrdien tika svinēta Friča Bārdas 125.dzimšanas diena. Kodolīgi filoloģijas doktora Jāņa Zālīša ievadvārdi, Regīnas Razumas veidota muzikāli dzejiska kompozīcija un Imanta Skrastiņa atmiņas par sociālistiskā reālisma laikos izcīnītajām romantiskā dzejnieka simtgades svinībām Rīgā un Limbažos.
“Tu rokās ziedu pinekļus
nesi, Tu zemes ziedu gūsteknis esi…” |
Ideoloģisko referātu toreiz
nolasīja tā laika augstākā autoritāte Arvīds Grigulis, bet atmiņā
vairāk palikusi Jāņa Petera eseja “Zili vizbuļi pirkstgalos” –
par Frici Bārdu kā līdzsvara meklētāju, dvēseles deficīta
atražotāju. Dabas gleznas viņa dzejā tik reljefas kā Jāzepa
Pīgožņa audeklos un Edītes Vīgneres gobelēnos, bet Ilmāra
Blumberga iztēli varētu rosināt tāda dzeja kā “Uz maniem pleciem
sarkanas ilgas stāv/ Kā stārķi sarkanos zābakos.”
Friča Bārdas simtgadei veltītā filoloģijas doktora Viļņa Eihvalda
apcere “Zemes dēls ar zvaigžņu dvēseli” vēlāk tika ievietota paša
autora piemiņas grāmatā, kurai viņa audzēkņi likuši šo pašu
virsrakstu. Literatūrzinātnieks raksta: “Friča Bārdas ienākšana
literatūrā (pirmā publikācija 1902.gadā, pirmā un viņa dzīves
laikā vienīgā grāmata “Zemes dēls” – 1911.gadā) noslēdza pirmo
spožo latviešu moderno dzejnieku plejādi (E.Veidenbaums,
Aspazija, J.Poruks, V.Plūdonis, Rainis, K.Skalbe u.c.), kas savu
poētisko uzdzirkstīšanos pieteica 19.gs. nogalē un 20.gs. pašā
sākumā.” Fricim Bārdam šai daudzveidīgās dzejas “vareno kopā”
īpašu vietu nodrošina viņa “augstā poētiskā kultūra, viņa
filozofiski ievirzītais, daudzējādā ziņā novatoriskais, smalki
stīgotais liriķa talants”, neatlaidīgā darbā izkoptais “smeldzīgi
dzidrais un mocartiski gaišais lirikas stils”. (Zemes dēls ar
zvaigžņu dvēseli. R., Pētergailis, 1999)
Vīziju par “ziliem vizbuļiem pirkstgalos” Jānim Peteram raisījis
Teodora Zaļkalna veidotais Friča Bārdas piemineklis Umurgas
kapos. Līdz ar pārdomām: “Bārdam bija utopiska vēlēšanās glābt
cilvēci vienīgi ar mākslas līdzekļiem, bet viņa dzejisko sapņu
pasaulē ir tik daudz reāliju, tik daudz siltuma, mīļuma,
konkrētības un pagāniskas uzziedēšanas, ka šai ziņā uzmācas
līdzība ar renesanses mākslu, kas pēc Bībeles motīviem radīja
tikpat pilnasinīgus kā šīszemes svētos, tā grēcīgos.” Esejā, kas
izskanēja simtgades sarīkojumos Jaunatnes teātrī Rīgā un Limbažu
kultūras namā un tika publicēta laikrakstā “Literatūra un Māksla”
(1980.gada 1.februārī), Jānis Peters izsaka pārliecību: “Friča
Bārdas dzejai paredzams ilgs mūžs arī nākamajās paaudzēs.” Lai tā
būtu!
Aina Rozeniece, “LV”