Tautas likteņgadus skaitot un apliecinot
Laikam jau daudziem, noskatoties Paula Putniņa lugas “Aicinājums uz pērienu” jauno iestudējumu Nacionālajā teātrī, vēl ilgi jādomā par mūsu tautas apbrīnojamo gara spēku un izdzīvošanas spēju tik bezgala sarežģītajos simt gados pēc Piektā gada revolūcijas sagrāves.
Šo grāmatu Aušvicas koncentrācijas nometnes atbrīvošanas gadskārtā Osvencimā mūsu Valsts prezidente vakar pasniedza arī Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Bet tagad, ar mūsu pieredzi simt
gadus atpakaļ atskatoties, jaunu saturu iegūst Mātes teiktie
vārdi savai dzimtai, pārnākot mājās pēc pazemojošā pēriena
baznīcas priekšā: “Es jūs šodien saglabāju tam, kas vēl
priekšā!”
Cik gan mums jābūt tīriem, taisnīgiem un laimīgiem – šā mātes
brīvprātīgā upura vārdā!
Simt gadu pēc sākuma
Paviršajā ikdienā pārsteidzoši
bieži maldāmies vienkāršu skaitļu un jēdzienu virknējumos. Tā
mūsu valstiskuma laiku līdz padomju okupācijai saucot par
“Latvijas brīvvalsti” vai “neatkarīgās Latvijas laiku” un it kā
pretstatot šodienai, kaut mūsu valsts balstās tajā pašā
Satversmē. Kaut Latvijas Republikai rit jau 87.gads.
Vairāk nekā puse no mūsu valsts mūža pagājusi zem svešām varām,
kaut mūsu lielākajā kaimiņvalstī joprojām cenšas pierādīt, ka
Latvijas tauta 1940.gadā vienprātīgi lūgusi Staļinam un viņa
pēctečiem Maskavas varas gaiteņos: ņem mūsu brīvību, mēs paši
nezinām, ko ar to darīt! Sūti mūsu zemē savas tanku armādas! Ved
mūsu tautu lopu vagonos uz Sibīriju! Pārpludini Latviju ar
cittautu laimes meklētājiem. Un vajā mūsu tautu – ar
deportācijām, tad rusifikāciju, tad apmelošanu... – vajā vēl
trešajā paaudzē!
Liekas, okupācijas laikā bija vienkāršāks laika rēķins. Kopš
bērnības atceros savas omītes Alvīnes, vienkāršas latviešu
mucinieka meitas, vēstures stundas: pēc kara laikiem –
vecmāmuļas bērnības – nāca brīvās Latvijas laiks, kam sekoja
pirmā krievu ienākšana ar Baigo gadu. Tad – vācu ienākšana, ko
nomainīja “krievu otrā ienākšana”.
Viedajai Alvīnei viss bija skaidrs. Vakaros viņa sēdēja silti
sakurinātajā virtuvē pie vecātēva darinātā skapīša, brilles uz
deguna, un lasīja man skaļi priekšā uz galdnieka līmeņrāža
atstutēto grāmatu. Parasti – Aleksandra Grīna “Zemes
atjaunotājus”. Kā mūsu zemē sirojuši tatāri, poļi, zviedri,
krievi... Kā dedzinājuši mājas. Un kā latvieši tās atkal un atkal
atjaunojuši...
Tagad mēs zinām: Piektā gada revolūcijas sagrāvē latviešu zēnos
dzima naids pret vācu baroniem un cara patvaldību. Par vīriem
izauguši, šie Piektā gada zēni gāja strēlniekos un pēc Ziemsvētku
kaujām jau otro reizi – kopš Piektā gada – lika
pasaulei ar cieņu izrunāt Latvijas un latviešu vārdu.
Pēc tam latvieši izcīnīja pašiem savu valsti, ko pēc
pārdesmit gadiem atkal zaudēja. Karoja svešu armiju mundieros,
cieta deportācijās un represijās, centās sevi pasargāt svešās
zemēs no pārtautošanās... Līdz atkal atguvām savu valsti.
Bet visus simt gadus līdzās militārajām cīņām un asiņainām
represijām ritēja arī ideoloģiska cīņa par un pret neatkarīgo
Latvijas valsti. Cīņa, kuras pragmatiski ciniskajām
likumsakarībām jo bieži un ilgus gadus bija pakļauta arī Latvijas
vēsture.
Tik nozīmīgās vēstures lappuses un grāmatas nodaļas
Tāpēc tik nozīmīga ir nupat klajā
nākusī grāmata “Latvijas vēsture: 20. gadsimts”, kas izdota
vienlaikus latviešu un krievu valodā.
Grāmatas 5.nodaļa “Latvija nacistiskās okupācijas laikā
(1941–1945)”, ko sarakstījis Valsts prezidentes padomnieks
profesors Antonijs Zunda, pirmpublicējumu pieredzēja jau pērn
“Latvijas Vēstneša” slejās, jo tieši par šo Latvijas vēstures
posmu joprojām ir liela nezināšana un arī nevēlēšanās izzināt
patiesos faktus un likumsakarības – gan mūsu draugu valstīs
Rietumos, gan jo īpaši mūsu lielākajā kaimiņvalstī
Krievijā.
Latvijas reokupācija mūsu historiogrāfijā aplūkota būtībā pirmo
reizi, tāpēc arī Dainas Bleieres sarakstītā 6.nodaļa “Latvija
PSRS sastāvā (1945–1990)” ir īpaši nozīmīga. Autore minējusi
daudzus unikālus faktus, kas liecina par padomju impērijas
īstenoto okupācijas politiku Latvijā. Piemēram, padomju karaspēka
piekopto laupīšanu. “...faktiski padomju karavīri, drošības
iestādes un arī daudzi partijas un civilās pārvaldes funkcionāri
uztvēra Latviju kā okupētu naidīgu teritoriju, “teikts grāmatā.
Loģisks šādas attieksmes turpinājums bija masveida represijas,
kuru uzskaitījums un īss raksturojums vien grāmatā aizņem vairāk
nekā desmit lappuses.
Ļoti nozīmīga okupācijas laika izprašanai un iespējami pilnīgai
izvērtēšanai ir apakšnodaļa “Nacionālkomunisms Latvijā” – par
padomju pārvaldes aparātā iesaistījušos latviešu centieniem
iestāties par savas zemes, savu tautas brāļu interesēm,
protestējot pret Latvijas varmācīgu industrializāciju un
pārkrievošanu. Šeit minēti arī dramatiskie skaitļi par Latvijas
iedzīvotāju sastāva izmaiņām pēc nacionālkomunistu kustības
sagrāves – latviešu īpat-svars pašu zemē no nepilniem 80
procentiem pirms kara bija samazinājies līdz 52 procentiem
1989.gadā.
Arī vilšanās un ciešanu gadsimts
Valsts prezidente Vaira
Vīķe-Freiberga grāmatas atvēršanas svētkos uzsvēra, ka šie
aizvadītie 100 gadi mūsu tautai bijuši arī vilšanās un ciešanu
piesātināti, pieredzot gan mūsu neatkarības piedzimšanu, gan arī
tās zaudēšanu. Mūsu vēsture bijusi asinīm slacīta. ... Gan
Piektajā gadā pie soda priedes, gan holokaustā, – cilvēkus
industriāli iznīcinot.
“Šajā gadsimtā Latvija piedzīvoja gandrīz visu. Bet katrā ģimenē
bija sava pieredze,” atgādināja Valsts prezidente, uzsverot, cik
grūti mums tieši šīs pieredzes dēļ dot viennozīmīgu vērtējumu –
baltu vai melnu – mūsu vēstures atsevišķiem notikumiem. Jo ne
reizi vien mūsu vēsturē bijuši brīži, kad brāļi vai tēvs ar dēlu
svešos mundieros bijuši spiesti cīnīties frontes pretējās
pusēs.
Tādēļ jo nozīmīgāks šis šķietami bezkaislīgais faktu uzskaitījums
un objektīvi bezkaislīgais izvērtējums, kas sniegts jaunajā
“Jumavas” izdevumā. “Vēsture – tā ir neatņemama nacionālās
pašapziņas daļa,” uzsvēra Valsts prezidente. “Vēstures izpratne
nepieciešama arī agrāko konfliktu nolīdzināšanai un sabiedrības
attīstības procesam.”
Neļauj baltu padarīt par melnu
Runājot par vēstures objektīvajiem
un subjektīvajiem aspektiem, Valsts prezidente skarbus vārdus
veltīja vēstures sagrozītājiem, īpaši politisko lielvaru
dibināšanas pārmantotājiem, kas “baltu pataisa par melnu”, kad
“lielās valstis, īstās darītājas, ar savu īpatnējo attieksmi pret
mazām valstīm lielu daļu savas vainas pēcāk noveļ tieši uz šīm
mazajām valstīm, “ un tad nu var pienākt brīdis, kad “upurim vēl
jāatvainojas pasaulei, ka trāpījies lielvarām zem kājām”.
Atskaņas no šādām situācijām Latvijas virzienā dzirdamas
joprojām, īpaši lielajā kaimiņvalstī, kur, lai cik neticami tas
liktos, īpaši uzvaras 60.gadadienas kontekstā, visai aktīvi rosās
arī melnkrekļi un citas fašistiskas organizācijas.
Šajā kontekstā kļūst redzams, cik laikus bija Valsts prezidentes
paziņojums par motivāciju 9.maija braucienam uz Maskavu.
Tā ir arī skaidra zīme pasaulei: absurdi mūsu vēstures traktēšanā
vairs netiks pieļauti. Jo, kā teica V.Vīķe-Freiberga, “cilvēks
pats par sevi ir vērtība. Mēs visi, Ādama un Ievas pēcnācēji,
esam vienlīdzīgi cilvēki zem saules”. Tāpēc arī mūsu prezidentes
runas vadmotīvs bija Bībeles vārdi no Jāņa Evaņģēlija: “Patiesība
darīs jūs brīvus.”
Šo domu turpināja arī ārlietu ministrs Artis Pabriks, uzsverot,
ka neviena vara, neviena impērija nevar būt stipra tikai ar
militāro spēku vien. Ka nepieciešams arī sabiedriskās kultūras
spēks, kura lielumu mūsu nācijai apliecina arī jaunā grāmata.
“Šeit lietas tiek sauktas īstajos vārdos, “teica profesors Artis
Pabriks, uzsverot, ka vienīgi šāda attieksme – saukt lietas
īstajos vārdos – var sekmēt patiesu saprašanos starp valstīm un
tautām. “Lielākais noziegums pret ebreju tautu bija holokausts,
ko mēs tā arī saucam – holokausts,” teica ārlietu ministrs un
turpināja: “Lielākais noziegums pret latviešu tautu bija
okupācija, un tā mēs to arī saucam – par okupāciju.”
Latvijas Valsts prezidentes aicinājums Krievijai un pasaules
sabiedrībai godīgi atskatīties uz Latvijas un visu triju Baltijas
valstu vēsturi radis plašu atbalsi pasaulē – tam vai nu piekrīt,
vai arī to sagroza un lamā. Ir jau skaidrs, ka šo mūsu valsts
pozīciju nav iespējams noklusēt. Laiki, kad vēsturi varēja grozīt
pēc vajadzības, post factum padarot baltu par melnu un
otrādi, ir pagājuši. Vismaz Latvijai, kas atkal ieņēmusi savu
likumīgo vietu demokrātisko rietumvalstu saimē.
Jānis Ūdris,
“LV”
janis.udris@vestnesis.lv