200 miljoni – Latvijas šosejām un dzelzceļam
Jau šogad plānots sākt vēl nebijuša apjoma transporta infrastruktūras modernizāciju
Satiksmes ministrs
Ainārs Šlesers aizvakar preses konferencē Rīgā uzsvēra: jau
aizvadīto gadu laikā aktīvi strādāts, lai nodrošinātu transporta
infrastruktūras rekonstrukciju un attīstību. Liela nozīme šo
mērķu sasniegšanā ir Eiropas Savienības (ES) finansējuma
piesaistei. Nule likti pamati trim līdz šim vērienīgākajiem
nozares projektiem, kuru realizācijā tiks investēti ES līdzekļi,
– 2004.gada 27.decembrī Eiropas Komisija lēma par finansējuma
piešķiršanu pirmajiem trim Kohēzijas fonda projektiem transporta
nozarē, kurus paredzēts realizēt Latvijā. Ieskaitot mūsu valsts
līdzfinansējumu, projektu kopējā summa ir 200 miljoni eiru.
Lielāko daļu piešķirto līdzekļu paredzēts izmantot tā dēvēto TEN
(Trans – European Network) jeb Transeiropas tīkla ceļu
uzlabojumu veikšanai. Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs
Vigo Legzdiņš norādīja, ka Kohēzijas fonda līdzekļus atļauts
investēt tikai TEN ceļu remontam un attīstībai. Projektā
paredzēta piecu Latvijas galveno autoceļu posmu modernizācija 126
kilometru kopgarumā. V. Legzdiņš paskaidroja, ka, izvēloties
rekonstruējamos ceļu posmus, pirmām kārtām ņemta vērā satiksmes
intensitāte šajā maršrutā. Tāpēc saprotams, ka darbi tiks veikti
to šoseju posmos, kas Rīgu savieno ar kaimiņvalstīm. Plānots
rekonstruēt Via Baltica posmus “Skulte – Svētciems”,
“Ādaži – Gauja” un “Bauska – Grenctāle”, kā arī valsts galvenā
ceļa “Rīga – Ventspils” posmu “Priedaine – Sloka” un ceļa
“Jēkabpils – Krievijas robeža” posmu “Jēkabpils – Varakļāni”. Šā
projekta kopējās izmaksas plānotas apmēram 106 miljonu eiru (bez
pievienotās vērtības nodokļa), un Kohēzijas fonda līdzfinansējums
veidos 85 procentus no šīs summas. Tas nozīmē, ka projektā tiks
investēti 90 miljoni eiru no Eiropas līdzekļiem. Darbus paredzēts
veikt laika posmā no šā gada līdz 2007.gadam.
Otrs nozīmīgākais projekts paredz sliežu ceļa atjaunošanu
Austrumu – Rietumu dzelzceļa koridora posmos Latvijā. Kā zināms,
pērn būtisku ieguldījumu mūsu valsts tranzīta nozares attīstībā
deva vērā ņemamais kravu apgrozījums satiksmē starp Baltkrieviju
un Latviju, svarīgi ir arī dzelzceļa pārvadājumi no Krievijas.
Tāpēc šā projekta realizācija ir vitāli nepieciešama, lai
nostiprinātu Latvijas kā tranzītvalsts statusu. Plānots laikā no
šā gada otrās puses līdz 2009.gadam 260 kilometru kopgarumā
pilnībā nomainīt savu laiku nokalpojušos dzelzceļa virsbūves
materiālus – sliedes, gulšņus ar stiprinājumiem, kā arī balasta
slāni. Šā projekta kopējās izmaksas būs 89 miljoni eiru, un 46, 5
miljoni tiks saņemti no Kohēzijas fonda.
Taču, veicot neatliekamos darbus, jādomā arī par nākotni –
jānodrošina projektu sagatavošana nākamajam programmēšanas
periodam, kas ilgs no 2007. līdz 2013.gadam. Tāpēc trešā projekta
ietvaros līdzekļi tiks investēti trīs pasākumos, kas saistīti ar
autoceļu un dzelzceļa attīstībai nepieciešamo izpētes,
sagatavošanas un publiskās apspriešanas darbu. Projektu plānots
īstenot laika posmā no šā gada jūnija līdz 2007.gada jūnijam, un
tā izmaksas būs 1, 535 miljoni eiru. Kohēzijas fonda finansējums
paredzēts 85 procentu jeb 1, 305 miljonu eiru apmērā.
V.Legzdiņš norādīja, ka autoceļu modernizācijas projekta
realizācija tiks uzsākta nekavējoties – februārī rīkos visu piecu
objektu izsoles, un, cerams, jau aprīli būs iespējams sākt
būvniecību. A.Šlesers pauda apmierinātību ar faktu, ka līdzekļi
piešķirti gada beigās – saņemot finansējumu būvdarbu sezonas
vidū, būtu problemātiski laikā uzsākt darbus. Savukārt V.Legzdiņš
uzsvēra, ka konkursa dalībnieku lokam būtu jābūt iespējami plašam
– tas ļautu visobjektīvāk veikt pretendentu atlasi un radītu
zināmu garantiju par uzvarētāja spēju projektu īstenot. Nereti
izrādās, ka konkursa uzvarētāja jaudas un resursu nepietiek, lai
sekmīgi un noteiktajos termiņos veiktu plānotos darbus. A.Šlesers
arī bilda, ka bažas rada kvalitātes standartu ievērošana. Tāpēc,
norādīja ministrs, konkursos par kritēriju projekta veicēja
izvēlei kalpos ne vien zemu cenu faktors, bet arī spēja
nodrošināt kvalitāti.
Tiek arī nopietni apsvērta iespēja ierobežot turpmāko dalību
konkursos tiem uzņēmumiem, kas savā darbā pieļāvuši būtisku
atkāpšanos no kvalitātes standartiem un prasībām.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv