Robeža zem lupas: no gaisa un uz ūdens
Valsts robežsardzei (VRS) savā jomā jāturpina bruģēt ceļu, lai Latvija varētu veiksmīgi pievienoties Šengenas līgumam. Redzējums, kā pēc pāris gadiem kļūsim par Šengenas līguma dalībvalsti, būs ietverts dienesta attīstības koncepcijā 2006. – 2010.gadam, kas jāizstrādā šogad.
Kinologs Andris Bogdāns ar suni Krisu uz Eiropas Savienības ārējās robežas Kaplavā Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Kā 2005.gada prioritātes VRS priekšnieks Gunārs Dāboliņš akcentēja arī programmas Shengen facility finansēto projektu īstenošanu. Turklāt īpaša vērība tiks veltīta personāla profesionālajai izaugsmei, apgūstot jau esošo Šengenas līguma dalībvalstu robežsargu pieredzi. Tā kā nākotnē pieaugs nepieciešamība zināt svešvalodas, par Shengen facility līdzekļiem daļa robežsargu apgūs angļu valodu. Arī franču mēlē nāksies iemācīties sazināties.
Bez pases robežas “nav vaļā”
VRS priekšnieks 26.janvāra
pērngada darbības atskaites preses konferencē izvērtēja paveikto
un ieskicēja dienesta rītdienu. Pats svarīgākais pērnā gada
sākumā bija turpināt sagatavoties iestājai Eiropas Savienībā un
pēc tam prasmīgi strādāt jaunajos apstākļos. Nekādu satricinājumu
1.maijs uz robežām neradīja.
Taču dažas jaunas vēsmas jūtamas. Pēc iestāšanās ES vairāk darba
ir personu robežkontrolē, jo jūtami pieaudzis ceļotāju skaits –
gan pašmāju iedzīvotāji biežāk dodas pasauli lūkot, gan
ārzemnieki iebrauc. Joprojām daļai ceļotāju ir maldīgs
priekšstats par robežu šķērsošanu jaunajos apstākļos. Piemēram,
krasi pieaudzis to cilvēku skaits, kas pāri robežai iecerējuši
doties bez dokumentiem, vasaras mēnešos pat krietni virs simta.
Pieaudzis arī to ārzemnieku skaits, kas mēģinājuši ieceļot bez
vīzas. Dažus mēnešus pēc 1.maija bija mazliet vairāk to
autovadītāju, kuriem nebija pilnvaras vadītajai automašīnai. Gada
nogalē situācija normalizējās, visticamāk, cilvēki kļuvuši
informētāki.
Vairāk kuģu šķērsojuši Latvijas robežu, kravas vilcieni pat divas
reizes vairāk nekā gadu iepriekš. VRS to saista ar maģistrālā
naftas vada Polocka – Ventspils slēgšanu. 2003.gadā gaisakuģu
robežkontrole veikta 18 330 reizes, bet pērn – jau teju 26 000
reižu. Šo pieaugumu G.Dāboliņš skaidro ar lidostas “Rīga”
attīstību.
Ir arī savi mīnusi tam, ka uz Latvijas – Lietuvas un Latvijas –
Igaunijas robežām ES, Eiropas Ekonomiskās zonas un Šveices
pilsoņiem pārsvarā tiek piemērota minimālā kontrole. Piemēram,
teju trīs reizes sarucis aizturēto tiesībsargājošo iestāžu
meklēšanā esošo personu skaits. Mazāk nekā citus gadus aizturētas
meklēšanā izsludinātās mašīnas. Tiesa, gādāt, lai atrastu zagtos
auto, ir policijas kompetence.
Tā kā pēc pievienošanās Šengenas līgumam no Latvijas – Lietuvas
un Latvijas – Igaunijas robežām aizies arī robežsargi, kā to pēc
1.maija jau izdarīja muita un Sanitārā robežinspekcija, plašākas
iespējas pavērsies negodīgiem ļaudīm. Tādēļ, kā uzsver
robežsardzes ģenerālis, problēmas risināšanai jāmeklē citas
sadarbības formas, pēc iespējas iesaistoties visās starptautiskās
institūcijās.
Ar suņiem pārsteidzam pasauli
Viens no VRS lepnumiem ir
kinoloģijas dienests, kas guvis izcilus panākumus, piemēram, NATO
līmeņa sacensībās mūsējie komandas vērtējumā ieguva pirmo vietu,
to iecerēts nemitīgi attīstīt. Līdzvērtīga dienesta nav ne muitā,
ne Nacionālajos bruņotajos spēkos, norāda G.Dāboliņš. Ar suņu
palīdzību pērn konstatēti robežas pārkāpumi, aizturēti
robežpārkāpēji, atklātas narkotikas, preču kontrabanda, kā arī
sprāgstvielas. Kinologi pusotra simta reižu gājuši talkā citām
tiesībsargājošām institūcijām.
“Kinologi gatavi iesaistīties arī starptautiskās operācijās,” ir
pārliecināts G.Dāboliņš. Dienests ir gatavs sniegt savu atbalstu
partneriem, piedaloties Eiropas Savienības un NATO vadītajās
starptautiskajās operācijās. Kā piemēru, kur, viņaprāt, lieti
varētu izmantot mūsējos, ģenerālis minēja Afganistānu, no
kurienes uz ES tiek vestas narkotikas un kur starptautiskajā
misijā profesionāļi varētu apkarot narkotiku tranzītu. Šāds
piedāvājums izteikts Aizsardzības ministrijai.
Lielas cerības VRS priekšnieks lolo par aviācijas dienesta
attīstību. Pērn pilotu komandai piepulcējušies vēl divi
profesionāļi, un nu kopumā ir četri. Par ES naudu iecerēts
iegādāties vēl četrus helikopterus. Divus plānots nepieciešamības
gadījumā “aizdot” policijai, kā arī Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam, piemēram, vasaras sezonā, kad notiek mežu un
kūlas degšana.
Iesniegti arī grozījumi likumdošanā, lai, G.Dāboliņa vārdiem
sakot, “legalizētu pašreizējo situāciju”, jo robežsardzei šobrīd
juridiski īsti nav tiesību veikt lidojumus.
Papildināta tiks arī peldošo līdzekļu bāze, lai sekmētu jūras
robežas apsardzību. Dāvinājumā gaidāms moderns patruļkuģis no
Somijas robežsardzes, savukārt divus peldlīdzekļus paredzēts
iegādāties par Shengen fasility līdzekļiem. Viens no tiem
būs kuteris uz gaisa spilveniem, kas kā visurgājējs spēj rāpot
arī pa ledus krāvumiem. Tas būtu piemērots, lai glābtu uz ledus
gabaliem jūrā ieskalotos zemledus makšķerniekus. Robežsardzes
ģenerālis uzskata, ka tuvākajā nākotnē dienestam vairs nebūs
nepieciešama Nacionālo bruņoto spēku palīdzība un tas būtu gatavs
pārņemt Krasta apsardzes dienesta funkcijas.
Par sauszemes transportlīdzekļiem (auto, busiņi, motocikli,
kvadracikli, sniega motocikli u.c), kuru ir teju puse mazāk, nekā
pēc štata nepieciešams, dienests vairs īpaši neuztraucas. Ne
tādēļ, ka pie akūta to trūkuma pieraduši, bet tādēļ, ka ir
pārliecība – tuvākajos divos gados situācija mainīsies uz labo
pusi. Par Eiropas naudu robežsardze tiks pie trūkstošajiem
transportlīdzekļiem.
Ir arī vairāki sāpīgi jautājumi. Piemēram, lietošanā nenodotā
Valsts robežsardzes koledža, kuru tādēļ nevar akreditēt. Turklāt
nav skaidrības, vai šī mācību iestāde ar specifisko studiju
programmu līdz ar Policijas koledžu un Ugunsdrošības un civilās
aizsardzības koledžu varēs palikt Iekšlietu ministrijas
pārziņā.
Arī valsts robežjoslas atjaunošana rada galvassāpes. Tā kā
pēdējos gados no valsts budžeta nav saņemti papildus pieprasītie
līdzekļi robežjoslas uzturēšanai, piemēram, uz Latvijas –
Igaunijas robežas mūsu pusē paveras posta skats. Koka robežzīmes
vecuma, bebru darbības vai citu iemeslu dēļ ir gar zemi, bet to
nomainīšanai ar jaunām plastmasas robežzīmēm nav naudas.
Tomēr kopumā dienests noskaņots pilnveidoties un izmantot ES
pavērtās iespējas.
Ilze Apine, “LV”