Valsts sekretāru 2005.gada 27.janvāra sanāksmē
Ekonomikas ministrija
– pieteica likumprojektu “Tirdzniecības
likums”.
Likumprojekts nosaka mazumtirdzniecības un
vairumtirdzniecības organizēšanas kārtību tirgotāja pastāvīgajās
tirdzniecības vietās, pagaidu tirdzniecības vietās, tirgos,
publiskās tirdzniecības vietās, ārpus tirgotāja pastāvīgās
tirdzniecības vietas (aģentiem, autoveikaliem, tirdzniecības
automātiem), tirgotāju pienākumus un uzraudzības iestādes.
Būtiskākās izmaiņas – Tirdzniecības likums neierobežo tirgotāju
tirdzniecības teritorijās, ēkās vai telpās izvēlēties tikai
vairumtirdzniecību vai tikai mazumtirdzniecību kā darbības veidu,
bet dod iespēju to veikt vienā ēkā vai tirdzniecības teritorijā,
nosakot, ka tirgotājs veic atsevišķu preču un ieņēmumu uzskaiti
par vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības darījumiem. Likums
arī nosaka iespēju vairumtirdzniecībā kā bezskaidras naudas
norēķinu veidu arī maksājumu karšu izmantošanu, kas atvieglos
norēķinu sistēmu tirdzniecībā.
Likumprojektā precizētas normas attiecībā uz prasībām
tirdzniecībai tirgos (stacionārie tirdzniecības objekti
pielīdzināti pastāvīgajām tirdzniecības vietām), tirgus
pārvaldītāja pienākumi un atbildība, precizēta pagaidu
(gadatirgus un izbraukumu tirdzniecība) tirdzniecības
organizēšanas kārtība, precizētas publiskajā (ielu) tirdzniecībā
pārdodamās preces.
Šobrīd tirdzniecības nozari regulē vairāki MK noteikumi:
• 1999.gada 31.augusta MK noteikumi Nr.312 “Vairumtirdzniecības
un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība”;
• 1998.gada 6.oktobra MK noteikumi Nr.388 “Noteikumi par
tirdzniecības kārtību tirgos, gadatirgos, ielu tirdzniecības
vietās un izbraukumos”;
• 1996.gada 28.maija MK noteikumi Nr.188 “Kārtība, kādā lauku
apvidos darbojas pārvietojamie mazumtirdzniecības punkti, kuros
nav kases aparātu”;
• 1992.gada 19.jūnija Ministru padomes lēmums Nr.237 “Par
mazumtirdzniecības pamatnoteikumiem”.
Papildu prasības ir noteiktas atsevišķu kategoriju preču
tirdzniecībai, piemēram, akcīzes preces, pārtikas preces, aptieku
darbībai (farmācijas produkti), sēklas, veterinārās zāles, ieroči
u.c.
Lai konkretizētu problēmas tirdzniecības nozari reglamentējošajos
normatīvajos aktos, tika izveidota starpministriju darba grupa,
kurā darbojas ministriju, nevalstisko uzņēmēju asociāciju un
uzraudzības iestāžu pārstāvji. 2004.gada 30.martā Ministru
kabinets izskatīja informatīvo ziņojumu par tirdzniecības
organizēšanas kārtību, kurā tika identificēti pasākumi
tirdzniecības nozari reglamentējošo normatīvo aktu sakārtošanai.
Darba grupa konstatēja, ka iepriekšminētie normatīvie akti ir
jāsaskaņo ar Komerclikumu, likumu “Par pašvaldībām”, Patērētāju
tiesību aizsardzības likumu, likumu “Par grāmatvedību” un citiem
tirdzniecībai saistošiem tiesību aktiem. Pašreizējos tirdzniecību
regulējošos normatīvajos aktos ir iekļautas arī komercdarbību
ierobežojošas normas, kas ir pretrunā ar Komerclikumu, kas
nosaka, ka komercdarbības ierobežojumus drīkst noteikt tikai ar
likumu vai pamatojoties uz likumu.
Ministru kabineta noteikumi “Vairumtirdzniecības un
mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība” un “Noteikumi par
tirdzniecības kārtību tirgos, gadatirgos, ielu tirdzniecības
vietās un izbraukumos” ir izdoti saskaņā ar Ministru kabineta
iekārtas likuma 14.panta 3.punktu, kas noteic, ka Ministru
kabinets var izdot normatīvus aktus – noteikumus tikai tad, ja
attiecīgais jautājums ar likumu nav noregulēts.
Saskaņā ar 2004.gada 30.marta Ministru kabineta sēdes
protokollēmumu, Ekonomikas ministrijai līdz 2005.gada 1.martam
jāiesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojekts, kas
aizstātu minētos noteikumus un regulētu tirdzniecības
organizēšanas jautājumus.
Projekts nodots saskaņošanai visās ministrijās, īpašu uzdevumu
ministru sekretariātos; Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
Latvijas Tirgotāju asociācijā;
– pieteica likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas
likumā”.
Likumprojekts ir izstrādāts, lai Atkritumu
apsaimniekošanas likumā Ministru kabinetam paredzētu pilnvarojumu
noteikt valsts nodevas likmes un maksāšanas kārtību par licenču
izsniegšanu atsevišķiem komercdarbības veidiem.
Pašreizējā situācijā valsts nodevas likmi un maksāšanas kārtību
nosaka Ministru kabineta noteikumi par valsts nodevu speciālas
atļaujas (licences) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības
veidiem, kuri izstrādāti, pamatojoties uz likumu “Par nodokļiem
un nodevām” un likumu “Par uzņēmējdarbību”. Saskaņā ar
Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumiem
likums “Par uzņēmējdarbību” 2005.gada 1.septembrī zaudēs spēku,
un likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktais nav uzskatāms par
pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts
nodevām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Vides ministrijā; Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica plāna projektu “Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas
pasākumu plāns”.
Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas
pasākumu plāna mērķis ir nodrošināt uzņēmējdarbības vides
pilnveidošanu, nodokļu politikas un administrēšanas uzlabošanu un
administratīvo šķēršļu mazināšanu, kas veicinātu Latvijas
konkurētspēju Eiropas Savienībā.
Pasākumu plānā ir iekļautas uzņēmējus pārstāvošo organizāciju –
Tautsaimniecības padomes, Ārvalstu investoru padomes, Latvijas
Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padomes – identificētās
problēmas un rekomendācijas Latvijas valdībai.
Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plāns ir
starpinstitūciju politikas plānošanas dokuments, un tā rīcības
virzieni ietilpst Ekonomikas, Finanšu, Tieslietu ministrijas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Izglītības
un zinātnes ministrijas, kā arī citu institūciju
kompetencē.
Pasākumu plānā ir iekļautas sadaļas par nodokļu politiku un to
administrēšanas kārtības pilnveidošanu, uzņēmējdarbības tiesiskās
vides pilnveidošanu, konkurētspējas veicināšanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Izglītības un
zinātnes, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Latvijas
Tirgotāju asociācijā.
Labklājības
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Darbā nodarītā kaitējuma
atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas un izmaksas
kārtība”.
2004.gada 25.novembrī Saeimā tika pieņemti
grozījumi likumā “Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret
nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām”, kurā tika precizēta
pārejas noteikumu 4.punkta redakcija. Saskaņā ar šo punktu
izdotie Ministru kabineta 2001.gada 23.augusta noteikumi Nr.378
“Darbā nodarītā kaitējuma atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas
un izmaksas kārtība” zaudē spēku, tādēļ noteikumi “Darbā nodarītā
kaitējuma atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas un izmaksas
kārtība” jāizdod no jauna.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā darbiniekam, kurš cietis
nelaimes gadījumā darbā vai kuram konstatēta arodslimība, vai
viņa apgādībā bijušai personai tiek aprēķināts, finansēts un
izmaksāts līdz 1997.gada 1.janvārim (t.i., laikposmā līdz likuma
“Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem
darbā un arodslimībām” spēkā stāšanās dienai) darbā nodarītais
kaitējums.
Noteikumu projekts nemaina līdz šim spēkā esošo darbā nodarītā
kaitējuma atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas un izmaksas
kārtību. Noteikumu projekta tekstā ir precizēti atsevišķi termini
atbilstoši spēkā esošo normatīvo aktu normām.
Noteikumu projekts nerada fiskālo ietekmi uz valsts budžetu, jo
kaitējuma atlīdzību tāpat kā līdz šim izmaksās darba devējs vai
viņa tiesību un saistību pārņēmējs. Savukārt, ja darba devēja
darbība tiek izbeigta, kaitējuma atlīdzības turpmāko izmaksu
nodrošina Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra atbilstoši
valsts budžetā kārtējam gadam paredzēto līdzekļu ietvaros.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2004.gada 29.jūnija noteikumos Nr.571 “Ceļu satiksmes
noteikumi””.
Noteikumu projekta mērķis ir uzlabot ceļu
satiksmes drošību, papildinot noteikumus ar jaunām normām, kā arī
precizējot esošās normas. Būtiskākie grozījumi saistīti ar
radžoto riepu lietošanas aizlieguma atcelšanu ziemas periodā,
nosakot, ka laikposmā no 1.maija līdz 1.oktobrim aizliegts braukt
ar transportlīdzekļiem, kuriem ir riepas ar radzēm.
Noteikumu projekts paredz: lai palaistu garām ar lielāku ātrumu
braucošu transportlīdzekli, nodrošinot ceļu satiksmes drošību, kā
arī netraucējot citus ceļu satiksmes dalībniekus, atļauts
pārkārtoties un īslaicīgi braukt pa ceļa nomali, ja tā ir ar
asfalta vai asfaltbetona segumu.
Noteikumu projektā ietvertas normas, kas saistītas ar jaunu
valsts standartu pieņemšanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Labklājības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Kārtība, kādā organizē un veic
pasažieru starptautiskos pārvadājumus ar autobusiem, atklāj,
groza un slēdz maršrutus un izsniedz starptautiskajos līgumos
paredzētās atļaujas”.
Noteikumu projekts nosaka
kārtību, kādā organizē un veic pasažieru starptautiskos
pārvadājumus ar autobusiem, atklāj, groza un slēdz maršrutus un
izsniedz starptautiskajos līgumos paredzētās atļaujas
pārvadājumiem starp Latviju un valstīm, kas nav Eiropas
Savienības dalībvalstis.
Kārtību, kādā organizē un veic pasažieru starptautiskos
pārvadājumus ar autobusiem, atklāj, groza un slēdz maršrutus un
izsniedz starptautiskajos līgumos paredzētās atļaujas
pārvadājumiem starp Latviju un Eiropas Savienības valstīm, nosaka
Eiropas Savienības normatīvie akti (Regula Nr.684/92/EEC ar
grozījumiem, kas ietverti Regulā Nr.11/98/EC; Regula
Nr.2121/98/EEC, Regula Nr.12/98/EC), bet ar valstīm, kas nav
Eiropas Savienības dalībvalstis, – Ministru kabineta 2003. gada
19. augusta noteikumi Nr.464 “Kārtība, kādā organizē un veic
pasažieru starptautiskos pārvadājumus ar autobusiem, atklāj,
groza un slēdz maršrutus un izsniedz starptautiskajos līgumos
paredzētās atļaujas pārvadājumiem starp Latviju un valstīm, kas
nav Eiropas Savienības dalībvalstis”.
Kārtību, kādā organizē un veic pasažieru starptautiskos
pārvadājumus ar autobusiem, atklāj, groza un slēdz maršrutus un
izsniedz starptautiskajos līgumos paredzētās atļaujas
pārvadājumiem starp Latviju un Eiropas Savienības valstīm, nosaka
Eiropas Savienības normatīvie akti (Regula Nr.684/92/EEC ar
grozījumiem, kas ietverti Regulā Nr.11/98/EC; Regula
Nr.2121/98/EEC, Regula Nr.12/98/EC), bet ar valstīm, kas nav
Eiropas Savienības dalībvalstis, – Ministru kabineta 2003. gada
19. augusta noteikumi Nr.464 “Kārtība, kādā organizē un veic
pasažieru starptautiskos pārvadājumus ar autobusiem, atklāj,
groza un slēdz maršrutus un izsniedz starptautiskajos līgumos
paredzētās atļaujas”, kuri izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu
likuma 30.panta ceturto daļu.
2004.gada 2.decembrī pieņemti grozījumi Autopārvadājumu likumā,
tika mainīta likuma 30.panta daļa, kura deleģē Ministru kabinetu
noteikt kārtību, kādā izsniedzamas atļaujas starptautiskajiem
pasažieru pārvadājumiem, kā arī pasažieru starptautisko
pārvadājumu organizēšanas un veikšanas, maršrutu atklāšanas,
grozīšanas un slēgšanas kārtību. Saskaņā ar likuma pārejas
noteikumiem, Ministru kabineta noteikumi ir spēkā līdz 2005.gada
1.aprīlim. Lai nodrošinātu Ministru kabineta noteikumu izdošanu
atbilstoši deleģējumam Autopārvadājumu likuma 30.panta piektajā
daļā, ir nepieciešams iepriekš minētos noteikumus izdot no jauna,
nemainot to saturu.
Uz 2005.gada 1.janvāri licences, kas apliecina tiesības veikt
starptautiskos pasažieru komercpārvadājumus, ir izsniegtas 353
firmām, kuru rīcībā ir 647 autobusi.
Pasažieru regulāros starptautiskos pārvadājumus veic 14 Latvijā
reģistrētas firmas, kuras apkalpo vairāk nekā 30 regulārus
starptautiskos maršrutus uz valstīm, kas nav Eiropas Savienības
dalībvalstis.
Par pasažieru starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu
Latvijas Republikas valdība ir noslēgusi nolīgumus ar 15 valstīm,
kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Tieslietu ministrijas maksas
pakalpojumu cenrādis un pakalpojumu samaksas kārtība”.
Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departamenta arhīva nodaļā
tiek veikts plašs izziņas darbs, lai, pamatojoties uz fizisku un
juridisku personu iesniegumiem, izsniegtu civilstāvokļa aktu
reģistrāciju apliecinošus dokumentus – apliecības, izziņas vai
izrakstus no reģistriem. Uz valsts iestāžu pieprasījumiem
dokumenti tiek izsniegti bez maksas. Izziņu vai izrakstu no
reģistriem izsniegšanu privātpersonām Dzimtsarakstu departamenta
arhīva nodaļa realizē kā maksas pakalpojumu.
Noteikumu projekts paredz, ka par civilstāvokļa akta reģistrāciju
apstiprinošu izziņu vai izrakstu no reģistra, kas izdots,
pamatojoties uz ierakstu baznīcas grāmatā, ja iesniegumā norādīts
precīzs reģistrācijas gads un reģistrācijas vieta, paredzēta
samaksa 2 lati.
Civilstāvokļa akta reģistrāciju apstiprinoša izziņa vai izraksts
no reģistra, kas izdots, pamatojoties uz ierakstu baznīcas
grāmatā, ja iesniegumā norādīts varbūtējais reģistrācijas periods
(10 gadu robežās) un iespējamā reģistrācijas vieta (ne vairāk kā
trīs pilsētas, pagasti vai baznīcas), – 4 lati.
Civilstāvokļa akta reģistrāciju apstiprinoša izziņa vai izraksts
no reģistra, kas izdots, pamatojoties uz dzimtsarakstu nodaļā
izdarītu ierakstu, ja iesniegumā norādīts precīzs reģistrācijas
gads un reģistrācijas vieta, – 1 lats.
Civilstāvokļa akta reģistrāciju apstiprinoša izziņa vai izraksts
no reģistra, kas izdots, pamatojoties uz dzimtsarakstu nodaļā
izdarītu ierakstu, ja iesniegumā norādīts varbūtējais
reģistrācijas periods (10 gadu robežās) un iespējamā
reģistrācijas vieta (ne vairāk kā trīs pilsētas vai pagasti), – 2
lati.
Samaksa paredzēta arī gadījumos, ja reģistrs sniedz negatīvu
izziņu, ja civilstāvokļa reģistru grāmatas nav saglabājušās vai
arī ja civilstāvokļa reģistru grāmatas ir saglabājušās, bet
pieprasītais reģistrs nav atrodams.
Konsultācija (līdz vienai stundai) privātpersonām dzimtsarakstu
arhīvu specifiku raksturojošos jautājumos (radniecības
pierādīšanas tehnika, ģimenes tiesību vēsture, administratīvi
teritoriālais iedalījums, tā vēsturiskās izmaiņas, apdzīvoto
vietu nosaukumi, to vēsturiskās izmaiņas, baznīcu draudžu
saistība ar apdzīvotām vietām u.c.) – 2 lati.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica likumprojektu “Grozījums likumā “Par
arodbiedrībām””.
Likumprojekts noteic, ka par
arodbiedrības reģistrāciju, statūtu grozījumu un citu izmaiņu
reģistrāciju, arodbiedrības izslēgšanu no arodbiedrību reģistra
un reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšanu maksājama
valsts nodeva, kuras apmēru, samaksas kārtību un atvieglojumus
nosaka Ministru kabinets.
2004.gada 10.augustā izdoti Ministru kabineta noteikumi Nr.702
“Noteikumi par arodbiedrību reģistrācijas valsts nodevu”, kuri
tika izdoti saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 10.panta
otro daļu.
Juridisko dienestu sanāksmē atbalstīts viedoklis, ka turpmāk
Ministru kabineta noteikumi, kuri paredz noteikt valsts nodevas
apmēru, izdodami saskaņā ar attiecīgo jomu regulējošajā
speciālajā likumā paredzētu pilnvarojumu Ministru kabinetam. Šajā
gadījumā attiecīgo jomu regulējošais speciālais likums ir likums
“Par arodbiedrībām”, kura spēkā esošajā redakcijā nav paredzēts
pilnvarojums Ministru kabinetam šādu noteikumu izdošanai,
tādējādi nepieciešams tajā noteikt šo pilnvarojumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietu, Ekonomikas, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments