Latvija - simt gadu pēc sākuma
Valsts prezidentes aicinājums
Krievijai objektīvi izvērtēt pagātni būtībā vērsts uz mūsu
nākotnes attiecību drošību – lai nekas vairs netraucētu divu
kaimiņvalstu abpusēji izdevīgām attiecībām.
Šo Latvijas pozīciju pagājušajā nedēļā Latvijas de iure
atzīšanas gadadienai veltītajā pieņemšanā uzsvēra arī mūsu
ārlietu ministrs Artis Pabriks: “Latvija vienmēr centusies un
centīsies veidot pragmatiskas attiecības ar visām kaimiņvalstīm
un īpaši ar Krieviju. Latvija ir gatava sēsties ar Krieviju pie
sarunu galda iespējami drīzāk...”
Protams, sēsties pie sarunu galda pašapzinīgi, kā vienlīdzīgām
kaimiņvalstīm. Tāda nu ir Latvija, Eiropas Savienības un NATO
dalībvalsts, 2005.gadā pēc Kristus dzimšanas. Simt ziemas pēc
Piektā gada revolūcijas, kad pirmo reizi pieteicām pasaulei savas
tautas tiesības.
Ziedi un Andra Slapiņa fotogrāfija viņa nāves vietā 1991.gada 22.janvāra rītā (pirmais gada skaitlis uzrakstīts kļūdaini – Andris Slapiņš dzimis 1949.gadā) Foto: Imants Prēdelis |
Kad uz baltā sniega kvēlo atmiņas…
Piektā gada revolūcija vairākām
latviešu paaudzēm iegūlusi sirdī ar Jāņa Akuratera dziesmas
vārdiem “Un asinis, kas nevainīgas / Uz baltā sniega
kvēloja...”.
Šī dziesma okupācijas gados tika izmantota komunistiskās
ideoloģijas propagandā. Kaut gandrīz veselu pusgadsimtu, izņemot
citādi drūmo un baiso vācu okupācijas laiku, padomju okupācijas
režīms mums lika izjust arī lielkrievu šovinismu tā
visnožēlojamākajās izpausmēs. It kā latvieši Piektā gada
revolūcijā būtu cīnījušies nevis par, bet pret savas nācijas
tiesībām.
Vēsturiskā dziesma nāk prātā, arī atceroties barikāžu laiku. Kaut
Latvijas neatkarību 1990.–1991.gadā atguvām gandrīz bez upuriem.
Ar tautas gara spēku uzveicot brūkošās impērijas karaspēku.
Un tomēr asinis kvēloja. Pie Vecmīlgrāvja tilta nošautā šofera,
Bastejkalna pakājē kritušo kinodokumentālistu, neatkarīgās
Latvijas idejai uzticīgo miliču asinis... Iekšlietu ministrijas
apšaudē pirmais savā kaujas postenī – ar videokameru uz pleca –
krita Andris Slapiņš.
Barikāžu laikā un vēl agrāk, redzot Andra allaž sirsnīgo smaidu,
man un droši vien arī katram, kam bija laime viņu pazīt, likās –
Andris mūžam būs jauns. Un tāds viņš arī palika – mūžam savos 42
gados. Tagad viņam būtu 55. Bet visas turpmākās ziemas un vasaras
tika pārtrauktas 1991.gada janvāra vakarā pie Bastejkalna. Tos
pārtrauca omonieša vai, kā daudzi fakti liecina, kāda cita, ne
mazāk melna impērijas spēka raidīta lode. Ne gadījuma pēc tumsas
kalpi šāva uz operatoriem. Baidījās no iemūžinātās
patiesības.
Pirmizrāde pēc pusotra gadu desmita mūžības
Šie notikumi vēl ir samērā svaigi,
un gandrīz katrs mēs tos glabājam sirds atmiņā. Tomēr nesen
kinoteātrī “Rīga” sarīkotā Andra Slapiņa dokumentālās filmas
“Dream Time” (“Sapņu laiks”) pirmizrāde un Andra fotoizstādes
atklāšana lika Atmodu ieraudzīt jaunā vektorā. Filma uzņemta
astoņdesmitajos gados vairākās tālās ekspedīcijās Sibīrijā un
stāsta par mazo ziemeļu tautu izzūdošo kultūru.
“Sapņu laiks” apliecina augstas raudzes talanta interesi par
cilvēces kopējo kultūru, ko veido arī mazo tautiņu savdabība. Bet
šķietami mierīgā filma ir arī smaga apsūdzība padomju režīmam:
rādot savdabīgās čukču, ņencu, vepsu... dejas un šamaņu rituālus,
tā ar skarbiem faktiem, lakoniskos teikumos stāsta arī par šo
tautiņu iznīcināšanu – skaužot to tradīcijas, dzenot ekonomiskā
un sociālā postā un arī elementāri nodzirdot šos skarbos dabas
apstākļos dzīvojošos cilvēkus. Traģikomiski, bet būtībā kā
apsūdzība komunistiskajam režīmam filmas kadros pavīd padomju
propagandas plakāti “Mūsu mērķis – komunisms” pie čukču
nožēlojamo mitekļu sienām. Tagad, no laika attāluma, skaidri
redzams, ka pirms pusotra gadu desmita veidotā filma iecerēta arī
pie iznīcības sliekšņa novesto tautiņu aizstāvībai vai, ļaunākajā
gadījumā, to unikālās kultūras liecības saglabāšanai.
Lieki prātot, vai Andris, pie šīs filmas strādājot, domāja arī
par baisajiem rusifikācijas tempiem Latvijā. Šī sāpe dega Andra
sirdī, arī man viņš to uzticēja.
Simbolisks ir filmas beigu kadrs: jauneklis smailītē apbrīnojami
ātri slīd pa ūdens klaju. Slīd un pēkšņi apstājas savā
mērķtiecīgajā virzībā. Apstājas, lai ilgā stopkadrā runātu uz
mums no tā šķietami tālā laika, kad mēs vien ilgojāmies būt
brīvi.
Tagad esam. Simt gadu pēc pēriena. Vai spējam to aptvert un
novērtēt?
Jānis Ūdris,
“LV”
janis.udris@vestnesis.lv