Par nepieciešamām reformām, lai panāktu lielāku izaugsmi un vairāk darba vietu
Dažos pēdējos gados ir vērojami
panākumi Eiropas Savienības (ES) vienotā tirgus izveides
pabeigšanā un uzņēmējdarbības apstākļu uzlabošanā. Tomēr vēl
daudz darāms, lai palielinātu ES konkurētspēju, uzlabojot valstu
finanses, piemērojot aktīvāku darba tirgus politiku, sekmējot
produktīvākus ieguldījumus, tostarp zināšanās, un integrētākus
tirgus, lai paātrinātu ekonomisko izaugsmi un darba vietu
radīšanu, vienlaikus aizsargājot vidi. Šādi ir secinājumi
galvenajos ziņojumos, kas atskatās uz vairākgadu mērķu īstenošanu
attiecībā uz ekonomiku kopumā un jo īpaši iekšējo tirgu,
nodarbinātību un vidi. Ziņojumi, ko dēvē arī par “Izpildes
kompleksu”, tiks iestrādāti nākamajā ES Lisabonas stratēģijas
termiņa vidusposma pārskatā un Eiropas Komisijas ziņojumā
pavasara Eiropadomei 2005.gada martā.
Ekonomikas politikas vispārējās pamatnostādnes
2003.–2005.gadam
Padome 2003. gadā pieņēma
Ekonomikas politikas vispārējās pamatnostādnes (EPVP) laika
posmam no 2003. līdz 2005.gadam, kurās tika noteikta ES vidēja
termiņa ekonomikas politikas stratēģija, lai padarītu Eiropu
konkurētspējīgāku. Komisijas otrais ziņojums par EPVP izpildi
rāda, ka sasniegumi nozarēm un valstīs nav viennozīmīgi.
Pozitīvi ir tas, ka saglabāta darba tirgus reformas gaita,
turpinājusies enerģētikas un citu ar tīkliem saistītu nozaru
liberalizācija, stingrāk īstenota konkurences politika un Eiropas
Savienības vienotais tirgus darbojas labāk – tas viss sekmējis
uzņēmējdarbības vides un konkurences vispārēju uzlabošanos.
Tomēr to aizēno tikai daļēji panākumi attiecībā uz pāreju uz tādu
ekonomiku, kas balstīta uz zināšanām, kas bija galvenais mērķis
tā saucamajā Lisabonas programmā, kura pieņemta 2000.gada
pavasara Eiropadomē, iekšējā tirgus integrāciju pakalpojumu jomā
un budžeta disciplīnas panākšanu.
Vērtējot atsevišķu valstu panākumus, īstenojot tām 2003.gadā
sniegtos ieteikumus, īpaši jāatzīmē sasniegumi Beļģijā, Dānijā,
Somijā, Īrijā, Nīderlandē un Apvienotajā Karalistē, bet
sasniegtais “vecajās” dalībvalstīs kopumā nav tik viennozīmīgs.
Vēl par agru ir novērtēt izpildi tajās valstīs, kas pievienojās
ES 2004.gada maijā, bet Kipra un Slovākija arī minamas kā labi
veikta darba piemēri.
Panākot saprātīgu budžeta nostāju, tikai astoņas ES valstis
kopumā spējušas panākt un/vai saglabāt tādu budžetu, kas ir “tuvu
līdzsvaram vai bez deficīta”, un tas ļauj tām labāk risināt
ekonomisko svārstību problēmas un sabiedrības novecošanās
problēmas ietekmi. Turpretim pārāk daudzām valstīm
2004. gadā joprojām bijis pārlieku liels deficīts.
Pagājušajā gadā veiktas ievērojamas pensiju reformas vairākās
valstīs, tostarp Itālijā un Slovākijā, kamēr citās valstīs tās
bijušas nepietiekamas, lai ierobežotu budžeta slogu saistībā ar
sabiedrības novecošanos (Grieķija) vai ir tikai sākuma stadijā
(Čehija).
Neraugoties uz dažādajiem pasākumiem zināšanās pamatotas
ekonomikas veidošanā, panākumi ir tikai pakāpeniski. ES joprojām
atpaliek no ASV pētniecībā un jauninājumos, un šķiet, ka tā
nespēs sasniegt mērķi, kas ir 3% no IKP tēriņš pētniecībai un
attīstībai (P&A) līdz 2010.gadam (neliels pieaugums bija
2000.–2003.gadā, bet tikai līdz 2%), ja netiks sāktas ievērojamas
iniciatīvas. Šajā jomā izņēmumi ir Zviedrija un Somija.
Komentējot ziņojumu, Ekonomikas un monetāro lietu komisārs
Žoakins Almunija teica: “Dalībvalstīm pārliecinošāk jāveic
ekonomiskās reformas, ja tās vēlas sasniegt ambiciozos mērķus, ko
tās sev noteikušas attiecībā uz lielāku konkurētspēju un darba
vietu radīšanu”.
Nodarbinātība joprojām ir Eiropas Ahileja papēdis
Eiropas Komisija 27.janvārī arī
pieņēma Kopīgo nodarbinātības ziņojumu par 2004. un 2005.gadu,
kas rāda, ka, neraugoties uz reformām vairākās dalībvalstīs,
kopējie ES nodarbinātības rādītāji nav izkustējušies no vietas un
ražīguma attīstība ir kritusies.
Tā kā nodarbinātība laikā no 2001. līdz 2003.gadam stabili
saglabājas pie 63%, ES būtu jārada vēl 22 miljoni darba vietu,
lai 2010.gadā sasniegtu Lisabonas mērķi, kas ir 70%. Sieviešu un
vecāku darbinieku nodarbinātības apjoms arī nemainīgi ir
attiecīgi 55% un 40%.
Lai gan iepriekšējās darba tirgus reformas ir stiprinājušas to,
ka nodarbinātību tik daudz neietekmē ekonomikas grūtības,
ziņojums apliecina, ka joprojām tiek darīts nepietiekami, lai
sasniegtu trīs Eiropas nodarbinātības stratēģijas mērķus: pilnīgu
nodarbinātību, darba kvalitātes un ražīguma uzlabošanu, sociālās
kohēzijas un iekļaušanas veicināšanu.
ES dalībvalstis ir pielikušas ievērojamas pūles, lai palielinātu
darba samaksu (ar nodokļu un pabalstu sistēmas reformu),
reformētu valsts nodarbinātības dienestus, sekmētu uzņēmējdarbību
un ieviestu mūžizglītības stratēģijas. Tomēr tās nav pietiekami
strādājušas attiecībā uz ekonomikas pārstrukturēšanu, neoficiāla
darba novēršanu, ieguldījumiem cilvēku izglītošanā un aktīvas
dzīves stratēģiju izstrādi.
Sasniegtais darba kvalitātes uzlabošanā arī nav viennozīmīgs.
Samaksas atšķirība starp abiem dzimumiem joprojām saglabājas
apmēram 16%, apmācības apjoms tām personām, kam tas visvairāk
vajadzīgs, joprojām ir neliels, un nelaimes gadījumu skaits darbā
joprojām ir augsts, kaut arī tas ir krities.
Ziņojums liecina, ka jāveic pasākumi četrās šādās jomās, ko
norādījis Nodarbinātības darba grupas (jeb Koka) ziņojums:
darbinieku un uzņēmumu pielāgošanās palielināšana; vairāku
cilvēku piesaistīšana darbam, lai tie tajā arī paliktu; lielāks
ieguldījums cilvēku izglītībā un mūžizglītībā; reformu efektīvas
īstenošanas nodrošināšana.
Atsevišķs Kopīgais ziņojums par sociālo aizsardzību un sociālo
iekļaušanu rāda, ka dalībvalstis palielina centienus, lai cīnītos
ar nabadzību un nodrošinātu, ka pensiju sistēmas joprojām spēs
nodrošināt adekvātus ienākumus pensionāriem. Tās vairāk
pievērsušās galvenajiem jautājumiem – bērnu nabadzības novēršana,
dzīvošanas apstākļu uzlabošana un skolu beidzēju kvalifikācijas
paaugstināšana. Tās arī veltī ievērojamas pūles, lai novērstu
pagātnes tendences saistībā ar agrāku pensionēšanos un piedāvātu
vairāk iespēju privātu pensiju nodrošināšanai.
Kopumā vairāk nekā 68 miljoni cilvēku jeb 15% ES iedzīvotāju
2002.gadā dzīvojuši uz nabadzības sliekšņa, un visneaizsargātākie
bijuši bezdarbnieki, bezpajumtnieki un sievietes (vientuļie
vecāki un vientuļi dzīvojoši vecāka gadagājuma cilvēki).
Procentuāli uz nabadzības sliekšņa dzīvojošo skaits mainās no 10%
vai mazāk Čehijā, Zviedrijā, Dānijā, Ungārijā un Slovēnijā līdz
20% vai vairāk Īrijā, Slovākijā, Grieķijā un Portugālē.
“Darba vietas, pensijas un labklājība ir galvenās prioritātes ES
pilsoņiem. Šodienas ziņojums liecina, ka ES metodes attiecībā uz
politiku koordinēšanu, pievēršoties sociālajai atstumtībai un
modernizējot pensiju sistēmas, sāk attaisnoties. Tomēr
dalībvalstīm jādara vēl vairāk, lai paaugstinātu nodarbinātību,
samazinātu nabadzību un nodrošinātu, ka pensijas nākotnē ir gan
adekvātas, gan noturīgas,» teica Vladimirs Špidla,
nodarbinātības, sociālo lietu un vienlīdzīgu iespēju
komisārs.
Vienotais tirgus: labi panākumi, izņemot pakalpojumu
jomā
Eiropas Komisijas otrais izpildes
ziņojums par Iekšējā tirgus stratēģiju 2003.–2006. liecina par
labiem panākumiem. Ir pabeigtas divas trešdaļas no juridiskajiem
pasākumiem, ko Eiropas Komisija bija plānojusi 2004.gadam, labāka
iekšējā tirgus sasniegšanai.
Tomēr ir nepieciešams tāds iekšējais tirgus, kas darbojas vēl
labāk, ja ES vēlas panākt saviem iedzīvotājiem augstāku dzīves
līmeni, kas paredzēts Lisabonas programmā. Ekonomiskie rādītāji
liecina, ka tirgus integrācija nenotiek pietiekami ātri. Tādēļ
jādara vairāk, lai pieņemtu ES tiesību aktus, kas samazina
birokrātijas apjomu uzņēmējiem, kuri vēlas veikt pārrobežu
darbības, un palielina izvēli un samazina cenas patērētājiem.
Dalībvalstīm arī jādara vairāk, lai šos tiesību aktus pareizi
piemērotu.
Ziņojumā iekļauts arī atjaunināts Iekšējā tirgus progresa
ziņojums, kur Lietuva un Spānija ir pirmajās vietās attiecībā uz
iekšējā tirgus tiesību aktu ieviešanu. Daudz neatpaliek arī
Ungārija un Polija, un visas desmit jaunās dalībvalstis kopš
pievienošanās ir samazinājušas savu neieviesto tiesību aktu
skaitu. Francijas un Vācijas centieni sāk atmaksāties, un
saraksta galvgalī ir atgriezusies arī Nīderlande. Dažas citas
dalībvalstis tabulā ir nedaudz atpalikušas, tomēr kopumā to
iekšējā tirgus direktīvu, kas ir spēkā, bet nav iekļautas valstu
tiesību aktos, proporcija visā ES 25 valstu kopumā no 7,1%
pievienošanās brīdī ir samazinājusies līdz 3,6%.
Francija, Spānija, Beļģija, Austrija, Īrija, Nīderlande,
Portugāle un Somija ir samazinājušas pret tām ierosināto
pārkāpumu lietu skaitu, lai gan citas dalībvalstis to sniegumu
neatkārto.
Preču tirdzniecība starp dalībvalstīm palēninās. Pakalpojumu
tirdzniecība pieaug, bet tā joprojām ir tikai apmēram 20% no
preču tirdzniecības, tādēļ nepieciešama ātra ierosinātās
pakalpojumu direktīvas pieņemšana. Cenu konverģence iekšējā tirgū
ir apstājusies, un pārrobežu ieguldījumu līmenis joprojām ir
nestabils.
Tas viss nozīmē, ka, neraugoties uz labajiem panākumiem dažās
jomās, ES jāpaātrina tirgus integrācija, pieņemot dažus svarīgus
ierosinājumus, kas kavējas Padomē un Parlamentā, tostarp par
Kopienas patentu, direktīvu par patentiem ar datoru īstenojamiem
jauninājumiem un profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
vienkāršošanu.
Iekšējā tirgus komisārs Čārlijs Makrīvijs teica: “Es teiktu, ka
iekšējā tirgus kauss ir par trim ceturtdaļām pilns. Šobrīd
sasniegtais likās neiespējams 1992.gadā. Pašlaik Lisabonas
process un Koka ziņojums rāda, ka vēl labāka iekšējā tirgus
praktiskā darbība ir Eiropas nākotnes labklājības pamatakmens.
Eiropas Komisija to nevar paveikt vienatnē. Mums jāseko visai
paplašinātajai ES. Un, kamēr politiķi var radīt pamatus,
iedzīvotāji un uzņēmumi liek tirgiem darboties. Pieredze rāda, ka
eiropieši uz to nav jāskubina, un tamdēļ esmu
optimistisks.”
Vides politika un tehnoloģijas
Eiropas Komisija 27.janvārī
pieņēma arī otro ikgadējo Vides politikas pārskatu, īpaši
uzsverot saistību starp vidi un ekonomiku. Ir jauni atklājumi
attiecībā uz to, kā vides politika un ekoloģiski jauninājumi var
sekmēt ekonomisko izaugsmi, kā arī saglabāt un radīt darba
vietas. Neseni dati apliecina, ka ekoloģiskās ražotnes darbojas
labāk nekā pārējās.
Citā ziņojumā Eiropas Komisija secina, ka jāstiprina tās
ambiciozais Vides tehnoloģiju rīcības plāns (VTRP). Tā īstenošanā
vērojami labi panākumi, tomēr nepieciešama turpmāka rīcība.
Ziņojums aicina izveidot zaļos ieguldījumu fondus, definēt
sasniedzamos mērķus attiecībā uz galvenajiem produktiem un
izstrādāt valstu vadlīnijas VTRP ieviešanai dalībvalstīs.
Vides komisārs Stavross Dimss teica: “Jākliedē uzskats, ka vides
aizsardzība ir greznība. Vides politika ir būtisks Lisabonas
stratēģijas elements. (..) Eiropai vairāk jāiegulda novatoriskās
metodēs, kā aizsargāt vidi, vienlaikus palielinot ES
konkurētspēju. Vides tehnoloģijas var dot būtisku ieguldījumu šā
mērķa sasniegšanā.”
Eiropas līmeņa aptaujas liecina, ka lielākā daļa Eiropas
Savienības pilsoņu vēlas lielāku uzmanības pievēršanu videi un
sagaida, ka lēmumi ļaus nodrošināt labāku vides kvalitāti un
pakalpojumus ES līmenī.
Pētniecības komisārs Janeks Potočniks arī atzīmēja: “Vides
tehnoloģijas ir galvenais piemērs, kā uz zināšanām balstīta
ekonomika var saglabāt augstus vides standartus. Tas ir labs
paraugs, kā pētniecība var sekmēt noturīgu attīstību.”