Par Eiropas Komisijas jauno grāmatvedības sistēmu
Pāreja uz jaunu grāmatvedības
sistēmu Eiropas Komisijā ir bijusi sekmīga. Ar modernizēto
sistēmu Eiropas nodokļu maksātāji var būt droši, ka viņu nodokļu
naudas tēriņam tiek piemērota augstākā līmeņa kontrole. Jaunā
sistēma Eiropas Komisijai ikdienā nodrošinās lielāku kontroli pār
tās aktīviem un pasīviem, kā arī labākus finanšu datus. Tas
stiprinās Eiropas Komisijas centienus samazināt kļūdu un
pārkāpumu risku.
Pēdējos piecos gados Eiropas Komisija ir modernizējusi un
reformējusi visu budžeta procedūru. Ieviešot ikgadēju politikas
stratēģiju, budžeta projekts tagad atbilst politiskajām
prioritātēm. Budžeta struktūra pilnībā mainīta, un tagad tā
balstīta uz konkrētiem pasākumiem. Eiropas Komisija 2005. gada 1.
janvārī spēra pēdējo soli šajā milzīgajā Eiropas Savienības (ES)
budžeta grāmatvedības modernizācijas projektā. Pāreja no naudas
līdzekļu grāmatvedības uz uzkrājumu grāmatvedību, kura tika
īstenota tikai divos gados, ļauj Eiropas Komisijai būt Eiropas
pārvaldes iestāžu priekšgalā.
Uzkrājumu grāmatvedība nodrošina lielāku pārredzamību un lielāku
atklātību attiecībā uz aktīviem un pasīviem. Tas pats par sevi
nodrošinās pārskatu lielāku uzticamību. Jaunā sistēma arī sekmē
lielāku atbildību un drošāku finanšu vadību.
Pirmkārt, Eiropas Komisija spēs nodrošināt grāmatvedību, kas
atbilst augstākajiem precizitātes un pārredzamības
standartiem:
• budžeta uzskaite, kas rāda, kā gada apropriācijas ir izmantotas
attiecībā uz saistībām un maksājumiem;
• vispārējā uzskaite, kas ieņēmumus un izdevumus pilnībā rāda pēc
uzkrājumu principa, un pilnīgs pārskats par aktīviem un pasīviem,
kas sagatavots un izvērtēts saskaņā ar starptautiskajiem
standartiem;
• informatīvi gada pārskati, kas rāda izdevumus katrā politikas
jomā, kā arī līdzekļus, ko pārvalda katrs Eiropas Komisijas
dienests.
Otrkārt, Eiropas Komisija varēs labāk kontrolēt aktīvus un
pasīvus, jo tiem visiem grāmatvedībā varēs izsekot līdzi. Viens
nozīmīgs piemērs attiecas uz avansiem, ko izmaksā dotāciju
saņēmējiem. Naudas līdzekļu grāmatvedībā šie avansi tiek
norakstīti, kad tos izmaksā. Uzkrājumu grāmatvedībā tie paliek
Eiropas Komisijas aktīvos, līdz avanss tiek pamatots ar
attaisnotiem izdevumiem, vai arī tas tiek atgūts.
Turklāt Eiropas Komisija pēc savas grāmatvedības datiem spēs
uzreiz noteikt, vai avansam bijusi bankas garantija.
Treškārt, izmantojot iespēju pilnveidot savas grāmatvedības un
informācijas tehnoloģiju sistēmas, Eiropas Komisija būs
nodrošinājusi piekļuvi no tās delegācijām, kā arī lietotājam
draudzīgu sistēmu, labākus finanšu pārskatus, labāku finanšu
sistēmu drošību un lielāku pārliecību, ka skaitļi ir pareizi un
pilnīgi saskaņoti.
Sistēmas pilnveide un uzlabošana turpināsies 2005. gada laikā, un
tajā pakāpeniski tiks iekļauti aizdevumi un aizņēmumi un Eiropas
Attīstības fonds.
Šobrīd Eiropas Savienībā valsts pārvaldē nav kopīgu grāmatvedības
standartu. Eiropas Komisijas projekts, kas būs saskaņots ar
starptautiskajiem valsts pārvaldes iestāžu grāmatvedības
standartiem, kurus nesen izstrādājusi Starptautiskā grāmatvežu
federācija, ļaus tai kļūt par līderi šajā jomā. Pārvaldes
iestādēm ir pienākums attiecībā uz nodokļu maksātājiem būt
pārredzamām un informējošām, sniegt pilnīgus un saprotamus
finanšu pārskatus un nodrošināt uzskaiti, kas ļauj salīdzināt
līdzīgu struktūru finanses.
Eiropas Komisija nav vienīgā sabiedriskā iestāde, kas pāriet uz
uzkrājumu principu grāmatvedībā. Dažas dalībvalstis arī veic tādu
pašu procedūru un pēdējos gados ir sākušas modernizēt savas
grāmatvedības sistēmas, pārejot no naudas līdzekļu grāmatvedības
uz uzkrājumu grāmatvedību.
Spānija, Apvienotā Karaliste, Zviedrija un Somija lielā mērā
pabeigušas šo pāreju. Beļģija un Francija sākušas ieviest
uzkrājumu principu. Vietējās pārvaldes iestādes Nīderlandē,
Itālijā un Vācijā šo procesu ir sākušas, pat neraugoties uz to,
ka valsts pārvaldes iestādes vēl nav izlēmušas.
Eiropas Komisija grāmatvedības sistēmas modernizācijā ir
ieguldījusi 25 miljonus eiru. Jaunās sistēmas vadība neizmaksā
dārgāk kā parasta budžeta grāmatvedības sistēma.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā