Arī tad virsnieki mācījās ārzemēs
Augusts Dzenītis
Vidzemnieks.
Šūpulis kārts 1900.gada 14.februārī lauksaimnieka ģimenē
Vietalvas pagasta Rozēnos. Zemnieka dēls, viņam pašam vien zināmu
iemeslu dēļ, izlēma kļūt par dzelzceļnieku un devās mācīties
dzelzceļa tehniskajā vidusskolā Veļikije Lukos. Pabeidzis to un
nostrādājis kādu laiku Rīgas dzelzceļa darbnīcās un tēva
saimniecībā, A.Dzenītis 1919.gada jūnijā stājās nesen proklamētās
suverēnās Latvijas sargu rindās, dienestu uzsākot 6.Rīgas
kājnieku pulkā. Rudenī viņš piedalījās cīņā pret Bermonta
karaspēku pie Rīgas, kā arī Lielupes un Iecavas upes krastos.
1919.gada 5.novembrī A.Dzenītis tika kontuzēts, bet palika
ierindā.
Tā kā jauneklim bija vidējā izglītība un kauju pieredze, viņš
atradās to puišu skaitā, kurus kā pirmos 1919.gada oktobrī
nosūtīja mācīties Latvijas karaskolā. A.Dzenītis absolvēja skolu
1920.gada maijā, iegūstot leitnanta pakāpi. Dienests turpinājās
9.Rēzeknes kājnieku pulkā.
Šajā laikā veidojās arī jaunās valsts kara aviācija. Lai
sagatavotu tai kadrus, 1920.gada janvārī nodibināja skolu, kurā
bija motoristu un lidotāju novērotāju nodaļa. Otro specialitāti
1921. un 1922.gadā apguva arī A.Dzenītis. No šā laika viņš kļuva
par lidotāju, nodienot aviācijas pulkā ar nelielu pārtraukumu 19
(!) gadus. Pēc virsnieku kursu pabeigšanas 1924.gadā A.Dzenīti
paaugstināja par virsleitnantu, nākamajā gadā – par kapteini, bet
1926.gadā uzticot iznīcinātāju eskadriļas komandiera
pienākumus.
No 1924. līdz 1930.gadam Latvijas valdība nopirka 12 itāļu
lidmašīnas, 10 beļģu lidaparātus un 10 angļu izlūklidmašīnas.
Aeroplānus iegādājās arī Čehoslovākijā, Vācijā un Itālijā. Kara
aviācijas ziņā Latvija bija pilnīgā atkarībā no ārzemēm, kuras
centās pārdot tai arī bojātas vai vecas lidmašīnas. Šo to
mēģināja darīt pašu spēkiem, ņemot vērā savas tehniskās iespējas.
Aizsargu vajadzībām Liepājas karaostas darbnīcās uzbūvēja dažus
izlūklidaparātus. Lai apgūtu jauno citvalstu tehniku, bija
nepieciešami augstas raudzes speciālisti, kurus ne vienmēr varēja
sagatavot Latvijā. Tāpēc A.Dzenīti nosūtīja mācīties uz Anglijas
Centrālo kara aviācijas skolu, kuru viņš beidza 1930.gadā
(A.Dzenītis gan bija vienīgais Latvijas armijas virsnieks, kas
ieguva augstāko militāro izglītību šajā valstī). Sekoja iecelšana
par aviācijas skolas eskadriļas komandieri. Visnotaļ sekmīgs
A.Dzenīša virsnieka karjerā bija 1937.gads, kad viņu ne tikai
paaugstināja par pulkvežleitnantu, bet arī uzdeva komandēt
aviācijas pulka divizionu.
A.Dzenītis bija augstas klases profesionālis. Viņa dienesta
saraksts, saglabājies Latvijas Valsts vēstures arhīvā (5601.f.,
I.apr., 1506.lieta), liecina, ka A.Dzenītis no 1925.līdz
1935.gadam saņēmis II apbalvojumus un pateicības. Par kaujas
nopelniem brīvības cīņās viņu pagodināja 1921.gadā ar Lāčplēša
Kara ordeni (III šķira). Sakarā ar aviācijas pulka 10 gadu
jubileju klāt nāca Triju Zvaigžņu ordenis (V šķira), 1930.gada
jūnijā kara ministrs ģen. Jānis Balodis par pulka svinību labu
organizēšanu piešķīra A.Dzenītim 75 latu naudas balvu. Par pirmo
vietu šaušanā ar pistoli virsnieku klasē viņš saņēma
barometru.
Pēc Latvijas okupācijas A.Dzenīti 1940.gada rudenī atvaļināja no
armijas. Viņa virsnieka zināšanas un pieredze gan vēl noderēja,
1941.gada pavasarī dažus mēnešus strādājot par asistentu Latvijas
Universitātes militārajā katedrā, bet it īpaši pēc nacistu
iebrukuma, tā paša gada vasarā komandējot Jēkabpils apriņķa
latviešu pašaizsardzības vienības. Par nožēlošanu A.Dzenītis
turpināja iet kopā ar vācu okupantiem arī vēlāk, strādājot par
Bauskas un Jēkabpils apriņķa priekšnieku, komandējot policijas
bataljonu un darbojoties par t.s. latviešu pašpārvaldes kārtības
policijas departamenta direktoru.
Kolaborācija beidzās ar 20 gadu ieslodzījuma piespriešanu
1947.gada jūnijā, kuru, vēlāk gan par pieciem gadiem samazinot,
vajadzēja izciest Intas, Vorkutas un Mordovijas soda nometnēs.
Pēc atbrīvošanas A.Dzenītim neļāva dzīvot Latvijā, tāpēc bija
jāapmetas Pitalovā (Abrenē), kur viņš aizgāja pa skuju taku
1963.gada 10.jūnijā. Mūža mieru gan rodot dzimtenē – Rīgā, Meža
kapos.
Edgars Oto Pinka
Vecgulbenietis.
Pasaulē nācis 1895.gada 17.aprīlī. Pēc netālās Pleskavas
reālskolas absolvēšanas (1913) jaunais vidzemnieks jau globālā
kara pirmajā mēnesī – 1914.gada augustā – devās brīvprātīgi
kalpot cariskās Krievijas kara flotē. Lai kļūtu par īstu šīs
ieroču šķiras lietpratēju, vajadzēja doties uz Kronštates jūras
inženieru skolu, mācīties tajā gandrīz trīs gadus un pabeigt jau
pēc Februāra revolūcijas mičmaņa pakāpē. Pēc tam dienests
inženiera mehāniķa amatā uz drednauta “Sevastopoļ”. Kā teikts
E.Pinkas dienesta gaitas sarakstā, 1918.gada augustā “pēc flotas
izsludināšanas par brīvprātīgo sarkano floti izstājies no aktīvā
kara dienesta”.
Viņam bija ejams viens ceļš ne ar lielinieku jūras ekskadrām, bet
ar tikko pasludinātās neatkarīgās Latvijas veidojamajiem
bruņotajiem spēkiem, kuru rindās jaunais virsleitnants pēc savas
gribas iestājās 1919.gada janvārī, pirms tam neilgu laiku
nostrādājot par K.Ulmaņa Pagaidu valdības Apgādības ministrijas
pilnvaroto Valmieras un Smiltenes apkaimē.
E.Pinka vispirms dienēja Kalpaka bataljona inženieru sapieru
rotā, tad bija Vecauces komandants, pēc tam atkal virsnieks
inženieru sapieru bataljonā, bet 1919.gada rudenī jau kļuva par
armijas virspavēlnieka štāba jūras daļas tehniskās nodaļas
priekšnieku. Kad divi kari bija izkaroti, E.Pinka 1920.gada
novembrī atvaļinājās no armijas.
Jaunās valsts topošajai kara flotei bija vajadzīgi labi
sagatavoti komandieri, tāpēc 1924.gada decembrī viņam atkal nācās
uzģērbt karavīra šineli, lai turpinātu dienestu vaktsleitnanta
dienesta pakāpē jūras krastu aizsardzības eskadra štābā. Ar
krievu mičmaņa izglītību te bija par maz, tāpēc E.Pinkam jau tajā
pašā mēnesī ar kara ministra J.Arāja pavēli vajadzēja doties uz
Latvijas sabiedroto valsti Franciju, kur viņš sākumā bija
nozīmēts par tur būvējamo divu zemūdeņu un torpēdu darba
pārraugu. Kad “Roņa” un “Spīdolas” būvniecība bija labi ievadīta,
E.Pinka varēja turpat franču zemē vairākus mēnešus 1925.gadā
mācīties zemūdeņu virsnieku kursos, bet pēc tam praktizēties uz
kolēģu zemūdenēm. 1926.gada jūnijā viņu, paaugstinātu par
komandleitnantu, iecēla par topošā “Roņa” inženieri mehāniķi. Par
teicamu darbu, pārvedot abas zemūdenes uz Latviju, E.Pinka
1927.gada maijā saņēma eskadras komandiera admirāļa A.Keizerlinga
pateicību. Par nopelniem valsts labā 1928.gada 17.novembrī viņu
apbalvoja ar V šķiras Triju Zvaigžņu ordeni. Šai augstajai
atzinības zīmei 1936.gada 14.novembrī pievienojās tā paša ordeņa
IV šķira – “par ilggadīgu, centīgu un priekšzīmīgu dienesta
izpildīšanu”. Divi tik spoži apbalvojumi netika piešķirti
daudziem Latvijas armijas virsniekiem.
Saņēmis kārtējo paaugstinājumu – kapteiņa pakāpi (1927), E.Pinka
1930.gada rudenī atkal devās uz Franciju, lai mācītos Kuģubūves
augstskolā. Pēc diviem gadiem pabeidzis šo respektablo skolu,
viņš atgriezās dzimtenē, lai, kļuvis par komandkapteini (1934),
resp., pulkvežleitnantu, ieņemtu jūras krasta aizsardzības
eskadras torpēdu dienesta priekšnieka amatu.
Par E.Pinkas augstajiem apbalvojumiem un admirāļa pateicību jau
sacīts. Bet – ko tur slēpt – rūdītais jūras vilks neiztika arī
bez viena otra rājiena un pat mājas aresta, kāds pienācās
virsniekiem par nedisciplinētību. Taču tas nav svarīgākais.
Galvenais ir tas, ka arhīvā saglabājies visnotaļ pozitīvs viņa
pēdējās, 1937.gada virsnieka atestācijas vērtējums:
“Atestācijas gadā ārstējies Ķemeru sanatorijā, bet veselības
ziņā spējīgs arī panest kara laika grūtības.
Garīgās spējas labas. Morāliski un ētiski nav vainojams. Vidēji
enerģisks, korekts un sabiedrisks.
Alkoholu lieto, bet uz dienestu tas iespaidu neatstāj.
Ārpus dienesta pasniedz stundas valsts tehnikumā Liepājā.
Savus dienesta pienākumus pārzina un izpilda labi. Pret padotiem
taisns un bezpartejisks.
Ieturas likumības un noteikumu robežās. Pietiekoši
disciplinēts.
Spējīgs militārizglītojošu kursu sarīkošanā un vadīšanā. Savu
tiesību robežās patstāvīgs.
Normāla pašierosme un ir drosme vajadzības gadījumos spert
attiecīgus soļus.
Interesējas par techniskiem jauninājumiem.
Spējīgs izpildīt augstākus techniskus amatus.
Slēdziens: Labs. Izbīdāms uz diviziona saimniecības priekšnieka
amatu.
28.oktobrī 1937.g. Liepājā.
Zemūdeņu diviziona komandiera a.p.i.
Komand-kapteinis Bergs”
E.Pinkas pirmā augstākā šefa eskadras apgādības priekšnieka
a.p.i. kapteiņa A.Brūdera slēdzienā bija sacīts: “Labs. Izbīdāms
eskadras štāba inženiera-mehāniķa amatā.” To pašu varēja lasīt
eskadras komadiera jūras kapteiņa T.Spādes 1937.gada 5.novembra
secinājumā: “Labs. Izbīdāms uz diviziona saimniecības pr-ka un
eskadras štāba inženiera amatu.” Kā saka, punktu uz “i” uzlika
atestācijas komisijas priekšsēdētāja armijas komandiera ģenerāļa
K.Berķa vērtējums: “Labs. Izbīdāms uz diviziona saimniecības
priekšnieka un eskadras inženiera amatiem.”
(Latvijas Valsts vēstures arhīvs, 5601.f., I. apr., 4920.l.,
29.–30.lp.)
E.Pinka viņam vien zināmu iemeslu dēļ pēc paša vēlēšanās
1937.gada decembrī atvaļinājās no armijas. Taču tas neizglāba
viņu no padomju okupantu represijām. E.Pinku arestēja 1941.gada
janvārī un ieslodzīja Rīgas Centrālcietumā. Sekoja deportācija uz
Staļingradas apgabalu, kur latviešu virsniekam 1941.gada decembrī
piesprieda nāves sodu, kuru drīz pēc tam izpildīja. Edgars Oto
Pinka aizgāja mūžībā 46 gadu vecumā.
Pēteris Penčuks
No gandrīz 800
Latvijas armijas augstākajiem virsniekiem (no pulkvežleitnanta
līdz ģenerālim), kas dienēja dažādos laikos no 1918. līdz
1940.gadam absolūtais vairākums – 88,2% – bija luterticīgi. 76
piederēja pareizticībai, no tiem aptuveni puse bija latvieši.
Pēdējo vidū bija arī šīs publikācijas galvenā persona, kura mūža
gaitas sākās 1896.gada 15.janvārī pareizticīgā lauksaimnieka
ģimenē Krustpils pagastā.
Kad 1913.gadā bija pabeigta Rīgas pilsētas 3.skola, drīz vien
sākās pirmais planetārais tautu slaktiņš, un arī Pēterim Penčukam
1915.gada augustā vajadzēja doties kalpot caram, Krievijai un
savai ticībai. Vispirms Rietumu frontē 217.rezerves bataljonā,
tad 85.kājnieku pulkā. Šodien var tikai minēt, kāpēc latviešu
jaunekli nosūtīja mācīties par praporščiku tālās Gruzijas Gori
pilsētā, kur, kā zināms (bet tolaik, protams, nezināms), bija
dzimis vēlākais diktators Staļins (viņa muzeju esot iesauktam jau
padomju armijā, bija tas “gods” apmeklēt arī šo rindu
autoram...). Ieguvis paredzēto činu, P.Penčuks turpināja karot,
taču ne ar vāciešiem, bet turkiem Kaukāza frontē. Kad bija
apnicis cīnīties svešā malā par svešiem mērķiem, viņam 1918.gada
augustā izdevās atvaļināties no armijas un atgriezties dzimtenē.
Viņa vieta bija tikko proklamētās neatkarīgās Latvijas bruņotajos
spēkos, kuri gan vēl tikai tapa.
Virsleitnants P.Penčuks 1918.gada decembrī nevis mobilizācijas
kārtībā kā krievu armijā, bet brīvprātīgi iestājās Rīgā
saformētajā virsnieku rezerves rotā. Kaujās ar lielinieku
karaspēku viņu 1919.gada 16.janvārī ievainoja pie Lielauces
(labās kājas pēdā), 22.martā – pie Batariem (labajā rokā) un
21.maijā – pie Kalnciema (kreisā pleca kaulā). Pēc pēdējā
ievainojuma ārstu komisija atzina viņu par nederīgu frontes
dienestam. Taču nacionālajai armijai P.Penčuks joprojām bija
vajadzīgs, tāpēc 1919.gada novembrī viņu nosūtīja turpināt
dienestu armijas virspavēlnieka štāba operatīvajā daļā.
Tās priekšnieka v.i. kapteinis Ž.Bahs (vēlāk ģenerālis) 1920.gada
4.martā P.Penčuku stādīja priekšā nākamajai dienesta pakāpei.
Viņa ieteikumā bija sacīts: “Virsleitnants Penčuks pa sava
dienesta laiku Operatīvā daļā ir bijis vienmēr priekšzīmīgs
strādnieks. Savu uzticību Latvijas valstij ir pierādījis
asiņainās cīņās par Latvijas neatkarību, pie kam ticis trīs
reizes ievainots. Tamdēļ atrodu virsleitnantu Penčuku par pilnīgi
cienīgu paaugstināšanai par kapitanu. Lūdzu viņa priekšrocības
kapitana pakāpē skaitīt no viņa pēdīgās ievainošanas dienas,
t.i., no 21.maija 1919.g.” Armijas virspavēlnieka ģen. Jāņa
Baloža slēdziens bija lakonisks: “Paaugstināšanai piekrītu.”
(Latvijas Valsts vēstures arhīvs, 5601.f., 1.apr., 4827.l.,
31.lp.)
Tūdaļ pēc kapteiņa uzpleču saņemšanas P.Penčuku iecēla par
operatīvās daļas operatīvās nodaļas priekšnieka palīgu. 1924.gada
septembrī viņš ar pirmās šķiras diplomu pabeidza virsnieku
kursus. Taču ar tiem un krievu armijas praporščiku skolu bija par
maz, lai turpinātu diendienā piedalīties jaunās valsts armijas
veidošanā. Tāpēc 1932.gada janvārī pēc sekmīgas iestājeksāmenu
nokārtošanas vajadzēja doties divus gadus mācīties uz
Čehoslovākijas Kara akadēmiju. P.Penčuku, kurš bija ieguvis
augstāko akadēmisko militāro izglītību, vispirms piekomandēja
5.Cēsu kājnieku pulkam, lai saņemtu rotas komandiera cenzu un pēc
tam varētu turpināt kalpot valstij armijas štāba operatīvajā daļā
kā dienesta priekšnieks. Bataljona komandiera pieredze bija
jāiegūst 5.Cēsu kājnieku pulkā. Pulkvežleitnanta P.Penčuka pēdējā
virsotne militārajā karjerā bija armijas štāba organizācijas –
mobilizācijas daļas karaklausības nodaļas priekšnieka
amats.
Pēc Latvijas okupācijas 1940.gadā P.Penčuku vispirms pārskaitīja
uz jauno varasvīru izveidoto 24.teritoriālo strēlnieku korpusu,
bet pēc tam demobilizēja. Lāčplēša Kara ordeņa un divu Triju
Zvaigžņu ordeņu kavalieris Pēteris Penčuks nacistu okupācijas
laikā diemžēl kļuva par kolaboracionistu, kalpojot policijā un
uzkalpojoties pat par policijas pulka bataljona komandieri.
Viņsaulē aizgājis trimdā ASV 1965.gada 10.aprīlī Sakramento,
Kalifornijas štatā.
Rihards Treijs,
prof.,
Dr.habil.hist.