Nabadzības mazināšana ir visu ministriju kopdarbs
Kā liecina daudzi statistikas rādītāji, Latvija ir visnabadzīgākā valsts Eiropā, mums ir zemākā minimālā alga, pensijas, pirktspēja. Mums ir labklājības valstij neatbilstoši liela plaisa starp bagātajiem un nabagajiem. Iedzīvotāju noslāņošanās pēc mantiskā stāvokļa nes sev līdzi daudzas sociālas problēmas: alkoholismu, narkomāniju, noziedzību, nemaz nerunājot par trūcīgo ļaužu depresiju, vilšanos valstī un sabiedrībā. Lai mazinātu trūkumu un vairotu pārticību, Labklājības ministrija (LM) ir izstrādājusi Nacionālo rīcības plānu nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanai 2004.–2006. gadam.
Vecie ļaudis ir viena no sociālās atstumtības riska grupām Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Piektā daļa iedzīvotāju Latvijā uzskatāmi par trūcīgiem
Pasaulē runā par divu veidu
nabadzību: pārtikas un apģērba trūkumu, kas jau apdraud indivīda
dzīvību, un iespēju nabadzību. Ar pēdējo jāsaprot nespēja
izmantot izglītības, veselības aprūpes pakalpojumus, nespēja
ceļot, baudīt kultūras iespējas, nespēja piekļūt
informācijai.
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta LM Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības departamenta direktore Sandra Baltiņa, Latvijā jārunā
par visu veidu nabadzību – no pārtikas trūkuma līdz nespējai
samaksāt par savu bērnu izglītību. Nabadzība iet roku rokā ar
sociālo atstumtību. Jautāta, kāds tad ir nabadzības slieksnis
Latvijā, S.Baltiņa atbild, ka tāds precīzi nav noteikts. Ir gan
noteikts garantētais iztikas minimums (GMI) – 21 lats, kas
pienākas jebkuram Latvijas iedzīvotājam.
Latvijā ir definēts, ka par trūcīgu uzskatāma persona, kuras
mēneša ienākumi ir zemāki par 50% no minimālās darba algas. Šiem
cilvēkiem savu palīdzību sniedz pašvaldības, viņi ir atbrīvoti no
jebkādas maksas par veselības aprūpes pakalpojumiem. S.Baltiņa
pieļauj, ka Latvijā apmēram 20% iedzīvotāju varētu uzskatīt par
trūcīgiem. Precīzāki dati gan varētu parādīties informatīvajā
ziņojumā par to, kas tad šajā jomā paveikts 2004.gadā. Plānā ir
noteiktas sociālās atstumtības riska grupas: daudzbērnu un
nepilnās ģimenes, invalīdi, vecie ļaudis, bērni un jaunieši, no
ieslodzījuma vietām atbrīvotie, bezdarbnieki, bezpajumtnieki,
etniskās minoritātes (romi) un cilvēktirdzniecības upuri.
Nacionālajam rīcības plānam ir astoņas sadaļas: adekvātu ienākumu
nodrošināšana, izglītības pieejamība, mājokļu pieejamība,
veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu pieejamība, kultūras un
sporta iespējas, juridiskās palīdzības nodrošināšana, transporta
problēmu risināšana.
Izveidota pārraudzības komiteja
Kā uzsver S.Baltiņa, plāna
īstenošanā ir iesaistītas visas ministrijas, LM ir tikai
koordinējošas funkcijas. Pagājušā gada nogalē tika izveidota
Nacionālā rīcības plāna īstenošanas pārraudzības komiteja, kurā
ir pārstāvji no visām ministrijām, Saeimas Sociālo un darba lietu
komisijas, Valsts probācijas dienesta, Valsts policijas un
nevalstiskajām organizācijām (piemēram, čigānu biedrības “Gloss”,
Latvijas Pensionāru federācijas, cilvēku ar īpašām vajadzībām
organizācijas “Sustento”, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības
u.c.).
Kā stāsta S.Baltiņa, pārraudzības komitejas galvenie uzdevumi ir
izvērtēt rīcības plāna īstenošanas gaitu, nodrošināt, lai
atbildīgo institūciju pārstāvji katru gadu (līdz 2007.gadam)
iesniegtu LM informāciju par paveikto, kā arī identificēt
galvenās problēmas, kas kavē plāna īstenošanu.
LM ir izstrādājusi vairāk nekā simt indikatoru, pēc kuriem tiks
vērtēts paveiktais. Tā, piemēram, sadaļā “Adekvātu ienākumu
nodrošināšana” paveiktā kritēriji ir: palielināta minimālā alga
(pagājušajā gadā tas netika izdarīts), palielināts ar nodokli
neapliekamais minimums, pensiju pieau-gums, palielināti valsts
sociālie pabalsti. Izglītības jomā daži no indikatoriem ir:
vakarskolās izglītojošos skaita palielināšanās, jauniešu ar
nepabeigtu pamata vai profesionālo izglītību skaita
samazināšanās, pieaugušo tālāk-izglītības programmu izstrāde.
S.Baltiņa stāsta, ka visos pasākumos tiek ievēroti dzimumu
līdztiesības principi un tiek vērtēts, vai un kā tie samazina
plaisu starp laukiem un pilsētām.
Reģionālo atšķirību mazināšana ir ļoti būtiska, lai pārrautu
nabadzības apli. Jo nabadzīgo cilvēku īpatsvars ir lielāks tieši
trūcīgajās pašvaldībās, kurām arī ir mazāk iespēju palīdzēt
saviem iedzīvotājiem. S.Baltiņa uzsver, ka nabadzības mazināšana
ir pasākumu komplekss, taču pats svarīgākais uzdevums ir
nodarbinātības veicināšana. Tādēļ ļoti būtiski ir attīstīt
uzņēmējdarbību reģionos un izveidot tai atbilstošu
infrastruktūru.
Eiropas Komisijas vērtējums visumā pozitīvs
S.Baltiņa stāsta, ka katras jaunās
ES dalībvalsts plānu ir izvērtējusi arī Eiropas Komisija (EK).
Latvijas rīcības plānu vērtēja Īrija un tajā ietvertos
indikatorus – Ungārija. Savukārt mēs vērtējām Maltas rīcības
plānu. Latvijas izstrādātais plāns tika novērtēts pozitīvi, tas
ir daudz detalizētāks nekā citām valstīm. Kritiskas piezīmes EK
pārstāvji izteica par to, ka veicamajos pasākumos nepietiekami
atspoguļots reģionālais un dzimumu līdztiesības griezums.
Pārmetumus saņēmām arī par, viņuprāt, nepietiekami izstrādāto
sadaļu par mājokļu pieejamību. EK pārstāvji arī uzskata, ka pārāk
maz ir pasākumu tieši etniskajām minoritātēm, proti, romiem.
Tādēļ arī, kā stāsta S.Baltiņa, pārraudzības komitejā tika
uzaicināti pārstāvji no čigānu biedrības.
S.Baltiņa atzīst: ir zināmas bažas, vai Nacionālā rīcības plāna
pasākumi būs katras ministrijas prioritāšu saraksta augšgalā, jo,
kā zināms, naudas visam nepietiek nekad. Lai gan rīcības plāna
izstrādē visas ministrijas ir aktīvi piedalījušās un izrādījušas
lielu interesi. Plāna īstenošanai 2004., 2005. un 2006.gadam
nepieciešamais budžets ir 910 miljoni latu (te ņemta vērā arī
Eiropas struktūrfondu nauda). Latvijas valsts budžeta
ieguldījums, tajā skaitā arī līdzfinansējums Eiropas naudai, ir
437 miljoni latu.
Rūta Kesnere, “LV”