Gunas vēsts nākamajām paaudzēm
Piektā gada simtgade mudina atcerēties Aspazijas drāmu “Sidraba šķidrauts”, kuras pirmizrāde Jaunajā latviešu teātrī notika tikai divas nedēļas pēc 13.janvāra asiņainajiem notikumiem Daugavmalā. Kā rakstīja tā laika prese, autore tikusi izsaukta uz skatuves vai divdesmit reizes un saņēmusi lauru vainagu. Zeltmatis “Dienas Lapā” aicināja: “Visi jūs, kas slāpstat pēc gaismas, gara brīvības un patiesības, visi, kas jūtat sirdī šķiedru no patiesības šķidrauta, nesat šos audus kopā, – ejiet un skatieties šo dzejas darbu!”
Otīlija Muceniece Gunas lomā |
Griesti sāk krist
Tieši 27.janvārī – dienā, kad
pirms simt gadiem notika “Sidraba šķidrauta” pirmizrāde, Jaunais
Rīgas teātris aicināja uz mūsdienīgā stilā veidotu izrādi
“Griesti sāk krist”. Režisore Baņuta Rubesa kopā ar māksliniecēm
Kristiānu Dimiteri un Kristīni Jurjāni, pianisti Sanitu Šablovsku
un visu krāšņo aktieru saimi uzbūra to dumpības gara piesātināto
gaisotni, kas briedēja revolūciju.
Mazāk ar patosu, vairāk ar ironiju, no stereotipiem brīvās
intonācijās tika skandēta, izkliegta un izdzīvota Aspazijas un
Raiņa dzeja, fragmenti no Aspazijas lugām “Atriebēja” un
“Neaizsniegts mērķis”, dažas zīmīgas “Sidraba šķidrauta” remarkas
un tā joprojām. Arī citāti un fragmenti no 1905.gada vācu un
latviešu preses, Arveda Švābes “Latvijas vēstures” un
“Revolucionārās cīņās kritušo piemiņas grāmatas” Pētera Stučkas
redakcijā.
Kā atzīmēts vakara programmā, ierosmi uzveduma veidošanai devusi
Saulcerīte Viese un viņas darbs. Zāle bija pilna jaunības,
smiekli ne vienmēr skanēja “īstajā vietā”, tomēr kontakts ar to,
kas notika uz skatuves, bija brīnišķīgs, un kāda šķiedra no šā
“Sidraba šķidrauta” simtgadei veltītā laikmeta auduma tika
katram.
Karalienes tronī Aspazija
Pilnu Līgo zāli pulcināja “Sidraba
šķidrauta” simtgades sarīkojums Oļģerta Šalkoņa režijā Rīgas
Latviešu biedrības namā. Tieši te pirms pieciem gadiem, kad tika
svinēta Aspazijas 135.dzimšanas diena, Saulcerīte Viese
atgādināja par “Sidraba šķidrauta” triumfu Piektajā gadā un
mudināja gatavoties pirmizrādes simtgadei. Ar viņas līdzdalību
dzima šīs atceres dienas meti, un sarīkojumā goda vietā tika
likta viņas grāmata “Mūžīgie spārni” – stāsts par Aspazijas
dzīvi, kas kļuvis arī par pašas autores mūža vainagojumu.
Lai izskaidrotu “Sidraba šķidrauta” plašo rezonansi sabiedrībā,
vēstures doktore Ilga Kreituse lielās līnijās iezīmēja 1905.gada
revolūcijas aprises Latvijā. Profesore atgādināja Miķeļa Valtera
vēsturisko aicinājumu “lauzties ārā no Krievijas”, kas “nebija
tikai sauciens uz teritoriālu, politisku atdalīšanos, bet gan
aicinājums garam, jo bez gara brīvības nav iespējama fiziska
brīvība”. Revolūcija bija “uzdrīkstēšanās pārbaude, katalizators,
kas parādīja, cik daudz var izturēt latviešu zemnieks un kam ir
jānotiek, lai vadzis lūztu”. Piektais gads parādīja arī, ka
sieviete var nostāties blakus vīrietim un būt garīgi pārāka, kā
Pauls Putniņš to tēlo lugā “Aicinājums uz... pērienu”: “Tā ir
māte, kas spēj noturēt uz saviem pleciem dzimtu, māju, pavardu.
Spēj pārdzīvot pazemošanas kaunu un būt stiprāka par
pērējiem.”
Piektajā gadā “Latvija piedzīvoja to skaisto mirkli, kad tauta
nedalījās pēc nodarbošanās un mantiskā stāvokļa, kad inteliģence
bija kopā ar zemniekiem. Savulaik mans disertācijas vadītājs
Maskavas universitātē teica, ka Krievijā narodņiku kustības laikā
19.gadsimta beigās zemnieki tik ļoti nobaidījuši inteliģenci, ka
tā vēl šodien nav atradusi ceļu atpakaļ pie zemnieka. Latvijā tā
nenotika. Tieši inteliģence pauda domu, ko citi pēc tam mēģināja
īstenot. Tie bija pirmām kārtām skolotāji. Tautskolotāji šā vārda
tiešā nozīmē. Viņi uzrunāja cilvēkus, mācīja dziedāt un dejot,
sauca kopā. Un bija kopā ar tautu, kad izšķīrās jautājums –
dzīvot vai mirt.”
Arī Rīgas Latviešu biedrība bija Piektā gada cīnītāja, jo tā
neatlaidīgi aicināja paplašināt latviešu valodas tiesības.
“Divsimt inteliģences darbinieki parakstīja petīciju par
biedrošanās brīvību un cenzūras atcelšanu, lai domu varētu paust
brīvi, bez ierobežojumiem. Jo cariskajā Krievijā tas bija ļoti
sarežģīti: 1905.gadā starp Rīgas domes 80 deputātiem tikai 12
bija latvieši.”
Aplūkojusi dažādos Piektā gada aspektus un revolūcijas atbalsis
cilvēku likteņos, arī savā dzimtā, profesore pauda pārliecību, ka
Aspazija pieder pie tām sievietēm, kas cauri laikiem iznesušas
gara gaismu un pelna vislielāko godu. Rādot uz aktieru uzvedumam
domāto karaļa krēslu, viņa izteica, pēc pašas vārdiem, ķecerīgu
domu: “Ja atdzims Aspazijas dvēsele un atdzims Raiņa dvēsele, tad
Aspazija sēdēs vismaz šādā tronī un Rainis stāvēs kā pāžs viņai
aiz muguras.”
Asociāciju lielā vara
Sākot stāstījumu par “Sidraba
šķidrauta” skatuves mūžu, akadēmiķis Viktors Hausmanis īpaši
pakavējās pie pirmiestudējuma, kas autori un viņas drāmu pacēla
slavas augstumos. Skarbais kritiķis Jānis Asars otrā dienā
rakstīja: “Nebūs otra gadījuma latviešu teātra vēsturē, kur lugas
pirmizrādei būtu bijuši tik universāli panākumi.” Zeltmatis:
“Tāds sajūsminājums kā vakar nebija sen pieredzēts latviešu
teātros.” Bet cildināta tika pati luga, ne izrāde, kuras režisors
bija Fridrihs Podnieks. Kritika to nosauca par “briesmīgu savā
diletantismā” un sprieda, par ko vairāk sūdzēties – vai par
“nejēdzīgām dekorācijām, vēl nejēdzīgākiem kostīmiem” vai
neizteiksmīgiem tautas skatiem. Par īstu mākslinieci atzina tikai
Gunas lomas tēlotāju Otīliju Mucenieci un ar labu vārdu minēja
Birutu Skujenieci Dzirkstītes lomā.
Teātra zinātnieks atgādināja, ka Aspazija “Sidraba šķidrautu”
sarakstīja 1901. – 1902. gadā, bet pirmiestudējumu luga
piedzīvoja tieši 1905.gada janvārī. “Tas bija pirmais gadījums
latviešu teātra vēsturē, kad par izrādes līdzveidotājiem kļuva
paši skatītāji. Izrādē viņi saklausīja to, ko gribēja saklausīt.
Viņi to padarīja par revolucionāru izrādi, jo tā dzīvi sasaucās
ar notikumiem, kas tikko bija risinājušies Daugavmalā. Tas ir
romantiskās drāmas lielais spēks – raisīt asociācijas. Aspazija
savā lugā vēršas pret varmācību, pret patvaldību. Targals
sludina: “Es gribu, un ar to ir sacīts viss!” Piektajā gadā tam
bija rezonanse, cilvēki šos karaļa vārdus uztvēra kā rupju
vēršanos pret brīvu garu, brīvu vārdu.”
Saulcerīte Viese “Mūžīgajos spārnos” raksta: “Aspazija bija
nākusi atbalstīt sociālās taisnības idejas, kas neprasīja līdzi
nīst, bet mācīja līdzi mīlēt. Kaut arī “Atriebējā” un “Sidraba
šķidrautā” dega tirānu pilis, viņas varones savu pēdējo soli
spēra ne nogalinot, bet protestējot pret necilvēcību. Zem
Aspazijas piļu pelniem un varoņu kapiem dīga labākas, katarsi
piedzīvojušas tautas un labākas patības dzieti.” Ar šādu domu
Baņuta Rubesa Jaunajā Rīgas teātrī gatavo jaunu “Sidraba
šķidrauta” iestudējumu, kura pirmizrāde paredzēta 10. martā –
tieši pirms Aspazijas 140.dzimumdienas.
Lappusi sagatavoja
Aina Rozeniece, “LV”