• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedriskās attiecības nav politiķu bīdīšana. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.02.2005., Nr. 19 https://www.vestnesis.lv/ta/id/100780

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Reforma noslēgusies. Un kas būs tālāk

Vēl šajā numurā

03.02.2005., Nr. 19

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Sabiedriskās attiecības nav politiķu bīdīšana

1.februārī Rīgā parakstīts līgums, pēc kura 26 procenti sabiedrisko attiecību kompānijas “RKT – Publicitāte” kapitāla daļu kļūst par starptautiskā uzņēmuma “Hauska&Partners” īpašumu. Šīs kompānijas direktors, viens no Austrijas vadošajiem sabiedrisko attiecību speciālistiem Leo Hauska iepazīstināja ar nozares specifiku šajā valstī, kā arī raksturoja visā pasaulē vērojamās tendences.

LEO.PNG (100424 bytes)
Uzņēmuma “Hauska&Partners” direktors Leo Hauska
Foto: Juris Bārtulis, “LV”

Leo Hauska pastāstīja, ka mediju jomā darbojas jau apmēram 20 gadus, bet kompānija dibināta 1991.gadā. Viņš uzsvēra: “Hauska&Partner” intereses nav saistītas tikai ar peļņas gūšanu, bet arī ar sabiedrisko attiecību jomas izpēti, izkopšanu un attīstīšanu. Protams, kompānijas ikdienas darbs ir pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un institūcijām. “Hauska&Partner” klientu vidū ir gan Austrijas, ārvalstu un transnacionālie uzņēmumi, piemēram, informācijas tehnoloģiju kompānijas, banku grupas, farmācijas un telekomunikāciju uzņēmumi, gan arī valsts institūcijas. Gan Austrijā, gan Čehijā izplatīta prakse ir ministriju un dažādu valsts pārvaldes iestāžu sabiedrisko attiecību veidošanu un vadīšanu uzticēt privātām firmām. L.Hauska gan norādīja – viņa vadītā kompānija valsts iestāžu uzdevumā pilda īpaši atbildīgus un sarežģītus pienākumus, nevis ikdienas darbus. Turklāt Austrijā valsts iestāžu rīcībā nereti ir arī savi plašsaziņas līdzekļi. L.Hauska uzsvēra, ka pat televīzijā dominē valstij piederošās programmas, jo privātā televīzija vēl tikai attīstās.
Mūsu valstī par diskusiju priekšmetu nereti kļūst sabiedrisko attiecību uzņēmumu vai speciālistu loma politisko partiju vai atsevišķu politiķu tēla veidošanā un priekšvēlēšanu kampaņas vadīšanā. L.Hauska atzīst, ka arī Austrijā un citās Viduseiropas un Rietumeiropas valstīs ar sabiedrisko attiecību jeb PR (public relations) izkārtni dažkārt tiek veikts gluži klasisks politisko spēku bīdīšanas jeb promotion darbs. Taču “Hauska&Partner” vadītājs aicināja saskatīt šā darba būtisko atšķirību no sabiedrisko attiecību funkcijām. Sabiedriskās attiecības nenozīmē informācijas “piespēlēšanu” žurnālistiem, bet gan attiecību veidošanu šā vārda dziļākajā un nopietnākajā nozīmē, uzsvēra L.Hauska. Protams, ir arī īstas PR aģentūras, kas darbojas politikā, taču tās savus pakalpojumus sniedz pastāvīgiem klientiem, nevis kalpo ikvienam maksātspējīgam politiskajam spēkam. Taču “Hauska&Partner” savā darbā cenšas distancēties no politikas un ar partijām sadarbojas ļoti reti, turklāt šos principus ievēro gan Austrijā, gan citās valstīs.
Runājot par raksturīgākajām sabiedrisko attiecību darba tendencēm, L.Hauska norādīja – PR joma kļūst aizvien profesionālāka, darbinieku kompetences līmenis aug. Tas arī saprotams, jo šādas prasības diktē darba tirgus. Austrijas sabiedrisko attiecību speciālistiem nepieciešamas tiešām dziļas zināšanas nozarē, kurai tie sniedz pakalpojumus. Proti, darbiniekiem jābūt kompetentiem gan mārketinga, gan finanšu, gan juridiskajos jautājumos un jābūt apveltītiem ar cilvēka un sabiedrības psiholoģisko procesu izpratni. L.Hauska pastāstīja, ka pats formālu izglītību sabiedrisko attiecību jomā nav guvis, taču uzsvēra izglītības pieaugošo lomu nozares attīstībā. Viņš gan atzina, ka faktiski nevienā valstī un augstskolā nav iespējams gūt izglītību, kas sniegtu visas PR speciālistam nepieciešamās zināšanas. Arī Eiropas zinātnisko iestāžu darbs neatbilst sabiedrisko attiecību laukā attiecības tempiem. Tāpēc lielos nozares uzņēmumos, arī “Hauska&Partner”, tiek veikta nopietna pētniecība, tās rezultāti veido bāzi kvalitatīvam darbam ar klientiem un sabiedrību. L.Hauska arī norādīja, ka daudzas atziņas iespējams gūt vienīgi pašu darbā, jo, piemēram, Amerikā praktizētie PR paņēmieni un metodes Eiropā bieži vien izrādās neizmantojami. Turklāt Viduseiropas un Austrumeiropas sabiedrisko attiecību nozarē vērojama īpaši strauja attīstība.
Protams, lai izvēlētos karjeru sabiedrisko attiecību darbā, nepieciešama spēcīga motivācija, atzīst L.Hauska. Austrijā šajā sfērā strādājošie parasti gan saņem atalgojumu, kas lielāks par vidējo algu valstī, taču nauda diezin vai var būt īsta motivācija šīs profesijas izvēlei. “Ja ir vēlme ātri kļūt bagātam, labāk pievērsties reklāmas biznesam,” sacīja L.Hauska.
Vaicāts, kas diktējis uzņēmuma virzību uz Baltijas tirgu, L.Hauska paskaidroja: pirmkārt, šeit rodams labs atbalsta punkts piekļūšanai Ziemeļeiropas tirgiem. Otrkārt, ir jāattīsta ciešāka sadarbība ar Latvijas kolēģiem, lai kopīgi celtu reģiona sabiedrisko attiecību biznesa profesionālo līmeni. Kompānijas darbs mūsu valstī sniegs lielākas iespējas izglītības programmu izstrādei un studentu apmaiņai. Jāatzīmē, ka Rīgas izvēle nav nejauša. Kaut gan “Hauska&Partner” ir pieredze sadarbībā ar Lietuvas un epizodiski arī ar Igaunijas sabiedrisko attiecību speciālistiem, Latvija neapšaubāmi uzskatāma par Baltijas reģiona centru. To nosaka gan mūsu valsts ģeogrāfiskais stāvoklis, gan vēsturiski izveidojies “kultūru krustpunkta” statuss. Jāpiebilst, ka “Hauska& Partner” ietilpst vienā no pasaulē lielākajiem sabiedrisko attiecību aģentūru tīkliem “Fleishmann& Hilard”.

Juris Bārtulis, “LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!