Sabiedriskās attiecības nav politiķu bīdīšana
1.februārī Rīgā parakstīts līgums, pēc kura 26 procenti sabiedrisko attiecību kompānijas “RKT – Publicitāte” kapitāla daļu kļūst par starptautiskā uzņēmuma “Hauska&Partners” īpašumu. Šīs kompānijas direktors, viens no Austrijas vadošajiem sabiedrisko attiecību speciālistiem Leo Hauska iepazīstināja ar nozares specifiku šajā valstī, kā arī raksturoja visā pasaulē vērojamās tendences.
Uzņēmuma “Hauska&Partners” direktors Leo Hauska Foto: Juris Bārtulis, “LV” |
Leo Hauska pastāstīja, ka mediju
jomā darbojas jau apmēram 20 gadus, bet kompānija dibināta
1991.gadā. Viņš uzsvēra: “Hauska&Partner” intereses
nav saistītas tikai ar peļņas gūšanu, bet arī ar sabiedrisko
attiecību jomas izpēti, izkopšanu un attīstīšanu. Protams,
kompānijas ikdienas darbs ir pakalpojumu sniegšana uzņēmumiem un
institūcijām. “Hauska&Partner” klientu vidū ir gan
Austrijas, ārvalstu un transnacionālie uzņēmumi, piemēram,
informācijas tehnoloģiju kompānijas, banku grupas, farmācijas un
telekomunikāciju uzņēmumi, gan arī valsts institūcijas. Gan
Austrijā, gan Čehijā izplatīta prakse ir ministriju un dažādu
valsts pārvaldes iestāžu sabiedrisko attiecību veidošanu un
vadīšanu uzticēt privātām firmām. L.Hauska gan norādīja – viņa
vadītā kompānija valsts iestāžu uzdevumā pilda īpaši atbildīgus
un sarežģītus pienākumus, nevis ikdienas darbus. Turklāt Austrijā
valsts iestāžu rīcībā nereti ir arī savi plašsaziņas līdzekļi.
L.Hauska uzsvēra, ka pat televīzijā dominē valstij piederošās
programmas, jo privātā televīzija vēl tikai attīstās.
Mūsu valstī par diskusiju priekšmetu nereti kļūst sabiedrisko
attiecību uzņēmumu vai speciālistu loma politisko partiju vai
atsevišķu politiķu tēla veidošanā un priekšvēlēšanu kampaņas
vadīšanā. L.Hauska atzīst, ka arī Austrijā un citās Viduseiropas
un Rietumeiropas valstīs ar sabiedrisko attiecību jeb PR
(public relations) izkārtni dažkārt tiek veikts gluži
klasisks politisko spēku bīdīšanas jeb promotion darbs.
Taču “Hauska&Partner” vadītājs aicināja saskatīt šā
darba būtisko atšķirību no sabiedrisko attiecību funkcijām.
Sabiedriskās attiecības nenozīmē informācijas “piespēlēšanu”
žurnālistiem, bet gan attiecību veidošanu šā vārda dziļākajā un
nopietnākajā nozīmē, uzsvēra L.Hauska. Protams, ir arī īstas PR
aģentūras, kas darbojas politikā, taču tās savus pakalpojumus
sniedz pastāvīgiem klientiem, nevis kalpo ikvienam maksātspējīgam
politiskajam spēkam. Taču “Hauska&Partner” savā darbā
cenšas distancēties no politikas un ar partijām sadarbojas ļoti
reti, turklāt šos principus ievēro gan Austrijā, gan citās
valstīs.
Runājot par raksturīgākajām sabiedrisko attiecību darba
tendencēm, L.Hauska norādīja – PR joma kļūst aizvien
profesionālāka, darbinieku kompetences līmenis aug. Tas arī
saprotams, jo šādas prasības diktē darba tirgus. Austrijas
sabiedrisko attiecību speciālistiem nepieciešamas tiešām dziļas
zināšanas nozarē, kurai tie sniedz pakalpojumus. Proti,
darbiniekiem jābūt kompetentiem gan mārketinga, gan finanšu, gan
juridiskajos jautājumos un jābūt apveltītiem ar cilvēka un
sabiedrības psiholoģisko procesu izpratni. L.Hauska pastāstīja,
ka pats formālu izglītību sabiedrisko attiecību jomā nav guvis,
taču uzsvēra izglītības pieaugošo lomu nozares attīstībā. Viņš
gan atzina, ka faktiski nevienā valstī un augstskolā nav
iespējams gūt izglītību, kas sniegtu visas PR speciālistam
nepieciešamās zināšanas. Arī Eiropas zinātnisko iestāžu darbs
neatbilst sabiedrisko attiecību laukā attiecības tempiem. Tāpēc
lielos nozares uzņēmumos, arī “Hauska&Partner”, tiek
veikta nopietna pētniecība, tās rezultāti veido bāzi kvalitatīvam
darbam ar klientiem un sabiedrību. L.Hauska arī norādīja, ka
daudzas atziņas iespējams gūt vienīgi pašu darbā, jo, piemēram,
Amerikā praktizētie PR paņēmieni un metodes Eiropā bieži vien
izrādās neizmantojami. Turklāt Viduseiropas un Austrumeiropas
sabiedrisko attiecību nozarē vērojama īpaši strauja
attīstība.
Protams, lai izvēlētos karjeru sabiedrisko attiecību darbā,
nepieciešama spēcīga motivācija, atzīst L.Hauska. Austrijā šajā
sfērā strādājošie parasti gan saņem atalgojumu, kas lielāks par
vidējo algu valstī, taču nauda diezin vai var būt īsta motivācija
šīs profesijas izvēlei. “Ja ir vēlme ātri kļūt bagātam, labāk
pievērsties reklāmas biznesam,” sacīja L.Hauska.
Vaicāts, kas diktējis uzņēmuma virzību uz Baltijas tirgu,
L.Hauska paskaidroja: pirmkārt, šeit rodams labs atbalsta punkts
piekļūšanai Ziemeļeiropas tirgiem. Otrkārt, ir jāattīsta ciešāka
sadarbība ar Latvijas kolēģiem, lai kopīgi celtu reģiona
sabiedrisko attiecību biznesa profesionālo līmeni. Kompānijas
darbs mūsu valstī sniegs lielākas iespējas izglītības programmu
izstrādei un studentu apmaiņai. Jāatzīmē, ka Rīgas izvēle nav
nejauša. Kaut gan “Hauska&Partner” ir pieredze
sadarbībā ar Lietuvas un epizodiski arī ar Igaunijas sabiedrisko
attiecību speciālistiem, Latvija neapšaubāmi uzskatāma par
Baltijas reģiona centru. To nosaka gan mūsu valsts ģeogrāfiskais
stāvoklis, gan vēsturiski izveidojies “kultūru krustpunkta”
statuss. Jāpiebilst, ka “Hauska& Partner” ietilpst
vienā no pasaulē lielākajiem sabiedrisko attiecību aģentūru
tīkliem “Fleishmann& Hilard”.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv