Kā sadzīvot ar citādo līdzās
Baltijas Sociālo zinātņu institūta 2004.gada pētījums liecina, ka 45% latviešu un 41% cittautiešu nevēlētos dzīvot kaimiņos ar musulmaņiem, 38% latviešu un 37% cittautiešu par saviem kaimiņiem nevēlētos homoseksuālus cilvēkus, 15% latviešu un 7% cittautiešu par kaimiņiem neizvēlētos ebrejus, bet 6% latviešu un 7% cittautiešu iebilstu pret cilvēkiem ar lielām ģimenēm sev kaimiņos. Šie dati liecina, ka Latvijas sabiedrība nebūt nav iecietības paraugs un neiecietība sastopama visplašākajā amplitūdā.
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta Mazākumtautību departamenta direktores vietnieks Deniss Hanovs Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Izcilais franču 18.gadsimta filozofs Voltērs ir teicis, ka viņš simtām reižu var nepiekrist sava oponenta viedoklim, taču viņš būtu gatavs atdot dzīvību par tiesībām to brīvi paust. Vai arī 21.gadsimta Latvijas iedzīvotājs domā tāpat? Vismaz politiķu diskusijas un argumenti, kas tajās tiek lietoti (vai drīzāk personīgi apvainojumi), par to neliecina. Neiecietība caurstrāvo interneta portālu komentārus, to pauž cilvēki “Brīvajā mikrofonā” Latvijas Radio. Tā izpaužas arī tādos “sīkumos” kā lielveikala personāla uzkliedzieni sievietēm ar bērnu ratiņiem, jo tie, lūk, traucējot.
Neizglītotība biedrojas ar neiecietību
Lai situāciju mainītu, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts
(ĪUMSILS) ir izstrādājis Nacionālo rīcības programmu iecietības
veicināšanai (NPIV). Kādēļ Latvijai tas ir svarīgi un ko paredz
programma, “Latvijas Vēstnesim” stāsta ĪUMSILS Mazākumtautību
departamenta direktores vietnieks Deniss Hanovs.
Tas, ka šāda programma nepieciešama, bija ierakstīts jau Einara
Repšes valdības deklarācijā, tad arī tika izveidots ĪUMSILS.
Programmas izstrāde ilga vienu gadu, un 2004.gada 23.augustā to
apstiprināja Ministru kabinets. NPIV paredzēta pieciem gadiem, un
savu darbību tā sāka šā gada 1.janvārī. Šādas programmas darbojas
ļoti daudzās Eiropas valstīs. To izstrādāja ekspertu grupa, kurā
piedalījās Latvijas cilvēktiesību un etnisko studiju centra
direktore Ilze Brands-Kehre, mediju eksperts zinātņu doktors
Ainars Dimants, Latviešu valodas apguves valsts aģentūras
vadītāja Aija Priedīte, ministriju pārstāvji u.c.
Pēc D.Hanova stāstītā, etniskā un reliģiskā neiecietība diemžēl
pieaug visā Eiropā. Latvijas sabiedrības vairums izrāda
neiecietību arī pret seksuālām minoritātēm, cilvēkiem ar īpašām
vajadzībām, īpaši cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem. Taču, kā
rāda statistika, visneiecietīgākie mēs esam pret musulmaņiem un
čigāniem. Valdošie stereotipi – visi musulmaņi ir teroristi, bet
čigāni – zagļi un krāpnieki. D.Hanovs arī bilst, ka pētījumi
atklāj – jo cilvēkam ir zemāka izglītība, jo viņš ir
neiecietīgāks. Neiecietība ir saistīta arī ar ienākumu līmeni. Jo
vairāk cilvēkiem iespēju ceļot, iepazīt dažādas valstis un
tautas, jo mazāk viņos paliek vietas aizspriedumiem.
Identitāte ir individuāls projekts
Neiecietība Eiropā pieaug laikā,
kad arvien vairāk pastiprinās globalizācijas tendences un pasaule
it kā kļūst par mazu ciematu. Jautāts, kā to skaidrot, D.Hanovs
sniedz savu versiju. Viņaprāt, pieaugot etniskajai dažādībai
Eiropā, tiek izaicināta eiropiešu spēja to adekvāti uztvert,
neizjūtot apdraudētību. Kā saka D.Hanovs: jo vairāk citādības ir
ap mani, jo lielāks pārbaudījums manai tolerancei. Cilvēkiem
bieži varbūt gluži nepamatoti, bet pamostas pašsaglabāšanās
instinkts, kas producē neiecietību pret atšķirīgo. D.Hanovs
atzīst, ka, esot ārzemēs, piemēram, studējot Vācijā, arī viņu
brīžiem nomākusi un pat kaitinājusi lielā kultūru un valodu
dažādība.
Jautāts, vai citādība tomēr nevar apdraudēt tradicionālo,
D.Hanovs atzīst, ka arī tas ir pakļauts izmaiņām un evolūcijai.
Arī pašā Eiropā mēs redzam, kā ir mainījušās vērtības, uzskati
par ģimeni, sievietes un vīrieša lomu. Kultūru mijiedarbība ir
pamats attīstībai. Tradīcijas nav kaut kas sastindzis, tās
vienmēr ir tapšanas procesā. Un, ja tās ir atvērtas dažādībai,
tad ar laiku tā organiski iekļaujas tradīcijā. Tomēr aktuāla ir
problēma, kā dažādo identitāšu saskarē nepazaudēt savējo.
D.Hanovs uzsver, ka identitāte pirmām kārtām ir individuāls
projekts, kuru cilvēks vai nu realizē, vai arī neiespēj realizēt.
Identitāte ir mūsu īpašums, un, tāpat kā ar pārējām īpašuma
formām, tā ir mūsu atbildība, ko mēs ar to iesākam.
Nesen Francijas valdība aizliedza skolās nēsāt reliģisko
atribūtiku, tādējādi vēršoties pret musulmaņu meiteņu
galvassegām. D.Hanovs stāsta, ka Francija vēlējusies pasvītrot
baznīcas šķirtību no valsts un to, ka izglītība ir sekulāra.
Departamenta direktores vietnieks uzskata, ka šāds aizliegums
tomēr ierobežo dažādību. Jo šajā gadījumā netiek aizliegti
jebkuri reliģiskie simboli. Kristiešu krustiņu valkāšana ir
atļauta.
Politiskajām idejām jārēķinās ar realitāti
Runājot par uzskatu plurālismu,
atsevišķi filozofi un sociologi domā, ka mūsdienās aizvien biežāk
neiecietība izpaužas pret konservatīvismu, kuram arī ir tiesības
pastāvēt. Kā piemērs tiek minēta asā reakcija uz noraidītā
Eiropas komisāra tieslietu jautājumos Roko Butiljones
konservatīvajiem uzskatiem. D.Hanovs atzīst, ka tas ir sens
jautājums, cik neiecietīgi ir cīnītāji par iecietību. Politisko
koncepciju daudzveidība ir nepieciešama, lai neveidotos kāda
dominējoša un autoritāra ideoloģiskā struktūra.
Taču politiskajām idejām jāatbilst realitātei. Un ir jautājums,
vai konservatīvās idejas atbilst mūsdienu pasaulei. Eiropā
klātesoša ir etniskā, reliģiskā, arī seksuālā dažādība, ar kuru
tomēr jārēķinās dažādu politisko koncepciju autoriem. Diemžēl
“ideju tirgū” ir noiets arī galēji labējām un galēji kreisām
idejām. D.Hanovs stāsta, ka atsevišķi cilvēki tās izmanto, lai
izrautos no anonimitātes un gūtu lētu popularitāti. Šie cilvēki
parasti orientējas uz to sabiedrības daļu, kas ir slikti
izglītota, ar zemiem ienākumiem, neapmierināta ar dzīvi. Un tad
viņiem tiek piedāvāts kāds viņu likstās vainojamais, tiek dota
atbilde, kāpēc viņš ir bez darba, kāpēc alga ir zema un valstī
noziedzības līmenis augsts. Jo stabilāka un drošāka ir valsts un
sabiedrība, jo mazāk iespēju manifestēties radikālām idejām.
100 000 eiru gadā iecietības veicināšanai
Runājot par NPIV, D.Hanovs stāsta,
ka ĪUMSILS šogad iecerējis darboties sabiedrības izglītošanā,
stāstot par atšķirīgo, citādo un skaidrojot, kā ar to sadzīvot.
Tiks publicēti raksti dažādos interneta portālos, piemēram,
“Delfi”, “Politika.lv” un “Dialogi.lv”, sniedzot informāciju par
rasisma un diskriminācijas cēloņiem. Paralēli tiks veidots
apjomīgs akadēmisks pētījums, kurā pētnieki analizēs pagājušā
gada spilgtākās neiecietības izpausmes publiskajā telpā. Būs arī
vairākas informatīvas kampaņas, viena no tām – par reliģisko
dažādību. Tās ietvaros izstrādās mājas lapu, kurā ikviens
interesents varēs iepazīties ar Latvijā esošajām reliģiskajām
konfesijām. Paredzēts izveidot ekspertu komandu, kas ar
priekšlasījumiem viesosies Latvijas skolās. Šajā gadā programmas
īstenošanai atvēlēti 30 000 latu. Paralēli liels atbalsts ir no
Eiropas Komisijas, kas dod iespēju katrai dalībvalstij apgūt 100
000 eiru, realizējot dažādus projektus iecietības veicināšanai un
diskriminācijas izskaušanai. Pieteikums ĪUMSILS jāiesniedz līdz
šā gada jūnijam. D.Hanovs stāsta, ka viena valsts institūcija šo
naudu apgūt nevarēs. Tādēļ iecerēts, ka dažādas sabiedriskās
organizācijas veidos savus projektus un sekretariāts varēs ar tām
sadarboties līdzekļu apguvē.
Nākamajos gados paredzēts īstenot projektus konkrētās jomās:
izglītībā, sadarbībā ar Latvijas medijiem, mazākumtautību
organizācijām, iecerēts veidot starpreliģiju dialogu. Katru gadu
ĪUMSILS būs jāsniedz atskaite valdībai par paveikto.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv