Vadītāja faktors
Dzelzceļa katastrofa, kas vakar notika, saskrienoties vilcieniem Rīga–Maskava un Rīga–Lielvārde, liek rūpīgāk apsvērt ne tikai tehniskas detaļas, bet arī mašīnistu darba specifiku Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Viena vilciena mašīnists nav ievērojis luksofora sarkano signālu, turpinājis ceļu, kā rezultātā izraisījis sadursmi ar pretimbraucošo sastāvu. Cilvēciskais faktors – tā sākotnēji tiek skaidrots vakar Rīgā notikušās dzelzceļa katastrofas iemesls, kas prasījis trīs cilvēku dzīvības un ap 20 padarījis par avārijā cietušajiem.
Šis gadījums, lai ko arī turpmāk
noskaidros avārijas izmeklēšanā, ir kārtējais nesaudzīgais
apliecinājums skarbajai patiesībai, ka lielas dzelzceļa un citas
avārijas ar cilvēku upuriem nenotiek tikai tālās zemēs, bet arī
tepat, Latvijā. Un negadījums vēlreiz atgādina, cik milzīga
nozīme un atbildība gulstas uz transportlīdzekļa vadītāju, kura
rokās ir daudzu pasažieru dzīvība. Citiem vārdiem sakot, tā
sauktais cilvēciskais faktors no šķietami abstrakta jēdziena
reducējas pavisam konkrētā personā, kura vada vilciena sastāvu,
satiksmes autobusu vai trolejbusu. Turklāt tas vienlaikus
atgādina, ka arī augsto tehnoloģiju laikmetā atsevišķa indivīda
rīcībai ir lielāka loma, nekā varētu šķist.
Izšķiroša nozīme, kas noteikti attiecas uz sabiedrisko
transportlīdzekļu vadītājiem, ir katra darbinieka neapšaubāmām
spējām un iespējām droši un pilnvērtīgi veikt savus amata
pienākumus. Diemžēl pēdējā laika pieredze Latvijā liek to
apšaubīt.
Noteicošie šajā gadījumā ir divi faktori – pašu vadītāju
personīgā atbildība un transporta uzņēmumu vadības radītie darba
apstākļi. Attiecībā uz pirmo jāatzīst – nevienam vairs sevišķu
pārsteigumu neizraisa reibumā pie stūres pieķerti autobusu šoferi
vai, piemēram, tā saukto taksobusu vadītāji, kuru braukšanas
paņēmieni drīzāk atbilst sacīkšu apstākļiem, nevis pasažieru
pārvadāšanai pilsētas transporta plūsmā. Galvenais iemesls šādai
steigai – pēc iespējas vairāk reisu.
Savukārt saistībā ar pēdējā laikā notikušajām vairākām
tālsatiksmes autobusu avārijām pamatīgas aizdomas radušās par
transporta uzņēmumu sastādīto kustības grafiku atbilstību
reālajiem apstākļiem, ja pieņem, ka šoferis nepārsniedz atļauto
braukšanas ātrumu. Atkal – vairāk reisu, vairāk naudas. Tikai
šajā gadījumā šoferis, visticamāk, atrodas pastāvīgā stresā,
iespējams, brauc, pārsniedzot pieļaujamo darba stundu skaitu un
domājot par to, cik ilgi, tādā garā turpinot, būs iespējams
saglabāt ģimenes galveno iztikas avotu – savas autovadītāja
tiesības.
Vilciena mašīnistiem, protams, darba specifika ir atšķirīga, taču
ne mazāk psiholoģiski traumējoša. Šīs profesijas pārstāvji līdz
šim norādījuši arī uz stresa faktoriem, kas nav atkarīgi ne no
viņiem, ne no uzņēmuma vadības. Pirmkārt, pastāvīgi, sevišķi
tumsā, jāuzmanās no bīstamiem šķēršļiem uz sliedēm. Otrkārt,
nemitīgi jāpatur prātā varbūtība, ka kabīnes logā var tik
ietriekts akmens, kā tas jau ne reizi vien noticis, traumējot arī
mašīnistus. Treškārt, un tas jo sevišķi psiholoģiski smagi,
gandrīz jebkurš vilciena vadītājs ar solīdāku stāžu ir redzējis
zem riteņiem pakļūstam cilvēku – pašnāvnieku vai negadījuma
upuri.
Tādēļ ne tikai dzelzceļa uzņēmumiem, bet arī citiem pasažieru
pārvadātājiem būtu jo sevišķi rūpīgi jāapsver gan
transportlīdzekļu vadītāju izvēle, gan jāveic regulāra darbinieku
psiholoģiskā un fiziskā stāvokļa kontrole, gan pārslodžu gadījumā
jānodrošina kvalificēta medicīniskā palīdzība, ieskaitot
rehabilitācijas iespējas. Arī Latvijā beidzot būtu pilnībā
jāsaprot, ka mazatalgots, nemitīgi sociāli norūpējies, stresains
sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājs ir potenciāli
bīstams.
Tikmēr statistikas dati norāda uz tendencēm, kas liek secināt, ka
būt pasažierim Latvijā, visticamāk, kļūst arvien bīstamāk. Pērn
ceļu policija autobusu vadītājus par dažādiem pārkāpumiem
sodījusi 1375 reizes, kas ir par 1000 vairāk nekā 2003.gadā.
Savukārt aizpērn administratīvo pārkāpumu protokols sastādīts
vienam trolejbusa vadītājam, bet 2004.gadā – jau 15. Pērn sodīti
arī 42 mikroautobusu šoferi, kas ir 3,5 reizes vairāk nekā gadu
iepriekš. Vilciena mašīnisti vismaz divos aizvadītajos gados nav
sodīti ne reizi. Tiesa, apsūdzība savulaik tika izvirzīta, taču
pierādījumu trūkuma dēļ izbeigta pret vilciena mašīnistu, kura
vadītais sastāvs ar 55 vagoniem dīzeļdegvielas nogāja no sliedēm
un aizdegās Vecumniekos 1998.gada 11.novembrī.
Guntars Laganovskis, “LV”