Reforma noslēgusies. Un kas būs tālāk
Līdz ar 2005.gada sākumu ir noslēdzies viens smags un sarežģīts laika posms, jo lielais solis komercdarbības vides sakārtošanā ir sperts – Komerclikums pieņemts, stājies spēkā un – šobrīd varam teikt – arī ieviests. Tas ir loģisks iemesls, lai atskatītos uz apjomīgās reformas gaitu un iezīmētu Uzņēmumu reģistra (UR) vīziju par turpmākajām norisēm komercdarbībā.
Uzņēmumu reģistra galvenais valsts notārs Jānis Endziņš sola, ka turpmāk komercsabiedrības reģistrācija būs vēl vienkāršāka Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Reformas gaita
Kopumā reforma noritēja atbilstoši
UR prognozēm par pārreģistrācijas apjomiem un laiku. Aptuveni 36
000 sabiedrību ir sakārtojušas savus dokumentus un struktūru
atbilstoši Komerclikuma prasībām un ierakstītas komercreģistrā.
Pieskaitot šim skaitlim 22 000 no jauna reģistrēto komersantu,
var secināt, ka atbilstoši Komerclikuma noteikumiem šobrīd strādā
58 000 komersantu. Turpretī apmēram 23 000 uzņēmumu darbība jau
šobrīd ir uzskatāma par izbeigtu, un likumā noteiktajā kārtībā
sāksies vienkāršota likvidācija, kuras rezultātā tās sabiedrības,
kurām nebūs kreditoru un nodokļu parādu, tiks izslēgtas no UR.
Skaitlis it kā liels, taču, ja atskatāmies uz savulaik
(1996.gadā) pamatkapitālu nepalielinājušām SIA un pērn
neiesniegto uzņēmuma gada pārskatu skaitu, apmēram tāds pats vien
iznāk.
Protams, pāreja uz jauno kārtību nebija viegla ne uzņēmējiem, ne
UR, jo jaunā likuma pamatā likti citi principi. Šajā laikā veikts
nopietns skaidrošanas un metodiskais darbs jaunā likuma
ieviešanā, izdarīti arī daudzi likuma uzlabojumi. Šeit liela loma
bija konstruktīvam dialogam un veiksmīgai sadarbībai ar uzņēmējus
pārstāvošajām organizācijām, jo īpaši ar Latvijas Tirdzniecības
un rūpniecības kameru un Ārvalstu investoru padomi.
Patiess prieks, ka pārreģistrāciju izdevās veikt, nepasliktinot
darbu izpildes un klientu apkalpošanas kvalitāti. Nupat aizgājušā
gada decembra pēdējās darba dienas un šā gada 3.janvāris gan
mums, gan uzņēmējiem jau ir vēsture. Turklāt nevis kā ļauns murgs
ar milzu rindām, kurās stāv neapmierināti klienti, bet gan kā
normālas darba dienas. Bez manu UR kolēģu pašaizliedzības un
darba spara, kā arī Tieslietu ministrijas atbalsta viss varēja
būt arī pavisam citādi.
Ko devis un dos padarītais?
Latvijas komercdarbības subjekti ieguvuši galvenokārt trīs
labumus: 1) ir visi juridiskie priekšraksti, lai komercdarījumus
juridiski varētu slēgt pietiekami ātri un droši; 2) ikviens var
justies krietni aizsargātāks kreditora statusā un mazā dalībnieka
vai akcionāra statusā; 3) komercdarbības vide lielā mērā ir
attīrīta no faktiski nestrādājošām uzņēmējsabiedrībām.
Saimnieciskās darbības veicēji – nekomersanti
Tomēr vēl ir daudz darāmā, lai
sakārtotu visu saimnieciskās darbības veicēju statusu un ar to
darbību saistītos jautājumus.
Kā zināms, Komerclikuma reforma iet secen zemnieku saimniecībām,
zvejnieku saimniecībām, lielākajai daļai individuālo uzņēmumu un
individuālo darba veicēju. Arī šo uzņēmēju skaits ir ievērojams –
UR reģistrēts 34 000 zemnieku saimniecību un 19 000 individuālo
uzņēmumu. Likums “Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka un
zvejnieka saimniecību un individuālo darbu”, uz kura pamata
šobrīd darbojas minētie uzņēmēji, arī ir morāli un juridiski
novecojis.
Nav šaubu, individuālais uzņēmums kā juridiska forma nākotnē
nebūs nepieciešams. Ja uzņēmējs vēlas atbildēt ar visu savu
personīgo mantu, var izvēlēties individuālā komersanta statusu,
turpretī, ja vēlas savu atbildību ierobežot, – SIA statusu. Tomēr
šis jautājums ir jārisina kompleksi, radot vienotu, skaidru un
pārskatāmu sistēmu visu fizisko personu saimnieciskajai darbībai.
Nākotnē būtu skaidri jānosaka šo personu statuss, reģistrācijas
un formalitāšu kārtošanas jautājumi, kā arī piemērojamie
nodokļi.
Ir jāuzsāk diskusija par to, vai Latvijā ir vai nav jāsaglabā
tādas vēsturiskas formas kā zemnieka saimniecība un zvejnieka
saimniecība, kā arī vai šīs formas tiesisko statusu (ne)vajadzētu
mainīt. Ja šāds statuss tiek saglabāts, likumā noteikti ir
jānovelk skaidra robežšķirtne starp tiem, kas tiešām pamatā
nodarbojas ar lauksaimniecību un lopkopību, un pārējiem.
Reģistrācijas vienkāršošanas turpināšana
Lai gan komersantu reģistrācija jau līdz 2005.gadam bija pietiekami vienkārša un ātra, tomēr arī šeit UR saredz uzlabojumu iespējas.
Ātrāka reģistrācija
Jau tagad ir zināmi stereotipi, kurus nepieciešams lauzt. Cilvēki ir pieraduši, ka valsts un pašvaldību iestādēs jautājumi tiek kārtoti lēni. Reģistrāciju UR var nokārtot ļoti ātri. Sanāk pat mazliet komiski – personiski esmu vairākkārt uzklausījis korupcijas aizdomu pilnus komentārus par to, ka UR kādas izmaiņas ir reģistrētas ātri, un nākas taisnoties, ka tā nav korupcija, bet valdības noteikumos noteikta kārtība. Šai sakarā vēlos atgādināt, ka no 2005.gada visus pieteikumus ierakstiem komercreģistrā UR izskata ne ilgāk kā trīs darba dienu laikā. Taču tiek plānots vienkāršākajos gadījumos laiku saīsināt līdz pat tūlītējai reģistrācijai.
Attālināta reģistrācija, izmantojot e-pieteikumus
Kad reģistrācijai nepieciešamais
laiks ir samazināts līdz loģiskam minimumam, rodas jautājums – kā
uzlabot pakalpojumu turpmāk? Šodien atbilde nav tālu jāmeklē – tā
ir reģistrācija, nenākot uz Uzņēmumu reģistru, bet izmantojot
e-pieteikumus.
Pagaidām gan šo pakalpojumu pilnā mērā valsts iestādē ieviest nav
iespējams, jo pietrūkst Elektronisko dokumentu likumā paredzētās
infrastruktūras (kvalificēta sertifikācijas pakalpojumu
sniedzēja). Tomēr strādājam pie risinājumiem, kas juridiski un
tehniski ļautu, neraugoties uz trūkstošo infrastruktūru valstī,
atsevišķās jomās tomēr sākt e-pieteikumu iesniegšanu un apstrādi
UR.
Vienkāršāki dokumenti
Lai gan komercsabiedrības
reģistrācijai nepieciešamie dokumenti jau pēc pašreizējā likuma
prasībām ir vienkārši (piemēram, statūtus elementāri var
ietilpināt vienā lapaspusē) un to noformēšana, lai izpildītu
likuma prasības, neprasa augstāko juridisko izglītību, arī šajā
jomā UR plāno jau šogad izstrādāt uzlabojumus un atbilstošus
normatīvo aktu grozījumus, lai dokumenti būtu vēl vienkāršāki un
to skaits mazāks. Galvenokārt šie uzlabojumi būs saistīti ar
pieteikuma veidlapu grozīšanu, kurās var veiksmīgi integrēt citus
reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, kā arī parakstu
apliecināšanu uz vietas UR, nevis pie zvērināta notāra, tādējādi
liekot pamatu individuālo komersantu un viena īpašnieka SIA
tūlītējai reģistrācijai.
UR stratēģija paredz pastāvīgu attīstību, tāpēc uzņēmēji var
nešaubīties, ja būs kas tāds, ko, nezaudējot vajadzīgo drošību,
varēs paātrināt vai vienkāršot, – cik vien tas būs atkarīgs no
UR, mēs to īstenosim.
Jānis Endziņš,
LR
Uzņēmumu reģistra galvenais valsts notārs