Par neatliekamās palīdzības automātiskām zvana ierīcēm
Saskaņā ar 3.februārī Briselē
pieņemto Eiropas Komisijas un rūpniecības pārstāvju kopīgo
rīcības plānu visi jaunie transportlīdzekļi Eiropā jau no 2009.
gada varētu tikt apgādāti ar automātiskām neatliekamās palīdzības
zvana (eCall) ierīcēm. Augsta līmeņa rūpniecības vadītāju,
Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu un Eiropas Parlamenta
pārstāvju sanāksmē tika izskatīts visas Eiropas valsts un privātā
sektora partnerības satiksmes drošības jautājumos “eSafety
Forum” darba pārskats. eCall rīcības plānu realizēs
visā Eiropā kā daļu no ES eSafety satiksmes drošības
iniciatīvas.
“Izmantojot šo tehnoloģiju, jūsu auto varētu jums izglābt
dzīvību,” atzīmēja informācijas sabiedrības un plašsaziņas
līdzekļu komisāre Vivjēna Redinga. “Progresīva informācijas un
sakaru tehnoloģija paver plašas iespējas satiksmes drošības
uzlabošanai Eiropā. Līdzīgi sadursmju novēršanas radariem arī
eCall tehnoloģija ir joma, kurā vienprātība visas ES
līmenī var likvidēt visus tehniskos un tirdznieciskos šķēršļus
efektīvu satiksmes drošības sistēmu ieviešanai Eiropā.”
Avārijas gadījumā e-zvana ierīce izsauks valsts dienesta
dispečerpunktam (PSAP) piesaistītos avārijas dienestus, precīzi
norādot jūsu atrašanās vietu. Ierīce var ieslēgties automātiski,
vai arī to var iedarbināt kāds transportlīdzeklī esošais. Precīza
informācija par notikuma vietu būtiski samazinās avārijas
dienestu reaģēšanas laiku, tādējādi glābjot dzīvības un mazinot
traumu smagumu. Nesen veiktie pētījumi liecina, ka pilnībā
izvērsta eCall sistēma Eiropā varētu izglābt līdz pat 2000
cilvēku dzīvības gadā.
Rīcības plāns paredz, ka līdz 2005.gada beigām jāvienojas par
eCall standartizāciju un specifikāciju, 2006.gadā ir
jāveic vispusīgas praktiskās pārbaudes un 2009.gadā eCall
tehnoloģija jāievieš visos jaunajos transportlīdzekļos. Šī
tehnoloģija izmantos Eiropas vienoto neatliekamās palīdzības
telefona numuru (E-112). Lai eCall sistēma sekmīgi
darbotos, ES dalībvalstīm vēlākais 2007.gadā nāksies apgādāt ar
nepieciešamajām iekārtām vai modernizēt savus valsts dienesta
dispečerpunktus, lai tie spētu uztvert un apstrādāt eCall
zvanus. Šobrīd jau vairāk nekā 20 rūpniecības, Eiropas Komisijas
un dalībvalstu pārstāvji ir parakstījuši saprašanās memorandu par
plāna realizāciju, kas nosaka pasākumus, kuri jāveic Eiropas
Komisijai, dalībvalstīm, autotransporta, sakaru pakalpojumu un
apdrošināšanas nozarēm. Saprašanās memoranda pamatuzdevums ir
nodrošināt eCall tehnoloģijas darbību visās
dalībvalstīs.
Sanāksmē Eiropas Komisija iesniedza apspriešanai plānu
eSafety iniciatīvas trešajam gadam. Savā paziņojumā
2005.gada martā Eiropas Komisija iekļaus darba pārskatu un
noteiks īpašus pasākumus eSafety tehnoloģiju ātrākai
ieviešanai.
ES satiksmes drošības pasākumus atbalsta Eiropas Komisijas
Informācijas sabiedrības un plašsaziņas līdzekļu, Uzņēmējdarbības
un rūpniecības, kā arī Enerģētikas un Transporta
ģenerāldirektorāti.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā