Vai kļūt par pašvaldības deputātu nav populāri?
Centrālā vēlēšanu komisija (CVK) 1.februārī lēma par deputātu kandidātu sarakstu iesniegšanas termiņa pagarinājumu 113 Latvijas pagastu pašvaldībās. Skaitliski tā ir viena piektā daļa no visām Latvijas pašvaldībām. Desmit dienu laikā 111 pagastos vēlēšanu komisijām būtu jāreģistrē vismaz vēl viens saraksts, lai vēlēšanas būtu demokrātiskas un vēlētājs varētu izvēlēties no diviem kandidātu sarakstiem. Bet divos pagastos, kur uz pašvaldības lēmējvaras posteņiem nepretendē neviens saraksts, būtu jāiesniedz vismaz viens. Ja tā nenotiks, tur CVK izsludinās atkārtotas vēlēšanas.
Jānis Ikstens Foto: Elmārs Rudzītis A.F.I.. |
Valts Kalniņš Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Vai šīs situācijas kontekstā
plašsaziņas līdzekļos izteiktais secinājums – kļūt par maza
pagasta pašvaldības deputātu vairs nav populāri – ir patiess, vai
konkurences trūkumam pagastos ir citi iemesli,–
“Latvijas Vēstnesim” skaidroja politologi Jānis Ikstens, Nellija
Ločmele un Valts Kalniņš. Savu viedokli situācijas raksturojumam
pauda arī reģionālās attīstības un paš-valdību lietu ministrs
Māris Kučinskis.
– Kā vērtējat situāciju, ka piektajā daļā Latvijas paš-valdību vēlēšanām iesniegts tikai viens deputātu kandidātu saraksts, bet divās pašvaldībās – neviens? Vai tas liecina par kādām tendencēm?
J.Ikstens: – Ja situāciju skata kontekstā ar iepriek-šējām
pašvaldību vēlēšanām, ir vērojama tendence mazo neaktīvo
pašvaldību skaitam pieaugt. Iemesli tam var būt dažādi.
Pieņemsim, ka 15 gadu laikā pašvaldībās izkristalizējies
profesionālo politiķu loks, kas to arī dara – nodarbojas ar
vietējā līmeņa politiku.
Otrkārt, cilvēki ne tikai lauku pašvaldībās bieži nesaprot, kāpēc
tiem jāpiedalās vēlēšanās. Tai skaitā kļūstot par deputātu
kandidātiem. Resursi ir niecīgi, izdarīt var maz, valstī
centralizācijas tendences publiskajā pārvaldē pieaug visos
līmeņos.
Visbeidzot, minama nenoteiktības sajūta. Nav skaidrs, kas īsti
būs pēc pusgada vai gada jāvada, kādā pašvaldībā jāstrādā?
Dabiski, šī nav laba zīme. Jo ir vietas, kur pašvaldības veidojas
kā mazas “diktatūras” – ir tie, kas ir, un citu nav un nevar
būt.
V.Kalniņš: – Iespējams, iedzīvotāji kā potenciālie
deputāti nojauš, ka varas iegūšana radītu vienīgi problēmas.
Kandidēšana un ievēlēšana nenestu gandarījumu šā vārda pozitīvajā
un arī negatīvajā nozīmē. Proti, iedzīvotāji apzinās, ka nebūtu
iespēju ar esošajiem niecīgajiem resursiem veikt ko nozīmīgu,
labu un paliekošu. Apzinās, ka personīgie ieguvumi nebūs tā
vērti. Situācija no demokrātijas viedokļa ir zināmā mērā
nožēlojama.
Nellija Ločmele Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Māris Kučinskis Foto: Aigars Jansons, A.F.I |
Otru tendenci var raksturot tā:
kas ir bijuši pie varas šai laikā, ir iedzīvojušies un tiek
novērtēti. Bez tam jāņem vērā, ka pagastos absolūtais vairums
aktīvo cilvēku jau ir pašvaldības dzīvē un pārvaldē iesaistīti.
Nav kandidātu vairāku sarakstu veidošanai. Šis ir perfekts
iemesls ieilgušas pašvaldību teritoriālās reformas
pabeigšanai.
N.Ločmele: – Skaits ir liels. Rodas jautājums – cik
demokrātiskas ir šādas pašvaldību vēlēšanas, ja vēlētājam nav
starp ko izvēlēties? Kāpēc tā notiek, uz to vienas atbildes nav.
Katrā no šīm 113 pašvaldībām ir savi iemesli, kurus būtu vērts
noskaidrot. Vispārinot es saredzu divus.
Pirmais – esošā pašvaldības vadība apmierina iedzīvotājus. Tādēļ
vēlēšanas ir vienīgi formāls rīks.
Otra iespēja – tur ir tik slikti un bezcerīgi, ka citi vēl
palikušie nevēlas iesaistīties. Šis ir nopietns signāls, ka
Latvijas sabiedrībā vērojama noslāņošanās.
Lai kaut kas mainītos mazo pašvaldību dzīvē, ir jānotiek normālam
evolūcijas procesam. Kad saprot, ko grib, kāpēc grib un kā
jādara. Līdz tam cilvēkiem ir jānonāk pašiem. Protams, būtu
labāk, ja administratīvi teritoriālajai reformai būtu noteikts
politiskais rāmis.
M.Kučinskis: – Protams, šis piemērs ir viens no
efektīvākajiem, kas pierāda mazo pagastu pašvaldību
neefektivitāti. Ja nav intereses piedalīties pat vietējās
politiskās varas veidošanā, paš-valdība nav spējīga pastāvēt un
attīstīties. Domāju, ka līdz nākamajām pašvaldību vēlēšanām mēs
izkļūsim no Ginesa rekordu grāmatas cienīgā pašvaldību skaita,
kāds Latvijā ir uz vienu iedzīvotāju. Likumdošanas ietvaros
ministrija darīs visu, lai administratīvi teritoriālās reformas
rāmi nostiprinātu.
Lappusi sagatavojusi
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv