Ar likumu pret pašvaldību kopīgām aģentūrām
Pēc Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas lūguma Saeima vakar plenārsēdē otrreiz izskatīja grozījumus Publisko aģentūru likumā. Deputāti nolēma ņemt vērā Valsts prezidentes argumentus un no likuma svītroja normas par pašvaldību kopīgajām aģentūrām.
Valsts prezidentes argumenti
Valsts prezidentes skaidrojumi,
dodot minēto likumu Saeimā otrreizējai caurlūkošanai, bija
balstīti uz tā pretrunām saistībā ar citiem likumiem. Pašvaldību
kopīgās aģentūras nonāk pretrunā ar Satversmē noteikto valsts
pārvaldes būtību, ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, ar likumu
“Par pašvaldībām”, kā arī ar Publisko aģentūru likumu. Valsts
pārvaldes iekārtas likumā noteikts, ka pašvaldības aģentūra pēc
būtības ir institūcija, kas darbojas vienas konkrētas publiskas
personas vārdā. Iestādi ir izveidojusi konkrētā publiskā persona,
uzņemoties atbildību gan par tās darbību, gan par radītajiem
zaudējumiem. Nav pieļaujams, ka pašvaldības aģentūras statuss
rada šaubas, kura publiskā persona ir šo iestādi dibinājusi un to
uzrauga, kam ir tiesības atcelt pieņemtu nelikumīgu lēmumu un no
kuras publiskas personas budžeta iestāde tiek finansēta.
Pēc Valsts prezidentes domām, saglabājot pašvaldību kopīgi
veidotas aģentūras, atklāts paliek jautājums, kurš slēgs līgumu
ar šīs aģentūras vadītāju. Turklāt būs zināmas grūtības noteikt,
kura no pašvaldībām un ciktāl ir piedalījusies administratīvā
akta pieņemšanā un ir par to atbildīga. Līdz ar to atbildība,
pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likumu, var tikt
uzlikta Latvijas valstij un valsts budžetam. Valsts prezidente
Saeimai adresētajā vēstulē norāda, ka Reģionālās attīstības
likums paredzēja pašvaldību izveidotu “kopiestādi”, taču ne
institucionālā nozīmē. Tā ir vienas pašvaldības iestāde, kura uz
līguma pamata sadarbojas ar citām pašvaldībām. Institucionāli
iestāde ir padota tikai vienas pašvaldības domei vai padomei
(piemēram, pašvaldības būvvalde, bāriņtiesa, sabiedrisko
pakalpojumu regulators).
Valsts prezidente atzina, ka valstī pastāv reģionālās plānošanas
problēmas un nelielām pašvaldībām ir grūti nodrošināt savu
interešu aizstāvību ne vien Eiropas Savienības, bet arī valsts
līmenī. Tāpēc ir jāatrod juridiski korekta pašvaldību sadarbības
forma. Pēc V.Vīķes-Freibergas domām, tas būtu jāveic, izdarot
grozījumus patlaban atvērtajā Reģionālās attīstības likumā,
saskaņojot to ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un Publisko
aģentūru likumu. Reģionālās attīstības plānošana ir valsts
pārvaldes funkcija, tādēļ Reģionālās attīstības likumā būtu
jāizdara grozījumi, kas paredzētu valsts tiesības veidot
plānošanas reģiona attīstības aģentūras, kuru uzraudzību veiktu
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Šāds
risinājums būtu atbilstošs Valsts pārvaldes iekārtas likumam un
Administratīvā procesa likumam.
Aģentūru statuss izšķirsies pusgada laikā
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas Juridiskā departamenta direktors
Artis Stucka “LV” norādīja, ka patlaban valstī darbojas piecas
pašvaldību kopīgās aģentūras – plānošanas reģionu attīstības
aģentūras. Grozījumi Publisko aģentūru likumā skar šīs
organizācijas. Veicot pārreģistrāciju Komercreģistā, pašvaldību
kopīgās aģentūras ir reģistrējušās kā biedrības, nodibinājumi vai
– saskaņā ar likumu “Par pašvaldībām” – kā pašvaldību kopīgi
veidotas iestādes. A.Stucka prezidentes izteiktos apsvērumus par
grozījumiem Publisko aģentūru likumā uzskata par pamatotiem.
Kādēļ ir radusies šā likuma neatbilstība ar citiem saistītajiem
likumiem, A.Stucka skaidro ar to, ka Publisko aģentūru likums
tika pieņemts pirms Reģionālās attīstības likuma.
Ministrijai vēl nav konkrēta viedokļa, kāds turpmāk varētu būt
plānošanas reģionu attīstības aģentūru statuss. Patlaban tiek
uzklausīti pašu aģentūru un citi priekšlikumi, veidots viedoklis,
lai izstrādātu ministrijas priekšlikumu grozījumiem Reģionālās
attīstības likumā. To sagatavošanai vajadzētu aptuveni pusgadu.
“Ministrija nepauž viennozīmīgu atbalstu Valsts prezidentes
teiktajam, ka plānošanas reģionu attīstības aģentūras jāveido
valstij. Tas radīs problēmas, kā plānošanas procesā iesaistīt
pašvaldības. Pašvaldības neatbalstīs šāda veidojuma esamību. Arī
ministrs ir paudis viedokli, ka reģionālā attīstība varētu būt
viena no reģionālās pašvaldības funkcijām. Skaidrs, ka
nevalstiskās organizācijas statuss plānošanas reģionu attīstības
aģentūrām ilgi saglabāties nevar. Nav pieņemami, ka nevalstiskais
sektors pilda valsts pārvaldes uzdotu funkciju.”
Patlaban ministrijā iesniegtos aģentūru priekšlikumus A.Stucka
nodēvēja par egoistiskiem un nemotivētiem.
LPS neatbalsta grozījumu pieņemšanu
Pretēju viedokli, atbalstot
pašvaldību kopīgi veidotu aģentūru saglabāšanu Publisko aģentūru
likumā, pauda Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) pārstāvis
Māris Pūķis: “Valsts prezidente savus iebildumus ir argumentējusi
nevis ar juridisku, bet politisku pamatojumu.”
Skaidrojot “LV” šo izteikumu, M.Pūķis norādīja, ka, viņaprāt, par
juridiskiem uzdoti motīvi balstās uz vienpusīgu Latvijas likumu
interpretāciju. “Juristu aprindās Latviju traktē kā vienotu,
hierarhiski veidotu valsti. Ja shēmā kaut kas neatbilst “viens
pret vienu”, kļūda tiek attiecināta uz visu. Valsts prezidentes
politiskais pamatojums ir balstīts uz apmēram šādu juristu
pārliecību: lai izveidotu spēcīgu valsti, vajadzīga stingra varas
hierarhija. Pašvaldības kā vietējās demokrātijas simbols var
pagaidīt. Tas ir pretēji daudzu Eiropas valstu politiskajiem
uzskatiem, kur primāri tiek virzīta vietējās demokrātijas
attīstība kā pamats spēcīgas valsts izveidošanai. Tas nozīmē, ka
viss slēpjas ticībā centralizācijai un koncentrācijai vai
decentralizācijai un izkliedei. LPS uzskata, ka, pieņemot
grozījumus Publisko aģentūru likumā, tiek demonstrēta nepatika
pret pašvaldību sadarbību.”
M.Pūķis norādīja, ka, pēc LPS domām, problēma skar ne tikai
plānošanas reģionu attīstības aģentūras, bet arī pašvaldību
būvvaldes, sabiedrisko pakalpojumu regulatorus, bāriņtiesas, ja
uz tiem attiecina Publisko aģentūru likuma normas. LPS uzskata,
ka uz plānošanas reģionu attīstības aģentūrām būtu attiecināms
atvasinātu publisko personu statuss.