Valsts drošība. Ko garantē NATO, ko mēs paši
Runājot par valsts drošību, drošības jēdziens pirmām kārtām tiek asociēts ar militāro drošību. Arī Latvijas gadījumā, runājot par nacionālo drošību, vispirms tiek atzīmēta NATO, kuras galvenais mērķis ir drošības garantēšana reģionā. Taču valstu nacionālās drošības jēdziens ir saistīts ar vairākiem aspektiem, proti, drošība sevī ietver arī tādas jomas kā politika, ekonomika, sabiedrība un vide.
Jāatzīmē, ka ekonomika ir viena no tām jomām, kas visbūtiskāk spēj ietekmēt valsts nacionālo drošību. Turklāt ekonomiskie draudi ir cieši saistīti ar politiskajiem un pat militārajiem draudiem. Jo ekonomiski vājāka valsts, jo mazāk tai līdzekļu militārās drošības garantēšanai. Tāpat arī, jo valsts ekonomiski vairāk atkarīga no kādas citas valsts ekonomikas, jo vairāk šī spēcīgākā valsts var manipulēt ar savu stāvokli, lai panāktu sev izdevīgu lēmumu pieņemšanu.
Mūsdienās valsts drošību garantē ne tikai militārie sasniegumi. Svarīga arī valsts ekonomiskā varenība Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Kā ekonomika ietekmē valsts nacionālo drošību
Ekonomiskajai attīstībai kā drošības aspektam ir nozīmīga loma politikā. Valstis ar bagātīgiem resursiem, spējot sekmīgi attīstīt savu ekonomiku, var ietekmēt gan citu valstu ekonomisko situāciju, gan arī veidot ietekmi uz citas valsts politisko dzīvi. Tas iespējams un parasti tiek realizēts, radot atkarības situāciju, kad kāda cita valsts ir atkarīga no valsts, kurai pieder resursi.
Līdz ar to var secināt, ka valsts,
kura ir ekonomiski drošāka, resp., mazāk atkarīga no citas valsts
ekonomikas, ir drošāka arī politiskā ziņā, jo tā pati ar
ekonomikas mehānismiem spēj radīt ietekmi uz kādas vājākas valsts
iekšpolitisko situāciju. Taču tajā pašā laikā jāatzīmē, ka
neviena valsts nevar būt pilnīgi neatkarīga no pārējo valstu
ekonomiskās situācijas. Arī ekonomiski augsti attīstītām valstīm
ir nepieciešams tirgus, lai tās spētu veiksmīgi pārdot savas
preces, iegūstot noieta tirgu. Līdz ar to, ja apkārt esošās
valstis ir ekonomiski vājas un nabadzīgas, rodas problēmas arī ar
produkcijas noietu, jo nabadzīgām valstīm trūkst finansu
līdzekļu, lai iegādātos produkciju.
Tas savā ziņā liecina par to, ka valstis ir ieinteresētas ne
tikai savā, bet arī citu valstu ekonomiskajā attīstībā, kas
nepieciešama, lai pastāvētu savstarpējas tirgus attiecības.
Visbiežāk pasaules tirgū valda savstarpēja atkarība, kas savukārt
ir vislabākais variants starptautiskās ekonomikas stabilitātei.
Savstarpējā atkarība rodas brīdī, kad vienai valstij ir vajadzīgi
kādi noteikti resursi, kuru pašai nav, bet valstij, kurai pieder
šie resursi, ir nepieciešams tirgus, lai tos realizētu un tādā
veidā spētu garantēt sev ekonomisko labklājību.
Taču valsts nav vienīgā, uz kuru var attiecināt ekonomiskās
drošības jēdzienu. Šeit var būt runa par vairākiem līmeņiem.
Viens no tiem ir starptautiskā sistēma, kas nosaka “spēles
noteikumus”. Sevišķi uzskatāmi par to liecina mūsdienu globālās
ekonomikas situācijas raksturojums. Globalizācijas apstākļi
veicina integrācijas palielināšanos un savstarpējo ietekmi visā
pasaulē gandrīz visās dzīves nozarēs. Vistiešāk tas attiecas uz
ekonomiku. Mūsdienu globālā ekonomika darbojas pēc kapitālisma
principiem. Tas nozīmē, ka notiek tirgus liberalizācija. Tās
raksturīgākie elementi ir brīva kapitāla, preču un pakalpojumu
kustība, līdz ar to radot brīvas tirdzniecības iespējas visā
pasaulē. Ekonomiskā brīvība tiek pieprasīta, bet tajā pašā laikā
brīvība tiek arī ierobežota. Tas ir atsevišķu valstu interesēs.
Lai neradītu draudus savai ekonomiskajai drošībai, tiek likta
lietā protekcionisma politika.
Taču globālā ekonomiskā situācija nedarbojas vienlīdzīgi. Ir
tādas valstis, kuras pieņem brīvā tirgus principus, un tādas,
kuras nosaka regulējumus, rūpējoties par savu ekonomisko drošību.
Var teikt, ka valsts ekonomiskā drošība ir cieši saistīta ar
starptautisko ekonomisko sistēmu un tās noteikumiem. Ja valsts
spēj sekmīgi tikt galā ar starptautiskās ekonomiskās sistēmas
radītajiem draudiem, pieaug arī tās ekonomiskā drošība attiecībā
ar pārējām valstīm.
Jāpiemin ir arī uzņēmēji. Līdz ar uzņēmumu sekmīgu darbību un
ekonomisko attīstību pozitīvi tiek ietekmēta arī valsts
ekonomiskā situācija un arī pārējā valsts sabiedrība bauda
labklājību. Kas attiecas uz indivīdiem, to ekonomiskā drošība ir
cieši saistīta ne tikai ar uzņēmumu ekonomisko attīstību vien.
Uzņēmumi tad arī spētu nodarbināt valsts indivīdus, radot tiem
ekonomisku labklājību. Bet arī valsts ekonomiskā attīstība ir
cieši saistīta ar indivīdu ekonomisko drošību. Ekonomiski
attīstīta valsts ir ekonomiski droša vide tās sabiedrībai. Tomēr
šeit pastāv arī pretrunas, jo ne vienmēr, kad valsts no
ekonomiskās drošības viedokļa ir uzskatāma par drošu, tāda tā ir
arī indivīdu skatījumā. Valsts var ekonomiski attīstīties, bet,
ja nav sociālo garantiju un ir problēmas nodarbinātībā, iespējami
draudi indivīda drošībai.
Šo mijiedarbību starp indivīda un valsts līmeni var saistīt arī
ar pretēju gadījumu, kad valsts ir ekonomiski apdraudēta, bet
indivīdiem tomēr ir garantēta drošība. Šeit var minēt Padomju
Savienības piemēru. Indivīdi tika nodrošināti ar pieeju darba
vietām, un tiem bija arī ienākumi, lai nodrošinātu savu
eksistenci, bezdarbs bija minimāls.
Taču – vai situācija, kāda pastāvēja Padomju Savienībā, ir
uzskatāma par ekonomiski drošu vidi tās iedzīvotājiem? Jāņem
vērā, ka par pieejamajiem līdzekļiem nevarēja iegādāties visu, ko
indivīds vēlējās, ne tādēļ, ka līdzekļi neļāva. Piedāvājums
nebija pietiekams. Tikpat pretrunīgs ir jautājums par to, vai
situācijā, kad indivīdiem ir lieli ienākumi un pastāv brīva
pieeja precēm un pakalpojumiem, tie no ekonomiskās drošības
viedokļa ir drošībā.
Iespējams, ka risinājums būtu vispārējas vienlīdzības
nodrošināšana visu indivīdu starpā un starp visām valstīm, bet
tas ir pilnīgi neiespējami, jo to neļauj realizēt starptautiskā
ekonomiskā sistēma, kas paredz konkurenci un nevienlīdzību,
pastāvot bagātajiem un nabadzīgajiem.
Latvija Eiropas Savienībāun tās ekonomiskās drošības aspekti
Latvijas iestāšanās ES ir spilgts
piemērs globalizācijas procesam. Tirgus liberalizācija, ko paredz
ES starp dalībvalstīm, ir viens no globalizācijas procesa
atainojumiem. Arī Latvijas ekonomiskajai atpalicībai no bagāto ES
dalībvalstu ekonomikām savā ziņā velkamas paralēles ar dienvidu
un ziemeļu konfliktu. Šādā gadījumā bagātie ziemeļi ar savu
ekonomisko pārākumu spēj ietekmēt nabadzīgos dienvidus,
izmantojot to nelabvēlīgo ekonomisko situāciju, gūst sev aizvien
lielāku ekonomisko labumu. Šeit ar jēdzienu “dienvidi” jāsaprot
mazattīstītās valstis, kas bieži vien tiek dēvētas arī par
pasaules trešajām valstīm, bet ar jēdzienu “ziemeļi” –
attīstītākās valstis. Šāds valstu iedalījums ziemeļos un
dienvidos ir radies tādēļ, ka pasaules attīstītākās valstis
atrodas zemeslodes ziemeļu puslodē, bet nabadzīgākās valstis
vairāk koncentrētas dienvidu puslodē.
Gan jāpiebilst, ka Latvijas pielīdzināšana nabadzīgajām dienvidu
valstīm ir nedaudz pārspīlēta. Tomēr konflikta tendences ir
novērojamas arī starp Latviju un ES. Jautājums: vai Latvijas
pievienošanās ES kopējam tirgum neradīs līdzīgu attiecību
izveidošanos, kādas pastāv starp ziemeļiem un dienvidiem?
Būtu lietderīgi atbildēt uz jautājumu, kāpēc ES ir izdevīga
Latvijas dalība šajā organizācijā. Skaidrs, ka ES mērķis ir kļūt
par spēcīgāko ekonomiku pasaulē, pārspējot ASV rādītājus. Jaunu
valstu uzņemšana līdz ar to ir kā savas ekonomiskās telpas
paplašināšana, neļaujot citiem ekonomiskiem spēkiem izmantot šīs
valstis savās ekonomiskajās interesēs, tādā veidā palielinot
konkurenci ES. Latvijas ekonomisti vērtējuši, ka Centrāleiropas
un Baltijas valstu ģeogrāfiskais izvietojums – Eiropas kontinentā
un tieši blakus ES valstīm – paver līdz šim nebijušas
priekšrocības, salīdzinot ar iespēju izvietot kapitālu Āzijas
rajonos. Tam par pamatu ir tādi fakti, ka kapitāla apguve šeit ir
efektīvāka nekā citur, jo darbinieku apmācībai jātērē mazāk
līdzekļu, attieksme pret darbu ir atbildīgāka, kā arī samazinās
izmaksas transportam, sakariem, kas nepieciešami filiāļu
pārvaldībai.
Var teikt, ka ES un globālā ekonomiskā sistēma ir līdzīgas. Tās
abas iestājas par liberālā tirgus ieviešanu uz brīva tirgus
principiem, kuros izdzīvot spēj tikai bagātākais un
konkurētspējīgākais. Kaut gan tajā pašā laikā ES ekonomiskās
sistēmas kārtība paredz vairākas priekšrocības, kādas Latvijai
iespējams izmantot, jo tā ir iestājusies šajā valstu savienībā.
Kaut arī šāda situācija ir pretrunā ar ES dibināšanas mērķiem,
kas paredz ekonomisko attīstību visos tās reģionos. Kopējs tirgus
ir nepieciešams kopīgai sadarbībai, radot konkurenci trešajām
valstīm, kā arī – lai samazinātu atkarību no to ekonomikām. Līdz
ar to pašai ES arī nav nekādas intereses pasliktināt ekonomisko
stāvokli citām dalībvalstīm. Veicinot un stabilizējot Latvijas
ekonomisko attīstību, ES valstis būtībā veicina savas
tautsaimniecības attīstību. No tā izriet, ka arī Latvija var
palīdzēt ES stiprināt savu konkurenci.
Līdz ar to var secināt, ka Baltijas valstu pievienošana ES
ietilpst kā ES ekonomiskajās un arī politiskajās interesēs. Kā
norādījusi ekonomiste Raita Karnīte, ja ES valstis nespēs
pietiekami sekmīgi apgūt jaunās valstis, to var izdarīt kāds cits
lielais valstu grupējums vai valsts. Tādā veidā ES valstis iegūs
spēcīgu ekonomisku un arī politisku apdraudējumu savu robežu
tuvumā. Savukārt, ja jauno valstu attīstība nebūs veiksmīga,
nabadzība, sociālu un etnisku motīvu radīta spriedze radīs
nevēlamu nestabilitāti pie ES valstu robežām.
Kopumā var teikt, ka viens no lielākajiem Latvijas ekonomiskās
drošības ietekmētājiem ir ES, kas kā globālais spēks nākotnē var
radīt gan pozitīvu, gan negatīvu ietekmi uz valsts attīstību.
Tikai – kāda būs šī ietekme?
Lai gan galvenais jautājums ir par to, kā Latvija spēs
pielāgoties jaunajai sistēmai.
Ilze Geriņa