Pirmais gads pie Eiropas naudas lādes
Vakar, 3.februārī, daudzi interesenti bija pulcējušies uz sabiedrisko apspriešanu, lai dalītos pieredzē un novērojumos par to, kāds bijis pirmais gads Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu apgūšanā. Apspriedes mērķis bija izvērtēt līdzšinējo pieredzi struktūrfondu apgūšanā, īpaši pievēršot uzmanību pašreizējās sistēmas nepilnībām.
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Svarīgākie principi
Sabiedriskās politikas centra
“Providus” pārstāve Lolita Čigāne norādīja, ka struktūrfondu
apgūšanā vajadzētu ievērot vairākus principus: “Viens no
priekšnoteikumiem ir vienlīdzība informācijas pieejamībā. Tas
nozīmē, ka kāda sabiedrības grupa nedrīkst ciest, ja nav laikā
ieguvusi informāciju.” Ja kādam informācija par naudas apgūšanas
iespējām ir pieejama agrāk, viņš var arī labāk un ātrāk sagatavot
projekta pieteikumu, skaidro L.Čigāne.
“Tāpat noteikumiem ir jābūt skaidri saprotamiem, nepārprotamiem,
lai potenciālajam projekta sagatavotājam būtu skaidrs, kādi
dokumenti iesniedzami, kas tajos norādāms. Svarīgi, lai būtu
skaidri saprotams lēmumu pieņemšanas process, lai uzņēmējam būtu
zināms, kurā izvērtēšanas stadijā projekts atrodas. Protams,
pieņemtajam lēmumam par to, vai projekts atbalstīts vai nav,
jābūt pamatotam, un gadījumos, kad projekts noraidīts, uzņēmējam
jāsniedz atbilde, kāpēc lēmums ir tieši tāds,” teic L.Čigāne.
Galvenais ir nauda, nevis dokumentu izstrāde
Mazo un vidējo uzņēmēju un
amatniecības padomes pārstāve Silvija Greste atzina, ka uzņēmēju
interese par ES struktūrfondu naudu ir ievērojama, bet brīdī, kad
bija jāstrādā pie nepieciešamo dokumentu sagatavošanas, atsaucība
nav bijusi liela. Dokumentu izstrādē, kas ir pamats biznesa
sektoram pieejamās naudas apgūšanā, uzņēmēji iesaistījās, bet
salīdzinoši mazs bija to interesentu loks, kuri gribēja
piedalīties. “No 28 asociācijām vēlmi iesaistīties darba grupā,
kas sagatavoja dokumentus, izteica tikai četras asociācijas,”
skaidro S.Greste.
Arī SIA “Baltic Consulting” pārstāvis Daniels Jelisajevs
piekrīt, ka uzņēmēju interese par naudu ir liela, bet jautājumos,
kas saistīti ar Attīstības plāna, vadlīniju un citu dokumentu
tapšanu, – salīdzinoši niecīga. Šeit gan jāpiebilst, ka, tieši
gatavojot “lielos dokumentus”, kas būs pamatā ES naudas apgūšanai
nākotnē, uzņēmējiem paveras lieliska iespēja uzstāties par viņus
interesējošo jautājumu iekļaušanu, atbalsta pārdali utt.
D.Jelisajevs: “Diskusijas par to, kas īsti pašlaik nenotiek tā,
kā gribētos, ir salīdzinoši mazsvarīgas. Praktiski nauda, kas
bija paredzēta laikam līdz 2006. gadam jau ir izsmelta. Tagad
svarīgāk būtu domāt par nākamo periodu. Tad arī pieejamie naudas
resursi būs lielāki.”
S.Greste norāda, ka būtu svarīgi skaidrot uzņēmējiem, cik būtiski
ir piedalīties dokumentu izstrādē: “Viens ir izstrādāt dokumentu
un tādējādi censties tur iestrādāt savas intereses. Pavisam kas
cits – pēc dokumentu apstiprināšanas teikt, ka tur kaut kas
nav īsti kārtībā. Pēc dokumenta apstiprināšanas kaut ko tajā
mainīt ir grūtāk nekā tad, kad dokumenta sagatavošana vēl ir
procesā.”
Izvērtēšanas gaita aizvien neskaidra
Diskusijas dalībnieki norādīja uz
nepilnībām struktūrfondu apgūšanā un projektu izvērtēšanā. Viena
no būtiskākajām problēmām ir tā, ka pēc dokumentu iesniegšanas
izvērtēšanai nav zināms, kurā izvērtēšanas stadijā tas atrodas,
norādīja sanāksmes dalībnieki. “Ir arī tādi gadījumi, kad
projekts netiek izskatīts pat paredzētajās 90 dienās,” savā
pieredzē dalās Biznesa augstskolas “Turība” pārstāvis Uldis
Strautkalns.
Gan gadījumos, kad projekts tiek izvērtēts laikus, gan tad, kad
tā izskatīšana aizkavējusies, būtu lietderīgi, ja tiktu izveidota
sistēma, kad pieteicējs internetā var sekot līdzi sava projekta
virzībai izvērtēšanas labirintos.
S.Greste piedāvā risinājumu: “Tā kā daudzi projekti satur
komercnoslēpumu, lietderīgi būtu pārdomāt, vai nebūtu ieviešama
projektu kodu sistēma. Proti, katrs uzņēmējs pie iesniegšanas
saņem informāciju, ka viņa projektam tiek piešķirts kods,
piemēram, ar desmito numuru. Tad internetā viņš var redzēt, kurā
izvērtēšanas stadijā viņa projekts atrodas. No valsts puses nav
redzama īsta izpratne par to, ka uzņēmēji projektu sagatavošanā
ir ieguldījuši daudz darba un naudas. Turklāt, ja tas ir projekts
par vairākiem desmitiem vai pat simtiem tūkstošu latu, būtu labi,
ja varētu redzēt, kur tas atrodas. Uzņēmēja sirds būtu mierīgāka.
Tagad ir tā – iedod savu projektu un tikai pēc vairākiem mēnešiem
saņem atbildi.”
Informācijas jautājums
Diskusijā vairākkārt izskanēja
viedoklis, ka svarīgs ir informācijas pieejamības jautājums. “Ja
informācijai tiec klāt nedaudz agrāk nekā citi, vari agrāk sākt
gatavot projektu, agrāk to iesniegt. Jau zināms, ka dažās
programmās nauda tika izsmelta ļoti ātri. Šādos gadījumos agrāka
pieeja informācijai tad arī ir bijusi izšķirošā,” teic
L.Čigāne.
D.Jelisajevs atzīst, ka jebkura veida informācija ir pieejama
vismaz divas dienas pirms tās publiskošana. “Protams, cits
jautājums ir, kam tā pieejama. Agrāka pieeja informācijai var būt
ļoti svarīga,” viņš piebilst.
Interesanta situācija izveidojusies saistībā ar to informāciju,
kas par ES struktūrfondiem publicēta dažādos portālos.
U.Strautkalns norādīja uz piemēru, kad vēl vakar Eiropas Sociālā
fonda mājas lapā (www.esflatvija.lv) bija pieejama
informācija, kurā minēta atsauce uz kādu regulu, kas jau nav
spēkā gandrīz gadu. Profesionālās izglītības attīstības aģentūras
direktore Dita Traidās atzina, ka šajā mājas lapā tiešām
informācija mēdz būt novecojusi, bet viņas vadītās aģentūras
interneta vietnē informācija tiek regulāri atjaunota un ir
precīza.
“Latvijas Vēstnesis” pārliecinājās, ka, apmeklējot Labklājības
ministrijas mājas lapu (šī ministrija ir atbildīga par Eiropas
Sociālā fonda apgūšanu), īpaša norāde par minēto fondu ved tieši
uz to mājas lapu, kurā informācija ir novecojusi un kļūdaina.
Domājams, šāda situācija nebūtu pieļaujama un informācijai būtu
jātiek atjaunotai regulāri.
Problēmas ar ekspertiem
Diskusijas dalībnieki norādīja uz
problēmām ar ekspertiem. S.Greste minēja, ka Latvijā ir tikai 16
darba drošības eksperti, kuri ir savstarpēji pazīstami un tiek
iesaistīti gan projektu gatavošanas stadijā, gan izvērtēšanas
stadijā. D.Jelisajevs apstiprināja, ka tā tiešām ir patiesība,
bet norādīja, ka problēma ir vēl plašāka: “Mums visi eksperti
cits citu pazīst. Tie ir gan darba drošības eksperti, gan
vērtēšanas eksperti. Nedomāju, ka Latvijā kaut kādā veidā ir
iespējams izvairīties no šīs problēmas.”
Savukārt Sieviešu tiesību institūta pārstāve Laila Balga atzina,
ka bieži saskārusies ar ekspertu zemo kvalifikāciju. “Projektu
vērtēšanas ekspertu izvēles nosacījumi un izvēles metodes katrā
valsts institūcijā atšķiras. Bet viņi visi pieņem vienādi
svarīgus lēmumus – piešķirt vai nepiešķirt naudu viena vai otra
projekta atbalstīšanai. Valstī kopumā trūkst vienota viedokļa un
norādījumu par ekspertu izvēles un projektu vērtēšanas kārtību un
kritērijiem.”
Korupcija – mīts vai realitāte
D.Jelisajevs, kurš ikdienā strādā konsultatntu firmā, kas palīdz uzņēmējiem sagatavot projektus, norādīja: “Latvijā diezgan plaši tiek tiražēts mīts par to cilvēku korumpētību, kas vērtē projektus. Pats esmu gatavojis daudzus projektus, nevienam neesmu maksājis, bet īpašu problēmu ar projektu apstiprināšanu nav bijis. Ir dzirdēti vairāki gadījumi, kad attiecīgajām valsts struktūrām tuvu stāvoši cilvēki piedāvā par īpašu samaksu sekmēt projekta apstiprināšanu. Attiecīgajai personai jāmaksā tikai gadījumos, ja projekts tiek atbalstīts. It kā šķiet izdevīgi, jo samaksa veicama tikai pozitīva lēmuma gadījumā. Bet vai tad kaut kas īpašs ir jādara? Ja projektu apstiprinās, naudu saņemsi, ja ne, nebūs arī naudas. Šie krāpnieki ļauj procesam ritēt savu gaitu, tajā neiejaucas, bet pozitīva lēmuma gadījumā gūst finansiālu labumu.”
Pirmā reize
Sanāksmes dalībnieki diskusijas
gaitā norādīja uz vairākām problēmām, kas atklājušās
struktūrfondu apgūšanas laikā. Tomēr vairākkārt izskanēja arī
viedoklis, ka šī tomēr ir pirmā reize, kad esam tikuši pie
Eiropas naudas lādes. Vēl daudz jāmācās gan ierēdņiem, gan
uzņēmējiem. Cienot vienam otra viedokli, uzklausot un cenšoties
rast risinājumus pastāvošajām problēmām, turpmāk varētu iegūt
Latvijas valsts un līdz ar to arī katrs no mums.
Jāatzīmē, ka arī valdības līmenī tiek runāts par problēmām ES
fondu apguvē. Tā, piemēram, vakar Ministru prezidents Aigars
Kalvītis ar ekonomikas ministru Krišjāni Kariņu pārrunājis
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) darbu, par ko
sūdzējušies uzņēmēji Latvijas reģionos. Viņus neapmierina LIAA
darbība, nodrošinot uzņēmējus ar informāciju, tas kavē projektu
sagatavošanu un iesniegšanu. Arī ekonomikas ministrs esot
piekritis, ka LIAA darbs neesot apmierinošs. Diskusijas par
problēmām jau valdības līmenī liecina, ka situācijas uzlabošanai
varētu tikt sperti konkrēti soļi.
Ilze Sedliņa, “LV”