Arī Latvijā iepirkumus veiks elektroniski
Līdz šā gada 1.oktobrim Latvijā paredzēts izveidot un ieviest elektronisko iepirkumu infrastruktūru. Pirmais solis ceļā uz sabiedrisko iepirkumu sistēmas pilnveidošanu būs elektronisko katalogu ieviešana, bet tālākā nākotnē plānota arī elektronisko izsoļu rīkošana un sabiedrisko iepirkumu portāla izveidošana.
Juridiskā bāze
Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB)
vadītājs Andrejs Tiknuss skaidro, ka elektronisko iepirkumu
ieviešanas koncepcija balstās uz Eiropas Savienības (ES)
likumdošanu. Pagājušā gada aprīlī Eiropas Parlamentā tika
apstiprinātas divas direktīvas, kas koordinē līgumu piešķiršanas
procedūras sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem, kā arī publisko
būvdarbu, pakalpojumu un piegāžu līgumu piešķiršanas
procedūras.
Savukārt Ministru kabinets (MK) pērn janvārī apstiprināja
elektronisko iepirkumu koncepciju, kurā noteikti pasākumi
elektronisko iepirkumu sistēmas izveidošanai, lai novērstu
korupcijas risku un samazinātu birokrātiju, paaugstinātu budžeta
līdzekļu izlietošanas efektivitāti, palielinātu atklātību un
informācijas pieejamību.
Elektroniskie iepirkumi un to ieviešanas koncepcija
Šobrīd galvenā uzmanība tiek
pievērsta elektronisko katalogu izveidošanai, kas ir viens no
trim elektronisko iepirkumu veidiem. Šie katalogi nodrošina
pirkumu veikšanu elektroniskā veidā, izmantojot kataloga
uzturētāja noslēgtos līgumus ar piegādātājiem.
Līdztekus elektroniskajiem katalogiem pastāv elektroniskie
konkursi, kas no klasiskajiem iepirkumu konkursiem atšķiras tikai
ar informācijas apmaiņas veidu. Šobrīd informācijas apmaiņa
notiek rakstveidā, bet elektroniskā konkursa gadījumā tā notiktu
elektroniski. Savukārt elektroniskās izsoles gadījumā piedāvājuma
finanšu daļa tiek iesniegta elektroniskā veidā, un pretendenti
zināmu laiku var sacensties, padarot savu piedāvājumu par
visizdevīgāko.
Kā norāda A.Tiknuss, elektroniskais katalogs būs dinamiska
sistēma, kurā mainīsies piegādātāji, un tam sekos nākamais solis
– elektronisko izsoļu rīkošana. Elektroniskās izsoles gadījumā
tiešsaistes režīmā starp pasūtītāju un elektroniskajā katalogā
iekļautajiem piegādātājiem notiks dialogs.
Visbeidzot, atbilstoši ES direktīvai var tikt izveidota dinamiskā
iepirkumu sistēma – pilnīgi elektronizēts process bieži
lietojamu un tirgū plaši pieejamu preču iepirkšanai, kas darbojas
nepārtraukti – tiešsaistes režīmā. Šī sistēma Latvijā ir tālākas
nākotnes jautājums.
IUB uzskata, ka elektronisko iepirkumu koncepcija realizējama
deviņos posmos. Pirms realizēšanas elektronisko katalogu sistēmas
izveides nolūkā tika veikta sistēmas biznesa procesu analīze un
tehniskās dokumentācijas izstrāde. IUB organizēja iepirkuma
procedūru un izsludināja konkursu par konsultanta piesaisti, kurā
uzvarēja kompānija “PricewaterhouseCoopers”. Šobrīd ir
piegādātas programmatūras licences un 90% no visas koncepcijas
ieviešanai nepieciešamās datortehnikas, kā arī notiek standarta
programmas pielāgošana specifiskajiem biznesa procesiem.
Paralēli galvenajam mērķim atbilstoši koncepcijai tiek izstrādāts
izmēģinājuma projekts, kas tiks īstenots Finanšu ministrijas (FM)
ietvaros. Tā kā tas ir centralizēto piegāžu projekts standarta
precēm, tā īstenošanā iesaistīta FM un visas tās pakļautībā
esošās iestādes – Valsts kase, Valsts ieņēmumu dienests,
IUB, Azartspēļu uzraudzības inspekcija u.c.
Koncepcijas mērķis ir panākt, lai piegādātāji, kas tiek atrasti
konkursa rezultātā un ar kuriem tiek noslēgtas vispārējās
vienošanās, līdztekus pasūtītājiem tiktu ietverti datu bāzē – jau
minētajos elektroniskajos katalogos. Pirmprojektā kā pasūtītāji
minēta FM un tās pakļautības iestādes, bet A.Tiknuss uzskata, ka
nākotnē tās varētu būt visas valsts institūcijas un vēl tālākā
nākotnē – arī pašvaldības. Viņš uzsver, ka elektroniski būs
iespējams iepirkt tikai standarta produkciju, nevis, piemēram,
bibliotēkas vai koncertzāles celtniecības projektu.
Datu bāze valsts aģentūrā
Lai šo elektronisko datu bāzi
uzturētu, papildinātu un ar to operētu, nepieciešama elektroniskā
kataloga uzturētāja institūcija, kas, pēc A.Tiknusa domām, varētu
būt atsevišķa valsts aģentūra, kura tiktu izveidota uz Īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta
bāzes. Tā pārbaudītu potenciālo piegādātāju kvalifikāciju, un tai
būtu sakari gan ar pasūtītājiem, gan ar piegādātājiem.
Pēc IUB iniciatīvas ir veiktas izmaiņas MK noteikumos, kas regulē
informācijas plūsmu no Uzņēmumu reģistra un Valsts ieņēmumu
dienesta, un IUB tagad var bez maksas saņemt nepieciešamo
informāciju no abām minētajām institūcijām. Attiecīgi pielāgota,
tā tiks nosūtīta elektroniskā kataloga uzturētājai institūcijai –
valsts aģentūrai, kurai valsts būs deleģējusi iepirkuma
organizatorisko funkciju. Pašus iepirkumus veiks pasūtītājs un
piegādātājs, slēdzot piegāžu līgumus.
Valsts aģentūras izveidi pozitīvi vērtē īpašu uzdevumu ministrs
elektroniskās pārvaldes lietās Jānis Reirs. Tā, viņaprāt, ļaus
ietaupīt valsts līdzekļus, apliecinot elektroniskās pārvaldes
priekšrocības. Eiropas valstīs elektroniskā kataloga ieviešana
ļāvusi ietaupīt iepirkumiem nepieciešamos līdzekļus vidēji par
10%, savukārt Meksikā – pat par 40%. Aģentūra tiks izveidota pēc
pirmprojekta īstenošanas – šā gada novembrī vai decembrī.
Savukārt elektroniskais katalogs sāks darboties šā gada jūlijā,
bet novembrī Iepirkumu uzraudzības birojam jāziņo valdībai par
izmēģinājuma sistēmas darbības rezultātiem. Tālākā nākotnē
sistēma tiks attīstīta tā, lai elektroniskajiem katalogiem varētu
pieslēgties arī citas iestādes un būtu iespējams rīkot
elektroniskās izsoles.
Elektronisko iepirkumu priekšrocības
J.Reirs uzskata, ka šī sistēma,
kas ir viens no elektroniskās pārvaldes izveides elementiem, dos
valstij pozitīvu efektu – ļaus paaugstināt valsts budžeta
līdzekļu izmantošanas efektivitāti un tādējādi ietaupīt šos
līdzekļus. Valsts iepirkumi veido aptuveni 600 miljonus latu jeb
vienu trešdaļu budžeta, savukārt standarta iepirkumi ir apmēram
30% no šīs summas jeb aptuveni 200 miljoni latu.
Ministrs pauž pārliecību, ka elektroniskais katalogs ļaus
samazināt birokrātiju un korupcijas risku, jo apmēram 3% valsts
pārvaldes darbinieku apkalpo iepirkumu procedūras. Sistēma
izslēdz tiešo kontaktu starp piegādātāju un pasūtītāju, jo
darbība notiek elektroniskā formā. Kā pozitīvu faktu J.Reirs min
arī to, ka paaugstināsies atklātības un informācijas pieejamības
līmenis, jo jebkurš interesents elektroniskajā katalogā varēs
iegūt nepieciešamo informāciju. Viņaprāt, tiks veicināta arī
jaunu piegādātāju piekļuve valsts pasūtījumiem –
jaunveidojamās aģentūras uzdevums būtu rūpēties par to, lai tiktu
atjaunots un papildināts piegādātāju saraksts, un sekot, kā
esošie piegādātāji izpilda savas finanšu un citas saistības.
Elektroniskā kataloga ieviešana sekmētu arī informācijas
tehnoloģiju izmantošanu uzņēmumos, kas nodarbojas ar šīm
piegādēm.
Sākotnēji elektronisko iepirkumu sistēmas izmantošana nebūs
obligāta – iestādes varēs izvēlēties vai meklēt piegādātāju
elektroniskajā katalogā, vai rīkot darbietilpīgos, laikietilpīgos
un finanšietilpīgos konkursus. Tomēr ja elektroniskā kataloga
darbība būs veiksmīga, tajā iekļautās preces būs obligātas
iepirkšanai valsts iestādēs, un vēl tālākā nākotnē varētu notikt
pilnīga pāreja uz elektronisko katalogu.
Līdz šim projekta īstenošanā ieguldīti 57 tūkstoši latu. Pašlaik
rit projekta trešais posms, kas izmaksās 232 tūkstošus latu. IUB
cer 140 tūkstošus latu no šīs summas saņemt kā ES grantu.
Gita Kronberga, “LV”