Degvielas biznesa pārstāvji gaida valsts atbalstu
Latvijas degvielas tirdzniecībā un ražošanā īpašu aktualitāti guvušas vairākas nopietnas problēmas. Savu viedokli par tām pauda un iespējamos risinājumus piedāvāja nozares pārstāvji preses konferencē 5.februārī.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības (DTRS) ģenerālsekretārs Jānis Vilks norādīja, ka nozares uzņēmumu vadītājus satrauc neziņa par risinājumu valsts obligāto degvielas rezervju jautājumā. Proti, nav skaidrs rezervju izveidošanas un uzglabāšanas procesa juridiskais regulējums un ekonomiskais pamatojums. J.Vilks paskaidroja, ka valstī ir spēkā Ministru kabineta 2002.gada 26.marta noteikumi Nr.138 “Naftas produktu rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība” (“LV” 19.04.2002.), taču šis normatīvais akts ir jāsaskaņo ar Eiropas Savienības direktīvu. Ir tapuši vairāki jaunu noteikumu projekti, taču oficiālu akceptu tie pagaidām nav guvuši. Tāpēc degvielas ražotāji un tirgotāji ir nobažījušies par valsts institūciju iespējamo lēmumu uzlikt uzņēmumiem par pienākumu veidot un uzglabāt degvielas rezerves.
Rezervju veidošana – vajadzīgs, bet riskants pasākums
DTRS prezidents Jevgenijs Kisiels
uzsvēra: rezerves nepieciešamas, lai krīzes situācijās netiktu
apdraudēta, piemēram, slimnīcu energoapgāde. Šādi uzkrājumi tiek
veidoti visās valstīs, taču jāņem vērā nozares ekonomiskie
aspekti. Degvielu uzņēmumi iepērk brīvajā tirgū, maksājot
atbilstoši tābrīža cenām. Savukārt rezervju krājumus laiku pa
laikam nepieciešams mainīt, aizstājot tos ar “svaigu” degvielu,
bet “vecos” naftas produktus pārdodot. Taču pasaules degvielas
tirgum ir raksturīgas diezgan ievērojamas cenu svārstības. Tas
nozīmē – iespējama situācija, kad rezervju glabātājiem “vecos”
krājumus nākas pārdot par cenu, kas zemāka nekā pirms dažiem
mēnešiem par šo degvielu samaksātā. Tādējādi rezervju veidošana
un uzglabāšana varētu nest ievērojamus zaudējumus, jo rezervju
apjomam jābūt daudziem tūkstošiem tonnu.
SIA “Gotika auto” pārstāvis Genādijs Raspopovs norādīja –
lai uzglabātu šādus degvielas apjomus, uzņēmumam nepieciešami
kredīti. Diemžēl neviens nevar garantēt iespējamo zaudējumu
atlīdzināšanu, krītoties degvielas cenai, jo pagaidām arī
Latvijas apdrošināšanas kompānijas šāda veida risku neapdrošina.
Degvielas ražotāji un tirgotāji izteica vēlmi, lai valsts
dibinātu institūciju, kas organizētu degvielas iepirkšanu
rezervēm. Šī institūcija varētu sniegt nodrošinājumu
nepieciešamajiem kredītiem, degvielu iegādāties lielākos apjomos
par zemākām cenām, kā arī to realizēt brīdī, kad cenu līmenis būs
izdevīgs. No šāda risinājuma ieguvēji būtu arī Latvijas
patērētāji, jo būtu iespējams izvairīties no sadārdzinājuma, ko
radītu rezervju veidošanas un uzglabāšanas riska pilnīga
uzkraušana uzņēmējiem.
Biodegviela ir konkurētspējīga
DTRS pārstāvji pauda arī savu rūpi
par Latvijas degvielas transporta autoparka noslogojumu. Tā kā ar
šā gada 1.janvāri mūsu valstī ir spēkā ES normas, kas regulē
bīstamo kravu, arī degvielas pārvadāšanu, aktuāla kļuvusi
automobiļu atbilstība jaunajām prasībām. Diemžēl izrādās, ka
apmēram 25–30 procenti Latvijas degvielas pārvadātāju autoparka
nedrīkst tikt izmantoti degvielas transportēšanai. Sarūgtina
fakts, ka vairākām citām valstīm izdevies vienoties ar ES
institūcijām par iespēju izmantot arī it kā normām neatbilstošos
automobiļus, savukārt būtiska daļa mūsu valsts autoparka stāv
dīkā. G.Raspopovs uzsvēra, ka runa ir galvenokārt par GAZ, MAZ,
ZIL, KamAZ automobiļiem, kas ir pilnīgā tehniskā kārtībā un
varētu tikt ļoti sekmīgi izmantoti. Acīmredzot šis jautājums vēl
ir jārisina gan Latvijas valdības, gan ES līmenī, uzskata
degvielas biznesa pārstāvji.
Pēdējā laikā plašsaziņas līdzekļi sabiedrības uzmanību vairākkārt
pievērsuši biodegvielas ieviešanas programmai un ar to
saistītajai problemātikai. J.Kisiels pauda sarūgtinājumu par,
viņaprāt, nereti aplamo un nekompetento tēmas atspoguļojumu, un
norādīja – agri vai vēlu radīsies vajadzība pēc atjaunojamiem
degvielas resursiem. Kā pozitīvu piemēru viņš minēja Vāciju, kur
biodegvielas programma tiek strauji un sekmīgi attīstīta.
J.Kisiels atgādināja, ka līdz šā gada 31. decembrim ES
dalībvalstīm jānodrošina diviem procentiem atbilstošs
biodegvielas īpatsvars valstu kopējā degvielas tirgū.
Savukārt valsts akciju sabiedrības “Latvijas nafta” pārstāvis
Daumants Znatnajs norādīja, ka Latvijas laukos atmatā pamesti
vairāk nekā 700 000 hektāru lauksaimniecības zemes un
biodegvielai audzējamo kultūru – nepārtikas graudu un rapša –
audzēšana varētu pozitīvi ietekmēt situāciju zemkopībā. Turklāt
šo kultūru audzēšanu neierobežo nekādi ES limiti, uzsvēra
D.Znatnajs. Jāpiebilst, ka šobrīd Latvijā jau tiek ražots gan
bioetanols, gan biodīzeļdegviela. SIA “Delta”, kas ražo
“biodīzeli”, šā gada janvārī pārdevusi 63 tonnas šīs degvielas,
taču rūpnīcas jauda ļautu ik mēnesi saražot 200 tonnas. Uzņēmuma
rīkotājdirektos Leonīds Krasnijs sacīja, ka biodīzeļdegviela
uzskatāma par konkurētspējīgu produktu, bet SIA “Viada” pārstāve
Alevtina Moroza bilda – jāstimulē patērētāju interese par jauno
degvielu, tāpēc tās cenai jābūt zemākai. Pēc A.Morozas domām, tas
panākams ar valsts dotācijām.
Juris Bārtulis, “LV”