Jauno zivju kvotu ietekme tomēr pozitīva
4.februārī Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē tika diskutēts par 2004.gada 21.–22.decembra un 2005.gada 24.janvāra ES Lauksaimniecības un zivsaimniecības ministru padomē pieņemto lēmumu ietekmi uz Latvijas zivsaimniecības sektoru.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Zemkopības ministrs Mārtiņš Roze
informēja deputātus par to, kādas zvejas iespējas, tai skaitā
nozvejas kvotas un zvejas liegumi, noteiktas 2005.gadam.
Salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kvotas ir samazinātas mencu
zvejai Baltijas jūrā (par 16,8%) un reņģu zvejai Rīgas līcī (par
3,2%). Savukārt atļautais reņģu nozvejas apmērs Baltijas jūrā ir
palielināts (par 20,6%), kā arī krietni pieaugusi brētliņu
nozvejas kvota (par 31%).
Turklāt Latvijai pirmo reizi piešķirtas patstāvīgas kvotas
makreļu un jūras sarkanasaru zvejai. Kā informēja Valsts
zivsaimniecības pārvaldes priekšnieks Normunds Riekstiņš,
gadījumā, ja Latvijas zvejniekiem nebūs iespēju pašiem nozvejot
kvotā noteiktos makreļu lomus (85 tonnas), šo kvotu varēs
izmantot apmaiņai ar citām valstīm. Jau uzsāktas sarunas ar
Poliju par makreļu kvotas apmaiņu pret jūras sarkanasaru
kvotu.
M.Roze un N.Riekstiņš arī norādīja, ka pieņemtie nozvejas apmēri
ir ļoti tuvi Latvijas pozīcijai šajā jautājumā. Piemēram, panāktā
vienošanās par 16,8% mencu kvotas samazinājumu tikai nedaudz
pārsniedz Latvijas pozīcijā pieņemto pieļaujamo samazinājumu par
15%. Šī kompromisa vienošanās ir liels progress, salīdzinot ar
50% mencu nozvejas samazinājumu, ko sākotnēji pieprasīja Eiropas
Komisija.
Jauno kvotu radītā ietekme uz Latvijas zivsaimniecību vērtējama
kā apmierinoša vai pat pozitīva – pēc Latvijas Zivsaimnieku
asociācijas veiktajiem aprēķiniem, samazinātā mencu nozvejas
apjoma radītie zaudējumi – 600 tūkstoši latu – tiks pilnībā segti
ar ieņēmumiem no pieaugušā brētliņu nozvejas apjoma – aptuveni
viens miljons latu.
Prognozes nav tik pozitīvas, kad tiek aplūkotas Latvijas
zivsaimniecības perspektīvas ilgākā laika periodā. Galvenās
problēmas ir saistītas ne tikai ar zivju apjoma samazināšanos
Baltijas jūrā un līdz ar to nozvejas kvotu samazināšanu, bet arī
ar Latvijas zvejnieku trūcīgajām iespējām ieguldīt naudu jaunu
kuģu iegādē. Kā informēja Latvijas Zivsaimnieku asociācijas
prezidents Inārijs Voits, ir nepieciešama zvejas kuģu flotes
atjaunošana un modernizēšana, kā arī kuģu un zvejas uzņēmumu
skaita samazināšana. Zvejnieki var saņemt kompensācijas par
sagriešanai nodotajiem kuģiem, savukārt zvejnieku skaita
samazināšanās nodrošinātu atlikušajiem zvejniekiem lielākas
iespējas pastāvēt. I.Voits uzskata, ka zvejniecības perspektīvas
ilgā laika periodā ir pesimistiskas, tāpēc daļai zvejnieku jau
laikus jāsāk pārkvalificēties.
Atbildot uz deputātu jautājumiem par to, kādā veidā kompensēt
zvejnieku pieaugošo neapmierinātību, N.Riekstiņš pastāstīja, ka
tiek rīkotas tikšanās ar zvejniekiem, kurās tiek skaidrotas
jaunajās regulās ietvertās prasības. Ir atrasts arī nozvejas
kvotu sadales mehānisms starp pašvaldībām. Deputāti arī norādīja,
ka zvejnieki ir neapmierināti ar to, ka Latvijas ekonomiskajā
zonā zvejo ārzemju kuģi, īpaši tika runāts par dāņu kuģiem, kas
zvejo mencas. Situāciju skaidrojot, Valsts vides dienesta Jūras
un iekšējo ūdeņu pārvaldes direktors Guntis Drunka informēja, ka
Latvijas ekonomiskajā zonā pagājušā gada laikā ir zvejojis 41
kuģis, pieci no tiem regulāri. Šis skaits ir niecīgs, salīdzinot
ar Latvijas kuģu skaitu, kas ik dienas dodas zvejā. Pie Latvijas
krastiem esošo austrumu mencu populācija ir krietni sliktākā
stāvoklī nekā Dānijas tuvumā mītošās rietumu mencas, tāpēc
G.Drunka izteica šaubas par to, ka dāņu kuģi šeit ieradušies
mencu zvejā.
Deputātu interesi izraisīja arī Baltijas lašu tirdzniecības
aizliegums Latvijā. Kā paskaidroja ministrs M.Roze, pēc lašos
esošā paaugstinātā dioksīna līmeņa konstatēšanas to tirdzniecības
aizliegums bija neizbēgams. Lietuva un Igaunija izvairās no
dioksīna līmeņa pārbaudes, kaut, visticamāk, dioksīna saturs
šajās valstīs nozvejotajos lašos ir tāds pats kā Latvijas lašos.
M.Roze uzskata, ka nedaudz paaugstinātais dioksīna līmenis lašos
nav bīstams cilvēks veselībai, tāpēc ministrs domā, ka Briselē
būs jādiskutē par zivīs pieļaujamo dioksīna normu.
“LV” informācija