Vai struktūrfondi veicina Latvijas ilgtspējīgu attīstību?
Kā jau iepriekš informējām, 3.februārī notika pirmā sabiedriskā apspriešana “Viens gads Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu apgūšanā”. Apspriedes otrajā daļā diskutēja par līdzsvarotību reģionālajā attīstībā un struktūrfondu ietekmi uz ilgtspējīgu attīstību.
Pēc iestāšanās ES Latvijai no ES strukturālajiem fondiem kļuva pieejami 625 miljoni eiru, kas izlietojami trīs gadu laikā. Šiem līdzekļiem jānodrošina Latvijas straujāka attīstība, gan palielinot iekšzemes kopproduktu (IKP) uz vienu iedzīvotāju, gan arī izlīdzinot atšķirības starp Latvijas reģioniem. Diskusijā tika meklētas atbildes uz diviem galvenajiem jautājumiem. Pirmais – vai Eiropas struktūrfondi veicina Latvijas ilgtspējīgu attīstību vai arī iespējams, ka struktūrfondu apguvē kādam no ilgtspējības aspektiem netiek veltīta pienācīga uzmanība un tāpēc Latvijas ilgtspējīga attīstība ir apdraudēta. Otrais – vai Eiropas struktūrfondu sadale Latvijā veicina reģionālo atšķirību izlīdzināšanos, tas ir, sasniedz fondu piešķiršanas mērķi, vai arī tieši pretēji – reģionālās atšķirības tiek palielinātas.
Ekonomiskā attīstība vai ilgtspējīga attīstība?
Diskusija sākās ar Jāņa Brizgas
pētījuma “Latvijas attīstības plāna ilgtspējīgas attīstības
novērtējums” prezentāciju. J.Brizga uzsvēra, ka Latvijas
attīstības plānam ir jānodrošina ne tikai valsts ekonomiskā
attīstība, bet arī vides un sociālo jautājumu risināšanai
jānotiek vienoti ar ekonomisko izaugsmi. Tikai tad būs sasniegti
ilgtspējības mērķi – ne vien apmierinātas šodienas vajadzības,
bet nodrošināta vismaz līdzvērtīga dzīves kvalitāte arī nākamajām
paaudzēm.
“Ilgtspējīgas attīstības jēdziens bieži tiek lietots dokumentos,
taču struktūrfondu finansēto projektu pieteikumos reti ir
aplūkota projekta ietekmes uz dabas un sociālo kapitālu,” teica
J.Brizga. Šī ir viena no nozīmīgākajām problēmām struktūrfondu
apguvē, jo nepietiekama dabas un sociālo faktoru analīze konkrētā
projekta ietvaros var novest pie neparedzētām negatīvām sekām.
Nepietiekamas uzmanības veltīšanu vides un sociālajiem
jautājumiem J.Brizga skaidro gan ar motivācijas, gan atbilstošu
zināšanu trūkumu projektu iesniedzējiem. Alda Ozola-Matule no
Latvijas Zaļās kustības norādīja, ka trūkst specifisku projektu
vērtēšanas kritēriju. Tāpēc formāls atzinums par to, ka projekts
neietekmēs vides kvalitāti, bieži tiek uzskatīts par
pietiekamu.
J.Brizga arī norādīja, ka pietrūkst stratēģiskās domāšanas par
struktūfondu vadību atbildīgajās institūcijās. Lai sasniegtu
ilgtspējības mērķus, nepieciešama vienota attīstības vīzija un
stratēģijas izstrāde. Tālākie “mazie” pasākumi jāpakārto
stratēģisko mērķu sasniegšanai. Turpretī pašreizējā situācijā
birokrātiskā domāšana dominē pār stratēģisko. Kurzemes attīstības
aģentūras direktors Zigo Rutkovskis papildināja, ka nepienācīga
uzmanība tiek veltīta pasākumu savstarpējās mijiedarbības
novērtēšanai, kā arī trūkst pēctecības dažādu pasākumu
īstenošanā.
Tā kā projektu ietekme uz dabas un sociālo kapitālu bieži nav
tūlītēja, gan pozitīvās, gan negatīvās izmaiņas notiek lēni. Tas
sarežģī vides un sociālo seku paredzēšanas un novēršanas
iespējas. Nepieciešamība īsā laika apgūt struktūrfondu naudu
nozīmē, ka dažkārt projektu kvalitātei netiek pievērsta pienācīga
uzmanība.
“Augstie mērķi netiek novesti līdz reālajām darbībām,” sacīja
A.Ozola-Matule.
Vai notiek reģionālo atšķirību izlīdzināšana?
Latvijas Pašvaldību savienības
vecākais padomnieks Māris Pūķis savu runu sāka skarbi: “Eiropas
Savienības struktūrfondi pagaidām negatīvi ietekmē Latvijas
reģionālo attīstību.” Viņš arī piebilda, ka struktūrfondi
pagaidām sekmē tikai Latvijas kopējo rādītāju paaugstināšanos,
bet atšķirības starp iekšzemes kopprodukta (IKP) un citiem
rādītājiem dažādos Latvijas reģionos palielinās.
Reģionālo atšķirību palielināšanās ir saistīta ar to, ka ES
Latviju uztver kā vienu reģionu, tāpēc līdzekļi tiek piešķirti
visai valstij kopā, nevis atsevišķiem reģioniem. “Protams, nav
aizliegts attīstīt reģionus, bet, kā tas notiek, tas ir atkarīgs
no citiem apstākļiem,” uzsvēra M.Pūķis.
Z.Rutkovskis norādīja uz to, ka projekti netiek sarindoti pēc
svarīguma atkarībā no teritorijas attīstības indeksa vai reģiona
IKP. Tāpēc naudu iegūst tās pašvaldības, kurām jau ir līdzekļi,
ar ko piedalīties līdzfinansēšanā, un kuras var ātri un efektīvi
sagatavot projektu pieteikumus.
Liela nozīme ir arī pašvaldību pieredzei projektu rakstīšanā – jo
vairāk veiksmīgu projektu jau uzrakstīts, jo lielāka pašvaldības
prasme projektu sagatavošanā. Lai panāktu projektu iesniegšanu no
mazāk attīstītām vietām, potenciālie iesniedzēji ir jāspiež
gatavot projektus, tomēr šādu projektu pieteikuma kvalitāte bieži
ir pārāk zema, un tie netiek apstiprināti. Centralizētā naudas
sadale apgrūtina projektu iesniegšanu mazajiem un vidējiem
uzņēmumiem. Rezultātā lielāko struktūrfondu daļu saņem Rīga un
citas pilsētas, bet attālie lauku reģioni līdzekļus attīstībai
neiegūst. “Pastāvot pašreizējai plānošanai, reģionālās atšķirības
palielināsies,” prognozēja M.Pūķis.
Z.Rutkovskis tomēr uzskatīja, ka pašreizējais struktūrfondu
apguves process ir normāls, jo Latvija tikai mācās, kā attīstībā
ieguldīt naudu, nepazaudējot un neatdodot to atpakaļ ES. “Šobrīd
reģionālo atšķirību izlīdzināšana nav galvenais mērķis, svarīgāk
ir laikā apgūt esošos fondus, lai iegūtu iespējas saņemt vairāk
naudas nākamajā septiņu gadu periodā,” pauda Z.Rutkovskis.
Kā veicināt reģionālo atšķirību izlīdzināšanu?
Lai struktūrfondu apgūšanu
padarītu efektīvāku un rezultāts būtu ilgtspējīgs, ir
jānostiprina sadarbība starp dažādiem partneriem, gan izstrādājot
Attīstības plānu, gan realizējot fondu finansētos projektus.
J.Brizga norādīja, ka laikus jānodrošina sabiedrības līdzdalība
fondu plānošanā, ieviešanā un to izlietošanas uzraudzībā.
Savstarpējā sadarbība jāveicina arī ministriju, pašvaldību un
reģionu līmenī. Lai palielinātu projektu realizēšanu
efektivitāti, jāsamazina iesaistīto institūciju skaits, vairāk
uzticoties reģionālajām institūcijām, uzskatīja
Z.Rutkovskis.
Lai struktūrfondu nauda tiktu ieguldīta reģionos, kuros attīstība
ir vairāk nepieciešama, Latvija ne tikai jāsadala piecos
reģionos, bet arī jāuzzina, katra reģiona vājie punkti un
atsevišķu pagastu nopietnākās problēmas. Z.Rutkovskis arī pauda,
ka katram reģionam nepieciešams izveidot savu nacionālo
programmu, reģiona specifisko problēmu risināšanai. Savukārt
A.Ozola-Matule ieteica skaidri definēt fondu resursu sadalījumu
starp nacionālajām programmām un atklātajiem konkursiem, kuros
projekti tiek atlasīti pēc konkurences principa.
Lai uzlabotu iesniegto projektu kvalitāti, jāizveido vienota
metodoloģija vides un sociālo seku aprakstiem, kā arī jāpapildina
projektu atlases kritēriji, padarot projektu vides un sociālo
seku izvērtējumu par tikpat nozīmīgu projekta sadaļu kā to
ekonomiskā racionalitāte.
J.Brizga ierosināja izveidot atsevišķu institūciju, kas projektu
iesniedzējiem palīdzētu vides un sociālo ietekmju
izvērtēšanā.
Kā atzina J.Brizga, daļa no viņa ieteikumiem Latvijas Attīstības
plāna izstrādē, jau tiek īstenoti. Tā, piemēram, tiks novērtēta
jaunā Attīstības plāna stratēģiskā ietekme uz vidi. Arī
sabiedrība tiks vairāk iesaistīta plāna izstrādē, un jau šobrīd
veidojas partnerība starp dažādu nozaru ministrijām un
nevalstiskajām organizācijām.
Kā diskusijas gaitā auditorijā tika pareizi norādīts – ES
struktūrfondi Latvijai ir tikai palīdzība, nevis visu problēmu
atrisinājums. Tāpēc, lai cīnītos ar reģionālajām atšķirībām
valsts iekšienē, iespējams, jādomā par valsts budžeta kā
pamatfinansējuma avota sadales kārtības maiņu.
Ieva Ušča