Salti tēli ar siltu dvēseli
Pirms sešiem gadiem festivāla autoram – Jelgavas pašvaldības aģentūras “Kultūra” direktoram Mintautam Buškevicam, sākot festivālu ar diviem māksliniekiem un desmit skulptūrām, mērķis bija radīt Latvijā nebijušu un netradicionālu pasākumu. Projekta vadītājs Ivars Pirvics uzskata, ka, izvērtējot sešos gados sasniegto, ir atrasta koncepcija, kas nodrošina festivāla attīstību jaunā kvalitātē.
Jau no pērnās vasaras vidus sākās
gatavošanās pēc kārtas septītajam starptautiskajam ledus
festivālam un pasaulē vienīgajai ceļojošajai ledus skulptūru
izstādei, kas ir viens no skaistākajiem notikumiem ziemā. No
jūlija “Vollers–Rīga” noliktavu saldētavās mīnus sešu grādu
temperatūrā tika uzkrāti 120 kilogramus smagi ledus bluķi, lai
ledus veidotos skaists un dzidrs, tāds, kuram var redzēt
cauri.
Šogad festivāls tiek rīkots ar Jelgavas domes un pašvaldības
aģentūras “Kultūra” gādību un sadarbībā ar firmu “Lāču ledus”, un
tajā piedalās skulptori no Latvijas, Somijas, Francijas, Īrijas,
Austrālijas, Krievijas, Baltkrievijas, Zviedrijas, Igaunijas.
Dalībnieki jau 1.februārī sākuši veidot individuālās mazās
skulptūras, kas tiek veidotas no vienu metru gara ledus bluķa, un
tās varēs apskatīt arī Ogrē, Jūrmalā, Valmierā un Rīgā, bet
2.februārī sākās komandu darbs, kur skulptūras tiek veidotas no
pieciem šādiem bluķiem un tās apskatāmas tikai Jelgavā. Katrs
mākslinieks veido vienu mazo un tiek veidotas komandu skulptūras.
Mākslinieki sadalījušies komandās pa diviem trim cilvēkiem un
veido komandu skulptūras, bet franči veido tikai komandas
darbu.
Starptautiskā mākslinieku koordinatore Pārsla Ringa, kas
festivāla darbā piedalās otro gadu, pastāstīja: “Festivālā
pārstāvētas astoņas valstis, vistālākais dalībnieks ir
austrālietis Bendžamins Gilberts, kas veido skulptūru komandā ar
igaunieti Irju Ahi. Viņi abi strādā Zviedrijā,
“Eishotel” (Ledus viesnīcā), kur viesnīca tiek veidota
pilnībā no ledus. Šeit viņu veidotā figūra ir varenais
astoņkājis, kas ar savu klātbūtni pagodinājis zemūdens valstības
svinības.
Pirmoreiz festivālā piedalās īri. Pie mums vairāk brauc
savstarpēji pazīstami mākslinieki, šogad bija pieteikušies vairāk
nekā 40. Ar pilsētas galveno mākslinieku Gunti Svikuli izskatījām
un izvērtējām iesūtītās skices.
Man ļoti patīk šis festivāls, tas ir kaut kas ļoti īpašs, tāda
netverama māksla, bet tik skaista. Interesanti ir tas, ka
mākslinieki, kas jau piedalījās pagājušā gada festivālā, arī
šogad gribēja piedalīties. Jelgavas mākslas skolas audzēkņi
sestdien veidoja no mazajiem sniega bluķīšiem savas mazās
skulptūras. Tā kā laiks bija nepastāvīgs, mēs nebijām īsti droši
par lielajām sniega skulptūrām, tāpēc šogad tās netika
veidotas.
Pasākumu finansē pašvaldība, “Lāču ledus”, kas daļēji sponsorēja
ledu, “Unibanka”, Somijas vēstniecība, Francijas kultūras centrs,
kas atbalsta šo pasākumu kultūras apmaiņas ietvaros, Jelgavas
gaļas kombināts, Līvu akvaparks un citi.
Mums ir ļoti daudz kontaktu no iepriekšējiem sešiem festivāliem,
tika izsūtīta informācija ar pieteikuma anketām. Sanāk pat tā, ka
mēs aizsūtām vieniem, bet viņi savukārt nodod informāciju tālāk,
tādējādi veidojas tāda kā informācijas sniega bumba.”
Kārļa Īles, Andreja Joksta un Ati Pedrozo darbs “Kāpnes uz
debesīm” pēc žūrijas vērtējuma ieguva pirmo vietu. Kārlis Īle
izteica komandas kopējo domu:
“Tā kā mūsu komanda ir jauktā, izdomājām arī darbu taisīt tādu
starptautisku. Mūsu darba idejas pamatā ir tālā vieta
Ziemeļpols–Dienvidpols. Pa kāpnēm augšā kāpj cilvēciņš, bet otrs
cilvēciņš ir ar kājām gaisā, viņš kāpj lejā. Līdz ar to sanāk, ka
viens kāpj uz augšu, jo tiem, kas dzīvo ziemeļpolā, debesis ir uz
augšu, bet tiem, kas dzīvo dienvidpolā, debesis ir uz leju, bet
viņi abi kāpj uz debesīm, tikai katrs savā virzienā. Jautājums –
vai viņi kādreiz satiksies? Uz kuru pusi ir elle un uz kuru pusi
debesis? Rodas asociatīva sajūta, ka ir viens ceļš – gan uz elli,
gan uz debesīm. Bezmaz viens un tas pats ceļš ved gan uz elli,
gan uz debesīm.
Man ir arī individuālais darbs ar nosaukumu “Mati”. Doma ir
vienkārša kā pasaule par to, ka matos ir spēks. Ir ļoti daudzas
teikas un dažādas leģendas par to, kādā veidā matos iemājojis šis
spēks. Ne velti man pašam ir gari mati. Dažās pasakās pietiek ar
to vien, ka jāatnes viens zelta matiņš, lai kaut kas milzīgi
spēcīgs notiktu, kā arī notiek ļoti daudz dažādu interesantu
lietu saistībā ar matiem. Man šajā darbiņā ir doma, ka mati kļūst
tik stipri, tik lieli, ka šo matu spēks ceļ cilvēku gaisā, atrauj
no zemes.”
Īru mākslinieki, atbraukuši uz Latviju pirmoreiz, bija ļoti
pārsteigti par to, ka nav konkurences starp māksliniekiem tās
sliktākajā izpausmē un ka dalībnieki šajās dienās tik ļoti
satuvinās, ka pat dalās ar saviem instrumentiem un nāk palīgā
citām komandām. Viņu veidotās skulptūras ideja nemitīgi mainījās
visu radošā procesa laiku: “Tā ir cilvēks mehānisms, kas saistīts
ar zemi, tāpēc skulptūras apakšējā daļa ir skrūve, kas skrūvējas
zemē iekšā, tā norāda uz cilvēka saistību ar zemi. Skulptūras
augšdaļā ir aplis, uz kura attēloti dažādi instrumenti – šķēres,
knaibles, naži, ar kuriem cilvēksmehānisms veic dažādas darbības.
Mēs paņēmām Leonardo da Vinči klasisko cilvēka ķermeņa zīmējumu,
nedaudz to adaptējām un izveidojām daudzfunkcionālu cilvēku
mehānismu.
Mēs, cilvēki, tik ļoti cenšamies visas lietas darīt un skriet,
veidot pasauli, bet tik un tā paliekam saistīti ar zemi, nekur no
zemes nevaram aizskriet projām, mēs esam kā pieskrūvēti pie
tās.”
Konstantins Seļikanovs un Aleksandrs Šapo ir profesionāli
mākslinieki no Baltkrievijas, kuriem arī ļoti iepatikusies
festivāla atmosfēra. Viņu kopējais darbs “Antuāna de
Sent-Ekziperī piemiņai” ieguva otro vietu:
“Šīs ledus skuptūras ir kā pretstats īstajām skulptūrām, un mēs
tās uzlūkojam filozofiski: skulptūra nav mūžīga, tā reiz izkusīs,
un tieši šis mirklis mums liekas interesants. Bronzas un akmens
skulptūras tiek veidotas ilgam laikam, tādēļ jāpiedomā, ko par
mākslinieku teiks nākamās paaudzes. Minskā mēs strādājam darbnīcā
bez svaiga gaisa, bet šeit svaiga gaisa, cik uziet! Mūsu
skulptūra ir veltījums Antuānam de Sent-Ekziperī. Kā visi
atceras, “Mazajā princī” cepure, pēc viņa domām, ir čūska, kas
norijusi ziloni. Šī hipotēze arī ir mūsu darbā, jo, kā zināms,
Antuāns de Sent-Ekziperī bija lidotājs, taču kādā no lidojumiem
pazuda. Šī ir mūsu versija par to, kas tad galu galā ar viņu
īstenībā noticis – viņa čūska aprijusi viņa lidmašīnu. Tādējādi
viņš ir atgriezies pie saviem varoņiem, tie viņu paņēmuši pie
sevis. Kā nonācām pie šādas domas? Mēs domājām, ka tas varētu būt
interesanti, sevišķi bērniem, jo tas tomēr ir populāras
literatūras motīvs.”
Ināra Volkova