Par PVN piemērošanu, ja pakalpojumus sniedz privātpatērētājiem
Eiropas Komisija ir uzsākusi
atklātu apspriešanu, lai uzzinātu sabiedrības viedokļus par to,
kā varētu uzlabot Eiropas Savienības (ES) noteikumus par
pievienotās vērtības nodokli (PVN), kurus piemēro, ja pakalpojumi
tiek sniegti privātpatērētājiem. Pamatojoties uz šiem viedokļiem,
Eiropas Komisija lems, vai iesniegt priekšlikumu grozīt
pašreizējos noteikumus. Pēc pašreizējā pamatnoteikuma šādos
gadījumos piemēro to PVN likmi, kas noteikta pakalpojuma
sniedzēja uzņēmējdarbības veikšanas vietā. Taču, pieaugot
pakalpojumu sniegšanai citās valstīs, šis noteikums visos
gadījumos vairs nenodrošina nodokļa uzkrāšanos tajā dalībvalstī,
kurā notiek patērēšana. Turklāt tas var radīt konkurences
priekšrocības ES piegādātājiem salīdzinājumā ar to valstu
piegādātājiem, kuras neietilpst ES. Tādēļ dokumentā, kas ir šīs
apspriešanas pamatā, lūgts paust viedokļus par priekšlikumiem, kā
varētu grozīt pamatnoteikumu gadījumos, kad pakalpojumi tiek
sniegti no attāluma. Līdzīgi grozījumi ir ieviesti noteikumos,
kuri panāk atbilstību starptautisko ciparu pakalpojumu
piedāvājuma attīstības tendencēm, un 2003.gada decembrī Eiropas
Komisija ierosināja grozījumus noteikumos, kas regulē pakalpojumu
piedāvājumu, ja pakalpojumu pircējs ir tirgotājs.
“Mēs vēlamies uzklausīt sabiedrības viedokļus par to, kā
nodrošināt, lai PVN noteikumi taisnīgi darbotos starptautiskā
vidē,” sacīja Eiropas nodokļu politikas un muitas savienības
komisārs Lāslo Kovāčs. “Līdz ar globalizāciju un pārmaiņām
tehnoloģiju jomā arvien vairāk iespējams sniegt pakalpojumus ES
privātpatērētājiem no attāluma, arī no valstīm, kas neietilpst
ES.”
Apspriežamais dokuments
Pašreizējais pamatnoteikums paredz, ka, tirgotājam sniedzot
pakalpojumu privātpatērētājam, piemēram, telekomunikāciju
pakalpojumus, par PVN piemērošanu atbild tirgotājs un PVN likme
ir tāda, kāda tā ir valstī, kurā tirgotājs veic uzņēmējdarbību.
Taču dokumentā norādīts, ka, pieaugot pakalpojumu sniegšanai
citās valstīs, šis noteikums vairs visos gadījumos nenodrošina
nodokļa uzkrāšanos tajā dalībvalstī, kur notiek patērēšana.
Turklāt tas var kļūt par iemeslu konkurences izkropļojumiem.
Tirgotāji, kas sniedz pakalpojumus vairākās ES dalībvalstīs, var
pārcelt darbību uz dalībvalstīm, kurās ir zemas PVN likmes, vai
pat ārpus ES, lai samazinātu PVN apjomu vai izvairītos no PVN
piemērošanas.
Dokumentā ierosināts saglabāt pašreizējo pamatnoteikumu attiecībā
uz pakalpojumiem, kas, visticamāk, tiks sniegti vietējā tirgū, jo
šo noteikumu ir ļoti vienkārši piemērot tirgotājiem.
Taču, lai nodrošinātu pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu
uzkrāšanos patēriņa dalībvalstīs, dokumentā tiek apsvērts par
nodokļu uzlikšanas vietu noteikt atsevišķu pakalpojumu, t.i.,
pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu, restorānu un pārtikas
piegādes pakalpojumu, transportlīdzekļu īstermiņa nomas, izstāžu,
gadatirgu, kultūras pasākumu, utt., un citu pakalpojumu, kurus
var sniegt no attāluma, privātpatērētāju atrašanās, vietu. Šādas
izmaiņas nozīmētu, ka tirgotājiem, kas sniedz šos pakalpojumus
privātpatērētājiem citās dalībvalstīs, būtu saistoša šo citu
valstu PVN likumu ievērošana. Taču šīs saistības tiks krietni
vienkāršotas, ja Padome pieņems Eiropas Komisijas 2004.gada
29.oktobra priekšlikumu par vienas institūcijas apstiprinājumu un
citiem pasākumiem, lai vienkāršotu PVN saistības.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā