Netīrās naudas slogs Latvijā
Nesenie ASV aizrādījumi saistībā ar iespējamu nelegāli iegūtu līdzekļu legalizēšanu Latvijas bankās uzdod jautājumu: cik piemērota vide mūsu valstī ir šādām afērām? To skaidro Ģenerālprokuratūras Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieka vietnieks ALDIS LIELJUKSIS.
Aldis Lieljuksis: “Dzīve parādīja, ka naudas atmazgāšanas un korupcijas apkarošanā jāiesaista arī finanšu institūcijas un kredītiestādes, tātad – privātais bizness.” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Naudas atmazgāšanas procesā ir
trīs klasiskas stadijas. Pirmā ir līdzekļu nelikumīga iegūšana un
ievadīšana finanšu sistēmā. Nākamais, sarežģītākais posms ir
naudas apgrozīšana bankās, uz ko arī attiecas nesenie ASV
pārmetumi. Nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas mēģinājumu
pamatpazīmes bankām ir zināmas, par šādiem gadījumiem tiek ziņots
kontroles institūcijām. Pēdējais posms ir integrācijas stadija,
kad nelikumīgi iegūtā nauda tiek izmantota, uzdota kā legāla –
ieguldījumos, uzņēmējdarbībā, īpašumu iegādē. Labākās iespējas
“ķert” šo naudu ir sākuma stadijā un beigās, izmantošanas
posmā.
Latvijā darbs ar nelegāli iegūtu līdzekļu legalizēšanas
atpazīšanu sākās no 90. gadu vidus, konsultējoties ar
Lielbritānijas, Holandes un ASV dienestiem, kuriem bija liela
pieredze. Tagad mums ir labi sakārtots naudas iemaksu drošības
posms bankās: visi klienti tiek identificēti, tomēr līdzekļu
izmantošanas stadijas apzināšanā vēl ir daudz darāmā. Taču,
analizējot ASV pārmetumus, jāņem vērā arī tas, ka konkurence
finanšu pakalpojumu tirgū pasaulē ir ļoti ievērojama, ka mūsu
banku aktīvā darbība daudziem var nepatikt. Konkurences apstākļos
notiek sīva cīņa.
– Vai iespējamās nelikumības mūsu bankās ir labāk saskatāmas ASV nekā mūsu pašu tiesībsargājošajām iestādēm?
– Pārmetumi galvenokārt saistīti ar nerezidentiem. Tie ir reģistrēti ārzonas kompānijās, arī ASV. Ministru kabineta 2001.gada noteikumi Nr.267 gan rāda, ka, piemēram, Delavēras štats nav ārzona.
– Vai pārmetumos, kas saistīti ar nerezidentiem, ir runa par Krievijas ekonomisko vai noziedzīgo struktūru noguldījumiem Latvijas bankās?
– Runa nav tikai par Krievijas, bet arī par citu Neatkarīgo Valstu Savienības (NVS) valstu pārstāvjiem. Mūsu izdevīgais ģeogrāfiskais stāvoklis, mūsu iespēja un pretendēšana būt finanšu saitei starp Eiropu un NVS valstīm – tas viss rada lielu nerezidentu loku. Esam izdevīgā situācijā, te var ātri nokļūt un darījumus kārtot krievu valodā. Taču situācija mainās. Piemēram, mainoties Ukrainas politiskajai situācijai, arī šajā valstī kļūs brīvāka naudas līdzekļu aprite, kas, protams, var mazināt nerezidentu īpatsvaru mūsu valsts bankās.
– Pats par sevi liels nerezidentu skaits nevar tikt uzskatīts par nosodāmu. Kas Latvijas gadījumā mudina pret to vērst kādas aizdomas?
– Ir svarīgi, cik labi šos nerezidentus pazīstam, vai pārzinām viņu darbību. Prasības šai ziņā tiek kāpinātas. Būtībā naudas atmazgāšana ir kriminālpārkāpums, kas ietilpst tiesību aizsardzības iestāžu kompetencē. Tomēr dzīve parādīja, ka naudas atmazgāšanas, korupcijas un terorisma finansēšanas apkarošanā jāiesaista arī finanšu institūcijas un kredītiestādes, tātad – privātais bizness. Līdz 80. gadu beigām finansisti negribēja tajā piedalīties, visā pasaulē banku noslēpumu līmenis bija augsts. Tagad tas pazeminās, un pieaug prasības pazīt savu klientu. Tādēļ bankām jānodrošina iespējas piekļūt dažādiem reģistriem, citādi šīs prasības var palikt lozungu līmenī. Piemēram, izmantojot Latvijas bankas, darījumus ir kārtojuši 82 valstu rezidenti, un diezin vai katrs mūsu banku darbinieks zina, kā izskatās šo daudzo valstu pases. Valstij jārada iespēja nodrošināt šādu informāciju. Ja izvirzām nopietnas prasības privātajam biznesam, valstij jāliek pretim iespēja izmantot komunikācijas, salīdzināt personu datus. Tas nav viegls uzdevums, ja ņem vērā, ka bieži vien netiekam galā pat ar fiktīviem Latvijas uzņēmumiem, kuros arī notiek naudas atmazgāšana.
– Janvārī Mazo un vidējo uzņēmumu padomes sēdē informējāt, ka Latvijā ir ap 4000 fiktīvu firmu. Vai tās ir labi apzinātas?
– Apzinātas ir, bet nekas jau nav
mainījies pēc būtības, jo no aprites izslēgto uzņēmumu vietā
tikpat viegli tiek dibināti jauni. Ir daudz problemātisku
jautājumu visā procesā no uzņēmuma dibināšanas līdz slēgšanai.
Manuprāt, ir vajadzīgs sistēmisks risinājums, nevis fragmentārs,
citādi mēs liekam ielāpu uz ielāpa, bet lielas jēgas nav. Naudas
pārskaitīšana uz fiktīviem uzņēmumiem ir gan valsts iekšēja, gan
ārēja problēma. Visā pasaulē ir ārzonu problēmas, to vajag
analizēt starptautiskā līmenī. Taču nelikumībām šajā jomā pielikt
punktu būs grūti – brīvas kapitāla plūsmas apstākļos neviens
nevar noteikt, kur personai jātur sava nauda. Uzņēmumu cilvēks
var reģistrēt šeit, bet tikpat labi Panamā vai kur citur.
Taču situācija nav pilnīgi bezcerīga. Piemēram, savulaik bija
lielas problēmas ar tā sauktajām šellbankām, kuras izmantoja
ārējiem norēķiniem; beidzot tām ir pielikts punkts. Tagad šajā
ziņā aktuālas ir ārzonu kompānijas. Ar tām ir kā tajā teicienā:
ar cirvi var malku skaldīt, bet var arī cilvēku nosist. Šīs
kompānijas nevarētu pelt, ja tiktu skaidri definēts, ka jābūt
pieejamai informācijai par konkrētām personām, kas šādus
uzņēmumus dibina.
– Kādi ir šķēršļi?
– Tā ir daudzu gadu problēma, kas saistīta arī ar nodokļiem. Ārzonās galvenokārt “nosēžas” nenomaksātie nodokļi, un tas var būt gan noziegums, gan tā sauktā nodokļu optimizācija, ar legālām metodēm pelnīti naudas līdzekļi. Tur sākas nesaprašanās, jo, piemēram, ASV nodokļu nemaksāšana nav predikatīvs, ar nelegālu līdzekļu legalizēšanu saistīts noziegums. Par to var nonākt aiz restēm, taču tas būs fiskālais noziegums. Tad nu ārzonu pārstāvji saka: tas, ko mēs darām, ir tikai nodokļu administrēšana, tur nav nekā krimināli sodāma. Manuprāt, jāpanāk, lai visi spēlētu pēc vienādiem noteikumiem. Tiklīdz parādās vietas, kur var noslēpt patieso īpašnieku, tās tiek izmantotas. Piemēram, kredītiestāžu uzraudzības sektorā un azartspēļu biznesā ir stingri noteikumi, ir jāidentificē klients līdz fiziskai personai. Ārzonu jautājumu kā starptautisku problēmu varbūt var ietekmēt lielvalstis, mēs to varam aktualizēt.
– Esat teicis, ka nelikumīgi iegūtas naudas legalizēšanas apkarošanai nepieciešami kardināli līdzekļi. Kādi tie būtu?
– Ir jautājums: vai mūsu valstī
izveidotā sistēma sekmē starpinstitucionālu problēmu risināšanu?
Manuprāt, ne. Par to liecina gan mana pieredze, vadot
starpinstitūciju darba grupas, gan iepriekšējā valdības vadītāja
publiski paustais viedoklis par šo jautājumu. Jāmeklē citi
risinājumi, aizstājot neefektīvās darba grupas. Viena no iespējām
varētu būt valdības padomnieku korpusa nostiprināšana. Tajā
jāstrādā cilvēkiem, kas pārzina vairāku ministriju kompetences
sfēras un, konstatējot starpinstitūciju problēmas, ierosina to
risināšanu. Tālāku šo problēmu risināšanu var uzticēt
institūtiem, piemēram, Latvijas Universitātei vai Ekonomikas
institūtam, panākot arī zinātnieku iesaistīšanu. Tie varētu
strādāt pie jautājumu blokiem – uzņēmējdarbības jomā,
krimināltiesiskā regulējuma, licencēšanas bloka, identifikācijas
problēmām, ārzemju nerezidentu pārbaudes iespēju izzināšanas.
Piemēram, gaļas kontrabandas uzņēmumu it kā vadīja mirusi
persona. Institūcijām jāspēj nodrošināt kontaktus, lai laikus
uzzinātu, vai šāda persona eksistē. Pie mums diezgan daudz mirušu
cilvēku ir “iesnieguši” pārskatus. Tad nu šāda kompleksa un
sistemātiska pieeja varētu dot nevis mazus ielāpus, bet izsvērtu
stratēģisku plānu daudzu problēmu risināšanai. Atsevišķas darba
grupas dažādās ministrijās strādā neefektīvi. To izstrādātie
priekšlikumi ir nogrimuši gan Tieslietu ministrijā, gan valsts
sekretāru atvilktnēs. Žēl resursu un laika, kas iztērēti tādā
veidā.
Kopš likuma “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanu” pieņemšanas pagājuši gandrīz astoņi gadi. Situācija ir
cita, iespējams, likums jāmaina. Man grūti ticēt, ka, visus
spēkus apkopojot, valsts nevarētu tikt galā ar fiktīvo
uzņēmējdarbību Latvijā. Mūsu zaudējumi ir fantastiski, vismaz ap
100 miljoniem latu gadā. Kāpēc tomēr nekas netiek mainīts pēc
būtības?!
– Jau pirms gadiem pieciem norādījāt, ka ilgstoši nav iespējams panākt, piemēram, Pilsonības un imigrācijas lietu pārvaldes un Uzņēmumu reģistra sadarbību, kas ievērojami sekmētu nelikumīgi iegūtas naudas legalizēšanas iespējas. Kāda ir pašreizējā situācija?
– Arī tagad cilvēki iebrauc valstī, saņem uzturēšanās atļauju, nodibina uzņēmumus un aizbrauc. Kā pārliecināties, ka viņi vispār ir dzīvi, eksistē? Domāju, ka Uzņēmumu reģistra kontroles funkcijas ir jāpaplašina. Lepojamies, ka mums ir ātra uzņēmumu reģistrācija, bet varbūt vēlāk tāpēc rodas problēmas. “Dinaz” lietā uzņēmums bija pārreģistrēts uz bērnu, Višķu tehnikuma audzēkņu vārda, bet kontroles institūcijas to nepamanīja. Tā valsts kasei iet garām ievērojamas summas. Fiktīvo firmu jautājumos jāstrādā profesionāļiem un starpinstitucionāli.
– Cik lielas summas fiktīvo uzņēmumu dēļ nenonāk līdz valsts kasei?
– 2003.gadā šādas firmas palika valstij parādā 104,4 miljonus latu pievienotās vērtības nodokļa. Pieskaitot akcīzes nodokli, iznāks vismaz 150 miljoni.
– Atkal izskan jau sen dzirdētie priekšlikumi ieviest iedzīvotāju mantiskā stāvokļa sākumdeklarēšanu, ko atbalsta arī KNAB.
– Es tā vietā atbalstītu
legālās prezumpcijas principu – personas pienākumu pamatot savu
ienākumu legalitāti. Visi nodokļu maksājumi tiktu fiksēti, visi
svarīgākie īpašumu veidi tiktu reģistrēti. Tiklīdz konstatētu, ka
personas izdevumi atšķiras no ienākumiem, tai uzreiz būtu
jāpierāda ienākumu avots. Nabadzīgajā Latvijā pērk visvairāk
jauno automašīnu. Jāpaskatās, kas tās pērk un cik šie cilvēki
maksā nodokļos.
Laikā, kad pasaulē cīnās ar terorisma finansēšanas problēmām,
nelikumīgu finanšu līdzekļu apriti, mēs ieviešam elektronisko
izlūkošanu, sarunu noklausīšanos, pilnveidojam tehniskās
iespējas. Bet netiekam galā ar pierādījumu nastas pārlikšanu uz
personas pleciem.
Tātad pirmā nepieciešamība būtu likums par legālo prezumpciju.
Otra – nodokļu maksātājam būtu jāuzrāda savs konts.
Šodien mantiskā stāvokļa deklarācijas nedod iespēju redzēt, kur
pārbaudāmajai personai ir konti ārzemēs, kādas ir kapitāla daļas
akciju sabiedrībās, kādi šāda veida īpašumi ir ģimenes locekļiem.
Viena lieta ir deklarēšana, cita – ienākumu pamatošana, un tā ir
svarīga. Tādēļ ir nepieciešams komplekss, jauns likums, kas
aptvertu visus minētos jautājumus.
Jāatzīmē arī, ka likumsargu rīcībā esošie cilvēku un tehniskie
resursi ir dramatiski nepietiekami.
– Cik lielas, jūsuprāt, ir izredzes reiz saukt pie atbildības līdz šim nelikumīgi dažādus labumus guvušas personas un par labu valstij attiesāt viņu mantu, piemēram, runājot par tā saukto muitnieku māju īpašniekiem?
– Domāju, ka minētajā
gadījumā atbilstoši mūsu likumdošanai jau ir iestājies noilgums.
Bet, piemēram, Francijā noziegumiem pret sabiedrību un valsti nav
noilguma.
Taču nobeigumā vēlētos teikt, ka pašlaik notiekošais cīņā ar
nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju ir process, kas
galarezultātā novedīs pie kvalitatīvi labākas šo likumpārkāpumu
apkarošanas sistēmas.
Guntars Laganovskis, “LV”