Eiropas Savienība – izaicinājums Latvijas ekonomikai
Līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) Latvija ir pievienojusies tā sauktajam bagāto klubam, kas nozīmē augsti attīstītas valstis. Paredzēts, ka šī pievienošanās sniegs arī Latvijai ekonomisko izaugsmi. Prognozē, ka Latvija ES valstu vidējo attīstības līmeni varētu sasniegt 10 līdz 50 gadu laikā. Tomēr līdz šim maz diskutēts par to, vai dalība ES veicinās Latvijas ekonomisko izaugsmi.
Vai Eiropas Savienība tiešām Latvijai nesīs gaišāku nākotni? Foto no Eiropas Komisijas Audiovizuālās bibliotēkas |
Grieķijas vai Īrijas ceļš?
Latvijai tagad noteikti nākas
saskarties ar jauniem izaicinājumiem, ko sniedz ES kopējais
tirgus. Jau pats ES galvenais dibināšanas mērķis bija ekonomiskā
sadarbība, kas nozīmēja tirgus liberalizāciju, savstarpēji
samazinot tirdzniecības barjeras, tajā pašā laikā ieviešot
šķēršļus tirdzniecībā ar citām valstīm. Tādā veidā, apvienojot
valstu centienus, ES bija jāveicina valstu ekonomiskā un sociālā
attīstība. Lai šos mērķus realizētu, tika izveidots kopējs
tirgus. Ar likumdošanas un nodokļu harmonizēšanu tika paredzēts
vēl vairāk atvieglot ekonomiskās sadarbības iespējas starp
dalībvalstīm. ES paredzēja arī muitas savienības izveidošanu, kas
likvidētu šķēršļus brīvai tirdzniecībai, izveidojot kopējo tirgu
ar brīvu personu, pakalpojumu un kapitāla kustību. Šie principi
un ES galvenā ideja darbojas vēl arvien. Tikai salīdzinājumā ar
1957.gadu to valstu skaits, kas iestājušās ES, ir palielinājies
līdz 25.
Tagad, kad Latvija kļuvusi par ES dalībvalsti, bieži runā par
divām Latvijas attīstības iespējām – Īrijas vai Grieķijas ceļu.
Eirooptimisti visbiežāk min Īrijas veiksmes modeli. Ja Īrija,
iestājoties ES, bija nabadzīga valsts, tad tagad, pēc Pasaules
bankas datiem, tā ieņem 13.vietu pasaulē pēc iekšzemes
kopprodukta (IKP) uz vienu iedzīvotāju.
Otrais ir Grieķijas modelis, kas parāda, ka valstī pēc iestāšanās
ES netiek garantēta ekonomiskā augšupeja. 1973.gadā, kad Eiropas
Kopienai pievienojās Grieķija, tās labklājības līmenis bija
augstāks salīdzinājumā ar pārējām ES dalībvalstīm, vēlāk šis
līmenis palika nemainīgs, bet 80.gadu sākumā Grieķija ieslīga
stagnācijā un labklājības līmenis valstī kritās.
Tātad pastāv viena iespēja no divām. Kas attiecas uz Latvijas
ekonomisko drošību saistībā ar ES – tā palielināsies vai arī –
tieši pretēji – pieaugs draudi Latvijas ekonomiskajai
drošībai.
ES – vai pamats ekonomiskai izaugsmei?
Latvijai iestājoties ES, valsts
ekonomiskā situācija vērtējama kā pozitīva. Kā atzinis Latvijas
Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvics, nav piepildījušies
pesimistiskie apgalvojumi par Latvijas tautsaimniecības
attīstības tempa samazināšanos līdz ar pievienošanos ES. Latvija
turpinot uzņemtos ekonomiskās izaugsmes tempus. Tādējādi Latvijai
ir labas izredzes jau tuvākajā nākotnē atbrīvoties no
nabadzīgākās ES valsts statusa.
Latvijas vēlme iekļauties Eiropas ekonomiskajā sistēmā vispirms
ir saistīta ar vēlēšanos garantēt sev drošību, mazinot
ievainojamību no Krievijas puses. Latvija jau kopš neatkarības
atgūšanas 90.gados ir ieinteresēta Krievijas ietekmes mazināšanā
savā reģionā, tādēļ jau pēc PSRS sabrukuma Latvijas ārpolitiskā
stratēģija bija piesliešanās Rietumiem. Jāatzīmē, ka Latvijai kā
mazai valstij piesliešanās “potenciālajam uzvarētājam” ir viena
no iespējamām stratēģijām, kā garantēt sev drošību. Taču
jāatzīmē, ka drošības jēdziens šeit neietver tikai militāro vai
politisko drošību, ko varētu garantēt ES. ES tomēr vairāk ir
ekonomiska organizācija, par ko liecina arī tās dibināšanas
mērķi. Pievienošanās ES no drošības viedokļa tiek saistīta ar
apstākli, ka ES dalībvalstis ir ekonomiski augsti attīstītas,
tādēļ pievienošanās bagāto valstu grupai veicinātu arī pašas
Latvijas ekonomisko izaugsmi, kas neapšaubāmi no ekonomiskās
drošības viedokļa būtu izdevīgi kā Latvijai, tā arī tās
sabiedrībai. Tajā pašā laikā arī politiski pievienošanās lielam
valstu blokam garantē drošību.
Analizējot Latvijas un Krievijas attiecības, jāatzīmē, ka sakarā
ar lielvaru atturēšanos lietot militāru spēku attiecībā uz
mazajām valstīm lielo partneru interešu īstenošanai un
starpvalstu konfliktu risināšanai aizvien vairāk kalpo ekonomiska
rakstura ietekmēšanas līdzekļi. Krievijas spiediens uz Latvijas
politiku un centieni iejaukties tās iekšējās lietās tiek
realizēti, veicinot Latvijas ekonomisko atkarību no Krievijas.
Krievijai ir iespējas to realizēt, jo Latvijas enerģētiskā
sistēma ir atkarīga no Krievijas. Un, tā kā enerģētika tiek
uzskatīta par vienu no svarīgākajiem ekonomiskās stabilitātes
faktoriem, tad atkarība no kādas lielas valsts enerģijas
resursiem ir uzskatāma arī par draudu mazas valsts nacionālajai
drošībai. Līdz ar Latvijas dalību ES Latvijas ekonomika savā ziņā
būtu aizsargāta no Krievijas ekonomiskā spiediena. Latvijai esot
ES sastāvā, turpmāk ekonomiskās attiecības ar Krieviju tiek
veidotas kā ar trešo valsti. Tas nozīmē, ka Krievijai ekonomiskās
attiecības turpmāk jāveido ar ES. No valsts drošības viedokļa
attālināšanās no Krievijas ekonomiskā ziņā nozīmē arī politisku
attālināšanos. Šādā gadījumā no ekonomiskā drošības viedokļa
Latvija ir ieguvēja. Taču tajā pašā laikā, attīstot labvēlīgas
ekonomiskās attiecības ar Krieviju, Latvija būtu tikai ieguvēja,
piemēram, kļūstot par tranzīta valsti starp ES un Krieviju.
ES kā ekonomiskās izaugsmes veicinātāju var minēt to, ka
paplašināšanās rezultātā Latvijas ražotājiem brīvi pieejamais
tirgus ir palielinājies no pašreizējiem 2,4 miljoniem patērētāju
līdz 500 miljoniem. Latvijas uzņēmējiem ir dotas visas iespējas
attīstīt savu darbību ne tikai savā valstī, bet arī visā ES.
Dalība ES Latvijas uzņēmējam ir kā garantijas apliecinājums. Šeit
par paraugu var minēt arī ārvalstu investīciju piesaisti.
Neapšaubāmi investori jūtas drošāki par savu kapitālu, ja valsts,
kurā tie investē, darbojas pēc tādiem pašiem principiem. Tādēļ
arī var teikt, ka Latvijas izredzes piesaistīt ārvalstu kapitālu
ir pieaugušas līdz ar iestāšanos ES. Savukārt, ieplūstot
investīcijām, tiek veicināta ražošana, kas ļauj sasniegt augstāku
produktivitāti, tādējādi ļauj būtiski palielināt algas, uzlabot
labklājības līmeni valstī.
Līdz ar to var secināt, ka Latvijas ekonomiskās labklājības
sasniegšanas scenārijs, panākot ES valstu vidējo ekonomisko
labklājību, ir realizējams un Latvijai tiek sniegtas vairākas
priekšrocības, ko tā var izmantot kā instrumentus ekonomiskās
izaugsmes celšanai. Šeit tiek minēti vairāki argumenti, kas runā
par labu Latvijai. Īsumā Latvijas ekonomisti tos izdala kā: (1)
politisku drošību; (2) pieeju slēgtas ekonomiskas sistēmas
tirgum; (3) ietekmes uzturēšana lēmumu pieņemšanā, kur izvietoti
galvenie ekonomiskie partneri.
Taču tai pašā laikā uzreiz rodas bažas, vai Latvijas politika būs
tik efektīva, lai izmantotu visas sniegtās priekšrocības sev par
labu.
ES – vai drauds Latvijas ekonomikai?
Bieži vien tika prognozēts, ka
līdz ar Latvijas pievienošanos ES tās ekonomiskais stāvoklis
uzlabosies, ko veicinās pievienošanās kopējam tirgum. Tādējādi
tiktu palielināta valsts ekonomiskā drošība. Taču šis apstāklis
ir visai pretrunīgs. Kā piemēru var minēt brīvas preču kustības
ieviešanu, kas paredz, ka preces var brīvi pārdot jebkurā citā
dalībvalstī, nepastāvot muitas tarifiem, kvotām vai antidempinga
ierobežojumiem Latvijas preču nokļūšanai ES tirgū.
Līdz ar tirgus telpas palielināšanos palielinās arī valsts
iespējas realizēt savus ražojumus un veidot aizvien jaunas tirgus
attiecības ar citām valstīm. Barjeru mazināšana visnotaļ
uzskatāma par ieguvumu, lai sekmīgāk varētu attīstīt savas valsts
ekonomiku. Taču līdz ar brīvo preču kustību Latvijai tomēr nākas
saskarties arī ar zināmiem šķēršļiem, ko rada vienlaikus
izvirzītās prasības par atbilstošas preču drošības uzraudzības un
standartizācijas sistēmas radīšanu Latvijā. Šis apstāklis nozīmē,
ka aizvien palielinās konkurence starp ES un Latvijas ražotājiem.
Taču jāatzīmē, ka konkurence pilnībā izslēdz vienlīdzību, jo
vienmēr kāds būs zaudētājs un kāds ieguvējs, kas spēj izturēt
konkurences apstākļus.
Jautājums: vai Latvija spēs izturēt ES konkurenci? Jo jāņem vērā,
ka Latvijai grūtības rodas, konkurējot pat ar pārējo Baltijas
valstu ražojumiem, bet līdz ar tirgus paplašināšanos konkurences
apstākļi ir saasinājušies vēl vairāk. Ražošanas pielāgošana ES
standartiem savukārt no Latvijas uzņēmējiem prasa lielus
finansiālos ieguldījumus, tādēļ arī preču cena palielināsies. Uz
šā fona par Latvijas ekonomisko drošību perspektīvā rodas
pesimistisks priekšstats. Kaut gan – aizvien pieaugošie
konkurences apstākļi stimulē efektīvu tirgus attīstību, kas tiktu
kavēta, ja Latvija būtu nolēmusi nepievienoties ES.
Raugoties no indivīdu drošības viedokļa, Latvijas pievienošanās
ES ir izdevīga, jo paredzēta brīva personu kustība. Tas nozīmē,
ka Latvijas pilsoņi var brīvi izvēlēties jebkuru no dalībvalstīm,
kurā strādāt, tāpat arī pilsoņi no citām ES dalībvalstīm varēs
strādāt Latvijā. (Tiesa, jāņem vērā, ka daudzas ES valstis
noteikušas ierobežojumus no jaunajām dalībvalstīm
ieceļojošajiem.) Tiek strādāts arī pie savstarpējas profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas. Šeit ieguvēji būs tie uzņēmēji, kuri
paredz sniegt pakalpojumus citās ES dalībvalstīs, izmantojot
Latvijas darbaspēku, kā arī tie, kuriem no ārvalstīm jāpiesaista
speciālisti, kādus būtu grūti atrast Latvijā. Taču šī brīvā
personu kustība uzskatāma par draudu galvenokārt pašai valstij.
Jau vairākkārt izskanējis arguments, ka līdz ar iestāšanos ES no
Latvijas varētu aizplūst ne tikai lētais darbaspēks, bet notiktu
arī “smadzeņu aizplūšana”, kas radītu deficītu atsevišķās
tautsaimniecības nozarēs. Šis apstāklis draudētu Latvijas
ekonomiskajai drošībai.
Jātiek galā ar izaicinājumiem!
Kopumā var secināt, ka Latvijas
ekonomiskā augšupeja ir paredzama tikai gadījumā, ja Latvija spēs
tikt galā ar tādiem izaicinājumiem kā 1) lielais tirgus, kura
potenciāls vairākas reizes pārsniedz Latvijas iekšējā tirgus
kapacitāti; 2) vienotā Eiropas valūta eira, kurā tiek veikti
vairāk nekā trešdaļa no visas pasaules ārējās tirdzniecības
darījumiem; 3) vienotā likumdošana, kas ikvienam uzņēmējam no
jebkuras ES valsts nodrošina līdzvērtīgus darbības principus.
Svarīgi arī panākt tautsaimniecības struktūras reformas, veicinot
darbaspēka pārkvalificēšanos no lauksaimniecības nozarēm uz
ražojošo un pakalpojumus sniedzošo jomu. Tāpat Latvijas pusei
būtu skaidrāk jādefinē pārejas periods un jāaizsargā vietējais
tirgus, pakāpeniski atverot to brīvai konkurencei. Lai to
realizētu, Latvijai jāapzinās savas iespējas ietekmēt procesus,
kā arī pašai jāveic reformas, kas spētu ietekmēt un ierobežot
pilnīgi brīvo tirdzniecību.
ES paplašināšanās Latvijas ekonomiskajai situācijai var radīt
dažādus scenārijus, un tas, vai ekonomiskā drošība palielināsies
vai samazināsies līdz ar pievienošanos ES kopējam tirgum, ir
atkarīgs vien no pašas Latvijas, cik sekmīgi tā pratīs izmantot
ES sniegtās priekšrocības un cik efektīvi spēs tikt galā ar ES
ekonomiskās sistēmas radītajiem izaicinājumiem.
Ilze Geriņa