Daugavas zīmes
Pētera – Pāvila baznīca Foto: Vaida Villeruša |
Turpinājums no “LV” 3.02.2005.
32. Citadele, Rīgas cietoksnis, un Anna Kerna
Kādreizējā citadelē – Rīgas cietoksnī – starp veco 18.gadsimta noliktavu, cietumu, virssardzes ēku un Pētera-Pāvila baznīcu aiz čuguna sētiņas ir mazs, plaukstas lieluma dārziņš. Vasarā tajā uzzied rožu krūms, kas ar savu smaržu apņem vienkāršu nelielu piemiņas zīmi – uz slaidas granīta pamatnes liktu jaunas sievietes krūšutēlu.
Tas veltīts Annai Kernai (mākslas
darba autore – tēlniece Ligita Ulmane). Gauži maz mums zināms par
Annu. Dzimusi 1800.gadā. Pavisam jauniņa – 17 gadu vecumā –
izprecināta ģenerālim J.F.Kernam. Nelielajā medaljonā viņa
redzama apaļīgu, mazliet bērnišķīgu seju, gludiem matiem, kas
savīti smagā mezglā un, šķiet, trauslajam kaklam grūti nesami.
Skatiens nopietns, varbūt pat mazliet skumjš, bet labsirdīgs un
maigs. Aleksandru Puškinu pirmo reizi viņa satiek 1818.gadā, jau
būdama Kerna dzīvesbiedre.
Otrreiz viņi sastopas pēc ilgākiem gadiem, taču klusībā visu šo
laiku ir vēlējušies tikties. Par to raksta Anna savās atmiņās, un
arī dzejnieks atzīstas, ka viņu dziļi savaldzinājusi toreiz
jaunavīgā seja, kas tomēr šķitusi “it kā nestu kādu
krustu”.
Otrā tikšanās ir 1825.gada vasarā. Puškins ir trimdā. Annas dzīve
rit Rīgā, kur viņas vīrs iecelts par Citadeles komandantu, viņas
meitiņai jau ir septītais gads, pašai Annai – 25.
Un tad Trigorskā pie Annas krustmātes ir liktenīgā sastapšanās.
Visu laiku viņi ir citu vidū, vien mazs mirklis smaržīgā, mēness
gaismas pielietā jūlija naktī vecā parkā, kad Anna, paklupusi pār
alejas koku samudžinātajām saknēm, atbalstās uz dzejnieka
rokas.
Nākamais rīts ir viņas prombraukšanas rīts – viņai jāatgriežas
Rīgā. Taču vēl agrāk, pirms karietes padošanas, ir atnācis
Puškins, un pasniedz Annai “Jevgeņija Oņegina” II nodaļu, kurā
ielikta pārlocīta lapa ar brīnišķu dzejoli, kas veltīts
viņai:
“Man prātā mirklis brīnišķais...”
Pēc daudzām vasarām, kad Annas Kernas meitai Katrīnai nu jau ir
astoņpadsmit gadu, viņu satiek komponists Mihails Gļinka un iemīl
no pirmā acumirkļa. Viņu starpā stāv daudz kas – Gļinka ir
precējies, Katrīna ir slima ar tuberkulozi, ko toreiz uzskatīja
par neārstējamu. Bet, pirms vēl liktenis viņus izšķir, Gļinka
dāvina Katrīnai romanci – melodiju dzejai, ko viņas mātei bija
dāvinājis Puškins. Par to A.Serovs raksta:
“Te dzejnieka un komponista dziļās, cilvēcīgās jūtas – vienādi
tīras, spēcīgas un kaislas, sakusušas brīnišķīgā mākslas darbā –
visskaistākajā mīlas poēmā.”
Par Citadelē likto piemiņas zīmi pēc daudziem gadudesmitiem
savukārt raksta Imants Ziedonis:
“Tā 1990.gada jūnijā likta mīlestības vārdā. Visgaišākā
romantisma vārdā.”
Annas Kernas tēls tur, mazajā dārziņā pie rožu krūma, it kā tikko
jaušami smaida – noslēpumaini un mums neatminami.
Bet varbūt tas ir paldies par piemiņas zīmi – vienīgo tieši
viņai, vienīgai visā pasaulē.
Vaida Villeruša