• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
"Airbus" - jauna kvalitāte debesīs. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.02.2005., Nr. 24 https://www.vestnesis.lv/ta/id/101411

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ar viņu labākās spēles un mīļākā saruna

Vēl šajā numurā

11.02.2005., Nr. 24

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

“Airbus” – jauna kvalitāte debesīs

Jau daudzus gadus rit principiāla konkurence starp lieljaudas pasažieru lidmašīnām — amerikāņu “Boeing” un Eiropas Savienības (Vācijas, Francijas, Spānijas, Lielbritānijas) kopējo auklējumu “Airbus”.

AIRBUS2.PNG (116815 bytes)
Jaunā “Airbus A380” prezentācija Tulūzā, Francijā, 2005.gada 18.janvārī
Foto: EPA/A.F.I.

Boeing” savā pārākumā bija tik pārliecināts, ka sākumā nepievērsa uzmanību “Airbus” nepārprotamajiem panākumu soļiem. Auga “Airbus” jaudas, pilnveidojās tehniskais aprīkojums. Pirms gadiem četriem izrādījās, ka “Airbus” pārtrumpojis “Boeing” pasūtījumu jomā. “Boeing” ar asarām acīs bija jāatsakās no karaļvalsts, līdera lomas savā nozarē. Sāpīgākais vēl sekoja: “Airbus” sāka būvēt lielāko pasažieru lidmašīnu pasaulē. Tas “Boeing” bija kā duncis sirdī. Nebija nekādu iespēju “Boeing” panākt nākamo “Airbus”. Sāncensībā starp ASV un ES amerikāņu tehniskajai domai bija jānolaiž rokas. Tuvākajā laikā pasaules lielāko pasažieru lidmašīnu prezentēs žurnālistiem, līdz šā gada 31.martam tiks īstenots lielākā “Airbus” pirmais izmēģinājuma lidojums. Ja viss ritēs bez kataklizmām un vērā ņemamām kļūdām, Ginesa rekordu grāmatā parādīsies jauni ieraksti. Uz cik ilgu laiku?
Jaunā “Airbus A380” pārākums pēc galvenajiem parametriem ir pasaules rekordu līmenī. Jaunākais “Airbus” līdzinās gigantam “Boeing” plus vēl viena jaudīga līdmašīna, kas spēj bez riska pārvadāt 139 pasažierus.
Radīts supergigants, kam droši bez avārijām jākalpo 25 gadus.

Jaunas problēmas, kas bija jāatrisina

Radīt lidaparātus, kas spēj pārvadāt lielāku pasažieru skaitu, nebūt nenozīmē formāli saskaņoti palielināt esošās lidmašīnas parametrus. Radās principiāli jaunas problēmas, kuru risinājums nevienam konstruktoram, ne arī tehnologam vēl nebija zināms. Ar datoru un uz rasējamā dēļa pēc ilgākas prātošanas un variantu meklēšanas izdevās problēmas atrisināt. Bet kā attiecīgais mezgls uzvedīsies gatavā lidmašīnā lidojuma laikā? Kā iedarbosies jaunās slodzes? Cik ilgi šo slodzes spēku lidaparāts turēs? Tas viss jāpārbauda darbā, tātad arī izmēģinājuma lidojumā. Divi piemēri. Pirmais. Lidojumu laikā metāla putna spārni (kopējā platība 845 kvadrātmetri) vareni šūpojas. Kā turēt spārnus rāmjos, lai piestiprināšanas vietā pie korpusa tie nenolūzt? Te var rasties tāds pats efekts, kā kareivjiem kopsolī soļojot pa tiltu. Daudzi priekšlikumi par spārnu stiprināšanu pie korpusa tika noraidīti, kamēr galvenais konstruktors apstiprināja optimālo variantu. Bet to vēl pārbaudīs izmēģinājuma lidojumā.
Otrais piemērs ietver sevī ekonomisku un organizatorisko elementu. Lidmašīnai paceļoties un normāli lidojot, veidojas turbulenta gaisa aste. Nokļūt šinī virpulī nozīmē tikt samaltam lupatu lēveros. Tehnologiem jāsamazina šā virpuļa garums, bet ekonomistam jāaplēš, pēc cik ilga laika var pacelties cita lidmašīna šinī pašā virzienā. Tas iespaidos “Airbus A308” lidlauka nodevu.
Bija jārisina vēl citas problēmas: kā mazināt līdzņemto degvielas daudzumu, konstrukciju svaru. Precīzi zināms, ka, palielinot kādu sidrabotā putna elementu par 1kg, lidmašīnas svaram jāpieaug par 2kg, tā attīstās vesela sakarību ķēde, nosacīti var runāt par ķēdes reakciju, kas jāievēro katram speciālistam, kurš atbild par katru lidaparāta mezglu, daļu. Mazināt lidaparāta svaru, saglabājot lidmašīnas drošības rādītājus, – tas ir viens no galvenajiem jaunā lidaparāta radītāju uzdevumiem. Šis uzdevums ir sevišķi atbildīgs un sarežģīts, ja salonā jāparedz 555 pasažieru vietas.

Izmēģinājuma lidojums

Būt vai nebūt? Tāds ir jautājums, kas jāizšķir izmēģinājuma lidojumiem. Pārliecība par panākumu, ticība, ka izdarīts maksimāli iespējamais mērķa sasniegšanai, ir teicama īpašība. Tomēr neviens neliks galvu ķīlā, ka izmēģinājuma lidojums notiks bez jebkādām piezīmēm, bez lielākiem vai mazākiem klupieniem.
Izmēģinājuma lidojumā piedalīsies daudz speciālistu, kas sekos “sava” agregāta uzvedībai. Tas lielā mērā ir subjektīvs vērtējums, kam gan objektīvs pamats. Drošs paliek drošs. Bez objektīvā vērtējuma, kas balstīsies uz visiem precīziem daudzkārtīgiem aparātu mērījumiem galīgais vērtējums nav iespējams. Šai sakarībā lidaparāta pārbaudes eksemplāra darbību kontrolēs speciālisti 6000 visdažādākajās vietās. Katrs mehāniskā varenā putna “elpas vilciens” it visos iespējamos virzienos tiks fiksēts, ierakstīts lentē un būs ērti salīdzināms ar mezgla normālo gaitu.
Izmēģinājuma lidojuma rezultātu vispusīgs izvērtējums ļaus pieņemt šādus lēmumus: “Airbus A380” laist sērijā; pēc atklāto nepilnību novēršanas atkārtoti veikt pārbaudes lidojumu; veikt būtiskus labojumus un pēc tam lidaparātu no jauna sagatavot pārbaudes lidojumam; atzīt projektu par neveiksmīgu un pārtraukt tā izstrādāšanu. Var prognozēt, ka ceturtais variants nav gaidāms.

Projekta ekonomika

Ne viss, kas tehniski progresīvs, ir ekonomiski pieņemams. Oriģinālā projekta izmaksas var liecināt, ka jaunizgudrojums nav konkurētspējīgs. PSRS un angļu–franču virsskaņas lidaparātus šodien vairs neražo un tie vairs nelido: šo superātro lidaparātu ekonomiskie parametri neiekļāvās gaisa satiksmes tirgus prasībās. Konkurences zaudētājiem bija no tirgus jālasās prom. Virsskaņas lidmašīnas tagad grezno aviācijas muzejus.
Airbus A380” šo bēdīgo pieredzi ņēma vērā. 555 pasažieru vietām vajadzēja palētināt gaisa giganta ekspluatācijas izdevumus. Bet tas vien nenodrošināja šī lidaparāta ekonomisko izdevīgumu. Precīzi bija jāizkalkulē pasažieru apkalpošana līdz ar iekārtas amortizācijas izdevumiem. Būs jāpasūta jauna aparatūra lidmašīnu gigantu sagatavošanai reisam. Principiāli jauns tehniskais risinājums būs pasažieru ielaišana lidmašīnā bez drūzmas. Jāpārveido lidostu telpas lielākam pasažieru skaitam. Paplašināšanu prasa kafejnīcas un bufetes, arī tualetes. Būs nepieciešami papildu sakaru mezgli, preses kioski. Jāpārdomā pasažieru bagāžas jaunā ātrgaitas piegāde. Jāpārkārto visa lokālā infrastruktūra, arī pievedceļi un autostāvvietas.
Celtniecības darbi, apdare, jauna iekārta prasīs investīcijas. Ne viss būs jāveic pašām lidostām. Sava tiesa būs jāiegulda apkalpes organizācijām, jo tās būs ieguvējas no lielāka pasažieru skaita. Daudz kas būs atkarīgs no tā, cik ātri jaunie gigantiskie putni iekaros debesis. Kādos virzienos un no kādām lidostām startēs jaunie “Airbus”? Lai koncentrētu papildu ieguldījumus ierobežotu lidostu teritorijās, laikus jāizstrādā jaunu maršrutu karte šodienai, rītdienai un perspektīvā.
Investīcijas, kas tiks veiktas saskaņoti, spēs ietaupīt krietnas summas. Pretējā gadījumā šos līdzekļus palaidīs vējā, un tas būtu dārgs prieks.
Jāatrisina “Airbus A380” sezonu noslogojums, kādos virzienos, kad ir vislielākās pasažieru plūsmas. Jāapsver, cik bieži dienā, nedēļā lidos šie vislielākie “Airbus”.
Pirmais “Airbus A380”, kas regulāri šķērsos gaisa okeānu, ievadīs nopietnas pārmaiņas gaisa satiksmes organizācijā.

Georgs Lībermanis,
LU Dr.h., Latvijas valsts emeritēts zinātnieks

Jaunais “Airbus” salīdzinājumā ar visjaunāko “Boeing”

Airbus “A380”

Boeing “747-400”

Spārnu platums

79,8m

64,9m

Garums

72,7m

70,7m

Korpusa augstums

ap 8,5m

ap 7,8m

Lidojuma attālums

14 800km

13 450km

Pasažieru skaits

555

416

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!