“Airbus” – jauna kvalitāte debesīs
Jau daudzus gadus rit principiāla konkurence starp lieljaudas pasažieru lidmašīnām — amerikāņu “Boeing” un Eiropas Savienības (Vācijas, Francijas, Spānijas, Lielbritānijas) kopējo auklējumu “Airbus”.
Jaunā “Airbus A380” prezentācija Tulūzā, Francijā, 2005.gada 18.janvārī Foto: EPA/A.F.I. |
“Boeing” savā pārākumā bija
tik pārliecināts, ka sākumā nepievērsa uzmanību “Airbus”
nepārprotamajiem panākumu soļiem. Auga “Airbus” jaudas,
pilnveidojās tehniskais aprīkojums. Pirms gadiem četriem
izrādījās, ka “Airbus” pārtrumpojis “Boeing”
pasūtījumu jomā. “Boeing” ar asarām acīs bija jāatsakās no
karaļvalsts, līdera lomas savā nozarē. Sāpīgākais vēl sekoja:
“Airbus” sāka būvēt lielāko pasažieru lidmašīnu pasaulē.
Tas “Boeing” bija kā duncis sirdī. Nebija nekādu iespēju
“Boeing” panākt nākamo “Airbus”. Sāncensībā starp
ASV un ES amerikāņu tehniskajai domai bija jānolaiž rokas.
Tuvākajā laikā pasaules lielāko pasažieru lidmašīnu prezentēs
žurnālistiem, līdz šā gada 31.martam tiks īstenots lielākā
“Airbus” pirmais izmēģinājuma lidojums. Ja viss ritēs bez
kataklizmām un vērā ņemamām kļūdām, Ginesa rekordu grāmatā
parādīsies jauni ieraksti. Uz cik ilgu laiku?
Jaunā “Airbus A380” pārākums pēc galvenajiem parametriem
ir pasaules rekordu līmenī. Jaunākais “Airbus” līdzinās
gigantam “Boeing” plus vēl viena jaudīga līdmašīna, kas
spēj bez riska pārvadāt 139 pasažierus.
Radīts supergigants, kam droši bez avārijām jākalpo 25 gadus.
Jaunas problēmas, kas bija jāatrisina
Radīt lidaparātus, kas spēj
pārvadāt lielāku pasažieru skaitu, nebūt nenozīmē formāli
saskaņoti palielināt esošās lidmašīnas parametrus. Radās
principiāli jaunas problēmas, kuru risinājums nevienam
konstruktoram, ne arī tehnologam vēl nebija zināms. Ar datoru un
uz rasējamā dēļa pēc ilgākas prātošanas un variantu meklēšanas
izdevās problēmas atrisināt. Bet kā attiecīgais mezgls uzvedīsies
gatavā lidmašīnā lidojuma laikā? Kā iedarbosies jaunās slodzes?
Cik ilgi šo slodzes spēku lidaparāts turēs? Tas viss jāpārbauda
darbā, tātad arī izmēģinājuma lidojumā. Divi piemēri. Pirmais.
Lidojumu laikā metāla putna spārni (kopējā platība 845
kvadrātmetri) vareni šūpojas. Kā turēt spārnus rāmjos, lai
piestiprināšanas vietā pie korpusa tie nenolūzt? Te var rasties
tāds pats efekts, kā kareivjiem kopsolī soļojot pa tiltu. Daudzi
priekšlikumi par spārnu stiprināšanu pie korpusa tika noraidīti,
kamēr galvenais konstruktors apstiprināja optimālo variantu. Bet
to vēl pārbaudīs izmēģinājuma lidojumā.
Otrais piemērs ietver sevī ekonomisku un organizatorisko
elementu. Lidmašīnai paceļoties un normāli lidojot, veidojas
turbulenta gaisa aste. Nokļūt šinī virpulī nozīmē tikt samaltam
lupatu lēveros. Tehnologiem jāsamazina šā virpuļa garums, bet
ekonomistam jāaplēš, pēc cik ilga laika var pacelties cita
lidmašīna šinī pašā virzienā. Tas iespaidos “Airbus A308”
lidlauka nodevu.
Bija jārisina vēl citas problēmas: kā mazināt līdzņemto degvielas
daudzumu, konstrukciju svaru. Precīzi zināms, ka, palielinot kādu
sidrabotā putna elementu par 1kg, lidmašīnas svaram jāpieaug par
2kg, tā attīstās vesela sakarību ķēde, nosacīti var runāt par
ķēdes reakciju, kas jāievēro katram speciālistam, kurš atbild par
katru lidaparāta mezglu, daļu. Mazināt lidaparāta svaru,
saglabājot lidmašīnas drošības rādītājus, – tas ir viens no
galvenajiem jaunā lidaparāta radītāju uzdevumiem. Šis uzdevums ir
sevišķi atbildīgs un sarežģīts, ja salonā jāparedz 555 pasažieru
vietas.
Izmēģinājuma lidojums
Būt vai nebūt? Tāds ir jautājums,
kas jāizšķir izmēģinājuma lidojumiem. Pārliecība par panākumu,
ticība, ka izdarīts maksimāli iespējamais mērķa sasniegšanai, ir
teicama īpašība. Tomēr neviens neliks galvu ķīlā, ka izmēģinājuma
lidojums notiks bez jebkādām piezīmēm, bez lielākiem vai mazākiem
klupieniem.
Izmēģinājuma lidojumā piedalīsies daudz speciālistu, kas sekos
“sava” agregāta uzvedībai. Tas lielā mērā ir subjektīvs
vērtējums, kam gan objektīvs pamats. Drošs paliek drošs. Bez
objektīvā vērtējuma, kas balstīsies uz visiem precīziem
daudzkārtīgiem aparātu mērījumiem galīgais vērtējums nav
iespējams. Šai sakarībā lidaparāta pārbaudes eksemplāra darbību
kontrolēs speciālisti 6000 visdažādākajās vietās. Katrs mehāniskā
varenā putna “elpas vilciens” it visos iespējamos virzienos tiks
fiksēts, ierakstīts lentē un būs ērti salīdzināms ar mezgla
normālo gaitu.
Izmēģinājuma lidojuma rezultātu vispusīgs izvērtējums ļaus
pieņemt šādus lēmumus: “Airbus A380” laist sērijā; pēc
atklāto nepilnību novēršanas atkārtoti veikt pārbaudes lidojumu;
veikt būtiskus labojumus un pēc tam lidaparātu no jauna sagatavot
pārbaudes lidojumam; atzīt projektu par neveiksmīgu un pārtraukt
tā izstrādāšanu. Var prognozēt, ka ceturtais variants nav
gaidāms.
Projekta ekonomika
Ne viss, kas tehniski progresīvs,
ir ekonomiski pieņemams. Oriģinālā projekta izmaksas var
liecināt, ka jaunizgudrojums nav konkurētspējīgs. PSRS un
angļu–franču virsskaņas lidaparātus šodien vairs neražo un tie
vairs nelido: šo superātro lidaparātu ekonomiskie parametri
neiekļāvās gaisa satiksmes tirgus prasībās. Konkurences
zaudētājiem bija no tirgus jālasās prom. Virsskaņas lidmašīnas
tagad grezno aviācijas muzejus.
“Airbus A380” šo bēdīgo pieredzi ņēma vērā. 555 pasažieru
vietām vajadzēja palētināt gaisa giganta ekspluatācijas
izdevumus. Bet tas vien nenodrošināja šī lidaparāta ekonomisko
izdevīgumu. Precīzi bija jāizkalkulē pasažieru apkalpošana līdz
ar iekārtas amortizācijas izdevumiem. Būs jāpasūta jauna
aparatūra lidmašīnu gigantu sagatavošanai reisam. Principiāli
jauns tehniskais risinājums būs pasažieru ielaišana lidmašīnā bez
drūzmas. Jāpārveido lidostu telpas lielākam pasažieru skaitam.
Paplašināšanu prasa kafejnīcas un bufetes, arī tualetes. Būs
nepieciešami papildu sakaru mezgli, preses kioski. Jāpārdomā
pasažieru bagāžas jaunā ātrgaitas piegāde. Jāpārkārto visa lokālā
infrastruktūra, arī pievedceļi un autostāvvietas.
Celtniecības darbi, apdare, jauna iekārta prasīs investīcijas. Ne
viss būs jāveic pašām lidostām. Sava tiesa būs jāiegulda apkalpes
organizācijām, jo tās būs ieguvējas no lielāka pasažieru skaita.
Daudz kas būs atkarīgs no tā, cik ātri jaunie gigantiskie putni
iekaros debesis. Kādos virzienos un no kādām lidostām startēs
jaunie “Airbus”? Lai koncentrētu papildu ieguldījumus
ierobežotu lidostu teritorijās, laikus jāizstrādā jaunu maršrutu
karte šodienai, rītdienai un perspektīvā.
Investīcijas, kas tiks veiktas saskaņoti, spēs ietaupīt krietnas
summas. Pretējā gadījumā šos līdzekļus palaidīs vējā, un tas būtu
dārgs prieks.
Jāatrisina “Airbus A380” sezonu noslogojums, kādos
virzienos, kad ir vislielākās pasažieru plūsmas. Jāapsver, cik
bieži dienā, nedēļā lidos šie vislielākie “Airbus”.
Pirmais “Airbus A380”, kas regulāri šķērsos gaisa okeānu,
ievadīs nopietnas pārmaiņas gaisa satiksmes organizācijā.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h., Latvijas valsts emeritēts zinātnieks
Jaunais “Airbus” salīdzinājumā ar visjaunāko “Boeing”
Airbus “A380” |
Boeing “747-400” |
|
Spārnu platums |
79,8m |
64,9m |
Garums |
72,7m |
70,7m |
Korpusa augstums |
ap 8,5m |
ap 7,8m |
Lidojuma attālums |
14 800km |
13 450km |
Pasažieru skaits |
555 |
416 |