Katrs ar savu pienesumu tautas gudrībai
Konferenci vadīja izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Izglītības un zinātnes ministrijas
Apspriežu zālē izveidota Latvijas Republikas izglītības ministru
fotoportretu galerija. Pie vienas sienas – 18 ministri, kas šai
amatā bijuši laikā no 1918. līdz 1940.gadam, pie otras – 10
ministri, kas šo amatu ieņēmuši laikā kopš 1990.gada. Vēl ir
palikusi brīva vieta nākamajiem. Ar jauno galeriju iepazinās
Latvijas Universitātes 63.konferences ietvaros rīkotās
zinātniskās sēdes dalībnieki.
Sēdes tēma – “Latvijas Republikas izglītības ministri (1918 –
1940): portretu skices”. Profesors Rihards Treijs pārskata
ziņojumā teica, ka tajā laikā Latvijā valdības mainījušās tikpat
bieži kā tagad. Valdību bijis pat vairāk, jo divi ministri savā
amatā palikuši atkārtoti. Visiem viņiem bijusi augstākā
izglītība, lielākoties humanitārā, bet bijuši arī eksakto zinātņu
pārstāvji un trīs mācītāji. Pirmais likums izglītības jomā – par
ministrijas iekārtu – Saeimā tika pieņemts vienbalsīgi. Jaunu
izglītības likumu izdeva drīz pēc Kārļa Ulmaņa apvērsuma 1935.
gadā.
Profesors Māris Baltiņš referēja par pirmo ministru Kārli
Kasparsonu, kas veidoja un vadīja ministriju no 1918. līdz
1920.gadam. Viņš nāca vēl no jaunstrāvniekiem un centās realizēt
dažas to idejas. K.Kasparsons bija ārsts un zinātnieks, aktīvi
darbojās Latvijas izglītības biedrībā, iniciēja Terminoloģijas
komisijas izveidi, veica citus pirmreizējus darbus. Referents
savu stāstījumu beidza ar Kārļa Kasparsona Latvijas Universitātes
atklāšanā teiktajiem vārdiem: “Šī rudens diena runā uz mums
pavasara valodā.”
Raiņa laiks ministra amatā bija no 1926. līdz 1928.gadam. Par to
vispusīgi stāstīja Raiņa pētniece filoloģijas doktore Gundega
Grīnuma. Rainis darbojies par ministru Marģera Skujenieka
vadītajā kreisi orientētajā valdībā sociāldemokrātijas labāko
ideju garā. Kā uzsvēra referente – viņš bijis sirdsapziņas
sociāldemokrāts. Lielais dzejnieks apbrīnojami prasmīgi un
enerģiski ticis galā ar ministra pienākumiem. Viņš gādājis par
skolu tīkla paplašināšanu un skolēnu personības veidošanu, par
skolotāju kvalifikācijas celšanu un ārpusskolas izglītības
attīstīšanu, rūpējies par pabalstiem mazturīgo ļaužu bērniem, lai
viņi varētu iegūt labu izglītību. Raiņa kā izglītības ministra
pozitīvais tēls nemaz nav pārspīlēts. Rainis centās būt mazo
ļaužu aizstāvis. To, ka viņu par tādu arī uzskatīja, apliecina
daudzum daudzās vēstules. Protams, viņš piedzīvoja arī ekscesus,
pārpratumus un uzbrukumus. Tomēr pat tālaika karikatūrās vērojama
labvēlīga attieksme pret Raini.
Profesors Jurģis Baltiņš referēja par Ludvigu Adamoviču, kurš kā
ministrs veicis izglītības sistēmas pārkārtošanu. Viņš no amata
aizgājis pēc nesaskaņām ar Kārli Ulmani izglītības jautājumu
risināšanā. Ludvigs Adamovičs tika deportēts 1941.gada 14.jūnijā
un 1943.gadā nomira.
Gulagā aizgāja bojā arī Augusts Tentelis, kas izglītības ministra
amatā bijis visilgāk: 1928.gadā un atkārtoti – no 1935. līdz
1938.gadam. Profesore Aīda Krūze savā referātā Augustu Tenteli
raksturoja kā pretrunīgi vērtētu personība. Viņš bija viens no
dedzīgākajiem 15.maija un Vadoņa cildinātājiem. Tomēr viņš ir
daudz laba padarījis gan izglītības teorijā, gan praksē. Pats
būdams pedagogs, viņš lasīja lekcijas vēsturē, attīstīja
metodoloģiju un sagatavoja jaunos vēsturniekus.
Konferences dalībnieki atgādināja, ka šajā Vaļņu ielas namā, uz
kuru ministrija no Valdemāra ielas pārnāca 1938.gadā, agrāk šādas
konferences notikušas biežāk. Izglītības un zinātnes ministre Ina
Druviete solīja šo tradīciju turpināt.
Jānis Akmentiņš