Pašvaldību likumu sakārtot līdz vēlēšanām
Priekšlikumu izskatīšanas procesā iesaistīto amatpersonu un organizāciju pārstāvju atzinumi liecina, ka Saeimā jau divus gadus atvērtajā likumā “Par pašvaldībām” līdz pašvaldību vēlēšanām varētu tikt apstiprināti grozījumi un likums aizvērts. To “LV” apliecināja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Juridiskā departamenta direktors Artis Stucka un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis Māris Pūķis.
Artis Stucka |
Māris Pūķis |
10.februārī pirms virzīšanas uz
Saeimas plenārsēdi trešajam lasījumam iesniegtie grozījumi tika
izskatīti Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēdē. Kā
norāda pašvaldību interešu aizstāvības organizācijas – Latvijas
Pašvaldību savienība (LPS), Latvijas Lielo pilsētu asociācija –,
komisijas pieņemtie grozījumi ir kompromiss, ar ko nav pilnībā
apmierinātas nevienas iesaistītās puses intereses.
Bet Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija atzīst,
ka kopumā sagatavotie grozījumi pašvaldību “jumta likumā” ir
radikāli un nozīmīgi turpmākā pašvaldību darba organizācijas
pilnveidošanā. Gatavojot priekšlikumus trešajam lasījumam,
komisijas sēdēs ir izskatīts vairāk nekā 150 priekšlikumu. Uz
plenārsēdi tiek virzīti 50, “LV” skaidroja Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas konsultante Renata
Albutašvili-Kučinska.
Pirms diviem gadiem likums “Par pašvaldībām” tika atvērts, lai
virzītu jaunu likumu jaunā redakcijā. Tāds arī tika sagatavots,
un to Saeimā iesniedza toreizējais reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs Ivars Gaters, taču atbildīgās komisijas
vairākuma atbalstu politisku apsvērumu pēc tas neguva. Arī LPS
sagatavotais un Saeimas Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas
iesniegtais alternatīvais likumprojekts, kas pamatos bija
balstīts uz spēkā esošo pašvaldību likumu, pēc diskusijām
rezultātā tika atlikts malā. Grozījumi likumā “Par pašvaldībām”
tapuši, balstoties uz patlaban spēkā esošo likumu.
Nesasniegtais
Starp būtiskākajiem jautājumiem, kas šais likuma grozījumos palikuši neskatīti, pirmkārt jāmin pašvaldību funkcijas. Lai gan par valsts uzdoto funkciju pārskatīšanu un izmaksu aprēķināšanu sākotnēji strikti iestājās LPS, strādājot pie likuma grozījumiem, LPS pauda viedokli, ka jautājumu var uz laiku atlikt. Pietrūka gribēšanas un spēka gan valstij, gan pašvaldībām šo sarežģīto procesu uzsākt. Taču pie tā nāksies atgriezties, pēc RAPLM Juridiskā departamenta direktora A.Stuckas domām, drīzā nākotnē, kad tiks pieņemts valstij nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likums. Turklāt iespējams, aprēķinu veikšanai algojot zinātniekus. Aprēķinātie skaitļi var izrādīties šokējoši abām pusēm, tā kā pastāv ne tikai valsts deleģētās funkcijas, bet arī tādas, kurās ir dalīta abu pušu atbildība. Bez tam īpašu ekspertu algošana nodrošinātu neatkarīgu aprēķinu veikšanu, kam jāparedz līdzekļi. Pēc A.Stuckas domām, gan valsts pārvaldes, gan pašvaldību organizāciju kapacitāte šādu aprēķinu veikšanai nav pietiekama. “Šie nav vienīgi matemātiski aprēķini, bet arī politiski. Prāta vadīti apsvērumi, sarindojot valsts un pašvaldību funkcijas un pieprasot finansējumu to izpildei, nav pareizā pieeja,” tā pašreizējo atkāpšanos komentē Artis Stucka.
Sasniegtais
RAPLM Juridiskā departamenta
direktors A.Stucka pie likuma normu uzlabojumu sasniegumiem min
pašvaldību pastāvīgo funkciju pārdēvēšanu par autonomajām (ne
vien pilda visu laiku, bet arī atbild par tām), taču LPS eksperts
Māris Pūķis to komentē citādi: “1994. gadā, kad likumprojekts
parlamentā tika skatīts otrajā lasījumā, pastāvīgo funkciju
apzīmējums bija – “patstāvīgās”. Svešvārds – “autonomās
funkcijas”, izrādās, ir skanīgāks, kaut būtībā nav
jaunums.”
Otrkārt, ir izdevies sakārtot pašvaldības lēmumu sistēmu.
A.Stucka norāda, ka 1994.gadā, kad likums tika veidots,
pašvaldību lēmumu veidus īpaši neizstrādāja un nevērtēja, bet gan
piemēroja Ministru kabineta iekšējās kārtības un darbības
noteikumus. Praksē pierādīja, ka likumā ir lēmumu veidi, kādus
pašvaldība nekad nepieņem. Tādēļ, pārskatot to, ir veiktas
korekcijas.
Kā īpaši uzteicamu pašvaldību lietvedības kvalitātes uzlabošanā
A.Stucka uzskata RAPLM virzīto prasību likumā noteikt visu
pašvaldību pieņemto saistošo noteikumu reģistrācijas kārtību.
Ministrijas pieredze, izvērtējot pašvaldībās pieņemtos vietējās
nozīmes likumdošanas aktus, ir rosinājusi šādu normu ietvert
pašvaldību likumā.
Saistošo noteikumu reģistrāciju, veidojot īpašu reģistru, ir
gatava uzņemties RAPLM. LPS nostāja šai jautājumā bija – saglabāt
pašvaldībai lēmuma apstiprināšanas tiesības, ja ministrija
saskatīto trūkumu dēļ ir atteikusi pašvaldības pieņemtos
saistošos noteikumus reģistrēt. Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijas deputāti ir ņēmuši vērā abu pušu viedokļus. “Pieņemts
kompromisa lēmums. Saistošie noteikumi stāsies spēkā ar
pašvaldības lēmumu četru līdz sešu nedēļu laikā pēc
reģistrācijas,” komentē A.Stucka.
LPS pārstāvis M.Pūķis, skaidrojot priekšlikumus par pašvaldības
vadītāja un domes tiesībām, norādīja, ka saglabātā dominante,
ļaujot domei izlemt jebkuru jautājumu, ir svarīgs ieguvums
centralizācijas tendenču nepieļaušanā.
Ievērojot precedentus ar smēķēšanas aizliegšanu Jūrmalas
pludmalē, kā arī citu pieredzi, ir paredzēts paplašināt
pašvaldību tiesības pieņemt saistošos noteikumus.
Komisijā panākta vienošanās, ka likumā būs pastiprināta
pašvaldības vadītāja atbildība, ja tiks konstatēts, ka viņa
darbības dēļ ir nodarīti zaudējumi. Piemēru šādiem gadījumiem
netrūkst. “Ministrija saņēma kādas pašvaldības lēmumu, kurā
atspēkota pašvaldības vadītāja vienpersoniska rīcība, piešķirot
līdzekļus vairāku desmitu tūkstošu latu apmērā un radot
pašvaldībai zaudējumus. Deputāti ir lēmuši priekšsēdētāja rīcību
attaisnot, zaudējumus nepiedzīt un par notikušo neziņot
tiesībsargājošām iestādēm,” stāsta RAPLM amatpersona, norādot, ka
panta redakcijai ir arī audzinošs raksturs. Bet priekšlikuma
saturs aizgūts no Dānijas pašvaldību likuma.
Savukārt vēlētas pašvaldību amatpersonas sociālo garantiju jomā
likumdevējam ir piedāvāts likumā noteikt iespēju pašvaldības
vadītājam atstādināšanas gadījumā saņemt kompensāciju. “Tas būtu
loģiski, ja šāda iespēja likumā būtu, ja pašvaldības vadītājs
tiek no amata atstādināts, piemēram, sistēmas maiņas dēļ. Tas
neattiecas uz politiskās neuzticības izteikšanu,” paskaidro
M.Pūķis.
Komisija ir akceptējusi arī RAPLM iesniegto priekšlikumu likumā
“Par pašvaldībām” svītrot normu, kas paredzēja ikgadēja līguma
parakstīšanu starp Rīgas domi un Ministru kabinetu.
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv