Atradumiem bagāta jaunrade
Latvijas Mākslas akadēmijā līdz 18. februārim būs atvērta divu Metāla dizaina nodaļas pedagogu darbu izstāde. Autori ir profesors Juris Gagainis, kam pašlaik aprit apaļi 60, un viņa kādreizējais skolnieks un tagadējais kolēģis docents Arvīds Endziņš, kam apaļi 40. Kopā – 100. Tāds ir arī izstādes nosaukums. Abus dažādu paaudžu māksliniekus, kas arī jaunrades ziņā ir visai atšķirīgi, pēc profesora vārdiem “vieno liela mīlestība uz metālu”.
Eksperimentētāja gars
Savu jaunāko kolēģi profesors raksturo kā lielu eksperimentētāju, kas izpaužas arī materiālu un formas ziņā daudzveidīgajos gaismas ķermeņos. Tie interjerā spēj radīt savdabīgas, neparastas noskaņas. Interesanti ir darbi, kurus Juris Gagainis dēvē par “telpiskiem gaismas plakātiem”. Tāda ir, piemēram, kompozīcija “Elektriskais gans” ar lielo ļaužu pūli, ko apjož Hruščova valdīšanas gados ieviestā elektriskā gana stieple. Mākslinieks atskatās uz padomju laikiem, kad arī cilvēkus centās ganīt. Teātra izrādes ierosināts ir metālā veidotais sienas plakāts “Naktssargs un veļas mazgātāja”. Mākslinieka eksperimentētāja gars visvairāk izpaužas alumīnija lējumos.
Ar atskatu sākotnē
Izstāde atspoguļo daļu no Jura Gagaiņa veikuma jau kopš 1973.gada, kad viņš beidza Tallinas Mākslas institūtu. Sākumā bija hromētie trauki, vēlāk nāca sudraba rotaslietu un krāsainās emaljas darbi, tad melnās dzelzs trīsdimensiju kompozīcijas, katra ar savu domu un filozofisko pamatu. Piemēram, 1989.gadā tapa “Vēju laiks” ar otrādi apgāzto kuģi un vienā stūrīti ierakstīto tai laikā aktuālo vārdu “perestroika”. Kuģu, lidaparātu, tvaikmašīnu motīvus mākslinieks bieži vien ietvēra savās kompozīcijās. Bet vispār šim it kā racionālajam māksliniekam pārsvarā ir romantiķa daba. Mākslas pasaulē viņam vistuvākie ir Romans Suta un Leonardo da Vinči. Pasaulē vērojamās mākslas attīstības tendences Juris Gagainis vērtē piesardzīgi: “Šobrīd ļoti aktīva un aktuāla ir instalāciju jeb īslaicīgā ideju māksla. Bet tā saglabājas tikai fotoattēlos, un tas ir diezgan cietsirdīgi pret jaunradi. Metāla darbiem vajag instrumentus, materiālu, zināšanas, iemaņas, laiku. It sevišķi jaunieši, kam tā visa nepietiek, pievēršas ātri uztaisāmām instalācijām. Tā nu tas ir.”
Arvīds Endziņš | Juris Gagainis |
Par pēctecību domājot
Jura Gagaiņa pedagoģiskā darbība
ar teicamiem panākumiem ilgst jau 25 gadus. Metāla dizaina nodaļu
viņš vada 20 gadus. Šajā nelielajā nodaļā, kurā pašlaik ir tikai
četri pasniedzēji un 20 studenti, tiek sagatavoti vispusīgi
mākslinieki, kas metālmākslā var veikt jebkuru uzdevumu, sākot ar
arhitektūras detaļām un interjera darbiem un beidzot ar
vissmalkākajām miniatūrām.
Profesors īpaši lepojas ar to, ka nodaļā negatavo izglītotus
bezdarbniekus. Viņš saka: “ Studenti apgūst visu metāla un
funkcionālā dizaina procesu, iziet gan projektēšanas, gan
izgatavošanas skolu. Visi absolventi, ja vien viņi nav sliņķi, ir
pie vietas un pie maizes. Daudzi jau nodibinājuši savas firmas,
daudzi strādā kādos kolektīvos vai individuāli kā radoši
mākslinieki, piemēram, ar gaismas ķermeņiem vai ar rotām. Pašlaik
notiek intensīva sabiedrisko ēku un arī individuālā celtniecība,
un nekur nevar iztikt bez metāla – vai tā būtu lidosta vai banka,
privātmāja vai greznas iekštelpas. Pie mums mācās jaunieši no
Liepājas, Rēzeknes un citiem novadiem, un pēc studijām viņi
atgriežas strādāt savās pilsētās”.
Divi mērogi
Kā Juris Gagainis vērtē savu
jaunrades ceļu?
– Nevienam neesmu izdabājis, uz pasūtījumu neko neesmu taisījis.
Man ir svarīgi būt brīvam savās idejās. Domāju, ka mani darbi,
kas ir kādā vērtē un kas saglabāsies muzejos, krātuvēs un citur,
saistīti ar filozofiskām pārdomām par formu. Sava nozīme ir arī
krāsainajiem karstās emaljas darbiem. Šo novirzienu Latvijā
pagājušā gadsimta 70. gadu beigās sākām attīstīt mēs trīs –
Indulis Urbāns, Gundars Pekelis un es. Mums bija tāda nozīmīte ar
burtiem GPU, to, humora pēc, padomju laikā varēja atšifrēt arī kā
“glavnoje poļitičeskoje upravļeņije (galvenā politiskā pārvalde).
Emaljas mākslu mēs apguvām galvenokārt simpozijos Ungārijas
pilsētā Kečkemētā. Mūsu sadarbība ar kolēģiem ārzemēs turpinās Tā
no Zviedrijas esam saņēmuši ielūgumu uz juvelierim Faberžē
veltītu simpoziju.”
Izstādē var izlasīt arī profesora Ojāra Spārīša izteiktās
atziņas: “Te runa ir par skolu mākslā, kurai divi mērogi –
Latvijas Mākslas akadēmijas institucionālais aizsegs un daudz
plašākā nozīmē saprotamā, starptautiski plaši pazīstamā, atzītā,
godalgotā, pirktā un kolekcionētā Jura Gagaiņa radošās fantāzijas
skola. Domāšana asociatīvos tēlos ir labas skolas pazīme. Šī
kvalitāte, kas piemīt abu izstādes veidotāju darinājumiem, ļauj
ticēt atradumiem bagātai un pēctecīgai jaunradei.”
Jānis Akmentiņš