Stiprina Baltijas finanšu politikas vienotību
Baltijas valstis nepiekrīt ierosinājumam kohēzijas politikai, reģionālajai attīstībai un zivsaimniecībai noteikt Eiropas Savienības (ES) atbalsta ierobežojumu 4 procentu apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP). Ar šādu paziņojumu piektdien, 11.februārī, nāca klajā Baltijas valstu finanšu ministri, kas Rīgā bija pulcējušies uz kārtējo tikšanos, lai apspriestu Baltijas valstīm svarīgus jautājumus un veidotu kopīgu nostāju vairākos ar ES saistītos finanšu jautājumos.
Tāvi Veskimegi, Oskars Spurdziņš un Aļģirds Butkevičs Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Neatzīst atbalsta ierobežojumus
Kopīgajā paziņojumā finanšu
ministri norāda, ka Eiropas Komisijas priekšlikums nostāda
Baltijas valstis sliktākā situācijā nekā lielāko daļu citu
valstu, jo salīdzinājumā ar pārējām ES dalībvalstīm Baltijā ir
lielāka nepieciešamība uzlabot publisko infrastruktūru. Viņuprāt,
sevi neattaisno metodoloģija, kas tiek izmantota 4 procentu no
IKP aprēķināšanai, jo tiek izmantoti divus gadus veci dati,
ignorējot Baltijas valstu straujo attīstību.
Latvijas finanšu ministrs Oskars Spurdziņš atzina, ka līdzīga
problēma ar ierobežojumu ES atbalstam ir gandrīz visām jaunajām
dalībvalstīm. Ar to saskaras visas valstis, kurām ir zems
iekšzemes kopprodukta līmenis un kuras strauji attīstās.
Tikšanās laikā ministri apsprieda arī Eiropas Savienības (ES)
Luksemburgas prezidentūras izvirzītās prioritātes, finanšu
perspektīvu laika posmam no 2007.gada līdz 2013.gadam, tai skaitā
pašu resursu un dalībvalstīm pieejamo līdzekļu apjomu no
struktūrfondiem un kohēzijas fonda un struktūrfondu apguves
pieredzi, ES Stabilitātes un izaugsmes paktu un tā nozīmi, kā arī
akcīzes nodokļu likmju harmonizācijas idejas Eiropas Savienībā.
O.Spurdziņš sniedza pārskatu par to, kā Latvijā paredzēts celt
akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas
izstrādājumiem, jo pašlaik mūsu valstī šīs likmes ir
viszemākās.
Finanšu ministri bija vienisprātis, ka visām trim Baltijas
valstīm Luksemburgas prezidentūras izvirzītās prioritātes ir
aktuālas, domstarpību nebija arī jautājumā par finanšu
perspektīvu un ES Stabilitātes un izaugsmes paktu. Lai gan
atsevišķos pakta punktos katrai Baltijas valstij ir sava, nedaudz
atšķirīga nostāja, tomēr pamatvilcienos to viedoklis sakrīt – tās
atbalsta stingru fiskālo politiku arī turpmāk, tās ir par to, lai
pakta nosacījumi būtu pēc iespējas viennozīmīgāk skaidrojami un
lai attieksme pret visām ES valstīm – tiklab lielajām, kā arī
mazajām – būtu vienāda.
Ministri pauda apņemšanos arī turpmāk citam citu informēt nodokļu
jautājumos, ko eksperti līdz šim darījuši pietiekami profesionāli
un kvalitatīvi.
Ciešāk sadarbosies akcīzes nodokļa politikas jautājumos
Tikšanās dalībnieki arī bija
vienisprātis, ka nepieciešams izvērst vēl ciešāku sadarbību
jautājumos, kas saistīti ar akcīzes nodokļa politiku. Viņi pauda
pārliecību, ka akcīzes nodokļa politikas koordinācija starp
Baltijas valstīm varētu labvēlīgi ietekmēt to ekonomiku un jo
īpaši samazināt krāpšanas gadījumu skaitu un akcīzes preču
kontrabandu.
Kopīgajā paziņojumā Baltijas valstu finanšu ministri atzīst
savstarpējās informācijas apmaiņas un nodokļu ekspertu regulāru
tikšanos svarīgo nozīmi. Šo tikšanos mērķis ir izstrādāt
priekšlikumus koordinētai politikai akcīzes nodokļa jomā. Taču,
kā uzsvēra O.Spurdziņš, tikšanās laikā nav bijusi runa par
akcīzes nodokļa harmonizāciju Baltijas valstīs.
Iestājoties Eiropas Savienībā, Baltijas valstis solīja harmonizēt
nodokļu likmes ar ES spēkā esošajām minimālajām likmēm. Kā
norādīja Igaunijas finanšu ministrs Tāvi Veskimegi, kad tas būtu
sasniegts, Baltijas valstis varētu domāt par kopīgu nostāju
likmju harmonizācijas virzienā.
Struktūrfondu apguves problēmas līdzīgas
Lietuvas finanšu ministrs Aļģirds
Butkevičs pastāstīja, ka Lietuvā līgumu slēgšana par ES
struktūrfondu apguvi sākusies pirms diviem mēnešiem. Daudzi
projekti paredzēti sporta aktivitāšu atbalstīšanai. Ministrs
pauda cerību, ka palielināsies zinātnei un attīstībai, kā arī
sociālo problēmu risināšanai veltīto projektu skaits. Līdzekļi,
kas bija piešķirti ceļu infrastruktūras attīstīšanai,
kaimiņvalstī jau izlietoti vairāk nekā 100 procentu apmērā.
Tāpat kā mūsu valstī, arī Lietuvā dažās programmās saņemts vairāk
pieteikumu, nekā iespējams piešķirt ES struktūrfondu līdzekļus.
Pašlaik tiek pārskatīts naudas sadalījums šādos projektos, un no
tām nozarēm, kurās iesniegts mazāk projektu, nauda tiks iedalīta
nozarēm, kurās projektu pieteicēji bijuši aktīvāki.
Tomēr lielākā daļa Lietuvā iesniegto projektu saistīti ar
atbalsta sniegšanu uzņēmējdarbībai. Uz kohēzijas fonda līdzekļiem
visbiežāk pretendē projekti, kas vērsti uz ceļu infrastruktūras
un sabiedrības infrastruktūras izveidošanu. Pašlaik vismazāko
interesi projektu iesniedzēji izrādījuši par zinātni un
attīstību. Šiem projektiem atvēlēti aptuveni 15 miljoni eiru, bet
pagaidām pieteiktie projekti aptver tikai 3 miljonus eiru.
T.Veskimegi pauda pārliecību, ka salīdzinājumā ar citām jaunajām
ES dalībvalstīm visas Baltijas valstis veiksmīgi izmanto gan
struktūrfondu, gan kohēzijas fonda līdzekļus. Viņš pastāstīja, ka
Igaunija jau tūlīt pēc iestāšanās Eiropas Savienībā sākusi
gatavoties ES atbalsta izmantošanai, lai piešķirtie līdzekļi
tiktu izlietoti līdzsvaroti un nenāktos tos atdot sakarā ar
krāpnieciskām darbībām vai līdzīgām problēmām. Vislabāk igauņiem
veicies ar lauksaimniecības, kā arī zinātnes un attīstības
projektiem. Problēmas sagādājuši ceļu infrastruktūras
attīstīšanas projekti, jo tajos vienlaikus iesai-stītas vairākas
pašvaldības.
Gita Kronberga, “LV”