Rīgas nākotnes vīzijas
Rīga nupat nākusi klajā ar pilsētas nākotnes plāniem. Ap Ziemassvētkiem sabiedrībai tika nodota gan Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības plāna otrā redakcija, gan Rīgas attīstības plāna pirmā redakcija. Rīgas attīstības plānu veido Rīgas ilgtermiņa attīstības stratēģija, kas noteiks pilsētas attīstību līdz 2025.gadam, Rīgas pilsētas attīstības programma 2006.–2012.gadam un Rīgas teritorijas plānojums 2006.–2018.gadam. Pirmajā dokumentā vairākkārt atkārtots, ka tas tapis pēc pilsētas brīvas gribas. Daudzos apjomīgajos dokumentos ir vērts ieskatīties kaut vai tādēļ, lai apmierinātu ziņkāri, vai beidzot Rīga attīstīsies harmoniskāk un saprātīgāk. Dokumentu iesākums ir ļoti cerīgs un sola, ka Rīga būs iespēju pilsēta visiem. Šajā rakstā analizēšu dažus plāna aspektus.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Politikas kvalitāte
Pie cēlajiem dokumentu
ievadvārdiem līdzšinējo pilsētplānošanas politikas izvērtējumu
grūti atrast. Tikai teritorijas plānojumā iestrādātajā Rīgas
attīstības plāna 1995.–2005. gadam analīzē atzīts, ka iepriekšējā
plāna īstenošanu kavējis “principialitātes trūkums, pielāgojoties
investoru, zemes īpašnieku un to pārpircēju interesēm, kas reizēm
ir pretrunā ar pilsētas ilgtspējīgas attīstības noteikumiem”,
norādot arī uz būtiskākajām jomām, kur attīstības plāns ir
pārkāpts – dabas un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana,
jaunu attīstības centru radīšana pilsētā. Būtisks ir atzinums, ka
plāna īstenošana nav bijusi mērķtiecīga un pilsētas Attīstības
komiteja izjutusi investoru spiedienu.
Ar šo atziņu izvērtējums beidzas, jo problēma nevienā no
dokumentiem nav risināta. Savulaik Sabiedriskās politikas
institūts kopā ar dažādām sabiedrības grupām veidoja Rīgas
vēsturiskā centra attīstības vīziju. Tajā piedalījās arī Rīgas
domes deputāti, kuri atzina, ka investoru spiediens un zemais
kultūras līmenis esot nopietnākais drauds pilsētas sekmīgai
attīstībai.
Raugoties dziļāk, problēma, šķiet, meklējama arī konkrētas
pilsētas attīstības vīzijas trūkumā. Lai arī Rīgas plānošanu
iesāka plaša sabiedrības iesaistīšanas kampaņa, tā nav spējusi
ģenerēt pietiekami konkrētu un konkurētspējīgu vīziju. Tā,
piemēram, plānā laba ideja ir pilsētas degradēto teritoriju
izmantošana. Tai pašā laikā par mājokļa politikas prioritāti
pasludināta ģimenes māju būve pilsētas rekreācijas zonās. Nav
grūti uzminēt, kurš no attīstības virzieniem investoriem liksies
pievilcīgāks. Ja plānam trūkst konkrētības, to piedāvās investori
atbilstoši savām vīzijām, kuras varētu arī nesaskanēt ar pilsētas
attīstības interesēm.
Plāna īstenošanas instrumenti
Nopietns plāna trūkums ir tas, ka
pilsētas domei nepietiek rīcībspējas. Lasot analīzes sadaļu,
nepamet sajūta, ka pilsēta attīstījusies neatkarīgi no tās
vadības. Līdzīgi attīstība tiek skatīta arī nākotnē. Nav definēti
instrumenti, ar kādiem plānu varētu īstenot. Stratēģijas autori
sūdzas, ka tās īstenošanu traucēs pašreizējā pilsētas budžeta
struktūra, tiesa, piedāvājot divus risinājumus plānošanas
dokumenta un budžeta sadales sapludināšanai.
Šokējoša ir stratēģijas 52. lpp. paustā atziņa, ka “viens no
lielākajiem klupšanas akmeņiem stratēģijas ieviešanā ir
motivācijas trūkums un ikdienas darba pārsvars pār ilgtermiņa
stratēģisko mērķu sasniegšanas vīziju”. Ja stratēģija tiek
izmantota kā vīzija un netiek integrēta domes departamentu ikgada
darbības plānos kā ikdienas darba pamats, tad šāda stratēģijas
izstrāde ir bijusi veltīga līdzekļu izšķiešana. Absurdi skan arī
priekšlikums domes darbinieku finansiālai un morālai motivēšanai
viņu pamatpienākumu izpildīšanas nodrošināšanai. Rodas jautājums
par pašreizējo darba organizāciju Rīgas domē, ja ikdienas darba
pienākumi ir nonākuši pretrunā ar plānotiem darba uzdevumiem un
amata aprakstiem. Nav efektīvi plānot ieviest modernas vadības
sistēmas, ja nav pamata un kritēriju darba organizācijai –
moderna pārraudzības sistēma nevar aizstāt elementāru darba
plānošanu un organizāciju.
Attīstības programmu veido apjomīga situācijas analīze, kurai
pievienotas dažas lappuses ar pilsētas attīstības vadlīnijām. Lai
arī vadlīnijām būtu jānosaka pamatotas attīstības prioritātes,
programmā uzskaitītās ir pārāk plašas un savstarpēji pretrunīgas.
Pilsētas budžets ir ierobežots, tāpēc jāparedz līdzekļu
piesaistes mehānismi un prioritārās tēriņu lomas, tās pamatojot
ar situācijas analīzi un attīstības prognozēm, kas šajā dokumentā
nav izdarīts.
Mājokļa politika
Plānā atzīts, ka mājokļu politikas
Rīgā nav un plāns tādu nepiedāvā. Kā problēma stratēģijā minēts
nekustamā īpašuma un tā apsaimniekošanas tirgus, kurā “problēmas
ir pārsvarā neskaidras un tiesiskā vide nesakārtota” (26. lpp.),
nepaskaidrojot, ko tas nozīmē un ko dome varētu lietas labā
darīt. Lai arī stratēģijā minēts pētījums, kura laikā apsekota
mājokļa kvalitāte Rīgā, piedāvātie problēmas risinājumi ir
nekonkrēti. Tiek minēts, ka stratēģija paredz uzlabot mājokļa
kvalitāti mājokļos bez mūsdienīgas infrastruktūras un veidot
jaunu municipālo apbūvi. Taču, tā kā plānā trūkst konkrētu detaļu
par pilsētas rīcību un tās apjomu, diezin vai aktīva darbība šajā
jomā sagaidāma. Stratēģijā arī skaidri pateikts, ka līdz
2018.gadam mājokļa problēma netiks atrisināta. Kā atskaites
punkts minēti nākotnē sasniedzami mājokļa standarti, kas nesniedz
priekšstatu ne par darāmā apjomu, ne rīcības izvērtēšanas
kritērijiem. Nav ņemts vērā padomju apbūves tehniskais stāvoklis,
kas stratēģijas plānotajos 20 gados kļūs par arvien nopietnāku
problēmu.
Konkrēti kā prioritāte iezīmēta ir tikai viena iecere – mazstāvu
dzīvojamās apbūves un savrupmāju apbūves īpatsvara palielināšana
pilsētā, tai skaitā jaunu ekoloģisku ciematu būve Rīgas
teritorijā turīgākajam un mazskaitlīgākajam rīdzinieku slānim
pilsētas zaļajās teritorijās, neminot, kā šī apbūve varētu
ietekmēt citu rīdzinieku rekreācijas iespējas. Katrā ziņā ģimenes
savrupmāju celtniecības prioritāte Rīgā ir revolucionāra ideja un
grūti savienojama ar deklarēto pilsētas ilgtspējīgas attīstības
modeli.
Otrs mājokļa attīstības modelis ir jaunie centri. Tajos noteikta
minimālā zaļās zonas proporcija attiecībā pret apbūvētās
teritorijas platību. Nav grūti uzminēt, ka pasūtītāji vēlēsies
pēc iespējas augstākas ēkas, lai palielinātu ēku platību.
Līdzīgas tendences paredzamas arī jau esošajos guļamrajonos, kur,
apbūvējot iekšpagalmus, apbūve kļūs intensīvāka un vides
kvalitāte zemāka. Ne savrupmāju, ne augstceltņu modelis neveicina
mūsdienīgas pilsētvides veidošanos. Pasaules pieredze liecina, ka
šāda pilsētplānošanas tendence veicinās sabiedrības šķelšanos –
bagātie dzīvos sav-rupmāju rajonos, bet augstceltnes lēnām
degradēsies, radot jaunus graustu rajonus.
Plānā ir iezīmētas vēl vairākas mūsdienu pilsētplānošanai
neatbilstošas idejas, kas ietekmēs rīdzinieku dzīves kvalitāti.
Policentrisma ideja, ko sludina plāns, ir pretēja Eiropas
pilsētas attīstības tendencēm. Plānā trūkst izvērtējuma, kā
jaunie centri ietekmēs līdzšinējo pilsētas struktūru un jau
esošos pilsētas rajonus vai alternatīvos centrus. Var paredzēt,
ka jaunie centri pārspēs jau esošos un vairāki Rīgas rajoni,
nespējot konkurēt, degradēsies. Mājokļa politika paredz arī
padomju gadu plānošanas tradīciju turpināšanu, radot jaunas
atsevišķas guļamrajonu un darba vietu zonas.
Kultūrvēsturiskās vērtības un ekonomika
Ekonomikas dzinulis plānā ir
spēcīgs. Tā “pēc brīvas gribas” izstrādātajā stratēģijā atrodamas
ar Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības plānu
nesavietojamas atziņas: “RVC ir par lielu. Daudzi kvartāli satur
nevis vēsturiski ievērojamas celtnes, bet gan tikai vecas un
nolaistas ēkas. Nav loģiski aizstāvēt šādu pilsētas ainavu. Šī
varbūt nav problēma vispārējā skatījumā, bet tā rada praktiskas
grūtības, jo Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības
plānam ir jāatrod programmas, kas pasargā šo vidi (kas nebūt nav
patīkama gar rajona malām), pienācīgi to apsaimnieko (kādam
nolūkam?), un tādējādi iesaldē ēkas un to izmantošanu tādā veidā,
kas vairāk nedarbojas” (25. lpp.). Rīgas brīvosta pretendē uz
Piejūras dabas parka teritoriju. Bez tranzīta priekšroka plānā
dota arī tirdzniecībai un jaunu darījumu un izklaides centru
būvniecībai.
Analīzes daļā gan minēts, ka Rīga attīstības tempos patlaban
zaudē gan Viļņai, gan Tallinai, ambiciozos sapņus par Rīgas kā
reģionālās metropoles statusu nobīdot malā. Turpat minēts, ka
Rīga zaudē tāpēc, ka tās ekonomikai ir zema pievienotā vērtība.
Neraugoties uz analīzi, plāns liecina, ka pilsēta nākotnē
turpinās attīstīt tirdzniecību un loģistiku, jo pilsētas atbalsts
augstas pievienotās vērtības nozaru attīstībai ir vairāk nekā
miglains. Līdz ar to nav piedāvātas idejas izglītības
veicināšanai un zināšanu sabiedrības veidošanai. Vāja ir arī
tūrisma nozarei veltītā sadaļa, nesniedzot loģisku ekonomisku
pamatojumu kultūrvēsturiskās vides saglabāšanai.
Vai gaidāmas pārmaiņas?
Kopumā jāatzīst, ka plāns kā
plānošanas dokuments ir vājš. Pirmkārt, pilsētas attīstība netiek
skatīta kopsakarībās. Tas sakāms gan par dažādu pilsētas nozaru
savstarpējās ietekmes izvērtēšanu, gan Rīgas attīstību nacionālā
un reģionālā mērogā.
Otrkārt, risinājumu daļa plānā ir vāja un deklaratīva. Ir
skaidrs, ka daudzos “veicināt”, “uzlabot”, “izveidot” nevarēs
īstenot, jo nav piedāvāts šo solījumu izpildes mehānisms un to
prioritāte. Kuriozi skan, piemēram, apņēmība samazināt ārlaulībā
dzimušo bērnu skaitu Rīgā. Lai arī teorētiski tas iespējams ar
dažādu administratīvu līdzekļu palīdzību, nav skaidra pasākuma
lietderība un nepieciešamība iejaukties pilsētnieku privātajā
dzīvē.
Pārvērtības pilsētā ir gaidāmas, taču pilsēta tām ļaujas, nevis
rada tās pati. 60% rīdzinieku turpinās dzīvot brūkošās blokmājās,
20. gadsimta sākuma strādnieku māju iedzīvotāji iztiks bez
labierīcībām. Taps jauni lielveikali un mājas turīgākajam
rīdzinieku slānim un jauni graustu rajoni nabadzīgākajiem. Arvien
vairāk zaļās zonas teritoriju kļūs privātas un “sakoptas”.
Plāna prioritātes ir jāpārskata, lai pilsēta varētu attīstīties
harmoniski. Plāna tekstos atrodamas vairākas labas
iestrādes – ir veikta apjomīga situācijas analīze un
apzinātas problēmas, taču pie inovatīvas attīstības idejas tās
nav novedušas. Ir dažādas metodes, kas pilsētplānotajiem ļauj
veidot saskanīgas attīstības vīzijas. Var pielietot arī
mārketinga metodes, domājot par pilsētas tēlu un tā pārdošanu,
pilsētai attīstoties. Ideju trūkuma gadījumā var aplūkot citu
Eiropas pilsētu pieredzi, radoši izmantojot gūtās atziņas.
No plānošanas viedokļa svarīgi ir izstrādāt konkrētas attīstības
prioritātes, kas nav savstarpēji pretrunīgas, lai mazinātu plašas
dokumenta interpretācijas iespējas un sabiedrībai nepieņemamu
plāna izmantošanu. Turklāt, ja plānu nekonkretizēs un tam
nepakļaus citus pilsētas attīstības dokumentus, kas detalizēti
paredzēs rīcību katrā pilsētas attīstības jomā, arī šis plāns
paliks formālai atskaitei domāts ķeksītis, nespējot Rīgu padarīt
par deklarēto iespēju pilsētu visiem.
Aivita Putniņa,
sociālantropoloģe, Sabiedriskās politikas institūta valdes priekšsēdētāja