Vēl daži pieskārieni “baltajam lācim”
Atsākas Laura Gundara lugas “Pieskaries baltajam lācim!” izrādes Okupācijas muzejā. Teātra TT repertuārā tā ir jau kopš 2003.gada vasaras, un izrādes izpelnījušās skatītāju atzinību.
Lugas “Pieskaries baltajam lācim” afiša. Autors: Mārtiņš Vilkārsis |
Lugas darbība noris laikā no 1937.
līdz 1957.gadam Latvijā un aiz Polārā loka. Divu
deviņpadsmitgadīgu cilvēku mīlas stāsts, kas sākas kādā vasaras
ballītē, kad Gunārs uzlūdz Elzu uz deju un acumirklī uzkāpj viņai
uz kājas… Mīlestība un nāve, laime un naids, uguns un ledus.
Latvija un LPSR, dvēsele un prāts, ideāli un izdzīvošana. Izrāde
par mums, ne kādiem citiem – tāliem, nezināmiem, tiem, kam
vienkārši “nepaveicās”.
Vielu lugai devuši materiāli, kas atrodas Okupācijas muzeja zālēs
un krājumos. “Konkrētība, nenovērtējamā konkrētība, kas uzkrāta
fondos, līdzēja ne tikai dramaturgam, bet arī aktieriem, veidojot
savus patiesi sarežģītos tēlus. Tika izskatīti vairāki simti
videointerviju, tika pētīti fotomateriāli un dokumenti. Un,
protams, lietas, īstas lietas. Vairākas izrādes epizodes nemaz
nebūtu radušās, ja mēs neredzētu lietas paši savām acīm. Un
skatītājs to novērtē – šīs “konkrētības” iespaido visvairāk.” (No
lugas autora un iestudējuma režisora Laura Gundara raksta
Okupācijas muzeja 2003.gada Gadagrāmatā.)
To apstiprina arī Okupācijas muzeja direktores vietnieks
prof. Valters Nollendorfs: “Esmu izrādi skatījies
vairākkārt, bet arvien sirds saraujas, kad, izrādei sākoties,
aizkrīt tās smagās durvis. Domāju, ka šī ir režisora labākā
izrāde. Tā nekultivē atriebības jūtas. Katarse, ko pārdzīvojam,
jūtot līdzi citu cilvēku ciešanām, attīra dvēseli un iedarbina
arī prātu.”
Arvien mazāk mūsu vidū ir to, kam vārdi “Sibīrija, izsūtījums,
lēģeris” nozīmē paša dzīves daļu, arvien vairāk esam tie, kas
zina vien to, ka, tos izdzirdot, ir jāpieklust. Kā uzskata
izrādes producente Anna Putniņa, Laurim Gundaram kopā ar nedaudzo
lomu atveidotājiem izdevies koncentrētā dramatiskā formā
atgādināt par mūsu tautas traģisko likteni gulagā. Izrāde liek
jautāt: kāpēc tad ir jāpieklust?
Vai tāpēc, ka pēkšņi esam kļuvuši tik goddevīgi? Vai tāpēc, ka
klusēja tēvs un vecāmāte, arī mums neklājas par šiem notikumiem
skaļi runāt? Vai varbūt tomēr mēs maz un ļoti maz par tiem zinām?
Vai arī tāpēc, ka vienkārši negribas par to visu domāt? Par ko
tad domāt negribas? Vai spējam vairs atbildēt konkrēti, ne
izplūdušām standartfrāzēm?
Vai, izvairoties no neizbēgamās, taču mūs visus skārušās
pagātnes, spējam šodien atbildēt, kad tad paši esam varonīgi, kad
gļēvi, kad spēcīgi un kad vāji, kad mīlam un kad nododam? Sakām
taču: esam bagāti ar to, kas ar mums ir noticis.
Bet vai zinām, kas ir noticis, kaut notikumi nav risinājušies
nemaz tik sen?
Šādu misijas apziņu pauž visi izrādes veidotāji – režisors Lauris
Gundars, aktieri Lelde Kalēja, Laila Kirmuška un Gundars Āboliņš,
scenogrāfs Vilis Daudziņš un tērpu māksliniece Rūta Kuplā.
“Manis tur nebija. Tur bija mans tētis. Jautājiet viņam, jo viņš
ar mani par to nerunā. Patiesībā es par to nekā nezinu. Par
Vorkutu.” – Laila Kirmuška
“Es vēlētos, lai šis mūsu kopdarbs būtu kā tīra, godīga un gaiša
piemiņas zīme mūsu tautas daudzcietušajām dvēselēm.” – Lelde
Kalēja.
“Ja es to nezināšu, manis nebūs. Nebūs tāda, kāds es gribētu būt.
Es vienkārši būšu, pavirši būšu šai pasaulē.” – Lauris
Gundars.
Nākamnedēļ notiks trīs izrādes: 21., 22. un 28.februārī. Sākums
19.00. Biļetes cena 4 lati, skolēniem, studentiem un pensionāriem
biļetes par puscenu, represētajiem ieeja brīva, iepriekš saņemot
ielūgumus Okupācijas muzejā. Pulcēšanās “ceļojumam uz sasalušās
uguns zemi” izrādes dienā 10 minūtes pirms sākuma Okupācijas
muzejā Strēlnieku laukumā 1. Ģērbieties silti!
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv