Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
10. februāra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodienas Saeimas sēdē, kā ierasts
pēdējā laikā, tika noraidīti vairāki priekšlikumi no kreiso
frakciju deputātiem – grozījumi svētku un atceres dienās un
kārtējie grozījumi Izglītības likumā. Jāsaka, arī ne pārāk
kuplais pikets pie Saeimas, kurā atkal tikās izglītības reformas
pretinieki, liecina par to, ka īpaši jau necer, ka šis likums
tiks grozīts, mīkstināts, bet drīzāk būtu jāskatās uz to, kā
radīt sabiedrībā pārliecību, ka latviešu valoda ir jāapgūst un ka
pašreizējās normas – 60% valsts valodā un 40% mazākumtautu
valodā – droši vien koriģējamas uz augšu, jo šiem 60%
latviešu valodā piekrīt arī mācības, tātad svešvalodu apguve, kas
faktiski gluži latviešu valoda vis nav. Tas ir kaut kas cits. Par
to mēs varētu padiskutēt arī mazliet vēlāk.
Saeimā darba grupa turpina strādāt pie komunistiskā totalitārisma
režīma nozieguma nosodīšanas deklarācijas. Deklarācija top samērā
lēni, tomēr jāsaprot, ka Saeimai, izsakot savu viedokli, tam ir
jābūt pietiekami izsvērtam un rūpīgam. Tā nav uzruna no tribīnes,
bet tas varētu būt Saeimas vairākuma viedoklis. Un labi, ka
Saeima tuvojas šī dokumenta iesniegšanai oficiāli, jo ne tikai
jāatbalsta svarīgu amatpersonu viedokļi par Latvijas vēsturi un
attiecībām ar Krieviju, bet Saeimai pašai kā vēlētāju
pārstāvniecībai ir jāpieņem savs nopietns viedoklis. Pašreizējā
projektā paredzēta atsauce gan uz 1920.gada miera līgumu ar
Krieviju, gan uz vairākiem citiem starptautiskiem dokumentiem un
līgumiem, kurus vēsturē diemžēl Krievija ir pārkāpusi. Mūsu
pienākums savu pozīciju izskaidrot, jo skaidrojot mēs varam cerēt
saņemt arī Eiropas Savienības valstu, Eiropas Savienības
Parlamenta un citu starptautisku institūciju atbalstu. Domāju, ka
šī deklarācija, ja tā tiks pieņemta savlaicīgi – vēl pirms
9.maija –, varētu palīdzēt Latvijai savas starptautiskās
pozīcijas skaidrošanai. Varētu palīdzēt arī Valsts prezidentei
neatkarīgi no tā, kā izvērtīsies šis 9.maija svinību pasākums
Maskavā, skatoties tieši no Baltijas valstu viedokļa, kur diemžēl
jāpiekrīt mūsu kaimiņvalsts prezidentam Lietuvā, ka, ja Baltijas
valstu prezidenti bija runājuši, ka ir vajadzīga saskaņota
pozīcija, tad tādai arī vajadzēja būt. Kaut arī saskaņot vienmēr
nenozīmē, ka jābūt pilnīgi vienādai un pilnīgi identiskai.
Saskaņots var būt arī viedoklis, kur katra no valstīm uzsver
savas vēsturiskās īpatnības. Tādas tiešām starp Latvijas,
Lietuvas un Igaunijas vēsturi pastāv. Ceru, ka Saeima ar šo
deklarāciju varētu savu pozīciju stiprināt.
Pie šīs dienas sēdē skatītajiem jautājumiem vajadzētu minēt arī
otrajā lasījumā pieņemto likumprojektu par valsts nodrošināto
juridisko palīdzību, kas tapis ilgā, rūpīgā darbā. Protams, būs
diskusijas uz trešo lasījumu, bet tas varētu būt zināms solis
pretī maznodrošinātajiem cilvēkiem, lai saņemtu valsts apmaksātu
palīdzību dažādu kriminālu, civiltiesisku un administratīvu
jautājumu izskatīšanā, kur, protams, ne visi cilvēki tiesas
priekšā ir vienlīdzīgi tāpēc, ka to, ko var maksāt viens, diemžēl
varbūt nevar samaksāt cits.
V.Muižniece
(Tautas partijas frakcija):
No šodienas sēdes man ļoti
gribētos izcelt vienu likumu, kas, manuprāt, ir pats svarīgākais
un sabiedrībai nozīmīgākais no tiem, ko šodien skatījām. Un tas
ir Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likums.
Protams, Latvijas pilsoņi zina, ka Satversmes viens no pantiem
paredz, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās
intereses taisnīgā tiesā. Un tā būtu tikai un vienīgi
deklarācija, ja šo interešu aizstāvībai nebūtu arī valsts
atbalsts.
Par to, ka šāds atbalsts ir nepieciešams un ir tiešām liels
skaits Latvijas pilsoņu, kuriem ir nepieciešama konsultācija,
Tautas partija pārliecinājās praksē, vairāku gadu garumā veicot
bezmaksas juridiskās konsultācijas. Tās izmantoja simtiem
Latvijas cilvēku. Mēs pilnīgi pārliecinājāmies, ka tā nevar būt
tikai vienas partijas vēlme vai projekts, tam ir jābūt valsts
atbalstam. Tas tika iekļauts arī valdības deklarācijā. Šobrīd tas
ir realizēts. Un šobrīd otrais lasījums guvis tik ievērojamu
atbalstu, ka nav ne mazāko šaubu, ka mēs varēsim likumu pieņemt
arī trešajā lasījumā bez problēmām, jo tiesībām uz taisnīgu tiesu
nebūtu pilnīgi nekādas nozīmes būt deklarētām, ja valsts personai
noteiktos gadījumos, it īpaši tajos gadījumos, ja persona ir
trūcīga, nenodrošinātu juridisku palīdzību, piemēram, atbrīvojot
vai atmaksājot tiesāšanās izdevumus, nodrošinot juridiskas
konsultācijas un pārstāvību vai aizstāvību tiesā. Tieši tādēļ man
arī ir liels prieks, ka man bija iespēja šī projekta gatavošanu
vadīt, strādājot valdībā. Mēs esam tuvu tam, lai pilnībā varētu
iedzīvināt Satversmes 92.pantu.
Kā otru svarīgāko un nozīmīgāko šīsdienas jautājumu es vēlētos
atzīmēt Politisko partiju likumu, jo šajā likumā parādās daudzas
līdz šim nebijušas lietas. Kā mēs zinām, tad norit reforma, ar
kuras palīdzību nošķir privāto tiesību subjektu regulējumus no
politisko partiju darbības regulējuma. Šis likumprojekts paredz
arī vairākas pilnīgi konceptuāli jaunas lietas, piemēram, partiju
reģistrāciju un skaidras prasības, kādas tiek izvirzītas
partijām. Un nav par zemu novērtējams tas, ka tiek regulētas gan
saimnieciskās darbības iespējas, gan arī partiju likvidācijas
iespējas un trešo personu tiesību aizsardzība gadījumos, ja kāda
organizācija savu darbu pārtrauc.
Domāju, ka paies zināms laiks, kamēr šis likums taps, jo, kā jūs
zināt, katrs deputāts ir kādas partijas biedrs. Tātad visi ir
ieinteresēti Politisko partiju likuma labā veidošanā. Ja
strādāsim saprātīgi un konstruktīvi, tad arī Saeimas darbā,
jāsaka gan, ka acīmredzot nākamās Saeimas darbā, atspoguļosies
jau šī likuma rezultāts, cik labu būsim to spējuši šīs Saeimas
laikā izveidot. Un domāju, ka tad būs arī citāda kvalitāte un
attieksme pret darbu priekšvēlēšanu laikā, kāds tas ir
šobrīd – gan ne Saeimas, bet pašvaldību priekšvēlēšanu
laikā, jo izmantot Saeimas tribīni tādām aģitācijām par it kā
svarīgiem jautājumiem, kas ir Izglītības likuma atvēršanas
ierosinājumi un kas cits, tas, protams, nekādā veidā nav mūsu
valsts interesēs, lai mēs īstenotu vēl kādus Satversmes pantus
par latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien bija spraiga plenārsēde,
kurā tika izskatīti pietiekami daudzi nopietni jautājumi. Bet es
gribētu atzīmēt vienu – grozījumus Bezdarbnieku un darba
meklētāju atbalsta likumā. Šo likumprojektu mēs sagatavojām uz
otro lasījumu. Uz pirmo lasījumu šo grozījumu bija mazāk, uz otro
lasījumu bija parādījušies diezgan būtiski papildu grozījumi, kas
varētu atvieglot bezdarbniekiem iespējas iegūt ātrāk un labāk
papildu profesijas.
Šī likuma 3.panta 5.punkts paredz, ka Valsts nodarbinātības
aģentūra varēs organizēt mācību grupas arī tiem bezdarbniekiem,
kuri vēlēsies iegūt zināšanas komercdarbības un pašnodarbinātības
sākšanai. Tāpat likumprojektā precīzi tiek noteikts, viss tiek
atzīmēts, kā turpmāk notiks licencēšana, arī nodevu apmērs tām
institūcijām, kas izsniegs licences. Šajā likumprojektā arī tiek
paredzēts, ka pilsonim būs tiesības atteikties no bezdarbnieka
statusa, jo bija tāds paradokss: ja cilvēks kļuva par
bezdarbnieku, piereģistrējās kā bezdarbnieks, viņš nevarēja no šī
statusa atteikties agrāk kā tad, kad viņš bija saņēmis kādu darba
piedāvājumu.
Arī 16.panta otrā daļa dos tagad iespējas tiem darbiniekiem, kam
ir uzteikts darba līgums, pieteikties darba meklētāju rindā un
piedalīties dažādos pasākumos, kas viņiem varētu veicināt iespēju
ātrāk apgūt kādu citu papildu profesiju, lai varētu ātrāk iekļūt
atpakaļ darba tirgū.
Tāpat Latvijas Pirmās partijas frakcija vakar savā sēdē skatīja
jautājumu par to, ka Saeimā ir “iegūluši” līgumi ar
tradicionālajām konfesijām. Šie līgumi jau no pagājušā gada
jūnija ir šeit, Saeimā, bet ar tiem nenotiek nekāda darbība.
Tāpēc Latvijas Pirmā partija aktualizēs šo jautājumu un lūgs arī
pārējās frakcijas piedalīties šo līgumu apspriešanā un
ratificēšanā.
Tāpat Latvijas Pirmajai partijai ļoti aktuāls ir jautājums, kas
būs jārisina Bērnu un ģimenes lietu ministrijai, par to, ka ir
jāvienkāršo adopcijas dokumentu izsniegšana tām ģimenēm, kuras
vēlas adoptēt bērnus, bet kuras nav Latvijas pilsoņi, bet ir
ārzemnieki. Apvienoto Nācija Organizācijas Bērnu tiesību komiteja
ir sniegusi rekomendāciju Latvijai veikt izmaiņas tiesību aktos,
lai vienkāršotu un paātrinātu adopcijas procedūru. Par šo
jautājumu arī turpmākajās sēdēs būs pietiekami daudz jārunā, lai
šie jautājumi tiktu pareizi sakārtoti.
I.Emsis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
No Zaļo un Zemnieku savienības
puses es gribētu šodien parunāt par grozījumiem Būvniecības
likumā. Tiesa, šodien šie grozījumi otrajā lasījumā netika
izskatīti. Tie netika izskatīti tāda iemesla dēļ, ka darba grupa
vēl gribēja noslīpēt šos otrā lasījuma variantus. Un tieši pēc
šīs radiopārraides darba grupa arī atsāks darbu. Jāsaka, ka mēs
ļoti rūpīgi sekojam līdzi šī likuma izmaiņām. Iemesls tam ir
saprotams – Latvijā vēl aizvien notiek pietiekami daudz tādu
būvju būvēšana, kuras netiek būvētas īstajās vietās. Tiek
pārkāpti normatīvie akti, likumi un parādās jaunas būves
aizsargjoslās, īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, īpaši
piekrastes aizsargjoslā. Šobrīd likuma panti neļauj ar šiem
pārkāpējiem efektīvi tikt galā, tāpēc ir nepieciešami šie
grozījumi. Turpinās arī diskusijas ar amatniekiem par to, kā
uzlabot viņu iespējas piedalīties būvniecības procesā un
palielināt amatnieku biedrībās reģistrētajiem amatniekiem rīcības
spēju.
Jāsaka, ka Būvniecības likuma sakarā es gribu arī minēt šīs
nedēļas, manuprāt, nozīmīgākos notikumus tieši no “zaļo” –
no vides aizsardzības darbinieku – puses. Ir prieks par to,
ka nenotiks celulozes rūpnīcas celtniecība. Vismaz šobrīd
ārvalstu investori ir izlēmuši, ka Latvijas vides aizsardzības
prasības ir pārāk augstas. Viņi šo investīciju pārvieto uz Maroku
vai kādu citu trešo pasaules valsti, kur šādas vides aizsardzības
prasības ir daudz zemākā līmenī. Tātad mēs tiešām varam par šīs
būvieceres atlikšanu būt ļoti priecīgi un gandarīti. Jāsaka, ka
mūsu ieguldījums pret šīs rūpnīcas celtniecību Daugavas krastos
bija ilgstošs. Kā redzams, arī ar panākumiem.
Es gribētu vēl uzsvērt vienu iemeslu – līdz ar šīsdienas
plenārsēdes beigām darbs netiek pārtraukts. Zaļo un Zemnieku
savienības deputāti turpinās darbu arī nedēļas nogalē. Gribu
informēt, ka Leopolds Ozoliņš un vēl vairāki deputāti dosies uz
Dundagu, lai izvērtētu mazo pienotavu slēgšanas iemeslus. Mūs
satrauc fakts, ka mazie uzņēmēji aizvien vairāk saņem tādus
birokrātiskus žņaugus, kuru rezultātā patiesu vai nepatiesu
iemeslu dēļ notiek šo uzņēmumu slēgšana, kas pasliktina lauku
apvidos dzīves kvalitāti. Tā ka es ceru, ka mums izdosies šeit
radīt izmaiņas.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien man gribētos parunāt tikai
par vienu likumprojektu. Proti, par likumprojektu “Valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības likums” jeb likumprojektu par
bezmaksas juridisko palīdzību maznodrošinātām personām. Šis
likumprojekts ir ļoti vajadzīgs vairāku iemeslu dēļ.
Vissvarīgākais iemesls ir tas, ka Latvijā ir zemākā minimālā
mēneša darba alga Eiropas Savienībā. Piemēram, Īrijā minimālā
alga ir desmit reizes augstāka. Mūsu kaimiņvalstīs – Lietuvā
un Igaunijā – arī ir krietni labāka situācija. Pat Turcijā,
kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts, minimālā alga vairāk
nekā divas reizes lielāka salīdzinājumā ar Latviju.
Pie tam – minimālā alga Latvijā faktiski tiek iesaldēta,
pateicoties Kalvīša valdībai. Un iesaldēta situācijā, kad valstī
ir pietiekami augsta inflācija – vairāk nekā 6%. Cenu
pieaugums Latvijā sevišķi skāra tieši minimālās darba algas
pelnītājus un maznodrošinātus cilvēkus un viņu ģimenes.
Sadārdzinājās piena produkti, labības produkti, cukurs, zāles,
gāze, elektrība. Šādi, lūk, ir tā saucamo labējo partiju
valdīšanas rezultāti Latvijā. Tas viss, protams, tikai palielina
plaisu starp sabiedrības trūcīgāko un turīgāko daļu.
Līdz ar to šis likumprojekts ir ļoti vajadzīgs, bet ir dažādas
lietas, ko varētu uzlabot. Tautas saskaņas partija piedāvāja
paplašināt juridiskās palīdzības apjomu maznodrošinātiem
cilvēkiem. Mēs esam par plašāku bezmaksas juridisko palīdzību
salīdzinājumā ar to, kuru piedāvā labējās partijas. Un ar šo
stratēģisko ideju ir saistīti vairāki mūsu priekšlikumi.
Galvenokārt mēs esam par plašāku bezmaksas juridisko palīdzību un
bezmaksas konsultācijām gan administratīvajā procesā, gan
civilprocesā, gan kriminālprocesā no valsts un pašvaldību iestāžu
puses.
Bet diemžēl šodien Saeimas vairākums vēlējās mākslīgi sašaurināt
to maznodrošināto cilvēku loku, kuriem ļoti nepieciešama
bezmaksas juridiskā palīdzība. Un tagad labējie politiķi vēlas
kaut ko panākt pašvaldību vēlēšanās. Nu, smieklīgi gan! Skaistiem
vārdiem nav nozīmes. Visu izšķir rīcība!
Mēs uzskatām, ka Latvijā nevar būt nevajadzīgu cilvēku un lieku
cilvēku. Par to liecina Tautas saskaņas partijas ideja par
bezmaksas juridisko palīdzību maznodrošinātiem cilvēkiem.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Runājot par izskatāmajiem
likumprojektiem, pirmkārt, vēlētos pievērst uzmanību
likumprojektam “Grozījumi likumā “Par svētku, atceres un
atzīmējamām dienām””. Mūsu frakcijas vārdā tika piedāvāts grozīt
likuma 2.pantu un noteikt, ka 9.maijs ir Eiropas diena un
antihitleriskās koalīcijas uzvaras diena Otrajā pasaules karā.
Diemžēl mūsu piedāvātie grozījumi netika atbalstīti. Likumā
noteiktajās piecdesmit dienās, kas ir atceres un atzīmējamās
dienas, no tām vairāk nekā puse ir atceres dienas. Mūsu valsts
valdošā koalīcija neatlaidīgi noliedz visu, kas saistīts ar
antihitleriskās koalīcijas Otrā pasaules kara uzvaru. Veterāni
nesaņem no valsts nekādus pabalstus, nekādas atlaides,
pakalpojumus. Pat Uzvaras dienu valsts nevēlas kopā ar viņiem
atzīmēt oficiāli.
Valstī ignorēts fakts, ka šo dienu svin visas valstis, kuras
cīnījās pret fašistisko režīmu. Bet valsts labprāt atbalsta
leģionārus, sniedzot tiem gan pabalstus, gan atlaides. Oficiālās
personas, kas reprezentē valsti, nevar mūžīgi nolikt vēsturi vai
mainīt to pēc saviem uzskatiem. Nometne Salaspilī nebija
paplašināts cietums un darba nometne. Tā bija nometne, kurā
nomira vairāki tūkstoši cilvēku, tajā skaitā arī bērni, un visa
Eiropa to atzina. Pat Vācija. Un Uzvaras diena bija un būs
uzvaras diena. Kādu dienu mēs ceram, ka mūsu valsts sapratīs un
oficiāli atzīs šos faktus. Tādā dienā mēs varēsim droši teikt, ka
dzīvojam saprātīgā valstī, kuras oficiālās personas neslēpj galvu
smiltīs, bet droši skatās patiesībai acīs.
Sakarā ar to, ka mūsu valstī joprojām baidās no pagātnes spokiem,
valstī arī sistemātiski tiek pārkāptas cilvēktiesību normas. To
mēs varam redzēt no Izglītības likuma, kurš noslēdz iespēju
minoritāšu pārstāvjiem iegūt valsts apmaksātu izglītību dzimtajā
valodā. To mēs varam redzēt no tā, ka šodien kārtējo reizi netika
atbalstīti grozījumi Izglītības likumā, kuri paredzēja uzlabot
situāciju. Grozījumos tika piedāvāts atcelt normu, kas paredz, ka
Izglītības un zinātnes ministrija nosaka mācību priekšmetus, kuri
apgūstami valsts valodā. Tika piedāvāts noteikt likumā, ka valsts
pārbaudes darbi kārtojami attiecīgā priekšmetā apguves valodā kā
pamatizglītības un vidējās izglītības iestādes pašvaldība nosaka
mācību priekšmetus, kuri attiecīgajā klasē apgūstami valsts
valodā, mazākumtautību valodā vai citā valodā, vadoties no
izglītojamo vai viņu pastāvīgā pieprasījuma. Bet diemžēl šie
grozījumi netika atbalstīti, kas liecina, ka pagaidām iedomātās
bailes ir stiprākas nekā veselais saprāts.
A.Krūmiņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Es gribētu informēt par mūsu darbu
Saeimā. Konkrēti runāt par diviem likumiem un neizmantot šo
tribīni kā politisko tribīni, apspriežot tēmas, kas ir saistītas
ar priekšvēlēšanu kampaņu.
Es gribētu runāt par Sporta likumu un Valsts civildienesta
likumu, pie kuriem šodien strādājām. Sporta likums ir izstrādāts,
lai precizētu Izglītības un zinātnes ministrijas un Veselības
ministrijas kā valsts pārvaldes iestādes īstenojamo funkciju, tas
ir, organizēt dopinga kontroli Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā, kā arī koordinēt sportistu un bērnu ar paaugstinātu
slodzi veselības aprūpi un medicīnisko uzraudzību. Tie ir tie
divi jautājumi, kas ir ļoti būtiski saistībā gan ar problēmām
dopinga jautājumā, gan ar veselības problēmām, noslogojot bērnus
sporta nodarbībās.
Otrs likumprojekts – Valsts civildienesta likums –
nosaka valsts civildienesta ierēdņa amata pretendentam izvirzāmās
obligātās prasības, iecelšanu ierēdņa amatā un atbrīvošanu no
ierēdņa amata, ierēdņa pienākumus, tiesības, dienesta gaitu un
vadību valsts civildienestā.
Otrajā lasījumā tika izskatīti Ministru kabineta iesniegtie
priekšlikumi, kas precizē terminoloģiju, pamatojoties uz Valsts
pārvaldes iekārtas likumu. Lielākās debates komisijā bija par
pirmo priekšlikumu, kuru komisija noraidīja, jo pēc būtības tas
neuzlabotu situāciju, tas ir, policisti nevarētu saņemt likumā
“Par policiju” paredzētos bērnu piedzimšanas pabalstus, līdz
Valsts civildienesta likums stāsies spēkā. Šobrīd komisija strādā
pie likumprojekta par ierēdņu disciplināro atbildību, kas precīzi
noteiks ierēdņu tiesības, pienākumus un atbildību nodokļu
maksātāju priekšā. Lai īstenotos princips: ierēdnis – mums,
nevis mēs – ierēdnim.
J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Esmu priecīgs sveicināt tā un
citādāk domājošos draugus un nedraugus. Gribu runāt par
grozījumiem Izglītības likumā.
Vairākums atceras tā saucamos padomju laikus, totalitāro režīmu.
Toreiz visiem bija tiesības un reālas iespējas pārsvarā un pamatā
mācīties skolā un augstskolā savā dzimtajā valodā. Un paldies
Dievam!
Diemžēl mūsu nacionāli radikālie politiķi izlēma ieviest tā
saucamo bezsmadzeņu skolas reformu, kas noteica, ka pārsvarā
minoritāšu skolās jāmācās valsts valodā, tomēr atsevišķus
priekšmetus atļauts mācīt arī dzimtajā vai krievu valodā.
Iedomāsimies, kam būs labāk, ja diemžēl slikti latviski runājošs
fizikas vai ķīmija skolotājs pasniegs nepietiekami saprotošiem
bērniem fiziku vai ķīmiju izkropļotā latviešu valodā. Nebūs
labuma ne bērniem, ne zinātnei, ne latviešu valodai.
Mēs apsekojām vecākus 70 skolās. Lūk, kā viņi vērtē bilingvālās
izglītības sekas. 75% aptaujāto uzskata, ka bērni ir sākuši
vairāk laika tērēt mājas darbu sagatavošanai. 73% aptaujāto
apliecināja, ka virknē gadījumu bērni netiek galā ar mājas
darbiem. 67% aptaujāto atzina, ka pēc daļējas skolu pāriešanas uz
apmācību latviešu valodā bērnu sekmes ir pasliktinājušās. 73%
uzskata, ka bērni jūtas vairāk noguruši, viņiem ir nervu stress.
Kam no tā ir labāk?
Mēs uzskatām: ja vairāk par 50% no vecāko klašu skolēniem grib
mācīties pārsvarā dzimtajā valodā, turklāt labi mācīties un zināt
valsts valodu, tad pašai skolu pašpārvaldei, tas ir, skolas
padomei, jānosaka valodas proporcijas. Šeit nav nekāda
ekstrēmisma. Mēs neiestājamies ne pret Latvijas neatkarību, par
ko bieži vien runā nacionāli radikālie politiķi, ne pret latviešu
valodu, ne pret latviešiem. Mēs gribam dzīvot mierā, saticībā,
palīdzēt viens otram. Mēs uzskatām, ka kultūras nekaro.
Un otrs. Vai jūs nepiekritīsit, ka bērniem jākārto eksāmeni tajā
valodā, kurā ir mācīts priekšmets? Ja daļu priekšmetu ir atļauts
mācīt dzimtajā – krievu – valodā, tad arī eksāmens
jākārto tajā valodā. Ja jums atļautu mācīties latviešu valodā, kā
tas bija padomju laikos, bet eksāmenus kārtot angļu vai krievu
valodā, neviens taču nenokārtotu. Attiecīgi mēs lūdzam to
atbalstīt, bet diemžēl vairākums mūsu priekšlikumus kārtējo reizi
neatbalstīja.
Saeimas preses dienests