Nozare bez mundiera, un tās skola
Dzintra Austriņa, Mag. paed., Rīgas Dzelzceļnieku skolas direktore, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Dzintra Austriņa Foto: Andris Kļaviņš |
– Atklāti sakot, nebija ielāgots, ka Dzelzceļnieku skolas vadītāja amatā ir sieviete. Vai nākat no dzelzceļnieku dinastijas?
– Skolā strādāju no 1986. gada par angļu valodas skolotāju un direktora vietnieci. Direktore esmu kopš 1998. gada. Esmu beigusi Latvijas Universitātes Svešvalodu fakultāti, man ir pedagoģijas maģistres grāds skolu vadībā. Skolā galvenais ir mācību process, un nepieciešamās tehniskās zinības esmu apguvusi kursos. Turklāt man ir labi palīgi – profesionālās izglītības speciālisti.
– Kādi ir skolas uzdevumi, un ko mācās tās audzēkņi?
– Skolas pirmsākumi saistās ar 1945. gadu, kad bijušajās vācu armijas kazarmās izveidoja arodskolu, bet no 1991. gada tā ir Izglītības un zinātnes ministrijas profesionālās izglītības mācību iestāde, kurā uzņemam audzēkņus ar deviņu klašu izglītību. Četros gados audzēkņi iegūst profesionālo un vidējo vispārējo izglītību dažādās programmās. Šajā mācību gadā skološanos uzsāka 458 audzēkņi. Diemžēl atbirums ir diezgan liels, jo, gatavojot speciālistus tik atbildīgā nozarē kā dzelzceļa satiksme, mēs nevaram pieļaut paviršu attieksmi pret izvēlēto specialitāti. Mācību procesā audzēknim jāiegūst daudz profesionālu prasmju skolas un uzņēmumu darbnīcās.
Līdz konkursam pietrūkst
– No kādiem reģioniem nāk vairums jūsu skolas audzēkņu, vai profesijas ir pietiekami populāras? Kādu palīdzību audzēkņi saņem mācību laikā?
– Pārsvarā audzēkņi ierodas no
Rīgas apkārtnes, arī no lielajiem dzelzceļu centriem – Jelgavas
un Ventspils. Jaunie dzelzceļnieki no Latgales mācās Daugavpilī,
kur ir otra mūsu profila skola. Audzēkņu vairums ir zēni, bet
daudz meiteņu apgūst dzelzceļa transporta pārvadājumu
organizācijas un kustības drošības tehniķa specialitāti. Pērn
viena meitene pieteicās mācīties par lokomotīves vadītāja palīgu,
bet tā arī neieradās skolā. Dažos gados, kad lokomotīves vadītāja
palīga specialitātēs ir maz pretendentu, nākas uzņemt arī tos,
kas citkārt paliktu aiz skolas durvīm.
Uzņemšanas plānus nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas
Profesionālās izglītības departaments, mēs tos izpildām. Ja
gribam uzņemt vairāk audzēkņu, nekā atļauj valsts budžets, varam
to darīt maksas grupās. Ar 2005. gadu mums jārēķinās ar valsts
finansējumu uz vienu audzēkni. Ja grupā plānots uzņemt 25
audzēkņus, tad divdesmit sestajam jāatrod līdzekļi no iekšējām
rezervēm.
Cik viens audzēknis izmaksā valstij? Precīzi aprēķināt to samērā
grūti, aptuveni 340 latu gadā. Vidējā stipendija profesionālās
izglītības audzēknim ir 8,5, bet minimālā – 6 lati. Stipendijas
lielumu nosaka sekmes, ģimenes apstākļi, apmeklējums. Audzēkņu
skaits ir ievērojami mazāks nekā pirms desmit gadiem. Arī par
konkursu pagaidām nevaram runāt.
Kā noskaidrojām nelielā pētījumā, informāciju par dzelzceļnieku
profesijām reflektanti pārsvarā iegūst no draugiem un
radiniekiem, neliels skaits – no izdevuma “Kur mācīties?”. Viena
no galvenajām problēmām ir vispārējais sabiedrības sociālais
stāvoklis. Gribētos skolā uzņemt vairāk konkurētspējīgu audzēkņu
no reģioniem, lauku skolām. Bet ne visas ģimenes var atļauties
sūtīt bērnus uz Rīgu mācīties. Vai pusaudzis var izdzīvot dārgajā
Rīgā, ja skola neko vairāk par dažu latu stipendiju nevar
piedāvāt, pat visus ceļa izdevumus nevaram kompensēt?
Uz skolas atestāta pamata
– Pēc nesenā smagā negadījuma Rīgā pašlaik sabiedrībā ir paaugstināta interese par lokomotīves vadītāja palīgu sagatavošanu. Vai, uzņemot šajā specialitātē, audzēkņiem paredzēti kādi īpaši testi?
– Uzņemot trīsgadīgajā lokomotīves
vadītāja palīga programmā, audzēkņiem nav jāveic nekādi testi.
Mēs uzņemam, vadoties no pretendenta skolas atestāta atzīmēm.
Padomju laikā, iestājoties dzelzceļnieku skolā, vispirms bija
obligāti jāiziet speciālā veselības pārbaude, tagad tā ir
brīvprātīga lieta, jo par to jāmaksā. Pirms dažiem gadiem bijām
izstrādājuši speciālu testu, kur iekļauta arī psiholoģiska
pārbaude. Izmēģinājām šo testu, bet no trīsdesmit audzēkņiem,
manuprāt, labiem puišiem, to sekmīgi izturēja tikai apmēram puse.
Viņi šajā vecumā vēl nav gatavi nopietniem psiholoģiskiem
pārbaudījumiem. Domāju, ka jaunais cilvēks, kad jau pietiekami
nobriedis, psiholoģiski sevi var sagatavot izraudzītajai
profesijai turpmākajos mācību gados reizē ar citu prasmju un
iemaņu iegūšanu. Vēlāk, kārtojot eksāmenus, speciālisti vairāk
uzmanības pievērš mašīnista un palīga savstarpējai
psiholoģiskajai saderībai. Parasti lokomotīvi vada tandēms, bet
ir arī izņēmuma gadījumi.
Lokomotīvju saimniecībā ir divu līmeņu apmācība. Lokomotīves
vadītāja palīgi mācās trīs gadus, viņi neiegūst vidējo izglītību,
bet otrās profesionālās kvalifikācijas līmeņa arodizglītību. Taču
pēc četru gadu mācībām audzēknis iegūst lokomotīvju saimniecības
tehniķa specialitāti un vidējo izglītību. Par mašīnista palīga
dublieri audzēkņi var braukt jau mācību prakses laikā.
Kvalifikācijas prakse skolas laikā ir 840 stundas, laika ziņā –
apmēram puse no gada. Par mašīnista palīgu var kļūt no
astoņpadsmit gadu vecuma, nokārtojot eksāmenus trīsgadīgās
programmas ietvaros. Pēc attiecīga stāža iegūšanas, braucot par
lokomotīves vadītāja palīgu, speciālists var likt eksāmenus
mašīnista sertifikāta iegūšanai. Bet ir arī izņēmumi, kad
nepieciešamības gadījumā prakses laikā darba devējs uztic
audzēkņiem lokomotīves vadītāja palīga funkcijas, ja viņš ir
nokārtojis atbilstošus eksāmenus darba vietā.
Ar valodām kā pie Bābeles
– Nav nekāds noslēpums, ka “Latvijas dzelzceļā” joprojām valda krievu valoda. Kādas svešvalodas mācās skolas audzēkņi?
– Četrgadīgajās programmās mācības notiek valsts valodā, trīsgadīgajās – četrdesmit un sešdesmit procentu samērā. Tehniskās ekspluatācijas noteikumi ir latviešu valodā, vispārējais dzelzceļa kurss – arī valsts valodā. Audzēkņiem centralizētais eksāmens jāliek latviešu valodā. Nācies dzirdēt no audzēkņiem, ka skolā prasa lietot terminoloģiju latviešu valodā, bet, aizejot darbā lokomotīvju saimniecībā un citur, varot iztikt ar krievu valodu. Eiropas dzelzceļā valdošās ir franču un vācu valoda. Mācību grāmatas galvenokārt ir krievu un vācu valodā. Protams, audzēkņiem jāmācās arī angļu valoda, bet citas svešvalodas var apgūt vēlreiz dzelzceļnieku mācību centrā.
– Kā ir ar tehniskās ekspluatācijas noteikumiem? Kādā valodā runā dispečeri?
– Mēs skolā pieliekam visas pūles, lai audzēkņi zinātu terminus latviešu valodā, tajā ir arī kvalifikācijas eksāmenu testi. Tehniskās ekspluatācijas noteikumiem jebkurā valstī jābūt valsts valodā, tas ir pašsaprotami. Kā valsts valoda pie mums tiek lietota praksē, par to nerunāšu. Dzelzceļa mācību centrā māca arī latviešu valodu.
– Vai pietiek dzelzceļa speciālistu, kas var pasniegt savu priekšmetu latviešu valodā?
– Mums ir grūtības, jo daudzas specialitātes prasa samērā šauras, bet dzelzceļam specifiskas un svarīgas zināšanas un prasmes. Daudzi mūsu bijušie audzēkņi, neilgi pastrādājuši skolā, ir atraduši darbu citur, jo pedagogu atalgojums ir ļoti mazs. Izlīdzamies, sameklējot pasniedzējus, kas strādā amatu savienošanas kārtībā. Cik ilgi turēsimies uz pasniedzējiem – cienījamiem, gudriem, dzelzceļa fanātiķiem, kuriem par nebūt ne vieglo darbu ir 130 latu alga, tas ir laika jautājums. Viņu aizstājējus sameklēt kļūst arvien grūtāk.
– Kāda šajā ziņā ir jūsu skolas sadarbība ar “Latvijas dzelzceļu”, kam jūs gatavojat speciālistus?
– Ja viņi būtu ieinteresēti labu speciālistu sagatavošanā, manuprāt, normāli būtu, ja “Latvijas dzelzceļš” atrastu veidu, kā materiāli stimulēt atbilstošus speciālistus nodot savas zināšanas nākamajai dzelzceļnieku paaudzei.
Skolas pasniedzējs Guntis Ranka (pirmais no labās) ar lokomotīvju saimniecības tehniķa specialitātes audzēkņiem mācību klasē Foto: Andris Kļaviņš |
Kas mantots un kas zaudēts
– Pirms Otrā pasaules kara Latvijā dzelzceļnieka profesija skaitījās, kā tagad mēdz teikt, prestiža. Tad nāca okupācijas gadi, kas atstājuši “mantojumu”, ko jūtam līdz šai dienai, braucot piepilsētas vilcienos – pieturu nenosaukšana, vagoni pārvērsti par tirgotavām, sastrēgumstundās vilcieni pārpildīti utt. Jāpiekrīt satiksmes ministram, ka par pasažieriem pārvadātājiem ir maza rūpe. Kāpēc dzelzceļnieki netur augstu sava mundiera godu?
– Nav jau mundiera. Atceros
dzelzceļnieku uniformas, kas bija visiem skolu audzēkņiem un ko
agrāk nodrošināja uzņēmums. Uzvelkot šo formas tērpu, audzēknis
jau jutās piederīgs savai nākamajai darba vietai, tas
disciplinēja. Dzelzceļniekiem bija brīvbiļetes braukšanai pa
dzelzceļu, vienreiz gadā tāda bija uz jebkuru dzelzceļa tālāko
staciju visā lielajā padomijā. Tagad skolas audzēkņiem, kuri
brauc uz mācībām no attālākajām vietām, skola var kompensēt
niecīgu daļu. Mūsu skolai ir sadarbības līgums ar “Latvijas
dzelzceļu”. Paldies par to, ka tiek nodrošinātas bezmaksas
prakses vietas. Ir iecirkņi un atsevišķi uzņēmumi, ar kuriem mums
izveidojusies veiksmīgāka sadarbība. Kvalifikācijas eksāmenos
vienmēr piedalās dzelzceļa speciālisti, arī standartu un
izglītības programmu izstrādē. Bet ir arī pretēja attieksme. Mēs
savulaik izgatavojām reklāmas afišas par uzņemšanu Rīgas
dzelzceļnieku skolā. Akciju sabiedrība “Pasažieru vilciens”, lai
tās izvietotu vagonos, pieprasīja tādas naudas summas! “Pasažieru
vilcienam”, protams, izdevīgāk tur izvietot reklāmas, kas
nes peļņu. Bet, vai tad savu audzēkņu skolu un tirgotājus
vajadzētu mest pār vienu kārti? Pirmā kursa audzēkņiem ir tā
sauktās adaptācijas nedēļas, kad viņi iepazīstas ar dzelzceļa
uzņēmumiem, vietām, kur viņi strādās, ar darba apstākļiem u.tml.
Mēs lūdzām, lai “Pasažieru vilciens”atļauj mūsu audzēkņiem vienu
nedēļu, braucot dažādos vilcienos, iepazīties ar darba
apstākļiem. Saņēmām atteikumu.
Cenšamies ieinteresēt vadošos speciālistus. Rīkojam karjeras
izvēles dienas tiem, kas gatavojas beigt skolu. Tad dzelzceļa
struktūrvienību pārstāvji var iepazīties ar potenciālajiem
absolventiem, viņu sekmju lapām. Aicinām iepazīties un izvēlēties
jaunos speciālistus. Regulāri sekojam, kā tālākā dzīvē veicas
mūsu absolventiem. Piemēram, no pagājušā gada izlaiduma 48
procenti aizgājuši strādāt uz dzelzceļa atbilstoši savai
specialitātei, 7 procenti studē Rīgas Tehniskajā universitātē, 7
procenti turpina izglītību citur, 21 procents strādā citās
nozarēs. Bet par 17 procentiem beidzēju mums ziņu nav vai arī
viņi nestrādā.
No pērngada lokomotīvju saimniecības beidzēju grupas piecpadsmit
audzēkņiem trīspadsmit turpina darbu savā specialitātē. Pēc
neatkarības atgūšanas mūsu skola ir devusi ap pieci simti
speciālistu Latvijas dzelzceļam lokomotīvju saimniecībā.
Andris Kļaviņš