Par starptautisko autosatiksmi
25. un 26.augustā Rīgā notika Krievijas Federācijas Transporta ministrijas un Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas ekspertu delegāciju tikšanās par starptautiskās sadarbības jautājumiem autotransporta jomā. Ekspertu delegācijas apsprieda līguma starp Latviju un Krieviju par starptautisko autosatiksmi izpildi, apmainījās ar informāciju par starptautiskajiem kravu un pasažieru pārvadājumiem, saskaņoja atļauju skaitu kravu pārvadājumiem 2000. gadā un uzsāka sarunas par iespējamo atļauju skaitu 2001. gadā, kā arī vienojās par atļauju derīguma termiņa noteikšanu, apsprieda jautājumus, kas saistās ar pasažieru transporta organizāciju starp abām valstīm un saskaņoja atļauju skaitu neregulārajiem pasažieru pārvadājumiem 2000. un sākotnējo atļauju skaitu 2001.gadā, kā arī apsprieda citus aktuālus ar starptautisko autotransportu saistītus jautājumus.
Apspriežot līguma starp Latviju un Krieviju par starptautisko autosatiksmi izpildi, Latvijas delegācija atzīmēja, ka tirdzniecība un kravu pārvadājumi starp Latviju un Krieviju ieņem vienu no vadošajām vietām kopējā Latvijas ārējās tirdzniecības apjomā. Pēdējos gados attīstās arī pasažieru pārvadājumi starp abām valstīm. Krievijas delegācija atzīmēja, ka Krievijas starptautiskie autopārvadātāji arvien aktīvāk izmanto Eiropas transporta koridorus, tajā skaitā tos, kuri šķērso Latvijas teritoriju, un šajā sakarā lūdza turpināt atvieglot vīzu noformēšanu Krievijas pārvadātājiem. Abas puses secināja, ka apmēram 60% Latvijas starptautisko pārvadājumu atļauju tiek izmantotas tranzīta pārvadājumiem, bet, veicot pārvadājumus starp Latviju un Krieviju, joprojām saglabājas Latvijas pārvadātāju pārsvars. Ekspertu delegācijas vienojās turpināt darbu un konsultācijas, lai piesaistītu Krievijas pārvadātājus divpusējiem pārvadājumiem.
Latvijas puse veiks analīzi par kravu apjomiem, kurus pārvadā Latvijas, Krievijas un trešo valstu pārvadātāji no Rīgas ostas uz Krieviju šā gada 6 mēnešos, un nodos šo informāciju Krievijas Transporta ministrijai. Pēc šīs analīzes rezultātiem tiks izstrādāti priekšlikumi, lai palielinātu abu valstu, īpaši Krievijas, pārvadātāju līdzdalību pārvadājumos no Latvijas ostām.
Saskaņojot starptautisko pārvadājumu atļauju skaitu kravu pārvadājumiem 2000.gadā, Latvijas puse informēja, ka šā gada 7 mēnešos Latvijas pārvadātāji jau izmantojuši 11 797 atļaujas no 13 000 atļaujām kravu pārvadājumiem un, lai nodrošinātu kravu pārvadājumus uz Krieviju līdz gada beigām, piedāvāja apmainīties papildus ar 8000 universālajām atļaujām. Krievijas ekspertu delegācija atzīmēja, ka Krievijas pārvadātāji šajā laika periodā izmantojuši apmēram 10 000 Latvijas atļauju, un piedāvāja līdz 5.septembrim apmainīties ar 4000 atļaujām, kas derīgas divpusējiem un tranzīta pārvadājumiem. Ekspertu delegācijas vienojās līdz šā gada 5.septembrim apmainīties ar 4000 papildu atļaujām, kas derīgas divpusējiem un tranzīta pārvadājumiem; noteikt, ka 2000.gada pārvadājumu atļaujas ir derīgas līdz 2001.gada 31.janvārim; pēc pārvadājumu monitoringa veikšanas, pastāvot savstarpējai ieinteresētībai, divpusējā un tranzīta satiksmē ekspertu delegācijas izskatīs iespēju apmainīties ar papildu atļaujām; izpētīt atļauju ieviešanas atsevišķiem pārvadājumu veidiem mērķtiecīgumu, ierosināt abu valstu starptautisko autopārvadātāju asociācijām sagatavot priekšlikumus kritērijiem, pēc kādiem pārvadājumus varētu iekļaut kategorijā "uz/no trešajām valstīm", kā arī līdz 2000.gada 15.novembrim veikt sākotnējo apmaiņu ar universālajām pārvadājumu atļaujām 2001.gadam.
Apspriežot jautājumus, kas saistās ar pasažieru transporta organizāciju starp abām valstīm, Latvijas delegācija informēja, ka šī gada 7 mēnešos Latvijas pārvadātāji izmantojuši jau 85 no 100 neregulāro pasažieru pārvadājumu atļaujām, tajā skaitā apmēram 60% atļauju izmantotas, pārvadājot tūristu grupas no Krievijas. Lai nodrošinātu tādus tūristu pārvadājumus, kuriem nepieciešamas atļaujas, līdz gada beigām Latvijas puse piedāvāja apmainīties ar 100 papildu atļaujām 2000. gadam. Krievijas ekspertu delegācija atzīmēja, ka pirmajā pusgadā Krievijā pavisam iebraukuši 828 Latvijas autobusi, bet Latvijā tikai 7 Krievijas autobusi. Ekspertu delegācijas vienojās, ka līdz šā gada 5. septembrim puses apmainīsies ar 50 papildu atļaujām neregulārajiem pasažieru pārvadājumiem 2000.gadam, bet līdz šā gada 15. novembrim veiks iepriekšēju apmaiņu ar 50 atļaujām neregulārajiem pasažieru pārvadājumiem 2001.gadā.
Apspriežot citus ar starptautisko autotransportu saistītus jautājumus, Krievijas ekspertu delegācija apliecināja ieinteresētību, lai Kaļiņingradā tiktu atklāts Latvijas konsultāts, kā arī, lai Medumu robežkontroles punktā tiktu atklāts vīzu izsniegšanas punkts Krievijas pārvadātājiem, akcentējot pārvadājumu attīstīšanas svarīgumu maršrutā Kaļiņigrada — Sanktpēterburga caur Latvijas teritoriju. Latvijas puse arī apstiprināja ieinteresētību atklāt Latvijas konsulātu Kaļiņingradā un informēja par veiktajiem darbiem, lai atrisinātu šo jautājumu. Savukārt vīzu izsniegšana Medumu robežkontroles punktā ir pretrunā ar Eiropas Savienības direktīvām, saskaņā ar kurām ir aizliegta vīzu izsniegšana uz robežas, bet atsevišķos gadījumos iespējami izņēmumi (piemēram, Terehovas robežkontroles punktā). Jāprecizē arī Medumu robežkontroles punkta tehniskās iespējas. Krievijas ekspertu delegācija tiks informēta par šā jautājuma risināšanas iespējām. Latvijas puse informēja par iespējām veikt kravu pārvadājumus caur Ventspils ostu, kā arī par šo iespēju ekonomiskajām priekšrocībām.
Latvijas ekspertu delegāciju vadīja LR SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālis Straume, Krievijas ekspertu delegāciju — Krievijas Federācijas Transporta ministrijas Ārējo sakaru departamenta vadītājs Jurijs Ščerbaņins.
Ekspertu delegācijas vienojās turpināt sarunas par starptautisko autopārvadājumu attīstību starp abām valstīm. Tikšanās laiks tiks precizēts vēlāk.
Satiksmes ministrijas preses dienests