Valsts sekretāru 2005.gada 17.februāra sanāksmē
Bērnu un ģimenes lietu
ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījums Radio un televīzijas
likumā”. Ar īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
rīkojumu tika izveidota darba grupa, kurā iekļauti Tieslietu un
Kultūras ministrijas, Ģenerālprokuratūras, Nacionālās radio un
televīzijas padomes un Latvijas Nacionālās kinematogrāfijas
centra pārstāvji. Darba grupa sagatavoja un iesniedza Ministru
kabinetā informatīvo ziņojumu “Par iespējamiem risinājumiem
vardarbību atainojošu materiālu (arī filmu) izplatīšanas,
publiskas demonstrēšanas un reklamēšanas ierobežošanai”, kurā
tika secināts, ka ir nepieciešams veikt grozījumus Radio un
televīzijas likumā.
Grozījums likumā paredz noteikt, ka raidorganizācijas nedrīkst
izplatīt tāda satura programmas un raidījumus, kas var kaitēt
bērnu un pusaudžu normālai fiziskajai, garīgajai un tikumiskajai
attīstībai, izņemot gadījumus, kad šādiem raidījumiem izraudzīts
īpašs raidlaiks (no pulksten 23 līdz 7) vai lietoti tehniskie
bloķēšanas līdzekļi (raidījumu kodēšana). Šādām programmām un
raidījumiem jābūt speciāli atzīmētiem, gan tos izplatot, gan
publicējot raidījumu secības izklāstu (raidījumu
programmā).
Grozījumā noteikts, ka laikā no pulksten 7 līdz 23 nedrīkst
izplatīt raidījumus, kuros ir fiziskā vai psiholoģiskā vardarbība
(vizuālā vai tekstuālā veidā), asiņainas vai šausmu ainas, kā arī
ainas, kas saistītas ar narkotiku lietošanu. Tekstā nedrīkst būt
rupjības un nepieklājīgi izteicieni, tas nedrīkst attiekties uz
seksuālām darbībām. Šis noteikums neattiecas uz kabeļtelevīziju,
ja tiek lietoti tehniskie bloķēšanas līdzekļi.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Kultūras, Labklājības, Satiksmes, Veselības ministrijā, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par apdrošināšanas
atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai
nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem”.
Noteikumu
projekts izstrādāts, pamatojoties uz Sauszemes transportlīdzekļu
īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas
likumā noteikto pilnvarojumu, kas paredz, ka apdrošināšanas
atlīdzības apmēru un aprēķināšanas kārtību par personai
nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem nosaka Ministru
kabinets.
Noteikumu projekts nosaka apdrošināšanas atlīdzības apmēru un
aprēķināšanas kārtību sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātajā apdrošināšanā par ceļu
satiksmes negadījumā personai nodarītajiem nemateriālajiem
zaudējumiem, kas saistīti ar sāpēm un garīgām ciešanām sakarā ar
cietušās personas fizisku traumu; cietušās personas sakropļojumu,
invaliditāti; apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāvi;
apgādnieka, apgādājamā vai laulātā 1.grupas invaliditāti
atbilstoši likuma 19.panta otrajai daļai.
Atbilstoši noteikumu projektam apdrošināšanas atlīdzību par ceļu
satiksmes negadījumā personai nodarītajiem nemateriālajiem
zaudējumiem izmaksā kā vienreizēju maksājumu, ja apdrošinātājs
vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir pieņēmis lēmumu par
apdrošināšanas atlīdzības izmaksu sakarā ar ceļu satiksmes
negadījumā personai nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem.
Noteikumu projekts paredz apdrošināšanas atlīdzības kopējo apmēru
par ceļu satiksmes negadījumā personai nodarītajiem
nemateriālajiem zaudējumiem līdz 1000 latiem par katru ceļu
satiksmes negadījumā cietušo personu. Noteikumu projekts paredz
ieviest jaunu kārtību civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas jomā, t.i., apdrošināšanas atlīdzības
aprēķināšanas kārtību par personai nodarītajiem nemateriālajiem
zaudējumiem, kāda iepriekš nepastāvēja civiltiesiskās atbildības
obligātās apdrošināšanas jomā. Līdz ar to projektā tiek paredzēts
tāds mehānisms apdrošināšanas atlīdzības aprēķināšanai, lai,
piemēram, nākotnē mainoties apdrošināšanas atlīdzības apmēriem,
nemainītos kārtība, kādā tiek aprēķināta apdrošināšanas atlīdzība
par personai nodarītajiem nemateriālajiem zaudējumiem. Noteikumu
projekts paredz diferencēt katras cietušās personas
apdrošināšanas atlīdzības apmēru atkarībā no personas veselībai
nodarītā zaudējuma katrā konkrētajā gadījumā, piemērojot
Noteikumu projekta pielikumā pievienoto apdrošināšanas atlīdzības
aprēķināšanas procentu tabulu.
Noteikumu projektā tiek paredzēts, ka noteikumi stājas spēkā
2005.gada 1.maijā.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Bērnu un ģimenes lietu,
Labklājības, Satiksmes, Veselības ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2004.gada 29.jūnija noteikumos Nr.573 “Kārtība, kādā iedzīvotāju
ienākuma nodokli, nodokļa pamatparāda palielinājumu un ar nodokli
saistīto nokavējuma naudu un soda naudu ieskaita
budžetā””.
Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā
vairākus apstākļus. Daļa iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu
triju pašvaldību – Rīgas, Liepājas un Ventspils – budžetos tiek
ieskaitīta tieši, nevis caur Valsts kases sadales kontu. To, kādi
nodokļa maksājumi pašvaldības budžetā ir ieskaitāmi tieši, nosaka
līgums par nodokļa iekasēšanas īpašu kārtību, ko Finanšu
ministrija ir noslēgusi ar katru no šīm pašvaldībām, un tās ir
tikai iedzīvotāju ienākuma nodokļa summas. Tā kā saskaņā ar
likumā “Par nodokļiem un nodevām” sniegto definīciju nodoklis ir
definēts kā “ar likumu noteikts obligāts maksājums valsts budžetā
vai pašvaldību budžetos, kas nav soda naudas, pamatparāda
palielinājuma naudas un nokavējuma naudas maksājums”, tādējādi
nodokļa maksājumos, kas minēto triju pašvaldību budžetos tiek
ieskaitīti tieši, ir jāietver tikai nodokļa maksājumu summa.
Noteikumu projekts nosaka, ka sadales kontā pilnā apmērā ieskaita
ar nodokli saistītos maksājumus – soda naudu, pamatparāda
palielinājumu un nokavējuma naudas summu.
Lai atsevišķi noteiktu to pamatparāda palielinājuma un nokavējuma
naudas summas daļu par iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājuma
termiņa kavējumu, kas attiecas uz pašvaldības budžetu un sadales
kontu, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu informācijas
sistēmā ir nepieciešama esošās programmatūras būtiska pārstrāde.
Šāda rakstura izmaiņas izraisīs VID Nodokļu informācijas sistēmas
datu bāzes strukturālas pārmaiņas. Tas ir ievērojami
darbietilpīgs process un prasa apjomīgus finanšu līdzekļus, kas
nav samērojami ar ieguvumu, t.i., ar nodokli saistīto summu
lielumu, kuru saņemšana minēto pašvaldību budžetos tieši tādējādi
tiks nodrošināta.
Tā kā Valsts ieņēmumu dienests paredz nodrošināt audita rezultātā
aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa pamatparāda
palielinājuma, nokavējuma naudas un soda naudas ieskaitīšanas
pašvaldības budžetā nodrošināšanai nepieciešamo priekšdarbu (arī
Nodokļu informācijas sistēmas programmatūras izstrādes)
pabeigšanu īsākā laikā, ierosināts noteikumu 26.punktā noteikto
termiņu no 2006.gada 1.janvāra pārcelt uz 2005.gada
1.jūliju.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Bērnu un ģimenes lietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
policiju””.
Likums “Par policiju” nosaka policijas
jēdzienu, uzdevumus, darbības principus un vietu valsts pārvaldes
un pašvaldības iestāžu sistēmā, policijas pienākumus, tiesības,
struktūru, kompetenci, policijas darbinieka tiesisko aizsardzību,
darbības garantijas, atbildību, dienesta pildīšanas
pamatprincipus, finansēšanas, materiāltehniskās apgādes kārtību,
kā arī policijas darbības uzraudzību un kontroli.
Ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumu Iekšlietu ministrijai
uzdots izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā
likumprojektu par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu
darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitu.
Izstrādātie Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu darbinieku ar
speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma projekts un
ar to saistītais Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu
darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās
atbildības likuma projekts nosaka policijas darbinieku dienesta
gaitu, kā arī viņu sociālās garantijas. Lai novērstu minēto
likumprojektu dublēšanos ar spēkā esošo likumu, nepieciešams
izdarīt grozījumus likumā “Par policiju”, izslēdzot no tā
attiecīgās normas.
Likuma 5.pants tiek papildināts ar jaunu daļu, kurā noteikts, ka
policijas darbiniekam ir aizliegts organizēt streikus un
piedalīties tajos.
Likumprojekts izskatāms vienotā paketē ar Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm
dienesta gaitas likuma projektu, Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās
atbildības likuma projektu, likumprojektiem “Grozījumi
Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā”, “Grozījumi Robežsardzes
likumā”, “Grozījumi Valsts civildienesta likumā”, “Grozījumi
likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu””, “Grozījums likumā
“Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” un
“Grozījums Militārā dienesta likumā”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
biedrībā “Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS”;
– pieteica likumprojektu “Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta
gaitas likums”.
Likumprojekta mērķis ir reglamentēt
vienotu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu darbinieku ar
speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitu – obligātās prasības
dienestam, pieņemšanu dienestā un iecelšanu amatā, darbinieku
darbības un tās rezultātu novērtēšanu, kvalifikācijas
paaugstināšanu, dienesta pakāpes un to piešķiršanas kārtību,
darba laika organizāciju, sociālo garantiju loku, atvaļināšanu no
dienesta, kā arī citus ar dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmā
saistītus jautājumus.
Likumprojektā noteikts, ka uz darbinieku neattiecas darba
tiesiskās attiecības reglamentējošo normatīvo aktu normas,
izņemot normas, kas nosaka termiņus; darba samaksas izmaksas
laiku, veidu un aprēķinu; vidējās izpeļņas izmaksu gadījumos, kad
darbinieks neveic darbu attaisnojošu iemeslu dēļ; vidējās
izpeļņas aprēķināšanu; ieturējumus no darba samaksas un to
ierobežojumus; darbinieka civiltiesisko atbildību, grūtniecības
un dzemdību atvaļinājuma piešķiršanu, kā arī tiesības grūtniecēm
un sievietēm, kas baro bērnu ar krūti. Uz darbinieku neattiecas
valsts civildienesta tiesiskās attiecības reglamentējošo
normatīvo aktu normas. Darbinieka, kurš vienlaikus ir arī valsts
amatpersona, komercdarbības, ienākumu gūšanas, amatu
savienošanas, darbu pildīšanas, kā arī ar tiem saistītos citus
ierobežojumus un pienākumus nosaka likums “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē,
Valsts kancelejā, biedrībā “Sabiedriskās politikas centrs
PROVIDUS”;
– pieteica likumprojektu “Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestāžu darbinieku ar speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās
atbildības likums”.
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt
darbinieku savlaicīgu, pilnīgu, vispusīgu un objektīvu
disciplināro pārkāpumu noskaidrošanu un taisnīga lēmuma
pieņemšanu.
Likumprojekts paredz, ka darbiniekiem varēs piemērot šādus
disciplinārsodus: piezīmi; rājienu; mēneša amatalgas samazināšanu
līdz divdesmit procentiem no mēneša amatalgas, nosakot soda
izpildi uz laiku no viena mēneša līdz sešiem mēnešiem;
brīdinājumu par neatbilstību amatam, nosakot soda izpildi uz
laiku no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam; pazemināšanu dienesta
pakāpē par vienu pakāpi, nosakot soda izpildi uz laiku no sešiem
mēnešiem līdz vienam gadam; pazemināšanu amatā, nosakot soda
izpildi uz laiku no viena gada līdz diviem gadiem; atvaļināšanu
no dienesta.
Likumprojekts reglamentē arī jautājumus, kas saistīti ar
disciplinārlietas ierosināšanu, darbinieka atstādināšanu no amata
pienākumu pildīšanas uz disciplinārlietas izmeklēšanas laiku,
disciplinārlietas izmeklēšanu un lēmuma pieņemšanu, lēmuma par
darbinieka saukšanu pie disciplinārās atbildības spēkā stāšanos,
lēmuma par darbinieka saukšanu pie disciplinārās atbildības
apstrīdēšanu, kā arī minētā lēmuma piemērošanu un izpildi.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevuma ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kancelejā, biedrībā
“Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS”.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments