Topošo autovadītāju skološanā izvirza stingrākas prasības
15.februārī Ministru kabineta sēdē apstiprināti noteikumi “Prasības mācību iestādēm un speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, kā arī transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas programmas”, kas paredz izvirzīt stingrākus kritērijus un prasības autoskolu darbā.
Topošajiem autovadītājiem praktiskās braukšanas mācību laiks no maija tiks pagarināts līdz 14 stundām līdzšinējo 10 vietā Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Iecerēts, ka tie vairos autoskolu
un instruktoru līdzatbildību par skolu beigušajiem autovadītājiem
un ka audzēkņi tiks izglītoti tā, lai viņi būtu labi sagatavoti
ne tikai eksāmenu kārtošanai, bet arī reālai ikdienas dalībai
satiksmē, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas sabiedrisko
attiecību speciāliste Džoanna Eglīte.
Speciālisti cer, ka šie noteikumi varētu uzlabot arī satiksmes
drošību. Tie stāsies spēkā 2. maijā. Lai uzlabotu autoskolu
darbību, paredzēts ieviest vairākas organizatoriskas izmaiņas,
nosakot, kā jāveido autoskolas darbs un audzēkņu mācības.
Teorētisko stundu saturu paredzēts papildināt ar informatīvu
bloku par autovadītāju ētikas un kultūras principiem, kā arī
rīcību saspringtās situācijas. Topošajiem autovadītājiem būs
jāmācās, kā medikamenti, alkohols, stress vai nogurums ietekmē
braukšanas spējas. Tāpat īpaša uzmanība kursos tiks pievērsta
satiksmes drošības jautājumiem, analizējot dažādas situācijas uz
ceļa un skaidrojot, kā rīkoties, lai izvairītos no ceļu satiksmes
negadījumu izraisīšanas un iekļūšanas tajos.
Praktiskās braukšanas mācību laiks no maija tiks pagarināts
vismaz līdz 14 stundām (līdz šim bija 10). Noteiktas detalizētas
apgūstamās iemaņas kursantiem, piemēram, lielas intensīvas
satiksmes apstākļos pilsētā, ārpus apdzīvotām vietām, diennakts
tumšajā laikā vai nelabvēlīgos laika apstākļos u.tlml.
Licenču zaudēšana
Jaunie noteikumi paredz stingrākas
prasības arī autoskolu licencēšanai. Ja sešu mēnešu laikā
teorētisko eksāmenu nokārtos mazāk nekā 75% topošo autovadītāju,
kuri to kārtos pirmo reizi, autoskolai draudēs licences
zaudēšana. Savukārt par braukšanas apmācību atbildība būs
jāuzņemas instruktoram. Ja mazāk nekā 55% no viņa audzēkņiem
valsts braukšanas eksāmenu nenokārtos ar pirmo reizi, apliecības
zaudēšana draudēs instruktoram. Autoskola varēs zaudēt licenci
arī tad, ja netiks ievērota mācību kārtība un netiks pildīti ar
audzēkņiem noslēgto līgumu nosacījumi.
Vairākas autoskolas bažījas, ka noteiktie “procentu griesti” ir
pārāk augsti un daudzas autoskolas, arī godprātīgi strādājošās,
zaudēs licences. CSDD skaidro, ka procenti noteikti, ņemot vērā
pašreizējos vidējos sekmības rādītājus. Teorētiskajā eksāmenā tie
ir 78%, vadīšanas eksāmenā – 62%. Direkcija arī norāda, ka
autoskolām un instruktoriem ir laiks, lai uzlabotu apmācības
kvalitāti, jo šīs normas kontrole sāksies sešus mēnešus pēc
noteikumu spēkā stāšanās – 2005. gada novembrī.
Būs jāslēdz līgumi
Stājoties spēkā jaunajiem
noteikumiem, autoskolām būs jāslēdz līgums ar katru audzēkni,
kurā būs jābūt sīki noteiktam teorētisko nodarbību biežumam,
braukšanas mācību un autoskolas eksāmenu kārtošanas kārtībai un
finansiālajiem aspektiem. Līdz šim līgumu slēgšana nebija
obligāta. To ļaunprātīgi izmantoja atsevišķas autoskolas, jo
audzēkņi bez šāda līguma bija juridiski bezpalīdzīgi un nevarēja
izvirzīt pretenzijas, piemēram, par neapmierinošu mācību
kvalitāti. Turpmāk ikviens autoskolas audzēknis būs informēts par
savām tiesībām un varēs pieprasīt, lai līgumā noteiktais tiktu
izpildīts.
Autoskolas nevarēs izmantot “graustus” kursantu braukšanas
mācībām. Iecerēta pakāpeniska pāreja uz mācībām ar mūsdienu
prasībām atbilstošiem transportlīdzekļiem. Īpaši tas attiecas uz
kravas automobiļiem un autobusiem.
Izvērtējot vidējo transportlīdzekļu vecumu Latvijā, jaunie
noteikumi paredz, ka “B” kategorijas autovadītāju mācībām pēc
2006. gada 1. jūnija būs atļauts izmantot transportlīdzekļus,
kuru vecums nepārsniedz 12 gadus.
“LV” informācija