Aviopasažieriem lielākas kompensācijas
Kopš vakardienas, 17.februāra, aviopasažieriem pienākas kompensācijas par reisa atcelšanu vai kavēšanos, kā arī par aviosabiedrības atteikumu iekāpšanai lidmašīnā pārāk liela pasažieru skaita dēļ. Šīs tiesības ir nostiprinātas Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 11.februāra Regulā (EK) Nr.261/2004. Kā informēja Latvijas Republikas satiksmes ministrs Ainārs Šlesers, paredzams, ka jaunie noteikumi disciplinēs aviosabiedrības un liks tām pareizi plānot izlidošanas laiku, lai izvairītos no reisu aizkavēšanās.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Iekāpšanas atteikums
Pēc Eiropas Komisijas (EK) datiem, 2002.gadā iekāpšana tika atteikta 250 tūkstošiem pasažieru visā Eiropā. Tas noticis tāpēc, ka aviosabiedrības uz reisiem pārdevušas vairāk biļešu, nekā ir pieejamais vietu skaits lidmašīnā, cerot, ka kāds no pasažieriem savu biļeti neizmantos. Turpmāk šāda prakse aviosabiedrībām nebūs izdevīga. Iekāpšanas atteikuma gadījumā aviosabiedrībai būs jāmaksā kompensācija pasažieriem, ja vien tie brīvprātīgi neatteiksies no vietas lidmašīnā. Kompensācijas apmērs atšķiras atkarībā no lidojuma attāluma. Par lidojumu, kas nepārsniedz 1500 km, kompensācija ir 250 eiru, par attālumu līdz 3500 km – 400 eiru, bet par lielāku attālumu ārpus Eiropas Savienības (ES) robežām – 600 eiru. Kompensācijas apjoms samazinās, ja pasažieris iekāpšanas atteikuma dēļ neaizkavējass ilgāk par divām līdz četrām stundām. Šīs kompensācijas izmaksāšana neatņem pasažieriem tiesības pieprasīt papildu kompensāciju par nodarītajiem zaudējumiem, ja tie pārsniedz kompensācijas apmēru.
Reisa atcelšana vai kavēšanās
Reisa atcelšanas gadījumā
aviosabiedrībām būs jāpiedāvā atmaksāt biļetes cenu vai arī
jānodrošina cita iespēja nokļūt galamērķī. Bez tam pasažierim
pienākas maltīte un atspirdzinoši dzērieni, nepieciešamības
gadījumā arī viesnīca. Tomēr, ja aviosabiedrība būs paziņojusi
pasažierim par reisa atcelšanu divas nedēļas iepriekš, tai
iepriekšminētie pienākumi nav obligāti. A.Šlesers cer, ka šie
jaunie noteikumi atturēs aviosabiedrības no līdzšinējās prakses
atcelt reisus gadījumos, kad izpārdots pārāk maz biļešu un tāpēc
lidojums nav izdevīgs.
Pasažieriem pienākas kompensācijas arī par ilgstošu izlidošanas
aizkavēšanos. Aizkavēšanās ir ilgstoša, ja pārsniedz divas
stundas līdz 1500 km tālam lidojumam, trīs stundas līdz 3500 km
attālumam un četras stundas vēl tālākam lidojumam. Ja
aizkavēšanās pārsniedz piecas stundas, tad aviosabiedrības
pienākums ir piedāvāt atmaksāt biļeti. Vienlaikus aviosabiedrībai
jāpiedāvā pasažieriem maltīte, atspirdzinoši dzērieni un iespēja
piezvanīt.
Jānorāda, ka saskaņā ar jauno regulu pasažieriem nepienākas
kompensācija, ja aizkavēšanās ilgusi mazāk nekā divas stundas,
neatkarīgi no tā, ka pasažieris, iespējams, nokavējis savienoto
reisu tālākam lidojumam, kā rezultātā ir ilgi jāgaida nākamais
reiss.
Šie noteikumi attiecas uz visiem lidojumiem ES teritorijā, kā arī
uz gadījumiem, kad izlidošanas valsts vai lidojuma galamērķis ir
ārpus ES, ja pakalpojumu sniedz ES aviosabiedrība. Noteikumi
attiecas gan uz regulārajiem lidojumiem, gan čarterreisiem.
Kas ir ārkārtas apstākļi
Strīdīgākais jautājums jaunās
direktīvas kontekstā ir aviosabiedrības vainas noteikšana reisu
atcelšanas vai aizkavēšanās gadījumā. Aviosabiedrībai nav jāmaksā
kompensācija, ja lidmašīna laikus nav izlidojusi ārkārtas
apstākļu dēļ. Ārkārtas apstākļu definīcija joprojām ir
neskaidra.
EK pārstāvniecības Latvijā vadītājs Endrū Rasbašs, piemēram,
uzskata, ka sniegu Rīgā ziemas laikā nevar uzskatīt par ārkārtas
apstākļiem. Līdzīgs viedoklis pausts arī EK izplatītajā materiālā
par aviopasažieru tiesībām. “Migla vai citi laika apstākļi,
piemēram, lietus, vētra, sniegs u.tml., tikai retumis nozīmē
ārkārtas apstākļus,” teikts minētajā dokumentā, uzsverot, ka
“mūsdienu tehnoloģijas ļauj lidmašīnām gandrīz vienmēr pacelties
vai nolaisties pat vissarežģītākajos laika apstākļos.”
Savukārt A.Šlesers pauž, ka neparedzēti laika apstākļi, piemēram,
sniegputenis, ir uzskatāms par ārkārtas apstākļiem. “Šādā
situācijā aviosabiedrība teiks, ka lidmašīnas ir gatavas
pacelties, taču lidosta to neatļauj drošības apsvērumu dēļ,”
norādīja satiksmes ministrs, tātad reisu aizkavēšanās nebūs
uzskatāma par notikušu aviosabiedrības vainas dēļ.
Saskaņā ar jauno regulu pasažieriem ir tiesības pieprasīt
pierādījumus tam, ka konkrētā situācija ir izveidojusies ārkārtas
apstākļu dēļ. Šādā gadījumā aviosabiedrībai ir pienākums
pierādīt, ka iestājušies ārkārtas apstākļi un ka ir izdarīts viss
nepieciešamais, lai novērstu reisu aizkavēšanos, tomēr tas nav
izdevies. Ja sniegtie pierādījumi pasažierus nepārliecina, tiem
ir tiesības ar sūdzību vērsties iestādē, kas atbildīga par strīdu
izskatīšanu starp pasažieriem un aviolīnijām. Kā informēja
Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Arnis
Muižnieks, Latvijā ar to nodarbosies Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs.
Aviosabiedrībasneapmierinātas
Kā ziņo aģentūra LETA, regula radījusi neapmierinātību aviopārvadātāju vidū un var novest pie biļešu cenu pieauguma. A.Šlesers turpretī uzskata, ka biļešu cenu pieaugums nav gaidāms, jo aviosabiedrību starpā pastāv liela konkurence, kas tās atturēs no šāda soļa. Viņš arī uzsver, ka tiekšanās pēc izlidošanas laikā nekādi neapdraudēs lidojuma drošību.
Ieva Ušča
Uzziņai:
Ja iekāpšanas atteikuma, reisa
atcelšanas vai ilgstošas aizkavēšanās gadījumā netiek ievērotas
pasažieru tiesības, sūdzība aviosabiedrībā jāie-sniedz
nekavējoties.
Gadījumā, ja rodas strīds starp aviosabiedrību un pasažieri,
jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.