“airBaltic”: attīstība turpinās
Vakar Latvijas aviosabiedrība “airBaltic” iepazīstināja ar aizvadītā gada rezultātiem, ieskicēja 2005.gada darba plānus un izteica savu viedokli attiecībā uz jaunievedumiem gaisa pārvadājumos.
“airBaltic” prezidents
Bertolts Fliks atzina, ka 2004.gads uzņēmumam bijis reti
dinamisks. Pārvadāto pasažieru skaits salīdzinājumā ar 2003.gadu
pērn audzis par 75 procentiem un sasniedzis 589 288 personas.
Uzsākti lidojumi desmit jaunos maršrutos, atklāta aviokompānijas
jaunā bāze Viļņā. Kā norādīja B.Fliks, lielā mērā tieši tā
nodrošinājusi uzņēmuma straujo izaugsmi. Turklāt arvien jaunu
maršrutu atklāšana ir efektīvs mārketinga instruments, kas palīdz
izturēt konkurences cīņu. B.Fliks uzsvēra, ka uzņēmuma
atpazīstamību tirgū var nodrošināt tikai daudzi produkti un
piedāvājumi. Atpazīstamības uzlabošanai kalpo arī pērn spertie
soļi “airBaltic” vizuālā tēla nomaiņai – tas skāris,
piemēram, lidaparātu krāsojumu.
2004.gadā tika sākta arī aviosabiedrības lidmašīnu parka nomaiņa,
kas noslēgsies šāgada 4.martā. Turpmāk “airBaltic” flotē
būs tikai divu tipu lidmašīnas: “Boeing 737” un “Fokker
50”. Ar to lielā mērā arī izskaidrojams lidojumu piepildījuma
kritums 2004.gadā: 2003.gadā piepildījums atbilda 61 procentam,
bet pērn tas samazinājās līdz 51 procentam. B.Fliks paskaidroja,
ka samazinājums bijis neizbēgams – viens no tā cēloņiem ir
visnotaļ nepieciešamā nelielo lidaparātu nomaiņa pret prāvākiem.
Arī reģionālo lidojumu īpatnība ir mazāks piepildījums, taču,
pateicoties zemākām izmaksām, šie lidojumi tomēr ir
rentabli.
2005.gada pirmajos sešos mēnešos plānots atklāt četrus jaunus
“airBaltic” lidojumu maršrutus no Rīgas un vienu no
Viļņas. No Lietuvas turpmāk varēs doties uz Helsinkiem, bet no
Latvijas galvaspilsētas – uz Stambulu, Barselonu, Minheni un
Parīzi. B.Fliks norādīja, ka aviosabiedrība būtu gatava arī
iekšzemes reisiem uz Liepāju un Ventspili, taču šobrīd trūkst
lidmašīnu šiem maršrutiem. Par otrā pusgada plāniem
“airBaltic” prezidents pagaidām runāt atturējās, vien
norādīdams, ka attīstība turpināsies, taču ne tik strauji kā pērn
– uzņēmumam nepieciešams laiks stabilizācijai.
B.Fliks arī izteica neizpratni par ES līmenī izskanējušo
priekšlikumu ieviest papildus degvielas nodokli, kura ietvaros
iekasētā nauda tiks ziedota nabadzības un AIDS apkarošanai trešās
pasaules valstīs. Viņš norādīja, ka šobrīd izdevumi degvielas
iegādei veido apmēram 25 procentus aviosabiedrības izmaksu un
paredzētais nodoklis neadekvāti sadārdzinās aviobiļetes. B.Fliks
izteica šaubas, vai būtu lietderīgs nodoklis, kas atšķirībā no
akcīzes nodokļa netiktu izmantots infrastruktūras
attīstībai.
Kā zināms, šodien stājās spēkā ES regula, kas nosaka
aviosabiedrību pienākumu kompensēt vietu neesamību un reisu
aizkavēšanos. B.Fliks uzsvēra, ka “airBaltic” jau praktizē
kompensāciju izmaksu, tāpēc kompānijas darbā nekādu faktisku
izmaiņu nebūs. Taču, kā norādīja “airBaltic” prezidents,
regulas ieviešanas ietvaros tiek pārlieku akcentētas pasažieru
tiesības saņemt kompensāciju un pārāk maz pieminēti gadījumi, kad
kompensācijas nav paredzētas – un šādu gadījumu nav maz.
Tāpēc B.Fliks paredz, ka ES institūcijām neizbēgami nāksies pie
normatīvā akta atgriezties, lai to pilnveidotu un
izskaidrotu.
Juris Bārtulis, “LV”