Kādas izmaiņas tieslietu jomā nesīs jaunais Eiropas Savienības konstitucionālais līgums
Pamattiesību harta kā daļa no Līguma par konstitūciju Eiropai jeb Eiropas konstitucionālā līguma ir modernākais cilvēktiesību katalogs pasaulē, tas ir solis uz priekšu, ar kuru Eiropas Savienība (ES) uzsver cilvēktiesību nozīmi Savienības kopējo mērķu sasniegšanā, teica Tieslietu ministrijas (TM) Eiropas Kopienu tiesas (EKT) nodaļas vadītāja un Latvijas Republikas (LR) pārstāve EKT Esmeralda Balode, kad piektdien, 18.februārī, TM informēja par izmaiņām, ko nesīs Eiropas konstitucionālais līgums.
Jauns pamattiesību katalogs
Šobrīd ES tiesību aktos
pamattiesības nav nostiprinātas, bet cilvēktiesību principi tiek
piemēroti kā vispārējie tiesību principi. Līdz ar hartas
pieņemšanu pamattiesību aizsardzība kļūs par vienu no ES mērķiem.
Indivīdiem un atsevišķos gadījumos arī juridiskajām personām būs
tiesības prasīt hartā nostiprināto tiesību ievērošanu.
Hartā iekļautas ne vien citos cilvēktiesību dokumentos, piemēram,
Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā,
ietvertās cilvēktiesības, bet arī tiesības, kas nostiprinātas
Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksē. Harta iekļauj, piemēram,
tiesības uz labu pārvaldību, tiesības uz veselības aprūpi un
vides aizsardzību.
Vienkāršota ES tiesību aktu sistēma
Kā zināms, šobrīd ES pastāvēšanu
garantē divi pamatlīgumi – Eiropas Kopienas dibināšanas līgums un
Līgums par Eiropas Savienību. Uz šiem līgumiem ir balstīta tā
sauktā triju pīlāru sistēma, kā arī noteikti citi pakārtotu
tiesību aktu izdošanas veidi. Ar jauno konstitucionālo līgumu ir
mēģināts šo sistēmu vienkāršot, radot konstitucionālā līguma
četras daļas – ES konstitucionālie pamatprincipi; Pamattiesību
harta; sadaļa par ES pilnvarām un nobeiguma noteikumi.
Līdz ar konstitucionālā līguma pieņemšanu tiks samazināts Eiropas
Savienības tiesību aktu veidu skaits – līdzšinējo 15 vietā tiks
ieviesti seši (skat. tabulu). Eirolikums jeb regula, kā to sauc
pašreiz, ir tiesību akti, kuri uz dalībvalstu iedzīvotājiem
attiecas tieši. Savukārt eiroietvarlikums jeb direktīva nosaka
sasniedzamos mērķus, un katras dalībvalsts ziņā ir lemšana par
to, kā tos sasniegt. Eirolikums neuzliek pienākumus tieši ES
iedzīvotājiem, bet uzliek saistības dalībvalstīm izveidot
konkrētā eirolikuma īstenošanas kārtību.
Kā norādīja E.Balode, lielākie pārpratumi varētu rasties saistībā
ar jauno tiesību aktu veidu – eiroregulu, kuras nosaukums ir
līdzīgs līdz šim pastāvējušai regulai jeb eirolikumam. Eiroregula
ir deleģētās likumdošanas kārtībā pieņemts tiesību akts. To var
pieņemt gadījumos, kad eirolikumā vai eiroietvarlikumā noteiktas
šādas tiesības, kā arī īpašas tiesības ir Eiropas Centrālajai
bankai. Ar eiroregulām tiks noteiktas specifiskas vai tehniskas
prasības. Eiroregulas var pieņemt jebkurā jomā, bet sagaidāms, ka
galvenokārt tās tiks izmantotas monetārajā politikā. Ja
eiroregula pieņemta, balstoties uz eirolikumu, tad tā tieši
uzliek pienākumus iedzīvotājiem. Savukārt, ja eiroregula
pieņemta, balstoties uz eiroietvarlikumā noteikto deleģējumu, tā
uzliek saistības dalībvalstīm.
Eirolēmumus, tāpat kā šobrīd pastāvošos lēmumus, pieņem vairākas
ES institūcijas, un parasti tie tiek pieņemti ar institūciju
ikdienas darbu saistītās jomās. Ieteikumus un atzinumus var
pieņemt visas ES institūcijas, un tiem ir ieteikuma raksturs,
tātad tie neuzliek saistības ne iedzīvotājiem, ne
dalībvalstīm.
Kā norādīja Tieslietu ministrijas valsts sekretārs Mārtiņš
Bičevskis, jaunās tiesību aktu sistēmas pamatprincipi būs vairāk
tuvināti dalībvalstīs pastāvošajiem normatīvo aktu veidiem un
vienkāršos šobrīd ļoti sarežģīto ES tiesību aktu sistēmu.
Vienbalsīguma principu aizstāšana ar kvalificēto balsu vairākumu
Līdz šim lēmumi par ES valstu
sadarbību tieslietās un iekšlietās tika pieņemti vienbalsīgi. ES
konstitucionālais līgums paredz šo principu aizstāt ar iespēju
izmantot kvalificēto balsu vairākumu, kas nozīmē, ka katrai
valstij vairs nebūs veto tiesību. Sistēma ir mainīta tāpēc, ka
palielinājies pieņemamo lēmumu skaits. Kvalificētā vairākuma
balsojums tiks piemērots galvenokārt krimināltiesību sfērā. Tiek
sagaidīts, ka, vienkāršojot lēmumu pieņemšanas kārtību, efektīvāk
tiks apkarots terorisms un citi starptautiskie noziegumi.
Lai tomēr valstīm dotu iespēju nepiedalīties kādā no ES
iniciatīvām, tiks ieviesta “ārkārtas situācijas pārtraukuma”
iespēja. Šī iespēja aizstās līdzšinējās veto tiesības. “Ārkārtas
situācijas pārtraukuma” iespēja paredz, ka valsts var paziņot par
nevēlēšanos piedalīties kādā jaunā ES īstenotā sistēmā vai shēmā,
ja tā uzskata, ka tas varētu būtiski apdraudēt valsts
krimināltiesisko sistēmu.
Vienlaikus, lai valstīm dotu iespēju īstenot savas intereses,
tiks palielināta Eiropas Parlamenta loma lēmumu pieņemšanā, bet
lēmumu piemērošanas izvērtēšana būs EKT kompetencē.
Paredzēta arī ciešāka dalībvalstu prokuroru sadarbība.
Dalībvalstis arī varēs vienprātīgi vienoties par Eiropas
prokuratūras izveidi. Tomēr, kā norādīja E.Balode, pašreiz pastāv
uzskats, ka nav praktiskas nepieciešamības pēc šādas
iestādes.
Rezumējot izmaiņas, kas sagaidāmas ar konstitucionālā līguma
pieņemšanu, M.Bičevskis norādīja, ka tiks radīta efektīvāka
lēmumu pieņemšanas procedūra, jo tā netiks bremzēta ar veto
tiesībām, kā arī labāk un efektīvāk tiks organizēta valstu
sadarbība civilo un krimināltiesību sfērā. Sagaidāms, ka tuvākajā
laikā sabiedrība tiks vairāk informēta par pozitīvajām izmaiņām,
ko nesīs jaunais konstitucionālais līgums.
Lappusi, tās materiālus sagatavojusi Ieva Ušča
Jaunais ES tiesību aktu iedalījums |
|
Likumdošanas tiesību
akti: |
Izpildošie tiesību
akti: |
Avots: Tieslietu ministrija