Par jaunām tiesībām pasažieriem, izmantojot aviopakalpojumus
Sākot ar 2005.gada 17.februāri,
Eiropas pilsoņiem, izmantojot aviopakalpojumus, būs jaunas
tiesības. Pateicoties jaunai regulai, kas piemērojama visās
Eiropas Savienības dalībvalstīs, pasažieriem būs lielāka
aizsardzība gadījumos, ja tiek atteikta iekāpšana, atcelts reiss
vai ja tas ilgi kavējas.
Žaks Baro, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un
transporta lietu komisārs, atzīmēja: “Līdz ar aviopārvadājumu
straujo attīstību ir pienācīgi jāaizsargā pasažieru tiesības. Šis
ir konkrēts piemērs tam, kā Eiropas Savienība uzlabo cilvēku
ikdienu. Konkurētspēja un konkurence aviopārvadājumu nozarē iet
roku rokā ar pasažieru tiesību garantijām.”
Neraugoties uz aviopārvadājumu nozares centieniem, pasažieriem,
izmantojot aviopārvadājumus, dažkārt ir grūti īstenot savas
tiesības gadījumos, kad viņi saskārušies ar problēmām, piemēram,
Eiropas aviolīnijās 2004.gadā vairāk nekā pieci miljoni bagāžas
vienību pazaudētas vai sabojātas un 2002.gadā 250 000 pasažieriem
atteikta iekāpšana.
Jaunā regula stājas spēkā 17.februārī un paredz būtiskus
aviopasažieru tiesību aizsardzības uzlabojumus Eiropas Savienībā.
Šai regulai būtu jāsekmē atteikto iekāpšanas gadījumu krasa
samazināšanās, jo šādos gadījumos aviolīnijām būs jāmaksā
kompensācija (250 eiru par reisiem līdz 1500 km, 400 eiru par
reisiem no 1500 līdz 3500 km un 600 eiru par reisiem, kas
pārsniedz 3500 km). Pasažieriem tiks piešķirta kompensācija par
reisa atcelšanu, ja par to nav laikus paziņots, kā arī tiks
sniegta palīdzība ilgstošas kavēšanās gadījumā. Kompensāciju par
reisa atcelšanu nevarēs saņemt, ja aviolīnija varēs pierādīt, ka
bijuši ārkārtas apstākļi, kurus nebija iespējams novērst.
Regula attiecas uz visiem reisiem, tostarp fraktētiem, kurus
nodrošina Eiropas aviolīnijas no vai uz lidostām Eiropā, kā arī
visiem reisiem no Eiropas Savienības. Eiropas Komisija ir
pārliecināta, ka šo jauno noteikumu piemērošana palīdzēs būtiski
uzlabot kvalitāti tiem pakalpojumiem, ko Eiropas aviolīnijas
piedāvā saviem klientiem. Tā rezultātā šīs aviolīnijas kļūs
konkurētspējīgākas.
Lai pasažieri varētu efektīvi izmantot savas tiesības, viņiem
jābūt pienācīgi informētiem. Tādēļ Eiropas Komisija ir nolēmusi
sākt informācijas kampaņu lidostās un ceļojumu aģentūrās visā
Eiropas Savienībā. Arī aviolīnijām ir pienākums informēt
pasažierus par viņu tiesībām.
Jaunajā regulā arī ietverta prasība katrā valstī izveidot
neatkarīgu institūciju, kas izskata pasažieru sūdzības un viņu
strīdus ar aviolīnijām, līdz ar to palīdzot izvairīties no ilgām
un dārgām tiesas prāvām. Pašreiz tikai 15 valstīs ir izveidotas
šādas institūcijas. Ja pārējās dalībvalstis neievēros šo prasību,
Eiropas Komisija griezīsies Eiropas Kopienu tiesā. Turklāt
Eiropas Komisija ir gatava informēt pasažierus un izskatīt tos
gadījumus, kad viņu tiesības nav ievērotas. Pēdējos trijos gados
Eiropas Komisija jau ir izvērtējusi vairāk nekā 2000 iesniegto
sūdzību.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā