Mūžu dzīvo, mūžu mācies
Runājot par tautsaimniecības attīstību, aizvien biežāk lietojam tādus vārdus kā inovācijas, augstās tehnoloģijas, spriežam par zināšanās pamatotas ekonomikas izveides nepieciešamību. Līdz ar attīstību mainās arī darba tirgus un tā prasības. Ar zināšanām un prasmēm, kuras bija pietiekamas pirms pieciem gadiem, šobrīd jau ir par maz. Tādēļ publiskajā telpā arvien biežāk klātesošs ir jēdziens “mūžizglītība”. Šobrīd nevienas prestižākās augstskolas absolvents nevar teikt: nu zināšanu manam mūžam ir gana. Mūžizglītība attiecas uz ikvienu neatkarīgi no vecuma, iegūtās izglītības un zinātniskā grāda.
Eiropas Savienības Mūžizglītības memoranda mērķis ir nodrošināt, lai cilvēks visu savu darba mūžu spētu noturēties darba tirgū un pielāgoties tā strauji mainīgajām prasībām Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Inta Vadone Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Par mūžizglītības sistēmas
veidošanu mūsu valstī stāsta Izglītības un zinātnes ministrijas
(IZM) Profesionālās izglītības un tālākizglītības departamenta
Profesionālās izglītības attīstības nodaļas vadītāja Inta
Vadone.
Eiropas Savienība (ES) jau 1996.gadu pasludināja par
mūžizglītības gadu. 2001.gadā tika pieņemts ES Mūžizglītības
memorands. Tā mērķis ir ļoti konkrēts un vienkāršs – nodrošināt,
lai cilvēks visu savu darba mūžu spētu noturēties darba tirgū un
pielāgoties tā strauji mainīgajām prasībām. Te jāņem vērā, ka ik
gadu vairākas profesijas izzūd un nāk jaunas vietā. Līdz ar to
cilvēkiem jābūt gataviem ne vien pilnveidot savas prasmes, bet
arī apgūt ko pilnīgi jaunu, tātad – pārkvalificēties.
Valsts finansē tikai bezdarbnieku tālākizglītību
I.Vadone stāsta, ka pieaugušo
tālākizglītībā izdalāma uzņēmumu organizēta un finansēta savu
darbinieku apmācība, kas pārsvarā notiek lielajos uzņēmumos
(50–240 darbinieki), valsts finansēta bezdarbnieku apmācība,
pašvaldību organizēta un finansēta pieaugušo izglītība,
nevalstisko organizāciju rīkoti izglītības pasākumi un
individuālā tālākizglītība. Eiropas Sociālā fonda (ESF) ietvaros
Labklājības ministrija ir pasūtījusi vairākus darba tirgus
pētījumus, tajā skaitā tā prognozēšanu. Tas ir īpaši svarīgi
izglītotājiem, lai jau laikus spētu cilvēkus sagatavot gaidāmajām
pārmaiņām. Tas ir abpusējs process, jo, tāpat kā darba ņēmējam ir
vajadzīgs darba devējs, darba devējam ļoti nepieciešams
atbilstoši sagatavots un kvalificēts darbinieks. Trūkstot vienai
no pusēm, darba tirgus nespēj funkcionēt. Šābrīža lielākā
problēma ir tā, ka atsevišķās nozarēs ir liels darbaspēka trūkums
un tajā pašā laikā ļoti daudz darba meklētāju. Tas liecina par
pēdējo neatbilstošu kvalifikāciju.
Jauniešu informētība par tālākizglītības iespējām būtu
jānodrošina profesionālās orientācijas un konsultēšanas sistēmai,
kas pamazām sāk attīstīties. Latvijā gan ir Profesionālās
izglītības attīstības programmu aģentūra, taču, kā uzsver
I.Vadone, runāt par iesakņojušos sistēmu vēl ir pāragri. Ir gan
izstrādāta nacionālā programma “Atbalsts profesionālās
orientācijas un karjeras izglītības ieviešanai izglītības
sistēmā”. Nodarbināto tālākizglītība pārsvarā ir uzņēmumu
pārziņā.
Piemēram, Skandināvijas valstīs ir ievērojams valsts atbalsts
darbinieku izglītošanai, lai viņi neizkristu no darba tirgus.
I.Vadone uzskata, ka Latvijā būtu iespējams un pat nepieciešams
izveidot elastīgāku nodokļu politiku attiecībā uz tiem darba
devējiem, kas iegulda līdzekļus savu darbinieku
tālākizglītošanā.
Nodaļas vadītāja arī stāsta, ka valsts ir izstrādājusi programmas
bezdarbnieku apmācībai un pārkvalifikācijai, taču tādu nav
nodarbināto tālākai izglītībai. Faktiski tas ir pašu nozaru ziņā.
Te liels atbalsts ir ESF, kura viena no prioritātēm ir pieaugušo
izglītības programmas. Un izglītotājiem ir visas iespējas šos
līdzekļus apgūt.
Top mūžizglītības stratēģija
Eiropas Komisija savā atzinumā par
Latvijas izstrādāto Nacionālo rīcības plānu nodarbinātības
veicināšanā kā vājo punktu min to, ka mūsu valstī nav stingras
mūžizglītības sistēmas, arī atvēlētais finansējums ir ļoti
niecīgs – tikai 0,8% no iekšzemes kopprodukta. I.Vadone šiem
pārmetumiem piekrīt. Visām ES dalībvalstīm ir jāizstrādā
mūžizglītības stratēģija laika posmam līdz 2010. gadam. Tas tiek
darīts arī Latvijā. Kā stāsta I.Vadone, ir izstrādāta Nacionālā
programma “Mūžizglītības stratēģijas izstrāde un ieviešana”.
Stratēģiju izstrādā Latvijas Pieaugušo izglītības apvienība
sadarbībā ar pašvaldību pārstāvjiem, augstskolām, nevalstiskajām
organizācijām un ekspertiem. Gada nogalē to izskatīs Ministru
kabinetā, tad arī varēs spriest par valdības attieksmi pret
mūžizglītības attīstību.
Latvija ir vienīgā ES valsts, kas vēl līdz šim nav izstrādājusi
rīcības plānu mūžizglītības attīstībai valstī. I.Vadone arī
uzskata, ka mūžizglītības organizēšanā un finansēšanā daudz
aktīvāk būtu jāiesaistās paš-valdībām. Jo viena no vājajām vietām
ir tieši lielās atšķirības starp dažādām pašvaldībām izglītības
pakalpojumu pieejamībā. Mūžizglītības attīstība būtu cieši
jāsaista ar reģionu ekonomisko attīstību. Tam gan traucē
nerealizētā valsts teritoriāli administratīvā reforma.
Nacionālajā programmā ir izdalīti 6 plānošanas reģioni: Rīga,
Lielrīga, Vidzeme, Kurzeme, Zemgale un Latgale. Katrā reģionā
jābūt mūžizglītības koordinatoram. Valsts ar likumu ir deleģējusi
pieaugošo izglītības funkcijas pašvaldībām, taču ESF ietvaros tām
pieejams būtisks finansi-ālais atbalsts. I.Vadone stāsta, ka arī
Nacionālās programmas ietvaros paredzēti 6 projekti (viens katrā
plānošanas reģionā) reģionālās atbalsta sistēmas veidošanai. Tos
īstenos plānošanas reģionu attīstības aģentūras. Projektu mērķis
ir nodrošināt sadarbību starp izglītības iestādēm, pieaugušo
izglītības centriem, pašvaldību vadītājiem, darba devējiem un
arodbiedrībām. Reģionālo projektu koordinatoru svarīgākais
uzdevums ir nodrošināt visu rajonu aktīvu iesaistīšanos projektā,
kā arī sniegt visu veidu atbalstu mūžizglītības koordinatoru
darbības veicināšanai. Programmas īstenošanai paredzēti 665 000
latu, no kuriem 75% ir ESF finansējums.
Rūta Kesnere, “LV”